Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 20
Offentligt
Lynetteholm
20.
maj 2021
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Disposition
•
Baggrund og lovforslag
•
Klimasikring og nyttiggørelse af overskudsjord
•
Miljøkonsekvensvurdering
•
Særlige temaer fra høring
•
•
•
•
•
•
•
Vandkvalitet og badevandskvalitet
Marin natur
Østersøen
Natura 2000
Jordtransport
Sejlads og rekreative forhold
C0
2
-udledning
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
”Regeringen og Københavns Kommune ønsker
derfor i fællesskab at anlægge en ny stor ø,
Lynetteholmen, der på længere sigt kan udvikles
til en ny, attraktiv bydel. Indtægterne fra
byudviklingen af Lynetteholmen vil kunne
bidrage til at finansiere metrobetjening af
området og etableringen af en Østlig Ringvej”
Principaftalen om Lynetteholmen, oktober 2018
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Anlægsloven
1. Anlægge
Lynetteholm
ved at opfylde et areal i Københavns Havn.
2. Etablere den østlige del af Lynetteholm som et
kystlandskab.
3. Anlægge et
modtageanlæg
til nyttiggørelse af ren og ikke
rensningsegnet forurenet jord på Refshaleøen med tilhørende
arbejdskaj.
4. Anlægge en
adgangsvej
fra Prøvestenen til modtageanlægget på
Refshaleøen, jf. nr. 3, der går via Kraftværkshalvøen, omfattende
en dæmning nord for Prøvestenen, en dæmning med tilhørende
oplukkelig bro øst for Margretheholm Havn og en vejdæmning på
ydersiden af Refshaleøen mod øst.
5. Benytte et eksisterende areal på Kraftværkshalvøen til
arbejdsareal
med tilhørende arbejdskaj.
6. Foretage uddybning af
sejlrenden
i Kronløbet og syd for
Middelgrunden (Svælget).
7. Foretage
klapning
af materiale i Køge Bugt.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Grundlag for anlægsloven
•
Lovforslag med bemærkninger
•
Miljøkonsekvensvurderinger
•
Lynetteholm. Miljøkonsekvensrapport, Rambøll, november 2020
•
Lynetteholm. Tillæg til miljøkonsekvensrapport
–
uddybning af sejlrende og klapning
af havbundsmateriale, Rambøll, december 2020
•
Lynetteholm
–
Tillæg til miljøkonsekvensrapport vedr. vandplaner, Danmarks
havstrategi og uddybning af sejlrende, By & Havn og Rambøll, marts 2021
•
Sammenfattende redegørelse
•
Implementeringsredegørelse
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Landvinding i København
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Når vandet stiger
År 2100 uden klimasikring.
Vandstandsstigning på 0,70 meter og en
stormflodshændelse som Bodil = 2,4 m.
År 2100 med klimasikring
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Kystlandskab som adaptiv klimasikring
Kystlandskabet
•
Ny model for klimasikring
•
Absorberende kanter
•
Sammenhængende naturbælte
•
Forskellige naturtyper
•
Marin natur
•
Rekreativt område
•
Artsrigdom
•
Klimasikring 1.000 års
hændelse i 2070
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Nyttiggørelse af overskudsjord
Behov for placering af overskudsjord
•
Ca. 3 mio. ton overskudsjord hvert år alene i hovedstadsområdet.
•
Behov for ny kapacitet til håndtering af overskudsjord fra udgangen af 2022.
Jorddepot i Nordhavn
•
I Nordhavn er der modtaget ca. 2,5 mio. ton årligt
•
Jorddepotet i Nordhavn er fyldt op på ca. 8 år.
•
Netop nu mellemoplagres jorden i Nordhavn, indtil Lynetteholm er klar.
•
70 pct. af jorden kommer fra byggeri, infrastruktur og skybrudsprojekter i Københavns- og
Frederiksberg Kommune.
Lynetteholm bygges af overskudsjord
•
Lynetteholm anvender ren og forurenet ikke-rensningsegnet jord.
•
Vigtigt for logistik, trafik, miljø og omkostninger med kort transportafstand.
•
I alt plads til ca. 80 mio. ton jord.
•
Der er lavet følsomhedsanalyser ifht. Jordmængder.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Etablering af perimeter (anlægsfase)
Perimeter i alt: 8,0 km
Perimeter, kystlandskab: 4,8 km
Sandstrand: 0,8 km
Stenstrand: 0,8 km
Stensætning: 3,2 km
Perimeter, øvrig: 3,2 km
Kajkant nord: 1,0 km
Stensætning nord: 0,7 km
Stensætning vest: 1,5 km
Adgangsvej med dæmning og bro: ca. 3 km.
Afgravning af forurenet bundmateriale til deponi
Klapning af rent bundmateriale
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Rammerne for miljøundersøgelserne
•
•
Trafikstyrelsen er myndighed, By & Havn er ansøger.
Undersøgelsen afdækker alle påvirkninger af det omkringliggende miljø i anlægs- og driftsfasen:
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Havmiljø
og vandkvalitet, herunder havbund, iltindhold, strømforhold, forurenende stoffer mv.
Badevandskvalitet
i havnen og i Øresund, herunder sigtedybde, bakterier, mv.
Trafik,
herunder jordtransport til jordmodtagelsen i forskellige faser.
Sejlads,
herunder lystsejlads og erhvervssejlads, sejladssikkerhed
Luft- og klimapåvirkning,
herunder CO
2
-belastning og partikeludledning.
Biodiversitet,
herunder påvirkningen af flora og fauna i området, habitater og truede arter.
Påvirkning
på tværs af landegrænser samt afledte aktiviteter ved anlægget.
Støj og vibrationer,
herunder støj ved jordtransport og anlæg af perimeter.
Menneskers sundhed,
herunder kolonihaver og lystfiskeri, geologi og grundvand,
herunder risikoen for nedsivning af tungmetaller, mv.
Landskab,
visuelle påvirkninger af omgivelserne
Danmarks havstrategi,
vandområdeplanlægning
•
•
•
Ved væsentlige miljøpåvirkninger anvises afværgeforanstaltninger.
11
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Oversigt over miljøvurderingens konklusioner
Rød
Orange
Gul
Hvid
Væsentlig påvirkning
Moderat påvirkning
Lille påvirkning
Ingen/ubetydelig påvirkning
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Væsentlige påvirkninger identificeret i
miljøkonsekvensrapporten
•
Lastbiltrafik i scenarie med jordtransport til Lynetteholm samt lastbiltransport med afvikling af
mellemlager i Nordhavn (ikke aktuelt, da jord sejles fra mellemlager til Lynetteholm)
•
Samlet visuel påvirkning som følge af opfyldning af Lynetteholm set fra nærzonen
•
Sejlads til/fra Margretheholm Havn (oplukkelig bro og dialog med sejlerne)
•
Der er ingen andre væsentlige påvirkninger fra Lynetteholmprojektet
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Særlige temaer fra høringsfase
•
•
•
•
•
•
•
Vandkvalitet og badevandskvalitet
Marin natur
Østersøen
Natura 2000
Jordtransport
Sejlads og rekreative forhold
C0
2
-udledning
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Vandkvalitet
Eksisterende havbundsforurening
•
Spredning af sediment fra opgravning begrænses via overvågning og særligt vilkår for opgravning.
•
Spredning af sediment fra klapning begrænses via overvågning (med deltagelse af svenske myndigheder).
Udledning af overskudsvand fra jordopfyld
•
Overskudsvand udledes, hvor der er stor fortynding.
•
Beregninger viser at miljøkvalitetskravene kan overholdes. Det etableres overvågning.
•
Miljøpåvirkning fra overskudsvand fra Lynetteholm vil være mindre end miljøpåvirkningen fra den hidtidige
udledning fra depotet i Nordhavn.
Gennemstrømning i Inderhavnen
•
Øget vandskifte (2,4 pct.) i Inderhavnen påvirker vand- og badekvaliteten positivt.
•
Strømhastigheden i Kronløbet falder, men der sker en svag forøgelse af strømhastigheden i Inderhavnen og
Sydhavn.
Badevandskvalitet og sandstrande
•
Påvirkning af badevandskvaliteten er ubetydelig (afgravning sker i vinterperioden).
•
Udløb fra BIOFOS renseanlæg flyttes længere væk.
•
Ændring i strømforhold langs kysten er ubetydelige, og sandstrande påvirkes ikke.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Marin natur
Ålegræs
•
Habitat: Der er meget begrænsede forekomster af ålegræs
hvor Lynetteholm etableres
•
Påvirkning fra sediment: Moderat (og reversibel) påvirkning
ved Trekroner. Lille/ubetydelig påvirkning mht. Øresund.
•
Påvirkning fra miljøskadelige stoffer fra opgravning af
forurenet havbundsmateriale er ubetydelig.
Næringsstoffer
•
Frigivelse af næringsstoffer ifm. opgravning (anlægsfasen)
samt udledning (driftsfasen).
•
Det er et krav for Lynetteholm, at projektet ikke forværre
muligheden for at overholde målsætninger om næringstoffer.
Nyt kystlandskab
•
Dæmninger med stenbeskyttelse og sandstrande med ral,
større sten mv, skaber en reveffekt, hvor ny marin natur kan
vokse frem.
•
Evt. udplantning af nyt ålegræs for at fremskynde positiv
udvikling.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Østersøen
Gennemstrømning i Øresund
•
Lille påvirkning (0,23-0,25 pct.)
•
Udlignes af havvandsstigning over ca. 10 år.
•
Havmiljøet i Østersøen er tilvænnet skiftende
forhold. Påvirkningen er ikke væsentlig.
Klappladser
•
Klappladser udpeget af Miljøstyrelsen.
•
Spredning af sedimenter ifm. klapning
•
Vandmiljøkrav kan overholdes viser
modelleringer.
•
Modelleringer viser begrænset påvirkning af
Natura2000-område (Falsterbo) langt under
tålegrænserne.
•
Tilbud til svenskerne om deltagelse i
overvågning.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Natura 2000
Vurderede områder:
•
N141 Brobæk Mose og Gentofte Sø
•
N142 Saltholm og omkring¬liggende
hav
•
N143 Vestamager og havet syd for
•
N144 Nedre Mølleådal og Jægersborg
Dyrehave
•
N206 Stevns Rev
•
SE0430183 Havet omkring Ven
•
SE0430138 Lundåkrabukten
•
SE0430091 Löddeåns mynning
•
SE0430095 Falsterbohalvön
•
SE0430002 Falsterbo-Foteviken
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Natura 2000
•
Påvirkning fra sediment undersøgt.
Ingen væsentlig påvirkning af bundflora
og
–fauna
og dermed ingen påvirkning
af fødegrundlag.
•
Kraftigste kilde til støj er spunsning,
Selv i et worst case-scenarium vil der
ikke være væsentlige påvirkninger på
hverken havpattedyr eller fugle.
•
Ingen væsentlige påvirkninger fra
forstyrrelse
–
Øresund er et befærdet
farvand.
•
Ingen væsentlige påvirkninger fra andre
fysiske forstyrrelser, miljøskadelige
stoffer, næringsstoffer, ændringer i
habitat eller emissioner.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Jordtransport
•
Ny vej til jordtransport over
Prøvestenen
•
Friholder vejen til Refshaleøen og
vejene ved Margretheholm for tung
trafik
•
Mellemoplagret jord sejles med pram
fra Nordhavn
•
Margretheholm Havn opretholdes
med en oplukkelig bro
•
Motorbådsklub og cablepark kan
opretholdes
•
Materialer sejles til i anlægsfasen
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Trafikal påvirkning
•
Jord fra byggepladser i København
•
På det overordnede vejnet et stykke væk fra
Lynetteholm vil trafikbilledet være det samme
i dag.
•
Flytning fra ruter til Nordhavn til ruter til
Lynetteholm
•
Vej via Prøvestenen skal benyttes
•
Mulighed for frivillige aftaler om ruter og
sejlads
•
Mellemlagret jord sejles fra Nordhavn
Netto-ændringer
i antal jordtransporter
på vejnettet
21
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Sejladsforhold og Margretheholm Havn
•
Oplukkelig bro henover sejlrenden til
Margretheholm Havn
•
Gennemsejlingsåbning hxb = 4.2m x 12m
•
Vanddybde som eksisterende forhold
•
Åben aften, nat og weekend samt 3 gange
i perioden 7-16
•
Lukning i anlægsperiode reduceres til et
minimum (op til 2 uger)
•
Indsejlingen gennem Kronløbet får en
bredde, der giver tilfredsstillende
besejlingssikkerhed for både erhvervs- og
fritidssejlere.
•
Der etableres lysskilte eller lign. ved ind-
og udsejling, som advarer lystsejlere m.v ,
når der passerer store både i samråd med
Søfartsstyrelsen og brugere.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
CO
2
-udledninger
•
Anlægsprojektets direkte og indirekte udledninger
udgør 75.000 ton.
•
Driften af nyttiggørelsesanlægget i 30 år udgør
113.000 ton.
•
Jordtransport til Lynetteholm i 30 år udgør 54.000 ton
–
eller ca. 22 pct. af de samlede udledninger.
•
Jordtransport vil alt andet lige også foregå, uden
etableringen af Lynetteholm, hvor jorden ellers skal
transporteres til en anden destination for
jordmodtagelse.
•
Øget pramtransport vil give øgede CO
2
-udledninger.
•
Løbende forbedringer på maskiner og materiel (BAT).
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)