Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 237 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Dagpengeret til selvstændige erhvervsdrivende uden forudgående medlemskab af en arbejdsløshedskasse,
midlertidigt ophør af selvstændig virksomhed og forlængelse af den midlertidige periode med ret til
sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er
pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19)
(L 237)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og barselsloven
(Dagpengeret til selvstændige erhvervsdrivende uden forudgående medlemskab af en arbejdsløshedskasse,
midlertidigt ophør af selvstændig virksomhed, forlængelse af den midlertidige periode med ret til
sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er
pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19 og periode, der kan ses bort fra ved
vurdering af beskæftigelseskravet for ret til syge- og barselsdagpenge for selvstændige )«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3]
Til § 2
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 42, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
»For en selvstændigt erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og
med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57,
stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved vurderingen helt eller delvis ses bort fra
perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september 2021.«
[Periode, der kan ses bort fra ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for visse selvstændige
erhvervsdrivende er opfyldt.]
L 237 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Ny paragraf
3)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021, som ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 27.
marts 2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 28, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
»For en selvstændigt erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og
med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57,
stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved vurderingen helt eller delvis ses bort fra
perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september 2021.«
[Periode, der kan ses bort fra ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for visse selvstændige
erhvervsdrivende er opfyldt.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Til titlen
Med forslaget ændres lovforslagets titel, således at den nu også omfatter barselsloven, og den foreslåede
ændring i undertitlen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3.
Til nr. 2
Efter gældende regler i § 42, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223 af 12. februar
2021 med senere ændringer, er retten til sygedagpenge for en selvstændig erhvervsdrivende betinget af, at
der inden for de seneste 12 måneder har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst 6 måneder, heraf den
seneste måned forud for sygefraværet. Virksomheden skal være udøvet i mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid. Har virksomheden været udøvet i mindre end 6 måneder,
medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Efter § 42, stk. 2, i loven kan der ved vurdering af, om beskæftigelseskravet efter § 42, stk. 1, er opfyldt,
ses bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 og
plejevederlag efter § 120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter
barselsloven. Ved vurderingen kan endvidere helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 31. august 2020. Ved vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort fra perioden fra
og med den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
Det betyder, at hvis en selvstændig erhvervsdrivende efter den foreslåede 57, stk. 8, som affattet ved § 1,
nr. 2, ophører midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og modtager arbejdsløshedsdagpenge i
perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021, vil denne periode med
arbejdsløshedsdagpenge efter gældende regler skulle indgå i vurderingen af, om beskæftigelseskravet for ret
til sygedagpenge for den selvstændige erhvervsdrivende er opfyldt, selvom en perioden ikke tæller med som
udøvelse af virksomheden.
Der vil derfor kunne være selvstændige erhvervsdrivende, som efter den midlertidige periode med
arbejdsløshedsdagpenge ikke vil kunne opfylde beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, idet
virksomheden ikke har været udøvet i det nødvendige omfang som følge af, at den selvstændige i perioden 1.
L 237 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
juli 2021 til 30. september 2021 ophører midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og modtager
arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor, at der som
§ 42, stk. 2, 4. pkt.,
indsættes, at for en selvstændigt erhvervsdrivende, der i
løbet af perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved
vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september
2021.
Forslaget betyder, at der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for en selvstændig erhvervsdrivende
for ret til sygedagpenge er opfyldt, vil kunne ses helt eller delvist bort fra perioden fra og med den 1. maj
2021 til og med den 30. september 2021, hvis den selvstændige har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter §
57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det gælder, uanset om den selvstændige har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i hele perioden fra og med
den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021, eller kun i en del af perioden, og uanset, hvor mange
timer, der er udbetalt arbejdsløshedsdagpenge for i perioden.
Det kan f.eks. være en selvstændig erhvervsdrivende, der modtager arbejdsløshedsdagpenge efter § 57,
stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021. Fra den 1. oktober 2021 arbejder den selvstændige erhvervsdrivende igen i virksomhed.
Den 7. oktober 2021 bliver den selvstændige erhvervsdrivende syg. Uden den foreslåede regel vil den
selvstændige ikke kunne opfylde kravet i sygedagpengelovens § 42, stk. 1, om at der skal være udøvet
selvstændig virksomhed i den seneste måned forud for sygefraværet i mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid.
Muligheden for at kunne se helt eller delvist bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den
30. september 2021 er et udtryk for, at det ikke skal komme den selvstændige erhvervsdrivende til skade, at
personen efter den midlertidige periode med arbejdsløshedsdagpenge evt. ikke kan opfylde
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, fordi personen har været ophørt midlertidigt med drift af
selvstændig virksomhed og har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter den foreslåede 57, stk. 8, som affattet
ved § 1, nr. 2. Perioden fra den 1. maj 2021 skal ses i lyset af de hjælpepakker m.v., der er etableret i forhold
til selvstændige erhvervsdrivende samt den gradvise udfasning af hjælpepakkerne. Der henvises til, at for at
være omfattet af den foreslåede 57, stk. 8, skal den selvstændigt erhvervsdrivende modtage eller have
modtaget kompensation via en af Erhvervsministeriets kompensationsordninger for selvstændige og
freelancere m.v. eller Kulturministeriets midlertidig kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster inden for de sidste 3 måneder før disse ordningers udløb.
Perioden vil efter forslaget helt eller delvist kunne betragtes som en såkaldt
”død”
periode ved opgørelsen
af beskæftigelseskravet. Forslaget vil således indebære, at 12 mdrs. og/eller 1 måneds perioden i stk. 1 kan
forlænges bagud med et antal dage, svarende til antallet af dage i den ”døde” periode.
Det bemærkes, at reglen foreslås alene at gælde for selvstændige erhvervsdrivende, der i løbet af perioden
fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter §
57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 3
Efter gældende regler i § 28, stk. 1, i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021 med
senere ændring, er retten til barselsdagpenge for en selvstændig erhvervsdrivende betinget af, at der inden for
de sidste 12 måneder har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet.
Har den selvstændige virksomhed været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med
forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Efter § 28, stk. 2, i loven kan der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter § 28, stk. 1, er opfyldt,
ses bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social service er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag ved
pasning af døende eller efter denne lovs § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn. Ved
vurderingen kan endvidere helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den
31. august 2020. Ved vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1.
december 2020 til og med den 30. april 2021.
L 237 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det betyder, at hvis en selvstændig erhvervsdrivende efter den foreslåede 57, stk. 8, som affattet ved § 1,
nr. 2, ophører midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og modtager arbejdsløshedsdagpenge i
perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021, vil denne periode med
arbejdsløshedsdagpenge efter gældende regler skulle indgå i vurderingen af, om beskæftigelseskravet for ret
til barselsdagpenge for den selvstændige erhvervsdrivende er opfyldt, selvom en perioden ikke tæller med
som udøvelse af virksomheden.
Der vil derfor kunne være selvstændige erhvervsdrivende, som efter den midlertidige periode med
arbejdsløshedsdagpenge ikke vil kunne opfylde beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge, idet
virksomheden ikke har været udøvet i det nødvendige omfang som følge af, at den selvstændige i perioden 1.
juli 2021 til 30. september 2021 ophører midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og modtager
arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor, at der som
§ 28, stk. 2, 4. pkt.,
indsættes, at for en selvstændigt erhvervsdrivende, der i
løbet af perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved
vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september
2021.
Forslaget betyder, at der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for en selvstændig erhvervsdrivende
for ret til barselsdagpenge er opfyldt, vil kunne ses helt eller delvist bort fra perioden fra og med den 1. maj
2021 til og med den 30. september 2021, hvis den selvstændige har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter §
57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det gælder, uanset om den selvstændige har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i hele perioden fra og med
den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021, eller kun i en del af perioden, og uanset, hvor mange
timer, der er udbetalt arbejdsløshedsdagpenge for i perioden.
Det kan f.eks. være en selvstændig erhvervsdrivende, der modtager arbejdsløshedsdagpenge efter § 57,
stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021. Fra den 1. oktober 2021 arbejder den selvstændige erhvervsdrivende igen i virksomhed.
Den 7. oktober 2021 skulle den selvstændige erhvervsdrivende på barsel. Uden den foreslåede regel vil den
selvstændige ikke kunne opfylde kravet i barselslovens § 28, stk. 1, om at der skal være udøvet selvstændig
virksomhed i den seneste måned forud for fraværet i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige
ugentlige arbejdstid.
Muligheden for at kunne se helt eller delvist bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den
30. september 2021 er et udtryk for, at det ikke skal komme den selvstændige erhvervsdrivende til skade, at
personen efter den midlertidige periode med arbejdsløshedsdagpenge evt. ikke kan opfylde
beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge, fordi personen har været ophørt midlertidigt med drift af
selvstændig virksomhed og har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter den foreslåede 57, stk. 8, som affattet
ved § 1, nr. 2. Perioden fra den 1. maj 2021 skal ses i lyset af de hjælpepakker m.v., der er etableret i forhold
til selvstændige erhvervsdrivende samt den gradvise udfasning af hjælpepakkerne. Der henvises til, at for at
være omfattet af den foreslåede 57, stk. 8,, skal den selvstændigt erhvervsdrivende modtage eller have
modtaget kompensation via en af Erhvervsministeriets kompensationsordninger for selvstændige og
freelancere m.v. eller Kulturministeriets midlertidig kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster inden for de sidste 3 måneder før disse ordningers udløb.
Perioden vil efter
forslaget helt eller delvist kunne betragtes som en såkaldt ”død” periode ved opgørelsen
af beskæftigelseskravet. Forslaget vil således indebære, at 12 mdrs. og/eller 1 måneds perioden i stk. 1 kan
forlænges bagud med et antal dage, svarende til antallet
af dage i den ”døde” periode.
Det bemærkes, at reglen foreslås at alene at gælde for selvstændige erhvervsdrivende, der i løbet af
perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Samlet set skønnes ændringsforslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige
merudgifter på cirka 0,3 mio. kr. i 2021 og 0,8 mio. kr. i 2022 før skat og tilbageløb, svarende til
cirka 0,1 mio. kr. i 2021 og cirka 0,4 mio. kr. i 2022 efter skat og tilbageløb. Alle beløb er i 2021-pl.
L 237 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
De samlede merudgifter for 2021-2022 fordeler sig med ca. 0,6 mio. kr. vedrørende staten og
cirka 0,5 mio. kr. vedrørende kommunerne. Der forventes kommunale merudgifter til sygedagpenge
samt statslige merudgifter til syge- og barselsdagpenge.
De økonomiske og administrative konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Merudgifterne i 2021 som følge af ændringsforslaget på 0,3 mio. kr. (før skat og tilbageløb)
bliver indarbejdet på lov om tillægsbevilling for 2021. Tilsvarende reduceres § 35.11.07. Reserve
til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. med i alt 0,1 mio. kr. i 2021, svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
De økonomiske konsekvenser for 2022 indarbejdes på finansloven for 2022.