Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 206 Bilag 14
Offentligt
2381369_0001.png
Til lovforslag nr.
L 206
Folketinget 2020-21
Ændringsforslag stillet den 26. april 2021 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet
(Udvidelse af kredsen af kompensationsberettigede følgeerhverv, regler om krav om miljøtilladelser m.v., regler om ansøgning,
frister og dokumentationskrav, regler om statens overtagelse af erstattede aktiver og adgang til nedrivning og bortskaffelse
m.v., regler om klageadgang og søgsmålsfrister m.v.)
[af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn)]
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Til § 1
17)
Det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 8,
udgår.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
[Udeladelse af regel om, at aftaler om overdragelse af krav
på erstatning m.v. er ugyldige]
18)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 9,
der bliver
stk. 8, indsættes efter »stk. 3«: »og § 8 e, stk. 1«, og ef‐
ter »rettighedshavere« indsættes: », om samtykke fra rettig‐
hedshavere og om det tidspunkt, som skal danne grundlag
for værdiansættelsen af rettigheder«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at omfatte regler om sam‐
tykke og tidspunktet for værdiansættelse af rettigheder samt
udvidelse som følge af ændringsforslag nr. 14]
Bemærkninger
Til nr. 17
Med den foreslåede ændring udgår det foreslåede § 8,
stk. 8, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, om, at krav på
erstatning og kompensation efter regler fastsat i medfør af §
8, stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder eventuel‐
le krav på forskud på erstatning og kompensation, ikke kan
overdrages, før kravet er indtrådt, og at aftaler om sådanne
overdragelser er ugyldige.
Bestemmelsen foreslås at udgå for hermed at sikre fort‐
satte finansieringsmuligheder, ligesom aftaler om transport i
forskud på erstatning m.v. kan indgås i forbindelse med ind‐
hentning af samtykke fra pant- og rettighedshavere, hvorom
der henvises til ændringsforslag nr. 18.
Med den foreslåede ændring vil loven således fortsat ikke
regulere spørgsmålet om muligheden for at overdrage krav
på erstatning eller kompensation efter regler udstedt i med‐
før af § 8, stk. 3.
Ændringsforslaget erstatter ændringsforslag nr. 7 stillet
i Miljø- og Fødevareudvalgets betænkning afgivet den 22.
april 2021, som tilbagetages.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget udvides bemyndigelsen i det fore‐
slåede § 8, stk. 9, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der
med ændringsforslag nr. 17 bliver stk. 8, hvoraf fremgår, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning og kom‐
pensation som fastsat efter regler udstedt i medfør af § 8,
stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder om
erstatningens og kompensationens fordeling mellem rettig‐
hedshavere. Med den foreslåede ændring udvides bemyndi‐
gelsen, således at ministeren også kan fastsætte regler om
samtykke fra rettighedshavere og om det tidspunkt, som skal
danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder.
Med den foreslåede udvidelse bemyndiges ministeren til
at fastsætte regler om, at den ansøgende virksomhed skal
indhente samtykke fra pant- og rettighedshavere i forbindel‐
se med udbetalinger af eventuelle krav på forskud på erstat‐
ning og kompensation efter regler udstedt i medfør af § 8,
stk. 3.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive anvendt til
at fastsætte regler om, at den ansøgende virksomhed skal
AX026251
L 206 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag nr. 17 og 18 stillet uden for betænkning den 26. april 2021 af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2381369_0002.png
2
indhente samtykke fra pant- og rettighedshavere, som har
rettigheder i den minkrelaterede del af virksomheden, i for‐
bindelse med udbetalinger af eventuelle krav på forskud på
erstatning og kompensation efter regler udstedt i medfør af
lovens § 8, stk. 3.
Med den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen vil der
endvidere kunne fastsættes regler om det tidspunkt, som
skal danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen anvendes til at fast‐
sætte regler om, at rettighedshavere bliver kompenseret fuldt
ud for forringelsen af pantets værdi opgjort på tidspunktet
inden nedslagningen af mink som følge af covid-19. Det
vil sige, at det tidspunkt, som skal danne grundlag for vær‐
diansættelse af rettigheder over aktiver, herunder fast ejen‐
dom m.v., vil følge samme tidspunkt, som danner grundlag
for udmålingen af erstatning og kompensation efter regler
fastsat i medfør af § 8, stk. 3, i lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink.
Den foreslåede bemyndigelse i § 8, stk. 9, jf. det fremsat‐
te lovforslags § 1, nr. 5, der med ændringsforslag nr. 17
bliver stk. 8, kan desuden anvendes til at fastsætte regler
om, at fordelingen af erstatnings- eller kompensationsbeløb
mellem rettighedshavere sker i overensstemmelse med den
almindelige prioritetsrækkefølge.
Med den foreslåede ændring af det foreslåede § 8, stk. 9,
jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der med ændringsfor‐
slag nr. 6 bliver stk. 8, vil ministeren også kunne fastsætte
regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning og kom‐
pensation efter regler udstedt i medfør af den foreslåede § 8
e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 14.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
er det en forudsætning for udmøntning af bemyndigelsen til
at fastsætte regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes
af Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i kraft.
Ændringsforslaget erstatter ændringsforslag nr. 8 stillet
i Miljø- og Fødevareudvalgets betænkning afgivet den 22.
april 2021, som tilbagetages.