Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 206 Bilag 13
Offentligt
2381319_0001.png
Den 26. april 2021
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet
(L 206)
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af ><:
Til § 1
17)
Det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 8,
udgår.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
[Udeladelse af regel om, at aftaler om overdragelse af krav på erstatning m.v. er ugyldige]
18)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 9,
der bliver stk. 8, indsættes efter »stk. 3«: »og § 8 e,
stk. 1«, og efter »rettighedshavere« indsættes: », om samtykke fra rettighedshavere og om det
tidspunkt, som skal danne grundlag for værdiansættelsen af rettigheder«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at omfatte regler om samtykke og tidspunktet for
værdiansættelse af rettigheder samt udvidelse som følge af ændringsforslag nr. 14]
Bemærkninger
Til nr. 17
Med den foreslåede ændring udgår det foreslåede
§ 8, stk. 8,
jf. det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 5, om, at krav på erstatning og kompensation efter regler fastsat i medfør af § 8, stk. 3, i
lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink,
herunder eventuelle krav på forskud på erstatning og kompensation, ikke kan overdrages, før
kravet er indtrådt, og at aftaler om sådanne overdragelser er ugyldige.
Bestemmelsen foreslås at udgå for hermed at sikre fortsatte finansieringsmuligheder, ligesom
aftaler om transport i forskud på erstatning m.v. kan indgås i forbindelse med indhentning af
samtykke fra pant- og rettighedshavere, hvorom der henvises til ændringsforslag nr. 18.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
• Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 206 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Med den foreslåede ændring vil loven således fortsat ikke regulere spørgsmålet om
muligheden for at overdrage krav på erstatning eller kompensation efter regler udstedt i
medfør af § 8, stk. 3.
Ændringsforslaget erstatter tidligere ændringsforslag nr. 7 til lovforslaget, stillet ved brev af
21. april 2021, som tilbagetages.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget udvides bemyndigelsen i det foreslåede
§ 8, stk. 9,
jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 5, der med ændringsforslag nr. 17 bliver stk. 8, hvoraf fremgår, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om fordelingen og
udbetalingen af erstatning og kompensation som fastsat efter regler udstedt i medfør af § 8,
stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink, herunder om erstatningens og kompensationens fordeling mellem rettighedshavere.
Med den foreslåede ændring udvides bemyndigelsen, således at ministeren også kan fastsætte
regler om samtykke fra rettighedshavere, og om det tidspunkt, som skal danne grundlag for
værdiansættelse af rettigheder.
Med den foreslåede udvidelse bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om, at den
ansøgende virksomhed skal indhente samtykke fra pant- og rettighedshavere i forbindelse
med udbetalinger af eventuelle krav på forskud på erstatning og kompensation efter regler
udstedt i medfør af § 8, stk. 3.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at den
ansøgende virksomhed skal indhente samtykke fra pant- og rettighedshavere, som har
rettigheder i den minkrelaterede del af virksomheden, i forbindelse med udbetalinger af
eventuelle krav på forskud på erstatning og kompensation efter regler udstedt i medfør af
lovens § 8, stk. 3.
Med den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen vil der endvidere kunne fastsættes regler om
det tidspunkt, som skal danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen anvendes til at fastsætte regler om, at rettighedshavere
bliver kompenseret fuldt ud for forringelsen af pantets værdi opgjort på tidspunktet inden
nedslagningen af mink som følge af COVID-19. Det vil sige, at det tidspunkt, som skal danne
grundlag for værdiansættelse af rettigheder over aktiver, herunder fast ejendom m.v., vil følge
samme tidspunkt, som danner grundlag for udmålingen af erstatning og kompensation efter
regler fastsat i medfør af § 8, stk. 3, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink.
Den foreslåede bemyndigelse i § 8, stk. 9, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der med
ændringsforslag nr. 17 bliver stk. 8, kan desuden anvendes til at fastsætte regler om, at
fordelingen af erstatnings- eller kompensationsbeløb mellem rettighedshavere sker i
overensstemmelse med den almindelige prioritetsrækkefølge.
2
L 206 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Med den foreslåede ændring af det foreslåede § 8, stk. 9, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr.
5, der med ændringsforslag nr. 6 bliver stk. 8, vil ministeren også kunne fastsætte regler om
fordelingen og udbetalingen af erstatning og kompensation efter regler udstedt i medfør af
den foreslåede § 8 e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 14.
I det omfang, der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte, er det en forudsætning for
udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes
af EU-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i kraft.
Ændringsforslaget erstatter tidligere ændringsforslag nr. 8 til lovforslaget, stillet ved brev af
21. april 2021, som tilbagetages.
3