Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 13
Offentligt
2291504_0001.png
Til lovforslag nr.
L 42
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love
(Implementering af direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning) m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 11 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud‐
valget oplyst følgende:
»Klima-, energi og forsyningsministeren noterer, at for‐
slaget om ændring af §§ 7 og 8 i loven blev sendt i særskilt
høring i perioden den 25. september 2020 til den 9. okto‐
ber 2020. Lovforslaget var dermed fremsat for Folketinget,
førend høringsperioden for ændringen af §§ 7 og 8 var af‐
sluttet. Høringen har givet anledning til mindre justeringer
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvorfor det
ønskes præciseret i lovforslagets afsnit 7.2, at der ikke er
tale om ejere af nettet, men udbydere af nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester. Ligeledes ønskes
det præciseret i lovforslagets afsnit 6, at nummeruafhængi‐
ge interpersonelle kommunikationstjenester skal indberette
eventuelle brud på persondatasikkerheden på samme vis,
som de traditionelle teleselskaber via den fælles offentlige
indberetningsløsning, der findes på www.indberet.virk.dk.«
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Nye Borgerlige og Liberal
Alliance
Regeringen opnår med den foreslåede ændring af § 3 i
teleloven brede kompetencer, i forhold til hvilke tjenester
der i fremtiden skal benyttes som alarmkommunikation, ek‐
sempelvis sms til 112.
Derfor forudsætter Socialdemokratiets, Venstres, Radika‐
le Venstres, Det Konservative Folkepartis, Dansk Folkepar‐
tis, Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens, Nye Borgerliges
og Liberal Alliances medlemmer af udvalget, at teleforligs‐
kredsen ud over branchen, relevante myndigheder og inte‐
ressenter inddrages forud for fastsættelse af konkrete regler
om en tjenestes anvendelse som alarmkommunikation. Det
forudsættes også, at forligskredsen inddrages i den endelige
udformning af reglerne, og at eventuelle finansieringsbehov
diskuteres i forligskredsen.
Regeringen opnår også brede kompetencer med den fore‐
slåede bestemmelse i telelovens § 26 a om, at ministeren
kan fastsætte regler om, at udbydere af machine to machi‐
ne-kommunikationstjenester skal understøtte, at slutbrugere
trådløst kan skifte udbyder. S, V, RV, KF, DF, SF, EL, NB
og LA forudsætter derfor også, at teleforligskredsen ud over
branchen, relevante myndigheder og interessenter inddrages
forud for fastsættelse af konkrete regler, og at den endelige
udformning af reglerne skal godkendes af teleforligskred‐
sen.
S, V, RV, KF, DF, SF, EL, NB og LA opfordrer i øvrigt
til, at der hurtigst muligt igangsættes et arbejde med at sikre
bedre muligheder for at gøre det lettere for teleselskaberne
DokumentId
Journalnummer
L 42 - 2020-21 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 26/11-20
2291504_0002.png
2
at sikre dækning i de områder, hvor der er stillet dækning‐
skrav.
Endelig opfordrer S, V, RV, KF, DF, SF, EL, NB og LA
til, at ministeren indkalder teleforligskredsen til en drøftelse
af fastsættelsen af en ensartet model for masteleje i 2021.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget noterer sig, at
ministeren ønsker at vente med at udvide beføjelserne i tele‐
lovens § 13, så en eventuel mulighed for at indhente IMEI-
nummer m.v. uden retskendelse i stedet vil blive omfattet
af Justitsministeriets kommende revision af logningsregler‐
ne. Det kan RV støtte, da det af hensyn til retssikkerheden er
vigtigt først at få analyseret de domme, som EU-Domstolen
den 6. oktober 2020 afsagde i de forenede sager C-511/18
og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-520/18, Ord‐
re des barreaux francophones et germanophone m.fl., som
vedrører det EU-retlige grundlag for at kunne pålægge te‐
leudbydere m.v. at lagre trafik- og lokaliseringsdata til brug
for bl.a. bekæmpelse af kriminalitet. RV finder det positivt,
at spørgsmålet om udlevering af eksempelvis oplysninger
om IMEI-nummer m.v. uden retskendelse vil blive behand‐
let grundigt i forbindelse med den kommende revision af
logningsreglerne, hvor afvejningen mellem retssikkerheden
for den enkelte borger og branchens pligt til at lagre data
kan vurderes i forhold til EU-dommene, politiets mulighed
for at efterforske eventuel kriminalitet og det almindelige
proportionalitetsprincip. RV kan på den baggrund støtte lov‐
forslaget og ministerens ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, under forudsætning af at ministerens ændrings‐
forslag vedtages, idet ændringsforslag nr. 1 indebærer, at
telelovens § 13 ikke udvides til at omfatte mobiltelefoners
IMEI-numre. SF mener, at en sådan diskussion hører til
i regi af retsplejeloven. SF konstaterer, at ministeren i be‐
mærkningerne til ændringsforslag nr. 1 anfører, at regerin‐
gen lægger op til en revision af reglerne for logning af
teleoplysninger senere i indeværende folketingssamling. SF
understreger i den forbindelse, at de eksisterende regler for
telelogning er i strid med EU-retten og medfører ulovlig
masseovervågning, og at reglerne bør ændres straks.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser frem til, at §
13 bliver fjernet fra loven med regeringens ændringsforslag,
så der ikke sniges logningskrav ind her. Enhedslisten un‐
derstreger i den forbindelse, at de eksisterende regler for
telelogning medfører ulovlig masseovervågning og er i strid
med EU-loven, og derfor vil vi have den ulovlige logning
stoppet øjeblikkelig. Enhedslisten bemærker også, at vi er
uenige i den begrænsning, der ligger i forslaget til telelovens
§§ 60 b og c, hvor EU forhindrer stat og kommuner i at stille
gratis internet til rådighed for borgerne i mere end en time
ad gangen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
Til § 1
1)
Nr. 14
udgår.
[Forslag om ændring af telelovens § 13 udgår]
2)
Nr. 20
affattes således:
»20.
I
§ 18, stk. 4, 1. pkt.,
og
stk. 8,
ændres »direktiv
2002/22/EF med senere ændringer« til: »direktiv 2018/1972/
EU«.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 32, stk. 4,
ændres »§ 27, stk. 3« til: »§ 27, stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
4)
I det under
nr. 38
foreslåede
§ 41, stk. 7,
udgår »i
henhold til § 41«.
[Lovteknisk ændring]
5)
Nr. 53
affattes således:
»53.
I
§ 52, § 54, stk. 1, 1. pkt., § 54, stk. 2,
to steder i
§ 54,
stk. 3, 1. pkt.,
i
§ 54, stk. 4,
tre steder i
§ 55, stk. 1,
og i
§ 55,
stk. 2
og
3,
ændres »Energistyrelsen eller Erhvervsstyrelsen«
til: »Erhvervsstyrelsen«.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 57 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 54, stk. 2,
ændres »Energistyrelsens eller Erhvervs‐
styrelsens« til: »Erhvervsstyrelsens«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 82 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 81, stk. 5,
ændres »stk. 1, nr. 2« til: »stk. 1, nr. 3«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
8)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10, stk. 3,
ændres »stk. 2, nr. 6« til: »stk. 2, nr. 5«.«
[Konsekvensændring]
9)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 12, stk. 3,
ændres »stk. 2, nr. 8« til: »stk. 2, nr. 7«.«
[Konsekvensændring]
L 42 - 2020-21 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 26/11-20
2291504_0003.png
3
Til § 3
10)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 14 a
indsættes i
stk.
3, 1. pkt.,
efter »der anmoder om adgang,«: »snarest muligt
og«.
[Sproglig ensretning]
11)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 14 a
indsættes i
stk. 4,
3. pkt.,
efter »gadeinventar gives«: »snarest muligt og«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt dom i de
forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du
Net m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francophones et
germanophone m.fl.
Justitsministeriet studerer nu dommen med henblik på at
vurdere betydningen for den kommende revision af reglerne
om registrering og opbevaring af oplysninger om tele- og in‐
ternettrafik (logning). En revision af retsplejelovens bestem‐
melser herom er på regeringens lovprogram i indeværende
samling.
På den baggrund findes det mest hensigtsmæssigt, at æn‐
dringen af telelovens § 13 foretages sammen med revisionen
af logningsreglerne.
Det foreslås derfor, at den foreslåede nr. 14 udgår af
lovforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn‐
dringen tager højde for, at direktiv 2018/1972/EU indtil vi‐
dere ikke er blevet ændret.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i telelovens § 32, stk. 4, til lovens § 27, stk. 3.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 28, at der indsættes
et nyt stk. 2 i telelovens § 27, hvorefter lovens § 27, stk.
3, bliver lovens § 27, stk. 4. Derfor skal henvisningen i
telelovens § 32, stk. 4, til lovens § 27, stk. 3, ændres til en
henvisning til lovens § 27, stk. 4.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det er
ikke nødvendigt med en henvisning til § 41 i § 41, stk. 7.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der
er ikke behov for en ændring af myndighedsangivelsen i
telelovens § 53, idet bestemmelsen nyaffattes i lovforslagets
§ 1, nr. 56, med korrekt angivelse af Erhvervsstyrelsen
som den myndighed, der gennemfører tilsyn efter bestem‐
melsen. Endvidere er der med den foreslåede ændring gen‐
nemført en mere præcis angivelse af de steder i §§ 52, 54 og
55, hvor der skal ske ændring af myndighedsangivelsen.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Myn‐
dighedsangivelsen i telelovens § 54, stk. 2, står i modsæt‐
ning til de øvrige myndighedsangivelser i genitiv og skal
ændres særskilt i stedet for i den samlede ændring i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 53.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i telelovens § 81, stk. 5, til lovens § 81, stk. 1, nr.
2.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 81, at der indsættes
et nyt nr. 2 i telelovens § 81, stk. 1, hvorefter lovens § 81,
stk. 1, nr. 2-4, bliver lovens § 81, stk. 1, nr. 3-5. Derfor skal
henvisningen i telelovens § 81, stk. 5, til lovens § 81, stk. 1,
nr. 2, ændres til en henvisning til lovens § 81, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i frekvenslovens § 10, stk. 3, til lovens § 10, stk.
2, nr. 6.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 10, at frekvenslovens
§ 10, stk. 2, nr. 3, ophæves, hvorefter lovens § 10, stk.
2, nr. 4-7, bliver lovens § 10, stk. 2, nr. 3-6. Derfor skal
henvisningen i frekvenslovens § 10, stk. 3, til lovens § 10,
stk. 2, nr. 6, ændres til en henvisning til lovens § 10, stk. 2,
nr. 5.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af hen‐
visningen i frekvenslovens § 12, stk. 3, til lovens § 12, stk.
2, nr. 8.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 15, at frekvenslovens
§ 12, stk. 2, nr. 5, ophæves, hvorefter lovens § 12, stk.
2, nr. 6-9, bliver lovens § 12, stk. 2, nr. 5-8. Derfor skal
henvisningen i frekvenslovens § 12, stk. 3, til lovens § 12,
stk. 2, nr. 8, ændres til en henvisning til lovens § 12, stk. 2,
nr. 7.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er udtryk for en sproglig ensret‐
ning i angivelsen af fristen for, hvornår offentlige myndig‐
heder og andre skal meddele et afslag til en udbyder af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der har an‐
modet om adgang til fysisk infrastruktur og gadeinventar,
der kontrolleres af en offentlig myndighed, eller til gadein‐
ventar, der kontrolleres af andre, med henblik på opsætning
af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde.
Med ændringsforslaget skabes der overensstemmelse
med angivelsen af tidsfristen for, hvornår en offentlig myn‐
dighed eller andre kan afvise en anmodning fra en udbyder
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om ad‐
gang til fysisk infrastruktur og gadeinventar, der kontrolleres
af offentlige myndigheder, og om adgang til gadeinventar,
der kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
L 42 - 2020-21 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 26/11-20
2291504_0004.png
4
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er udtryk for en sproglig ensret‐
ning i angivelsen af fristen for, hvornår offentlige myndighe‐
der, der kontrollerer fysisk infrastruktur og gadeinventar, og
andre, der kontrollerer gadeinventar, skal give en udbyder af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der har an‐
modet herom, adgang til at opsætte trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde på fysisk infrastruktur og gadeinven‐
tar.
Med ændringsforslaget skabes der overensstemmelse
med angivelsen af tidsfristen for, hvornår en offentlig myn‐
dighed eller andre kan afvise en anmodning fra en udbyder
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om ad‐
gang til fysisk infrastruktur og gadeinventar, der kontrolleres
af offentlige myndigheder, og om adgang til gadeinventar,
der kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2020 og var til
1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Tre særskilte udkast til lovforslaget har inden fremsættel‐
sen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsynings‐
ministeren sendte den 28. maj og den 10. juli 2020 to af
disse udkast til udvalget, jf. KEF alm. del – bilag 317 og
388, folketingsåret 2019-20. Erhvervsministen sendte den
25. september 2020 det tredje udkast til Erhvervsudvalget,
jf. ERU alm. del – bilag 430, folketingsåret 2019-20. Den 8.
og 15. oktober 2020 sendte klima-, energi- og forsyningsmi‐
nisteren høringssvarene og høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 29 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Henrik Møller (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Signe Munk (SF)
Torsten Gejl (ALT) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Jensen (V)
Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Egil Hulgaard (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4