Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 235 Bilag 3, L 235 A Bilag 3, L 235 B Bilag 3
Offentligt
2407425_0001.png
Til [email protected], [email protected] og [email protected]
KL's bemærkninger til lovforslag om boligtilsyn med vandrende
arbejdstagere
Nedenstående bemærkninger vedrører den, med L 235, foreslåede
ændring af lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når
arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte.
KL var i efteråret 2020 i dialog med regeringen omkring tiltag, der kunne
forebygge covid-smitte blandt vandrende arbejdstagere i lyset af den
aktuelle pandemi. Mens der som følge af dialogen indledningsvist blev
uddelt informationsmateriale fra kommunerne til vandrende arbejdstagere
og rettet opmærksomhed på mulig smitteforebyggelse i boliger inden for
lovens rammer, blev det tydeligt at kommunerne ikke havde hjemmel til at
foretage tilsyn med boligforhold med henblik på smitteforebyggelse.
På den baggrund vedtog Folketinget en midlertidig lov, der dels pålagde
Arbejdstilsynet, at føre tilsyn med arbejdsgivers smitteforebyggende
planer for boliger, der stilles til rådighed som led i en ansættelse. Dels fik
kommunerne, med den midlertidige lov, hjemmel til at føre tilsyn med
smitteforhold i disse konkrete boliger, på baggrund af henvendelser fra
Arbejdstilsynet herom.
KL’s overordnede bemærkninger til sagen
KL havde forud for lovens vedtagelse rettet opmærksomhed på flere
forhold i loven, der ville være problematiske, såfremt boligtilsynet skulle
være en varig kommunal opgave. På baggrund af de udfordringer og
usikkerheder der var omkring pandemien ved lovens behandling, valgte
KL dog at bakke op om det midlertidige tiltag, på en klar forudsætning om
lovens indbyggede tidsbegrænsning.
Da der med loven ikke sker en ligebehandling i tilsynet med smitterisiko
på tværs af boliger, men alene på baggrund af specifikke
overenskomstmæssige forhold, vurderer KL ikke, at det er en opgave
kommunerne bør løfte fremadrettet.
KL ønsker ikke sundhedsfarlige boliger i Danmark og ønsker tilsvarende,
at der tages de nødvendige skridt for at forebygge Covid-smitte. KL
mener dog ikke, at den aktuelle opgave bør ligge i kommunerne over en
længere periode, da sagen også omfatter en grundlæggende
arbejdsmarkedspolitisk diskussion, som det ikke er hensigtsmæssigt, at
kommunerne har en rolle i når samfundet er genåbnet.
Dato: 31. maj 2021
Sags ID: SAG-2020-06508
Dok. ID: 3090537
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3683
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 235a - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
2407425_0002.png
Øvrige bemærkninger til sagen
Såfremt kommunerne skal løfte en mere generel opgave i forhold til
smitteforebyggelse gennem tilsyn med boliger fremadrettet, bør flere
forhold overvejes. Såfremt der skal ske en ligebehandling af borgere på
baggrund af andet end bestemte ansættelsesforhold, bør en afgrænsning
af tilsynet overvejes af hensyn til opgavens omfang. En
smitteforebyggende indsats i boliger, hvor beboerne er i tæt kontakt
kunne eksempelvis blive meget omfattende og omfatte et stort antal
boliger som kollegier, flerfamiliehuse mv.
KL vurderer endvidere, at det er relevant at overveje proportionalitet
mellem mål og midler i et fremadrettet tilsyn med smitteforebyggelse i de
enkelte boliger. Boligens ukrænkelighed udfordres ved boligtilsyn, der om
nødvendig gennemføres med politiets mellemkomst, hvilket også bør
indgå i overvejelser om proportionalitet.
KL imødeser den økonomiske høring af sagen.
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
Dato: 31. maj 2021
Sags ID: SAG-2020-06508
Dok. ID: 3090537
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3683
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Troels Øhlenschlæger Graversen, Chefkonsulent KL