Spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde af ændrings-
forslag, der medfører, at en whistleblower ud over den foreslå-
ede whistleblowerordning også skal kunne gå til en fagforening,
tillidsrepræsentant, tillidsmyndighed, ledelse eller kolleger med
oplysninger om overtrædelser og samtidig opnå den samme be-
skyttelse og ret til godtgørelse ved eventuelle repressalier, som
hvis indberetningen sker til en intern eller ekstern whistleblo-
werordning?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag, som indebærer, at en whistleblower skal kunne opnå
beskyttelse, herunder ret til godtgørelse ved udsættelse for repressalier, ved
at henvende sig til en fagforening, tillidsrepræsentant, tilsynsmyndighed, le-
delse eller kolleger med oplysninger om overtrædelser, vil kunne formuleres
som anført nedenfor.
2.
Det fremgår af lovforslagets § 5, at loven finder anvendelse, hvis der er
foretaget indberetning til enten en intern eller en ekstern whistleblowerord-
ning, eller der er foretaget en offentliggørelse.
Det bemærkes, at en udvidelse som anført i spørgsmålet vil indebære, at
lovens beskyttelse vil gælde, selv om der hverken er foretaget indberetning
til en intern eller ekstern whistleblowerordning eller en offentliggørelse, og
at en sådan udvidelse vil udgøre en betragtelig overimplementering af whist-
leblowerdirektivet.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets vurdering, at der med de med
lovforslagets § 5 foreslåede regler om, at loven finder anvendelse, hvis der
er foretaget indberetning til enten en intern eller en ekstern whistleblower-
ordning, eller der er foretaget en offentliggørelse, bliver skabt den fornødne
klarhed for både whistlebloweren og arbejdsgiveren for, i hvilke tilfælde
loven finder anvendelse.
Det skal i den forbindelse understreges, at whistleblowerordninger udgør et
supplement til den direkte og daglige kommunikation på de enkelte arbejds-
pladser om fejl og utilfredsstillende forhold m.v. Whistleblowerordninger
udgør desuden et supplement til muligheden for at rette henvendelse til
f.eks. nærmeste leder, personale-/HR-afdelingen eller tillidsrepræsentanten,
Side 2/3
ligesom ordningerne ikke har betydning for muligheden for at indberette via
eksterne kanaler som f.eks. Folketingets Ombudsmand.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Af
…:
Til § 5
1)
I
stk. 1
indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4)
Indberetning til en fagforening, tillidsrepræsentant, tilsynsmyndighed,
ledelse eller kolleger af oplysninger om overtrædelser omfattet af § 1, stk.
1.«
[Udvidelse af lovens beskyttelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven finder anvendelse for en
whistleblower, der henvender sig til en fagforening, tillidsrepræsentant, til-
synsmyndighed, ledelse eller kolleger med oplysninger om overtrædelser
omfattet af lovens anvendelsesområde.
En whistleblower, der henvender sig til en fagforening, tillidsrepræsentant,
tilsynsmyndighed, ledelse eller kolleger med oplysninger om overtrædelser,
opfylder således en af betingelserne for at opnå beskyttelse efter loven.
Side 3/3