Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 30 , L 30 A , L 30 B
Offentligt
2291963_0001.png
27. november 2020
J.nr. 2020 - 5454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 30 - Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og sel-
skabsskatteloven. (Midlertidig forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed og af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger samt selskabsskattefritagelse
af Fonden).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 25. november 2020.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 30 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-20 fra KPMG Acor Tax om udviklingsarbejde til eget brug, nyhedsværdi og originalitet, til skatteministeren
2291963_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2020 fra KPMG Acor Tax,
jf. L 30 - bilag 14.
Svar
KPMG Acor Tax henviser i sin nye henvendelse til, at det fremgår af ligningslovens § 8
B, stk. 1, 3. pkt., at Told- og skatteforvaltningen kan tillade fradrag for FoU-udgifter af-
holdt, før den skattepligtige påbegyndte erhvervet.
KPMG Acor Tax henviser desuden til en artikel i TfS1997.924, hvor der er redegjort for
Ligningsrådets praksis vedrørende fradrag for FoU-udgifter. I artiklen nævnes to afgørel-
ser, som vedrører udviklingsarbejde afholdt hhv. ved udvikling af en industriel dyrknings-
metode for morkler og færdigudvikling af en idè til en ny proces til produktion af mælke-
syre.
KMPG Acor Tax spørger i den forbindelse, om det kan bekræftes, at der i afgørelserne
ikke er tale om udvikling af et nyt produkt bestemt for salg, men om udvikling af en ny
produktionsproces bestemt for start af egen produktion.
Derefter henviser KPMG Acor Tax til beskrivelsen af Skattestyrelsens praksis i Den Juri-
diske Vejledning, hvor det bl.a. nævnes, at der lægges vægt på, at projektet skal indeholde
et nyhedselement, og at der skal være et element af kreativitet.
KPMG Acor Tax fremhæver, at de krav, som stilles til hhv. nyhedsværdi og kreativitet,
giver anledning til bekymring hos virksomhederne, idet kravene efter KPMG Acor Tax´s
opfattelse efterlader alt for megen individuel fortolkningsrum for de enkelte medarbejdere
hos Skatteforvaltningen og alt for stor usikkerhed og retsusikkerhed for virksomhederne.
KPGM Acor Tax spørger til, hvordan en medarbejder i Skatteforvaltningen skal vurdere,
hvad der er kreativt og nyt inden for en given branche og industri, og om Skatteforvalt-
ningen har de nødvendige kompetencer og forudsætninger til at kunne foretage denne
vurdering. KPMG Acor Tax anfører i den forbindelse, at virksomhederne må være bedst
til selv at vurdere, hvad der er nyt og kreativt, og at der derfor bør være en formodning
for, at alle omkostninger afholdt i en udviklingsafdeling eller af medarbejdere, der arbej-
der med forskning og udvikling, R&D og lignende, falder inden for FoU skattemæssigt.
Afslutningsvis anmodes der om, at det oplyses, hvor mange tilladelser, der er givet siden
1997 efter LL § 8 B, stk. 1, 3. pkt., og i hvilket omfang den skattepligtige har skullet rede-
gøre selvstændigt for en tilstrækkelig ”nyhedsværdi” og ”originalitet”.
Endvidere spørges
der til, hvorfor disse afgørelser ikke er offentliggjort.
Kommentar
I forhold til de to nævnte afgørelser ønsker jeg som minister ikke at gå nærmere ind i en
vurdering af, hvilken konkret fortolkning der evt. kan udledes af disse afgørelser, og hvil-
ken retskildeværdi disse afgørelser har. Såfremt man måtte mene, at disse afgørelser giver
Side 2 af 3
L 30 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-20 fra KPMG Acor Tax om udviklingsarbejde til eget brug, nyhedsværdi og originalitet, til skatteministeren
2291963_0003.png
grundlag for en udvidet fradragsadgang, end hvad der måtte fremgå af gældende praksis
på området, kan jeg kun opfordre til at få dette afprøvet. Som jeg også tidligere har tilken-
degivet, er der mulighed for at anmode om bindende svar hos Skatteforvaltningen og
Skatterådet i forhold til anvendelsesområdet for LL § 8 B, stk. 1. Hvis man er utilfreds
med den afgørelse, man får fra Skatteforvaltningen, er der også mulighed for at få afgørel-
sen prøvet ved Landsskatteretten eller domstolene.
I forhold til vurderingen af de konkrete udgifter, herunder om de opfylder kravet om at
indeholde et nyhedselement og et element af kreativitet, så kan jeg ikke tilslutte mig, at de
udgifter, som en virksomhed har valgt at afholde, og som virksomheden selv anser for at
være FoU-udgifter, altid vil skulle anses for FoU-udgifter af Skatteforvaltningen. Virk-
somheden vil selvfølgelig selv i forbindelse med indgivelse af oplysningsskema foretage
en vurdering af de konkrete udgifter og angive i overensstemmelse her. Men om konkrete
udgifter opfylder kravene til at kunne kvalificere til fradrag efter en specifik skatteregel vil
altid - og bør også altid være - undergivet skattemyndighedernes prøvelse. Og jeg har fuld
tiltro til, at de dygtige medarbejdere i Skatteforvaltningen vil forvalte lovgivningen i over-
ensstemmelse med lovens ord og forarbejder.
I forhold til antallet af tilladelser, der siden 1997 er givet efter bestemmelsen i ligningslo-
vens § 8 B, stk. 1, 3. pkt., om tilladelse til at foretage fradrag før påbegyndelsen af erhver-
vet, så er det ikke muligt at finde denne oplysning. I forhold til offentliggørelse af afgørel-
ser kan jeg henvise til, at Skattestyrelsen i sin Juridiske Vejledning offentliggør en række
afgørelser af relevans for forståelsen af anvendelsesområdet for ligningslovens § 8 B, stk.
1. Det tilstræbes at redegøre for praksis fra domstolene, Landsskatteretten og Skatterådet,
idet disse afgørelser som oftest er af den største retskildeværdi.
Side 3 af 3