Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 229 Bilag 1
Offentligt
Høringssvar vedr. lovforslag om naturnationalparker mv. journalnummer
2020-5425
Fredag den 12. februar 2021
fra
Aksel Bo Madsen, Seniorforsker, PhD.
Preben Clausen, Seniorforsker, PhD.
Morten Elmeros, Seniorrådgiver
Thorsten Skovbjerg Balsby, Seniorforsker, PhD.
Jesper Pedersen, Skov- og Landskabsingeniør
Thomas Bregnballe, Seniorforsker, PhD.
Lars Haugaard, Skov- og Landskabsingeniør
Der er sikker dokumentation for, at
biodiversiteten i Danmark er i tilbagegang,
fordi der levnes for
lidt plads til arter, levesteder, naturtyper og de tilhørende økologiske processer. Der er derfor behov
for nytænkning, og
forslaget om at udlægge naturnationalparker er et vigtigt skridt.
Her er det
positivt, at det nuværende forslag giver mulighed for at opnå en højere grad af naturlige processer,
samt lægger op til en højere grad af kontinuitet i tid og rum, som kan være medvirkende til et vigtigt
løft af biodiversiteten og naturindsatsen i Danmark
særligt for nogle af de arter og økosystemer,
der er mest under pres. Nedenfor anføres en række forslag til, hvorledes de i lovforslaget beskrevne
initiativer kan gøres endnu bedre, samt et par punkter som bør indtænkes i det videre arbejde med
naturnationalparkerne.
Mere fokus på vildtlevende arter
Udkastet har
et e sidigt fokus på ”udsatte” dyr, hvilket
formentlig kan tillægges, at
græsningsfunktionerne først og fremmest forsøges opnået ved etablering af hegn med husdyr. Her
må det bemærkes, at Danmark også har fritlevende bestande af store planteædere, og der opfordres
til, at der i højere grad også
satses på at styrke bestandene af naturligt forekommende græssere -
primært krondyr, dådyr og rådyr, ligesom bæver og vildsvin
(se nedenfor) også kan spille en meget
vigtig rolle. Når det gælder hjortevildt, vil hegning som udgangspunkt være nødvendig langt de fleste
steder for at opnå et passende græsningstryk, men vi opfordrer alligevel til at det også undersøges,
om der i nogle områder kan etableres naturnationalparker uden hegning, og hvor bestandene af
vildtlevende planteædere (særligt hjortevildtet) vil kunne udvikles ved ændring af den eksisterende
forvaltning.
Udsætning af arter som kvæg, heste mv., såvel som etablering af hegn kan påvirke levegrundlaget
for de vildtlevende arter af store græssere fx ved øget fødekonkurrence og forstyrrelse, hvilket
potentielt kan begrænse eller evt. fortrænge disse mere eller mindre lokalt. Etablering af vildthegn
kan fragmentere levestedet og begrænse bevægelsesmulighederne for bestande uden for hegnet.
Det foreslås derfor, at disse overvejelser indgår i forbindelse med prioritering af de konkrete
målsætninger for de hegnede arealer. Hvis tæthed, adfærd og vandringsmuligheder for i forvejen
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
hjemmehørende arter måtte være en prioritet eller et bekymringspunkt, bør ændringer i disse
parametre moniteres før og efter hegnene rejses og nye arter udsættes.
Vildsvin
I forbindelse med spektret af naturligt forekommende arter af større pattedyr, bør
vildsvin nævnes
eksplicit som en åbenlys nøgleart, der vil kunne bidrage væsentligt til økosystemfunktionerne
i de
kommende naturnationalparker. Vi er opmærksomme på risikoen for spredning af afrikansk
svinepest ved etablering af vildsvinebestande, og de deraf følgende mulige implikationer for
landbruget. Her henvises dog til, at der på en række større og mindre private ejendomme allerede
holdes vildsvin med netop biodiversitetsformål for øje, og at der ikke her er formelle eller
dokumenterede praktiske problemer med dyrenes sundhed. Ligeledes er der heller ikke erfaring
med, at vildsvin udgør nogen særlig sikkerhedsrisiko for publikum.
Ådsler/Kadavere
Udkastet behandler muligheden for, at der efterlades døde dyr som kadavere i
naturnationalparkerne, herunder de eksisterende lovgivningsmæssige forhindringer for dette. Der er
god dokumentation for kadaveres positive betydning for arter og processer i nedbryderkæden,
og
lovforslaget bør derfor i højere grad lægge vægt på dette aktiv. Med tanke på ådslernes forventede
positive effekt, bør potentialet nuanceres gennem en analyse af de muligheder der foreligger for
dispensationspraksis i forhold til at efterlade/udlægge døde dyr.
Natura 2000
Udkastet er ikke entydigt i forhold til muligheden for at sikre en mere dynamisk forvaltning af
atur atio alparker e i de for ra
er e af EU’s aturdirektiver.
Naturnationalparkerne forventes
at kunne sikre en øget heterogenitet, variation og diversifikation, som vil gavne diversiteten af
levesteder og i sidste ende biodiversiteten. Samtidig kan naturnationalparkerne imidlertid også
udgøre en udfordring i forhold til forvaltningen af habitat- og fuglebeskyttelsesdirektiverne, hvor
Danmark er forpligtet til at sikre en gunstig bevaringsstatus for særlige arter og naturtyper. Som
følge af gældende praksis, påkræves der for nogle arter eller naturtyper særlige hensyn (fx bestemte
successionsstadier), som ikke nødvendigvis er forenelige med helårsgræssende dyr. Således synes
den nuværende formulering omkring konsekvensvurdering og hensyntagen til
bevaringsmålsætninger for de enkelte Natura 2000-områder at stå i kontrast til det formulerede
formål om,
at ature skal ”udvikle sig på eg e præ isser”.
Dette må derfor indebære, at
forvaltningen ikke målrettes den enkelte art eller naturtype, men har fokus på de naturlige
processer som karakteriserer de pågældende økosystemer.
Vi opfordrer derfor til, at lovgivningen
mere eksplicit afklarer dette kompleks, så den gældende rigoristiske beskyttelse af enkeltarter og
naturtyper i mindst mulige omfang bliver en forhindring for etablering af naturnationalparkerne.
Mål, overvågning og adaptiv forvaltning
Brugen af store planteædere som naturlige økosystem-nøglearter er en relativ ny
forvaltningsdisciplin, og som følge heraf er de dokumenterede biodiversitetseffekter naturligt nok
ganske få. Netop derfor er det vigtigt, at overvågning og forskning adresseres eksplicit i den
kommende lovgivning, således at resultaterne af forvaltningen kan dokumenteres og erfaringerne
bruges aktivt fremadrettet. Der bør således iværksættes forsknings- og overvågningsprogrammer,
der gør det muligt at følge udviklingen og indfrielsen af de konkrete biodiversitetsmål specifikt for
den enkelte naturnationalpark. I forlængelse heraf er det væsentligt at understrege dels behovet for
en baselinemonitering, så sammenligningsgrundlaget er i orden, og dels at effektovervågningen er
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
effektiv. Den i lovforslaget beskrevne
NOVANA-overvågning er i sin nuværende form ikke på nogen
måde alene nok til at beskrive effekterne for alle artsgrupper.
Netop fordi opskriften på succes kan variere fra én naturnationalpark til en anden, og fordi de i
første omgang valgte initiativer med al sandsynlighed har behov for justering undervejs,
anbefaler vi
at forvaltningen (herunder de påtænkte forvaltningsplaner) gennemføres som en adaptiv proces.
Foruden den overordnede målsætning om natur og biodiversitet vil der sandsynligvis være en række
forskellige interesser, som skal afvejes og tilgodeses i hver enkelt naturnationalpark. Det vil derfor
være vigtigt, at lave en overordnet skabelon for en struktureret beslutningsproces, der inkluderer
inddragelse, opsætning af specifikke målsætninger, tiltag, systematisk overvågning og løbende
opfølgning og justering af de valgte initiativer. På denne måde sikres også en løbende vidensdeling
samt opsamling af erfaringer og læring.
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2383581_0004.png
Til
Miljøministeriet
HØRINGSSVAR J.nr. 2020-5425
Sendt til:
[email protected]
med CC
[email protected]
og
[email protected]
Fårup 11/2 2021
Vedr. Høring om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark-
og vejfred og færdselsloven (etablering af nationalparker m.v.)
Hermed tilkendegives min modstand mod
dele af Forslag til Lo o æ dri g af lo o
naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark-
og færdselslo e –
jeg redegør
herunder hvorfor.
Ikke til sammenlignelig
Det har i debatten vedr. naturnationalparkerne været sammenligninger mellem Molslaboratoriet og
Fussingø. Men området ved Molslaboratoriet er ikke nemt sammenligneligt med Fussingø. Afstanden
til lignende områder i og omkring Randers er stor, og det vil ikke være nemt at finde lignende områder
til et bredt og varieret friluftsliv. Desuden er der i Molslaboratoriet ikke adgang for heste, og det
anbefales ikke af medbringe hunde grundet sikkerhed. Sikkerhedsmæssigt vil det samme umiddelbart
gøre sig gældende i Fussingø, og derfor vil mange brugergrupper bliver udelukket fra området,
heriblandt de mange hestevogne som nyder kørsel i statsskovende ved Fussingø.
Desuden skal stierne i Molslaboratoriet deles brugerne imellem. Såfremt alle brugere skal dele de
samme stier i Fussingø, vil det give anledning til trængsel og frustration, fra det store antal besøgende
fra området der hver dag besøger skovene. Det øgede pres på samme områder vil sandsynligvis også
betyde et sikkerhedsmæssigt issue.
Markedsføring vs. Antallet af besøgende
Morten D.D. Hansen argumenterer for rewilding er en publikumssucces med, at Molslaboratoriet er
blevet populært, og har et stort antal besøgende. Min tese er, at det mere skyldes den målrettede
indsats Naturhistorisk Museum har gjort ifht. markedsføring frem for tiltrækningskraften kvæg og
heste har. Det er nemt at finde information omkring stier, adgangsforhold m.m på Molslaboratoriet.
Hvis samme indsats blev gjort hvilket som helst andet ted, er jeg sikker på, at det havde samme effekt.
Tager man eksempelvis Læsten Bakker, som er det største fredede område i Randers kommune, så er
det stort set umuligt at finde information og stikort over området. Og er man i nærheden er der ikke
engang et vejskilt eller en parkeringsanvisning. Det er selvfølgelig på den måde nemt at
’på ise’
en
stigning i besøgstal hvis man promoverer det ifbm. en naturnationalpark, men mon ikke besøgstallet
ville stige, hvis information var nemmere tilgængeligt?
Reel og sikker adgang
Jeg ønsker biodiversiteten øges i Danmark, men jeg ønsker reel adgang for borgere i naturen, og det
nuværende forslag med hegn, hegner ikke bare dyr inde, men også brugere ude. Fussingø, er det
største, rekreative område i Randers kommune, og det bruges af rigtigt mange mennesker hver dag.
Jeg er vokset op i området, og har haft min naturlige gang i skoven og områderne omkring, hele mit
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
liv, og har brugt det til nærmest alle former for aktiviteter. Jeg ønsker fremadrettet, at vi brugere
sikkert og trygt til stadighed kan få aktivt og rekreativ udnyttelse af naturnationalparkerne, værende
sig i form af:
- Skoleundervisning
- Spejdere
- Overnattende i skoven
- Hundeluftere/trænere
- Ryttere
- Hestevogne
- Mountainbikere
- Triatleter
- Orienteringløbere
- Jægere
Der er en uudtømmelig liste af brugere, der ikke vil kunne udføre deres sport/aktivitet i
området, hvis der er løsgående græssere. Det gør sig gældende både pga. sikkerhed
men
også fordi der kan være fysiske barrierer der besværliggør/umuliggør aktiviteten.
Jeg har en baggrund både i landbruget og i veterinærbranchen, og alle i de brancher ved, at
dyr er dyr
og dermed besidder en vis utilregnelighed. Selv erfarne folk kommer engang
imellem til skade, også selvom dyrene behandles med omtanke og respekt. Hvor stor en del
af Danmarks befolkning ved reelt hvordan de skal omgås sådanne dyr? Min tese er, at det er
meget få, og at der dermed vil opstå situationer, hvor gæster i naturnationalparken ikke kan
aflæse dyrene og dermed undgå en potentiel farlig situation. Én ting er, at et skilt med
’Adga g på eget a s ar’ ille ku e få ig sel til at e de o , e jeg
ville heller ikke lade
mine børn færdes frit i et område med fritgående heste og kvæg. Jeg tænker heller ikke, at
der kommer til at være samme mulighed for udflugter og undervisning af skolebørn i skoven,
hvis lærere og pædagoger skal kunne stå inde for elevernes sikkerhed i en naturnationalpark
med store mængder fritgående græssere. Det samme er gældende for både spejderforældre
og spejderledere, der udtrykker bekymring omkring at skulle bruge områder hvor der går
fritgående store græssere. Ja, jeg kunne for så vidt blive ved.
Ole Hjorth Caspersen og Frank Søndergård fra Københavns Universitet antager i deres
rapport o ’Friluftsli og græsse de dyr i
naturplejen
Notat om mulige konflikter ved
mødes mellem besøge
de og dyr’ også, at et uke dt a tal pote tielle esøge de fra ælger at
færdes i området hvor der frit går heste og kvæg. (https://static-
curis.ku.dk/portal/files/237043761/Notat_Friluftsliv_og_gr_ssende_dyr_web.pdf)
Jeg opfordrer derfor til, at man dybt og grundigt inddrager alle relevante parter der har viden
og indsigt i hvordan biodiversitet kan skabes uden brug af hegn og store græssere.
Folkesundhed
Danskernes sundhed er under pres, og de danske idrætsorganisationer har i flere år arbejdet
benhårdt på at få folk ud i naturen. Både på grund af det fysiske helbred
men ikke mindst
det psykiske. Det har for mange mennesker en meditativ og helende effekt at være i naturen.
Det er ting der for mange på ingen måder harmonerer med at opholde sig i indhegninger
med dyr. Selvom flere mener det er ubegrundet, vil jeg endnu engang referere til
ovennævnte rapport.
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Udover rekreative formål bruges skovens område også mere aktivt. Eksempelvis af
mountainbikere, som har et formidabelt spor i Fussingø. Kan (og vil) man skabe noget
lignende andetsteds? For udeover at sporet vil blive nedtrampet af store græssere, så vil det
også gå ud over sikkerheden på sporet. Såfremt borgere i området omkring Fussingø skal
opsøge lignende, skal vi ret langt væk.
Trafik igennem området
Som det er nu, er Fussingø ikke blot en skov med megen aktivitet for områdets borgere
Det er også
et knudepunkt for trafik både øst-vest og nord-syd. Ønsker man som cykelist at komme fra
Sønderbæk mod Randers, er der en klar sikkerhedsmæssig fordel i at cykle via Stokbjergvej-Vasevej-
Grovbakkevej. Den vej er særligt mange børn gennem tiden cyklet, da Viborgvej fra Sønderbæk mod
Randers er stejl og smal. Trafikken op af stykket er desuden præget af tung og til tider hurtig trafik, og
er absolut ikke sikker at cykle på. Med en indhegnet naturnationalpark vil man fremadrettet skulle
opveje usikkerheden fra de store græssere mod usikkerheden fra den tunge trafik. Skal man krydse
området nord-syd vil de derimod skulle tage en stor omvej øst omkring søen eller vest omkring
Læsten bakker. Afhængig af deres destination vil de så igen være tvunget ud på Viborgvej. Da vi bor i
udkanten af kommunen, føler vi os i forvejen nedprioriteret ifht. cykelstier og offentlig transport.
Ønsker man ikke at transportere sig gennem en indhegning med store græssere, bliver man endnu
dårligere stillet.
Som cykellister tager mange samme rute hver dag i bil. Mange bruger vejen både på arbejde, men
også grundet institutioner i såvel skoven som i Sønderbæk. Vejene gennem skoven skaber en naturlig
forbindelse for de små byer i området, og det er derfor vigtigt at kunne benytte vejene gennem
skoven. Ifølge Dyrenes Beskyttelse blev der i 2019 registreret over 10.000 hjortepåkørsler. Rådyr vejer
op til 35 kg, dådyr op til 80 kg og kronvildt op til 200. En Exmoor pony vejer op mod 400 kg og
galloway kvæg op mod 800 kg. Bare grundet dyrenes størrelse kan jeg ikke undlade at bekymre mig
om, hvilke fatale følger påkørsler i skoven kan få.
Hvis færdselsloven ændres, har det store konsekvenser for bevægeligheden i området. Jeg syntes der
mangler fokus på, hvor mange borgeres daglige trafik der påvirkes og i hvor stor grad, samt hvilken
risiko
og ikke mindst frygt
det vil skabe.
Dyrevelfærd
I Rewilding Mols benytter vi os af såkaldt reaktiv forvaltning. I stedet for på forhånd at beslutte os for,
hvor mange dyr, der er plads til og regulere derefter, lader vi bestanden udvikle sig frit. Eftersom der
ikke tilskudsfodres inden for hegningen, er det tilgænge- ligheden af naturligt plantemateriale, der er
med til at styre antallet af dyr. Når bestanden er blevet for stor, falder den akkurat som i naturen.
Normalt vil heste og kvæg dø helt naturligt af sult eller sygdom, men det forbyder Dyreværnsloven.
Hvis dyrene ikke kan overleve på
arealerne uden ”behandling”, udtages de i stedet af bestanden. Nogle
skydes på stedet, andre sendes til lignende naturprojekter. På grund af sundhedsreglerne må vi ikke
lade
ådsler
ligge på arealerne, som de ville have gjort naturligt.”
Ovenstående tekst er fra Molslaboratoriets hjemmeside, og sagt på godt dansk skriver de jo, at bliver
der for mange dyr, så dør de af sult. Er det virkeligt et scenarie vi skal tillade i danske nationalparker.
Vi arbejder som land for bedre dyrevelfærd, men er det her ikke et skridt tilbage? Kødproducenter
bliver hånet og udskammet, men så snart man stiller spørgsmålstegn ved den måde man holder dyr i
et re ildi g projekt, li er a eskyldt for at ære for ’lyserød’ og dis eyfi iret.
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Vi er i gang med at undergrave vores egen dyreværnslov. Fremadrettet vil dyrene således ikke have
krav på ly, læ og tørt leje i vintermånederne.
Heste ville heller ikke længere have krav på dagligt tilsyn. Fremadrettet vil der ifølge lovforslaget kun
skulle være jævnligt tilsyn
men hvor ofte er det? Morten DD Hansen udtalte så sent som i denne
uge, at selvom de fører tilsyn på en ATV, er det ikke nemt at finde alle dyr på deres områder. Der
lægges op til et større hold af dyr i Fussingø, og jeg forudser derfor, at det bliver endnu sværere at
holde øje med det enkelte dyr. Jeg forudser derfor også en situation, hvor et dyr kan være
tilskadekommet eller syg, og have lidt i en uacceptabel lang periode. En landmand med kvæg er heller
ikke pålagt at skulle tilse sine græssende dyr dagligt
men hans dyr er heller ikke spredt på et område
der tilnærmelsesvis minder om en nationalpark
og forholdene er derfor ikke sammenlignelige.
Fremadrettet kan borgere i området få den triste funktion af at skulle opdage syge og nødlidende dyr.
Det er uværdigt overfor dyr som staten skal forvalte
men det kan samtidig være svært at
retfærdiggøre overfor landets borgere, at private skal holde deres dyr bedre end staten.
Min opfordring
Jeg opfordrer til, at man er modige, og ikke falder for det, der udefra, ser ud til at være et politisk
prestigeprojekt, men derimod åbner for andre teorier omkring biodiversitet og rewilding. Jeg
opfordrer politikerne til at finde en løsning, hvor hensyn til natur- og friluftsinteresser kan gå hånd i
hå d og h or i so
rugere og lokalo råde i ddrages i pro esse o æ dri g af ege sko .
Med venlig hilsen
Marie Montell Vester
Hasselvænget 4
8990 Fårup
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Til Miljøministeriet
HØRINGSSVAR
J.nr. 2020-5425
Randers den 12. februar 2021
Indsendt af:
Malene Thune
Volstrupvej 1
8920 Randers NV
Tlf. 20988025
Vedr. Høring om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov
om mark- og vejfred og færdselsloven (Etablering af naturnationalparker m.v.)
Jeg skriver som daglig bruger og nabo til Fussingø Statsskov. Jeg bruger skoven som gående med
hund, børn samt som rytter. Vi er flyttet til området for at have en skov med adgang til
en
Statsskov, som jo ikke bliver lukket for brugere. Da disse lovforslag omhandler
Naturnationalpartner har jeg valgt at medtage nogle af de bekymringer jeg har som både bruger og
nabo.
Lov om naturbeskyttelse
Første vil jeg præcisere at der er Vi er glade for at der i forslaget til ændringen af lov om
naturbeskyttelse ikke er et krav at naturnationalparker indhegnes og at der henvises til muligheden
for en delvis indhegning. Jeg håber det vil blive taget i anvendelse og dermed undgå hegn på de
meste anvendte steder i Fussingø
og derved sikre reel adgang i dele af den kommende
Naturnationalpark.
Færdselsloven
I forhold til den foreslåede ændring af færdselsloven ser jeg en række negative konsekvenser for
mange og ikke mindst for lokalbefolkningen. Fussingø Statsskov er omgivet af små lokalsamfund
og vejene mellem de små byer går gennem skovområdet og således igennem den påtænkte
Naturnationalpark. Vejen anvendes således daglige til både biler og cyklende og der er en del børn
som cykler i området til og fra skole.
Ved etablering af indhegninger og indsættelse af store græssere forsvinder den tryghed, som var
en af årsagerne til at vi valgte at bo på landet. Det falder bort ved at vi ikke længere kan lade vores
børn cykle til og fra skole samt kammerater eller lade dem selv færdes i skoven
eller færdes
sammen med os.
I ønsker at tilsidesætte den nuværende færdselslov, og tillade store græssere at færdes uhindret i
hele Naturnationalparken.
Lov om skove
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
I Danmarks nationale skovprogram fra 2018, står der bl.a. vedr. Friluftsliv og Kulturværdier, at de
strategiske pejlemærker er at:
Fastholde og udvikle skov som et velfærdsgode, hvor befolkningen sikres muligheder for friluftsliv
og naturoplevelser.
Med den foreslåede ændring ser man bort fra både friluftsliv og kulturværdier. Det er et kæmpe
tilbageslag for folkesundheden og jeg må indrømme at jeg bliver både meget berørt og dybt
frustreret over at man påtænker at lade store græssere gå rundt på de 200 år gamle stendiger og
endnu ændre gravhøje.
Folkesundheden og manglende reel angang
Folkesundheden har i mange og under skiftende regeringer været højt prioriteret. Den sidste
årrække har der været en stærkt øget brug af Fussingø Statsskov, hvor folk er kommet for at lufte
deres hunde, gå med deres børn, løbe, cykle mv
alt sammen noget som øger folkesundheden
både fysisk og mentalt. Men mulighed for at opsætte hegn og lukke store græssere ud lukke I de
fakto en meget stor gruppe af bruge ude fra skoven og efterlader den til nogle naturturister og
biologer
ja vel de selv sammen som er ophavsmænd til ideen om hegn og store græssere.
Vi ved at der sker ulykker i indhegninger og der kommer flere og flere historier op om borgere som
har været udsat
for ”nærvedsulykker”. Der har bare ikke været noget sted, hvor det har været
muligt at rapportere om dette
stik imod rigtig mange andre områder
som f.eks. arbejdsulykker,
haveriulykker mv. hvor man har stor fokus på nærveds ulykker for så vidt muligt at forhindre at de
større ulykker sker. Hvorfor har man valgt helt at se bort fra dette. Det ER en stor psykologisk
barriere for de fleste mennesker at gå ind i indhegninger hvor man også mødes med
advarselsskilte om ingen høje lyde, ingen hurtige bevægelser mv.
samt at det sker på eget
ansvar. Lad nu være med at blive ved med at påstå at der er fri adgang. Der er IKKE reel adgang
til den påtænkte Naturnationalparker for helt almindelig brugere og borgere i lokalsamfundene.
I rapporten”Friluftsliv og græssende
dyr i naturplejen - Notat om mulige konflikter ved mødet
mellem besøgende og dyr” af Ole Hjorth Caspersen og Frank Søndergaard Jensen fra
Københavns universitet
står der på side 5 følgende:
S. 5 ”Anvendelse af store græssende dyr kan derfor også
medføre en indskrænkning
af adgangen til ellers åbne områder specielt for vandrere eller grupper som ryttere og
cyklister. Desuden må det antages, at et ukendt antal potentielle besøgende
fravælger at færdes i områder, hvor store dyr græsser, pga. utryghed ved at færdes i
områder, hvor kvæg, heste eller bison går frit.”
Det er de daglige brugere som bliver sorteper i dette spil og biologer og naturturister som vinder.
Er det virkelig det vi ønsker i vores alle sammen skove
som Statsskovene jo er.
Der er mig bekendt ingen steder i Danmark hvor man i dag måde dyrke friluftslivet på den måde
man må i Statsskovene i dag
altså løbe, cykle, ride mv. De restriktioner der er i hegningerne i
dag er medvirkende til at holde antallet af ulykker ned
men der er jo heller ikke REEL adgang.
Øget biodiversitet er IKKE lig med hegn og store græssere
I de påstande som føres af idehistoriker og nogle biologer sættes øget biodiversitet lig med hegn
og store græssere. Men det er påstande som er fuldstændig uden evidens og jeg bliver meget
bekymret over at vores politikere er parat til at bruge knap en mia af borgernes penge på et store
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
eksperiment. Jeg håber I besinder jer og får det undersøgt ordentligt, for der er mange andre
metoder til at øge biodiversiteten
og ja nok også bedre måder, da man i dag ved at store
græssere også har negative konsekvenser for biodiversiteten. Der er netop udkommet en rapport
”Biodiversitetseffekter af rewilding”. Jeg anerkender at afgrænsning på åbne områder har en
gavnlig effekt
men de foreliggende planer er jo i skovene, hvor der ingen evidens er. Jeg ser
derfor denne ide med en hegning og store græssere som et store eksperiment uden et ordentlig og
bredt fundament
men store omkostninger for både friluftslivet og dyrevelfærden.
Dyrevelfærdsloven
I lovudkastet er der også beskrevet en ændring i dyrevelfærdsloven. Jeg finder det forkasteligt og
uetisk at Miljøministeren overhoved kan overveje at dispensere fra
Dyrevelfærdsloven’s §§ 3 og 9.
Der er tale om to helt centrale paragraffer, for Danmarks hidtidige holdning til dyr i menneskers
varetægt. Dyr bliver ikke vilde af at de lukkes ind i en indhegning og rigtige vilde dyr er ikke
omgivet af hegn og har mulighed for at bevæge over store afstande hvis de sulter, tørster eller på
anden vis mistrives. Det samme gør sig gældende hvis de bliver jagtet af rovdyr. Det der af nogle
kaldes for vild natur har intet med vild natur at gøre
her omdannes den vilde natur vi rent faktisk
allerede har til kultur.
Biodiversitet skal være en folkesag
Min appel er: Stop nu lige op. Få undersøgt andre muligheder for at skabe øget biodiversitet, lav
reel borgerinddragelse og ikke kun den information som sker nu og lad os så få lavet nogle
Naturnationalparker hvor de lokale borgere bakker op om det og siger
”Yes in my backyard”.
Biodiversitet skal være en folkesag og ikke en sag som grundet uforståelige og unødvendige
metoder bliver en sag med mange mange modstandere og tabere.
Med venlig hilsen
Malene Thune
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
HØRINGSSVAR J.nr. 2020-5425
Hermed tilkendegives modstand mod
dele af “Forslag til Lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark-
og færdselsloven”.
Jeg ønsker biodiversiteten øges i Danmark, men jeg ønsker samtidig at vi sikkert og trygt
kan få en rekreativ udnyttelse af naturnationalparkerne, derfor opfordrer jeg politikerne
til at finde en løsning, hvor hensyn til natur- og friluftsinteresser kan gå hånd i hånd og
hvor vi som brugere og lokalområde inddrages i processen om ændring af ”egen” skov.
Jeg er særligt bekymret for:
Min egen og min families
sikkerhed ved færdsel i hegningerne
At der kan dispenseres
fra dyrevelfærdsloven i naturnationalparkerne
At færdsel med hund
i hegningerne vil være til fare for hund, ejer og øvrige ledsagere
At færdsel til hest
i hegningerne vil være til fare for heste og ryttere
At vi som lokale ikke
bliver inddraget tilstrækkeligt i processen
At den eksisterende
natur og kultur i skoven ødelægges, når træerne fældes, det nuværende vildt
hegnes ude og vedligehold ophører.
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Med venlig hilsen
Lotte Krause Slot
Esbønderupvej 77
3230 Græsted
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2383581_0013.png
HØRINGSSVAR J.nr. 2020-5425
Sendt til:
[email protected]
med CC
[email protected]
og
[email protected]
d. 09.02.2021
Hermed tilkendegives modstand mod
dele af “Forslag til Lov om ændring af lov
om naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark- og
færdselsloven”.
Jeg ønsker biodiversiteten øges i Danmark, men jeg ønsker samtidig at vi sikkert
og trygt kan få en rekreativ udnyttelse af naturnationalparkerne, derfor opfordrer
jeg politikerne til at finde en løsning, hvor hensyn til natur- og friluftsinteresser
kan gå hånd i hånd, samt at også hensyn til de planteædere der ønskes udsat,
varetages under eksisterende dyrebeskyttelses lovgivning.
Jeg er særligt bekymret for:
Min egen og min families sikkerhed ved færdsel naturnationalparker når der
udsættes store planteædere. Der er tidligere set dødsfald hvor mennesker er
blevet slået ihjel af køer.
At der kan dispenseres fra dyrevelfærdsloven i naturnationalparkerne. Det er
absolut forkert at f.eks. bison eller vildheste skal kunne lide sultedøden for
at fremme biodiversitet
Færdsel med hund i hegningerne
Begrænse adgang for mountainbike aktiveteter
At de mountainbike faciliteter der i dag trækker turister fra udlandet og som
danske mountainbikere kører langt efter, ikke længere vil have værdi hvis
disse hegnes inde
At det ikke bliver muligt at dyrke min sport og deltage i events i skovene der
ønskes udlagt til Naturnationalparker
At de eksisterende bestande af kronvildt og dåvildt vil blive begrænset i
deres naturlige udbredelse og vandring
Med venlig hilsen
Tommy Kjær Frandsen
Skovvej 12, Havnbjerg
6430 Nordborg
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2383581_0014.png
HØRINGSSVAR J.nr. 2020-5425
Sendt til:
[email protected]
med CC
[email protected]
og
[email protected]
d. 12.02.2021
Hermed tilkendegives modstand mod
dele af “Forslag til Lov om ændring af lov
om naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark- og
færdselsloven”.
Jeg ønsker biodiversiteten øges i Danmark, men jeg ønsker samtidig at vi sikkert
og trygt kan få en rekreativ udnyttelse af naturnationalparkerne, derfor opfordrer
jeg politikerne til at finde en løsning, hvor hensyn til natur- og friluftsinteresser
kan gå hånd i hånd og hvor vi som brugere og lokalområde inddrages i processen
om
ændring af ”egen” skov.
Jeg er særligt bekymret for:
Min egen og min families sikkerhed ved færdsel i hegningerne
Der kan dispenseres fra dyrevelfærdsloven i naturnationalparkerne
Færdsel med hund i hegningerne
Færdsel til hest i hegningerne
At det ikke bliver muligt at dyrke min sport og deltage i events i skoven
At vi som lokale ikke bliver inddraget i processen
At jeg som nabo får ødelæggelser på min grund
At den eksisterende natur i skoven ødelægges når træerne fældes og det
nuværende vildt hegnes ude
[Indsæt evt. flere af dine egne punkter og slet dem der ikke er relevante for dig]
Med venlig hilsen
Jette Saltoft Gram
Tøltevej 5
4340 Tølløse
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om
skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark- og vejfred og færdselsloven i offentlig
høring (Etablering af naturnationalparker m.v .), j.nr. 2020-5425
Miljøministeriet har den 15. januar d.å. udsendt udkast til lovforslag om ændring af
ovenstående love i offentlig høring. Lovforslaget vedrører etablering af
naturnationalparker m.v.
Lovforslaget, bemærkningerne til forslaget og den tekniske gennemgang af
lovforslaget har givet anledning til følgende:
Lad mig starte med at sige at jeg er stolt og glad over at vi endelig kommer til at gøre
noget for at skabe bedre og vildere natur i Danmark. Jeg er selv vokset op med naturen
som et fast ankerpunkt i mit liv, og naturbevarelse og kampen for at beskytte den danske
biodiversitets fylder meget i mit liv og i mit arbejde. Som jæger har jeg med stor glæde
oplevet den vækkelse der er skat blandt danskerne de seneste par år, hvor de endelig har
opdaget potentialet i den danske natur, og har fået forståelse for hvor vild den kan blive -
hvis vi gør noget sammen.
Jægerne i Danmark er nemlig mere end bare et hobby folk. Det er ikke den samme
mentalitet som fuglekiggere og mountain bikere der hygger sig med deres hobby hver
anden lørdag, indtil de finder noget andet de synes er sjovt. Det er en meget dedikeret
kultur der tæller mere end 175.000 mennesker OG deres familier, venner og bekendte. Det
er borgere med ekstremt blandet baggrund, der definere sig som jægere FØR de taler om
parti eller oprindelse. Og det er en kultur der har oplevet - igen og igen - at miste deres
rettigheder og muligheder, selvom det er dem der betaler den højeste pris af alle
naturbrugere for at udleve deres livsform.
Som jagttegnslære, naturmenneske, naturformidler og aktiv i mange aspekter af jagtens
kukur, ved jeg at jægerne - uanset baggrund - sætter naturen og biodiveristeten meget
højt. Og de er villige til at gøre meget for at beskytte den - også selvom de skal betale af
egen lomme. Desværre oplever vi at den indsats vi jægere har ydet i årevis for at beskytte
den danske natur mod landbrugets, skovbrugets og ja - til tider statens interesser, nu bliver
gjort til skamme af bemærkingen i lovforslaget:
“Der lægges op til, at naturnationalparkerne generelt vil blive friholdt for jagt, der ikke sker
som led i forvaltningen af områderne. Det vil sige, at den statslige lodsejer (f.eks.
Naturstyrelsen) som udgangspunkt forventes ikke at gennemføre jagtudleje,
betalingsjagter, nyjægerjagter og invitationsjagter i naturnationalparkerne. Der vil dog
fortsat være mulighed for bestandsregulerende jagt på vildtet i området, jagt på invasive
arter, eller hvis det på anden måde er konkret begrundet.”
Denne bemærkning er en torn i øjet på samtlige danske jægere. Den udskammer os som
minoritet, og diskriminere os ifht alle andre naturbrugere. For hvorfor forbyder man ikke
som udgangspunkt aktiviteter, der beviseligt ER skadelige for biodiversiteten - og lader de
aktiviter der ikke skader fortsætte? For der er nemlig ingen evidens for at jagt som det
udføres i Danmark, og som det ville skulle udføres i nationalparkerne er skadeligt for
biodiveristeten. Vi er en stor gruppe interessenter der har efterspurgt en sådan evidens
talløse gange men der er ingen - heller ikke WWF, DOF, DN eller diverse forskere fra
danske og internationale forskningsinstitutioner - der har kunne fremføre beviser for at en
dansk model for bæredygtig jagt på overskydende dyr i nationalparker skulle være
skadelig. Dette understreges af at miljøministeren selv erkender at der skal foretages
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
omfattende regulering i naturnational parkerne - dvs. afskyning af overskudsdyr og invasiv
arter. Hvilket også fremgår af bemærkningen. At dette ikke kan gennemføres gennem
f.eks. de succesfulde “nyjægerjagter”, eller i en anden model, giver ingen mening ifht
intentionen om at aktivitet ikke må være skadelig. For ministeren påpeger jo at selve
jagtens kerne - den menneskelige aktivitet at efterstræbe og aflive vildt - IKKE er skadelig
for biodiveristeten. Det er faktisk nødvendigt. Og vi har været en del af denne naturlige
proces lige så længe som Danmark har eksisteret i sin nuværende form.
At kalde denne nedskydning for “bestandsregulerende jagt” er udelukkende et sprogligt
greb og ændre ikke på det grundlæggende, nemlig at der er dyr der dør for
menneskehånd. Dette er i handling såvel som i formål, hvad vi normalt betegner som “jagt”
- med mindre man af politiske og ideologiske årsager er specielt håndsky overfor ordet og
forsøger at camouflere dets nødvendighed som “regulering”.
På baggrund af ministerens egne udtalelser og bemærkningens henvisning til
nødvendigheden af bestandsregulerende jagt, må vi dermed konkludere at kontrolleret jagt
både er nødvendigt for en bæredygtig drift af parkerne og dermed også med at nå
biodiversitets målene. Derfor er det også nærliggende at spørge om hvem der skal
foretage denne kontrolerede jagt, nu da det ikke længere må udføres af almindelige
danskere. Men selvom man gentagende gange har spurgt ind til hvem der skulle foretage
den adminsitrative nedskydning, så er det ikke muligt at få et svar på dette. Derfor må jeg
konkludere at man regner med at dette primært skal foretages af statsansatte. Og her
kommer så endnu en bekymring. For hvem skal betale for denne regulering? I udkastet til
NNP’erne må der ikke udtages ressourcer fra NNP’erne. Dette gør at den model man
kender fra Dyrehaven nord for København, hvor en stor del af finansieringen af de
professionelle skytters arbejde kommer fra indtægt på kødet, ikke kan anvendes. Ønsker
man at opretholde en vildtmængde i diverse NNP, der ligner den vi kender fra dyrehaven
skal man dermed afse lønninger til 3 fuldtidsansatte skytter, der regulere i en udvidet
jagtsæson. Og eftersom man regner med at oprette NNP’er i mange dele af landet, er det
ikke praktisk muligt at gennemføre en national regulering uden at ansætte et omfattende
korps af statsansatte skytter, der må tages alle midler i brug for at holde bestandene på et
niveau som er bæredygtigt for områderne, for landbruget og for ale andre interresenter. I
andre lande ender sådanne skyttekorps ofte med at tage helikoptere i brug for at kunne
udføre dette omfattende arbejde. For det er i den grad omfattende. Og meget udgifts tungt.
Jægerne vil gerne være en del af løsningen
Hvorfor skal man overhovedet holde fast i et jagtforbud uden dokumenteret nødvendighed,
som diskriminere groft imod en gruppe borgere der bidrager mere end alle andre grupper
til finansieringen af den danske natur, og vil som kræve massive omkostninger på kort og
lang sigt når der findes mange effektive og efterprøvede metoder til art kombinere
naturbevarelse, biodiversitets beskyttelse og jagt? Hvis man i stedet søger den
konstruktive løsning og kommer jægerne og jagten i møde, så vil det være meget lige til at
anvende nogle af de modeller der er afprøvede i andre lande, som virker og hvor borgerne
tager del i de glæder og goder som de selv er med til at betale for. Til eksempel er hele det
amerikanske naturbevarelse og beskyttelses system er passeret på denne model. Her har
den almindelige borger adgang til statens arealer ud fra et lotteri system og passeret på en
afskydningsplan for de enkelte områder. Det er bæredygtigt, det virker og det er
fuldstendigt i tråd med den demokratisering af demokratisere naturen som miljø ministeren
selv giver udtryk at det er formålet med natur nationalparker. Den samme type af modeller
kendes fra vores nabolande, fra Island, Schweitz og mange andre lande, hvor metoden
virker og bidrager til at skabe bedre og vildere natur.
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2383581_0017.png
Så for alle os der elsker naturens skyld - drop bemærkningen om et generelt jagt forbud i
NNP’er. Lav en fleksibel lovgivning der giver mulighed for at tilpasse sig de enkelte
lokaliteters behov. For der er selvfølgelig plads til at nogen NNP har adgang for visse
jagtformer og andre ikke har. Det er da klart. Det skal ikke være et “free for all”. Men det
har vi jo heller ikke idag. Der er nemlig ude mærket lovgivning på plads idag hvis man
ønsker at det ene eller det andet område skal være vildtreservat eller på anden måde
lukkes for jagt. Et omfattende forbud er ikke nødvendigt. I stedet kan man lave gode
fleksible løsninger lokalt der er styret og selvfinansieret, og lægges ind så det støtter
indsatsen for biodiversiteten over en bred kam. Ligesom man gør på mange private
ejendomme med jagt. Men det skal være op til det enkelte område, dets bæreevne og
behov. Ikke et generelt forbud. Det vil komme til at skabe SÅ mange konflikter, med et
generelt forbud mod jagt i NNP’er - Især når man ender med at skulle ansætte
statsansætte jægere til at foretage den nedskydning som alle ved bliver nødvendig på sigt.
Bare spørg i Thy hvor de lokale er rasende over at det er statsansatte, der regulere i
nationalparken. Her er konflikten allerede. Og den vil kun blive større af en
diskriminerende forskelsbehandling, der tilsidesætter jægere.
Der er ingen tvivl i mit sind om, at hvis man holder fast i bemærkingens hensigt om at
lukke for jagt i NNP’er, så vil processen med oprettelse og drift af disse områder møde en
massiv og langvarig modstand, fra en stor gruppe danskere, der ikke har til sinds at stå
model til den form for diskrimination, som der gives udtryk for i bemærkningen. Det vil gøre
det ekstremt besværligt at skabe dialog med lodsejere, naboer og interessenter på tværs
af økonomiske og politiske skel, og det vil være et emne, der kommer til at fylde meget i al
den tid hvor forbuddet står ved magt. Jeg minder her om at det var jægere - ikke biologer
eller staten - der beskyttede det danske hjortevildt mod den kongelige ordrer om at
nedskyde kronvildtet i hele landet, og det er jægere der årligt lægger mange millioner i
statskassen gennem jagttegnsafgifterne, til gavn og glæde for andre borgere og den
danske natur. Derfor håber jeg også at man fra statens side vil anerkende de danske
jægeres indsats og bidrag til vores natur og kultur, og søge samarbejdet i stedet for
konflikten. Vi har været her i 12000 år og er lige så meget en nøgleart som ulven. Og vi vil
så umådeligt gerne fortsætte med at bidrage tilsat skabe en bedre natur i Danmark, ved at
være en del af Natur Nationalparkernes postive fremtid.
_____________________
David Carsten Pedersen
Vendersgade 26 1th 1363 København
22458505
[email protected]
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
2383581_0018.png
HØRINGSSVAR J.nr. 2020-5425
Sendt til:
[email protected]
med CC
[email protected]
og
[email protected]
d. 12.02.2021
Hermed tilkendegives modstand mod
dele af “Forslag til Lov om ændring af lov
om naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark- og
færdselsloven”.
Vi ønsker biodiversiteten øges i Danmark, samtidig ønsker vi, at vi sikkert og trygt
kan få en rekreativ udnyttelse af naturnationalparkerne. Derfor opfordrer vi
politikerne til at finde en løsning, hvor hensyn til natur- og friluftsinteresser kan gå
hånd i hånd og hvor vi som brugere og lokalområde inddrages i processen om
ændring
af ”egen” skov.
Vi er særligt bekymret for:
Vores egen og families sikkerhed ved færdsel i indhegningerne med store
græssende dyr som heste og kvæg.
Flere eksisterende steder med ”vilde”
dyr, har vist, at dyrene bliver vant til mennesker omkring sig. Det kan
betyde, at de bliver nærgående, når der bliver mangel på naturlig føde.
Der kan dispenseres fra dyrevelfærdsloven i naturnationalparkerne.
Igennem flere år, er der blevet kæmpet for en bedre dyrevelfærdslov, og det
er ikke acceptabelt, at vi som daglig brugere af skoven, skal se
og ikke
mindst acceptere, at dyr skal lide en langsom død grundet sygdom eller
manglende føde.
Færdsel med hund i hegningerne, da de vil virke som en trussel på en flok
græssende dyr, med hvad, deraf kan følge.
Færdsel til hest i indhegningerne. Ved store græsser vil det blive for farligt
at ride indenfor hegningerne, da den vilde flok af naturlige grunde vil
kæmpe for flokken, enten ved at forsvare sig eller tiltrække ridehesten
hvormed farlige situationer vil opstå.
At det ikke bliver muligt at dyrke
”min
sport” og deltage i events i skoven.
Dels vil den begrænset plads i skoven, især udenfor indhegningerne blive
presset. Det vil blive svært at få plads til alle de events, der har fundet sted
hidtil og som bidrager til folks velbefindende. De fleste events vil blive
planlagt udenfor hegningerne, da arrangørerne ikke tør tage chancen i
forhold til ulykker, hvis de udføres inden for hegningerne.
At vi som lokale ikke bliver inddraget i processen
Det nuværende vildt hegnes ude. I Bidstrup Skovene er der i dag, en stor
bestand af forskellige hjorte, det værdsætter vi på vores ture i skoven.
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Bekymringen går på, om disse dyr bliver tvunget til at finde nye levesteder,
hvilket der er meget få lignede steder af, på Midtsjælland ift. til natur og
størrelse som Bidstrup skovene.
Med venlig hilsen
Sanne Solmer-Hansen
Skovhastrupvej 20
4330 Hvalsø
Jonna Runge
Åparken 31
4370 Store Merløse
L 229 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
Hermed tilkendegives modstand mod
dele af “Forslag til Lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark-
og færdselsloven”.
Jeg ønsker biodiversiteten øges i Danmark, men jeg ønsker samtidig at vi sikkert og trygt
kan få en rekreativ udnyttelse af naturnationalparkerne, uden unødvendig svie og smerte
hos de planlagt udsendte dyr i skoven. Derfor opfordrer jeg politikerne til at finde en
løsning, hvor hensyn til dyrevelfærd, natur- og friluftsinteresser kan gå hånd i hånd og
hvor vi som brugere inddrages i processen om ændring af ”egen” skov.
Jeg er særligt bekymret for:
Der kan dispenseres fra dyrevelfærdsloven i naturnationalparkerne
(resultaterne af ligende ”eksperimenter” i udlandet har resulteret i mange
underernærede dyr, samt flere dyr der decideret er døde af sult. Jeg begriber ikke
hvordan man kunne være interesseret i at kopiere dettte scenarie i Danmark, hvor
vi ellers har en stram lovgivning og høj standard for dyrevelfærd)
Færdsel med hund i hegningerne (hvad hvis min hund bliver angrebet af en
ko?)
Færdsel til hest i hegningerne (hvad hvis min hest bliver omkranset af en
hingst, der ønsker at bedække min hest mens jeg sidder på den?)
At det ikke bliver muligt at dyrke min sport og deltage i events i skoven
Med venlig hilsen
Katja Berg, Lidemarksvej 85, 4632 Bjæverskov