Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 206 Bilag 12
Offentligt
2380472_0001.png
Til lovforslag nr.
L 206
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 22. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet
(Udvidelse af kredsen af kompensationsberettigede følgeerhverv, regler om krav om miljøtilladelser m.v., regler om ansøgning,
frister og dokumentationskrav, regler om statens overtagelse af erstattede aktiver og adgang til nedrivning og bortskaffelse
m.v., regler om klageadgang og søgsmålsfrister m.v.)
[af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har stillet 16
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be‐
handling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, RV og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF og Susanne Zimmer (UFG))
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Min‐
dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Min‐
dretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1-7 og 10-16 og
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til ændringsforslag nr. 8 og 9.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
Til titlen
1)
I
undertitlen
indsættes efter »erstattede«: »eller kom‐
penserede«.
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
Til § 1
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 6, stk. 5,
indsættes efter »8 b«: »og § 8 e, stk. 2«.
[Konsekvensændring og udvidelse af bemyndigelsen som
følge af ændringsforslag nr. 14]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 8, stk. 3,
indsættes efter »regler om«: »fuldstæn‐
dig«, og »herunder erstatning og« ændres til: »herunder
fuldstændig«.«
[Sproglig præcisering]
4)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 8, stk. 3, 2. pkt.,
indsæt‐
tes efter »ydes«: »fuldstændig«.
[Sproglig præcisering]
5)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 8, stk. 4,
indsættes efter
»stk. 3«: »og § 8 e, stk. 1«.
AX026235
L 206 - 2020-21 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2380472_0002.png
2
[Udvidelse af bemyndigelsen om godkendelser og tilladelser
efter anden lovgivning som følge af ændringsforslag nr. 14]
6)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 8, stk. 4, 1.
pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes før », herunder«: »,
§ 8 d og § 8 e, stk. 1«, og »revisorattestation« ændres til:
»erklæring fra en godkendt revisor«.
[Korrektion af ordet revisorattestation og præcisering af be‐
mærkningerne hertil og konsekvensændring og udvidelse
som følge af ændringsforslag nr. 14]
7)
Det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 8,
udgår.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
[Udeladelse af regel om, at aftaler om overdragelse af krav
på erstatning m.v. er ugyldige]
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af EL og NB):
8)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 8, stk. 9,
der bliver
stk. 8, indsættes efter »stk. 3, «: »og § 8 e, stk. 1,«, og
efter »rettighedshavere« indsættes: », om samtykke fra ret‐
tighedshavere og om det tidspunkt, som skal danne grundlag
for værdiansættelsen af rettigheder«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at omfatte regler om sam‐
tykke og tidspunktet for værdiansættelse af rettigheder samt
udvidelse som følge af ændringsforslag nr. 14]
9)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 8
indsættes
som
stk. 9:
»Stk. 9.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om statens betaling af renter af krav på
erstatning eller kompensation fastsat efter regler udstedt i
medfør af § 8, stk. 3, og § 8 e, stk. 1, herunder om rentens
fastsættelse.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om statens betaling af
renter]
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
10)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 8 a
affattes
stk. 4, 2.
pkt.,
således:
»Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at staten
ikke erhverver ret til visse aktiver som nævnt i stk. 2 og
3, herunder efter anmodning fra den enkelte minkavler eller
følgeerhvervsvirksomhed, og om fradrag i opgørelsen af er‐
statningen eller kompensationen som følge heraf.«
[Ændring og udvidelse af bemyndigelsen til at fastsætte reg‐
ler om, at staten ikke erhverver ret til visse aktiver og om
fradrag i opgørelsen af erstatningen eller kompensationen
som følge heraf]
11)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 8 a
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at der som vilkår for, at staten ikke
erhverver ret til visse aktiver, jf. stk. 4, 2. pkt., vedtages
en deklaration på ejendommen eller dele af denne, hvorfra
virksomheden har været drevet, hvorefter der for fremtiden
ikke kan drives minkproduktion og pelseri på ejendommen.«
[Mulighed for tinglysning af deklaration om, at der ikke
må drives minkproduktion eller minkrelateret virksomhed
på ejendom, herunder som følge af ændringsforslag nr. 10]
12)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 8 c
indsættes i
stk. 1
efter »§ 8, stk. 3,«: »og § 8 e, stk. 1,«.
[Konsekvensændring og udvidelse af bemyndigelsen som
følge af ændringsforslag nr. 14]
13)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 8 d
indsættes efter »§ 8,
stk. 3«: », og § 8 e, stk. 1«.
[Konsekvensændring og udvidelse af bemyndigelsen som
følge af ændringsforslag nr. 14]
14)
I
nr. 6
indsættes som
§ 8 e:
Ȥ 8 e.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at staten på begæring fra den enkelte
minkavler eller følgeerhvervsvirksomhed ud over erstatning
og kompensation, der fastsættes efter regler udstedt i med‐
før af § 8, stk. 3, kan yde erstatning og kompensation for
virksomhed, som ikke på rimelig måde kan omstilles eller
videreføres som selvstændig virksomhed.
Stk. 2.
Ved fastsættelsen af erstatning eller kompensation
efter regler fastsat i medfør af stk. 1 er det et vilkår for
erstatningen eller kompensationen, at staten erhverver ejen‐
domsret til de aktiver, der har været anvendt i virksomhe‐
den, og som der ydes erstatning eller kompensation for.
Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte nærmere regler om de forhold, som er omfattet
af stk. 2, herunder om, at det er et vilkår for erstatningen
eller kompensationen, at modtagere af erstatningen eller
kompensationen aktivt skal medvirke til, at staten erhverver
de fastsatte rettigheder efter stk. 2.«
[Bestemmelse om, at der kan fastsættes regler om erstatning
og kompensation for ikkeminkrelateret virksomhed, som
ikke på rimelig måde kan omstilles eller videreføres, og
om statens erhvervelse af ejendomsret til de erstattede eller
kompenserede aktiver m.v.]
15)
I de under
nr. 7
foreslåede
§ 10 c, stk. 1,
og
§ 10 d,
stk. 1,
ændres »§ 8, stk. 5,« til: »§ 8, stk. 5, 2. pkt.,«.
[Præcisering af henvisning]
Til § 3
16)
I
stk. 1
ændres »1. maj 2021« til: »10. maj 2021«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring præciseres undertitlen såle‐
des, at ordene »eller kompenserede« tilføjes i beskrivelsen
af lovforslagets hovedindhold, for så vidt angår regler om
statens overtagelse af erstattede eller kompenserede aktiver
og adgang til nedrivning og bortskaffelse m.v., hvormed
beskrivelsen bliver mere retvisende.
L 206 - 2020-21 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2380472_0003.png
3
Til nr. 2
Med ændringsforslaget, der er en konsekvens af æn‐
dringsforslag nr. 14, indsættes § 8 e, stk. 2, i den foreslåede
ændring af § 6, stk. 5, i lov nr. 2185 af 29. december 2020
om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri efter forhandling med vedkommende
minister eller vedkommende kommunale organisation kan
fastsætte regler om andre offentlige myndigheders eller of‐
fentlige institutioners medvirken ved varetagelse af opgaver
efter loven, herunder opgaver vedrørende nedrivning, fjer‐
nelse og bortskaffelse af aktiver som aktiver nævnt i §§ 8 a,
8 b og § 8 e, stk. 2.
Med den foreslåede ændring vil bemyndigelsen i lovens
§ 6, stk. 5, til at fastsætte regler om andre offentlige myn‐
digheders eller offentlige institutioners medvirken ved vare‐
tagelse af opgaver efter loven også omfatte opgaver om fjer‐
nelse og bortskaffelse af aktiver som nævnt i den foreslåede
§ 8 e, stk. 2, jf. ændringsforslag nr. 14.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af § 8, stk. 3, i lov nr. 2185
af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt for‐
bud mod hold af mink, foretages en sproglig præcisering af
bestemmelsen, hvormed det tydeliggøres, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om fuldstæn‐
dig erstatning og kompensation som følge af forbuddet mod
hold af mink, jf. lovens § 1, stk. 1, herunder fuldstændig
kompensation til visse følgeerhverv.
Hermed bringes ordlyden af bestemmelsen i bedre over‐
ensstemmelse med den politiske aftale af 25. januar 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om er‐
statning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af co‐
vid-19.
Der foreslås ingen indholdsmæssige ændringer af bemyn‐
digelsens omfang.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages en sproglig præcisering
i det foreslåede § 8, stk. 3, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
hvormed det tydeliggøres, at ministeren for fødevarer, land‐
brug og fiskeri fastsætter regler om, at der kan ydes fuld‐
stændig kompensation til følgeerhverv, som udlejer stald-
og burkapacitet til minkproduktion i Danmark, og pelserier,
som betjener minkproduktion i Danmark.
Hermed bringes ordlyden af bestemmelsen i bedre over‐
ensstemmelse med den politiske aftale af 25. januar 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om er‐
statning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af co‐
vid-19.
Der foreslås ingen indholdsmæssige ændringer af bemyn‐
digelsen i det foreslåede § 8, stk. 3, 2. pkt.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring foretages en udvidelse af
bemyndigelsen i den foreslåede § 8, stk. 4, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, således at ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri også kan fastsætte regler om, at tilladelser eller
godkendelser efter anden lovgivning er en betingelse for
tildeling og udbetaling af erstatning og kompensation efter
regler fastsat i medfør af det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf.
ændringsforslag nr. 14.
Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen vil kunne an‐
vendes til i bekendtgørelsesform at fastsætte betingelser om,
at erstatning og kompensation kun kan tildeles og udbetales
i det omfang, der foreligger de fornødne tilladelser og god‐
kendelser til virksomhed, som erstattes eller kompenseres
efter regler fastsat i medfør af det foreslåede § 8 e, stk. 1,
herunder kan ministeren fastsætte regler om opgørelse af er‐
statning og kompensation ved manglende eller mangelfulde
tilladelser eller godkendelser.
Bemyndigelsen kan også anvendes til at fastsætte regler
om, på hvilket tidspunkt de pågældende tilladelser skal fo‐
religge, og hvad de skal omfatte for at opnå erstatning og
kompensation efter regler fastsat i medfør det foreslåede § 8
e, stk. 1. Ministeren kan herudover anvende bemyndigelsen
til at fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde kan dispen‐
seres fra kravet om tilladelser eller godkendelser efter anden
lovgivning, herunder fastsætte betingelserne for opnåelse af
en sådan dispensation.
Med den foreslåede ændring vil der i forbindelse med en
eventuel udmøntning af bemyndigelsen i det foreslåede § 8
e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 14, samtidig kunne fastsæt‐
tes regler om, at de erstatnings- og taksationskommissioner,
der påtænkes oprettet med hjemmel i lovens § 8, stk. 4,
der med lovforslagets § 1, nr. 3, bliver stk. 5, såvel som
eventuelle overerstatnings- og taksationskommissioner som
led i deres afgørelse af sager om erstatning og kompensation
efter regler udstedt i medfør af det foreslåede § 8 e, stk.
1, præliminært skal tage stilling til, om der foreligger de
påkrævede og nødvendige tilladelser m.v. og betydningen
heraf.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring foretages en korrektion og
præcisering i ordlyden af den med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslåede ændring af § 8, stk. 4, 1. pkt., i lov nr. 2185 af
29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink, der med lovforslagets § 1, nr. 3, bliver
§ 8, stk. 5, 1. pkt., således at »revisorattestation« ændres til
»erklæring fra en godkendt revisor«.
Det foreslås at ændre ordet »revisorattestation« til ud‐
trykket »erklæring fra en godkendt revisor«, da erklæring
er det korrekte begreb at anvende i revisionsmæssige sam‐
menhænge. Ved anvendelsen af dette udtryk understreges
det samtidig, at erklæringen skal afgives af en uddannet
statsautoriseret eller registreret revisor.
Der er med den foreslåede præcisering ikke tilsigtet no‐
gen ændringer i bemyndigelsens anvendelsesområde.
Med ændringsforslaget foreslås endvidere indsat en hen‐
visning til det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr.
14, i lovens § 8, stk. 4, 1. pkt., der med lovforslagets § 1,
nr. 3, bliver stk. 5, 1. pkt., hvorefter der også kan fastsættes
regler om behandling af sager efter den foreslåede § 8 e, stk.
L 206 - 2020-21 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2380472_0004.png
4
1, ligesom der kan fastsættes regler om, at de erstatnings- og
taksationskommissioner, der påtænkes oprettet i medfør af §
8, stk. 4, 2. pkt., der med lovforslagets bliver stk. 5, 2. pkt.,
herunder eventuelle overerstatnings- og taksationskommissi‐
oner, også kan behandle sager efter det foreslåede § 8 e, stk.
1.
Der foreslås desuden indsat en henvisning til det foreslå‐
ede § 8 d, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, således at det tydelig‐
gøres, at de erstatnings- og taksationskommissioner, der på‐
tænkes oprettet, også vil kunne træffe afgørelse om kompen‐
sation for rimelige omkostninger afholdt af minkavlere og
følgeerhverv i perioden frem til fastsættelsen af erstatning
eller kompensation, i det omfang det findes hensigtsmæssigt
at henlægge sådanne sager til erstatnings- og taksationskom‐
missionerne.
Til nr. 7
Med den foreslåede ændring udgår det foreslåede § 8,
stk. 8, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, om, at krav på
erstatning og kompensation efter regler fastsat i medfør af §
8, stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder eventuelle
krav på forskud på erstatning og kompensation, ikke kan
overdrages, før kravet er indtrådt, og at aftaler om sådanne
overdragelser er ugyldige.
Bestemmelsen forslås at udgå for hermed at sikre fortsat‐
te finansieringsmuligheder, ligesom aftaler om transport i
forskud på erstatning m.v. kan indgås i forbindelse med ind‐
hentning af samtykke fra panthavere, hvorom der henvises
til ændringsforslag nr. 8.
Med den foreslåede ændring vil loven således fortsat ikke
regulere spørgsmålet om muligheden for at overdrage krav
på erstatning eller kompensation efter regler udstedt i med‐
før af § 8, stk. 3.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget udvides bemyndigelsen i det fore‐
slåede § 8, stk. 9, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der
med ændringsforslag nr. 6 bliver stk. 8, hvoraf fremgår, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning og kom‐
pensation som fastsat efter regler udstedt i medfør af § 8,
stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder om
erstatningens og kompensationens fordeling mellem rettig‐
hedshavere. Med den foreslåede ændring udvides bemyndi‐
gelsen, således at ministeren også kan fastsætte regler om
samtykke fra rettighedshavere, og om det tidspunkt, som
skal danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder.
Med den foreslåede udvidelse bemyndiges ministeren til
at fastsætte regler om, at den ansøgende virksomhed skal
indhente samtykke fra pant- og rettighedshavere i forbindel‐
se med udbetalinger af eventuelle krav på forskud på erstat‐
ning og kompensation efter regler udstedt i medfør af § 8,
stk. 3.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive anvendt til
at fastsætte regler om, at den ansøgende virksomhed skal
indhente samtykke fra rettighedshavere, som har tinglyste
panterettigheder i den minkrelaterede del af virksomheden, i
forbindelse med udbetalinger af eventuelle krav på forskud
på erstatning og kompensation efter regler udstedt i medfør
af lovens § 8, stk. 3.
Med den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen vil der
endvidere kunne fastsættes regler om det tidspunkt, som
skal danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen anvendes til at fast‐
sætte regler om, at rettighedshavere bliver kompenseret fuldt
ud for forringelsen af pantets værdi opgjort på tidspunktet
inden nedslagningen af mink som følge af covid-19. Det
vil sige, at det tidspunkt, som skal danne grundlag for vær‐
diansættelse af rettigheder over aktiver, herunder fast ejen‐
dom m.v., vil følge samme tidspunkt, som danner grundlag
for udmålingen af erstatning og kompensation efter regler
fastsat i medfør af § 8, stk. 3, i lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink.
Den foreslåede bemyndigelse i § 8, stk. 9, jf. det frem‐
satte lovforslags § 1, nr. 5, der med ændringsforslag nr. 6
bliver stk. 8, kan desuden anvendes til at fastsætte regler
om, at fordelingen af erstatnings- eller kompensationsbeløb
mellem rettighedshavere sker i overensstemmelse med den
almindelige prioritetsrækkefølge.
Med den foreslåede ændring af det foreslåede § 8, stk. 9,
jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der med ændringsfor‐
slag nr. 6 bliver stk. 8, vil ministeren også kunne fastsætte
regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning og kom‐
pensation efter regler udstedt i medfør af den foreslåede § 8
e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 14.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
er det en forudsætning for udmøntning af bemyndigelsen til
at fastsætte regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes
af Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i kraft.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bemyndigel‐
sesbestemmelse som stk. 9 i § 8 i lov nr. 2185 af 29. decem‐
ber 2021 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink, hvorefter ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om statens betaling af renter af krav på
erstatning eller kompensation fastsat efter regler udstedt i
medfør af lovens § 8, stk. 3, og den foreslåede § 8 e, stk. 1,
jf. ændringsforslag nr. 14, herunder om rentens fastsættelse.
Den foreslåede bemyndigelse (der indsættes som stk. 9
som konsekvens af ændringsforslag nr. 7) vil kunne anven‐
des til at fastsætte regler om statens betaling af renter, og der
vil herunder kunne fastsættes regler om rentens fastsættelse,
bl.a. om rentens størrelse, beregning og periode.
Det bemærkes, at fastsættelse af regler om statens beta‐
ling af renter vil skulle ske efter forhandling med Folketin‐
gets partier bag den politiske aftale af 25. januar 2021 om
erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv berørt af co‐
vid-19.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
er det en forudsætning for udmøntning af bemyndigelsen til
at fastsætte regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes
af Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i kraft.
L 206 - 2020-21 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2380472_0005.png
5
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af det
foreslåede § 8 a, stk. 4, 2. pkt., jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 6, hvorefter ministeren endvidere kan fastsætte regler
om, at staten ikke erhverver ret til visse aktiver som nævnt
i de foreslåede § 8 a, stk. 2 og 3, herunder efter anmodning
fra den enkelte minkavler eller følgeerhverv, og om fradrag
i opgørelsen af erstatningen eller kompensationen som følge
heraf.
Med den foreslåede affattelse af 2. pkt. kan ministeren
fastsætte regler om, at visse aktiver som nævnt i de foreslå‐
ede § 8 a, stk. 2 og 3, herunder efter anmodning fra den
enkelte minkavler eller følgeerhvervsvirksomhed, ikke over‐
tages af staten og dermed heller ikke erstattes eller kompen‐
seres. Disse aktiver vil som udgangspunkt være aktiver, som
har været anvendt mindre end 50 pct. i minkvirksomheden
eller følgeerhvervsvirksomheden.
Bemyndigelsen vil således kunne udnyttes til at fastsætte
regler om, at visse aktiver, der har haft begrænset anvendel‐
se i virksomheder omfattet af den foreslåede § 8 a, herun‐
der efter anmodning fra den enkelte minkavler eller følgeer‐
hvervsvirksomhed som nævnt i § 8 a, stk. 1, ikke overtages
og dermed heller ikke erstattes eller kompenseres.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at fastsætte
regler om, at visse aktiver, som har været anvendt mere end
50 pct. i minkvirksomheden eller følgeerhvervsvirksomhe‐
den, uanset § 8 a, stk. 1-3, efter anmodning fra den enkelte
minkavler eller følgeerhvervsvirksomhed vil kunne behol‐
des af minkvirksomheden eller følgeerhvervsvirksomheden
mod en reduktion i den samlede erstatning og kompensation
svarende til markedsværdien af det pågældende aktiv på
tidspunktet for fastsættelsen af erstatningen og kompensati‐
onen, idet hele aktivet indgår i opgørelsen af erstatningen
eller kompensationen for virksomheden. For sådanne aktiver
vil det ikke være et vilkår for udbetaling af erstatning og
kompensation, at staten erhverver ret efter de foreslåede § 8
a, stk. 1-3.
Det bemærkes, at fastsættelse af sådanne regler vil skul‐
le ske efter forhandling med Folketingets partier bag den
politiske aftale af 25. januar 2021 om erstatning m.v. til
minkavlere og følgeerhverv berørt af covid-19.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
er det en forudsætning for udmøntning af bemyndigelsen til
at fastsætte regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes
af Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i kraft.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås, at der indsættes et stk. 5
i den foreslåede § 8 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om, at der som vilkår for, at staten ikke erhverver
ret til visse aktiver, jf. den foreslåede nyaffattelse af stk. 4,
2. pkt., jf. ændringsforslag nr. 10, vedtages en deklaration
på ejendommen eller dele af denne, hvorfra virksomheden
har været drevet, hvorefter der for fremtiden ikke kan drives
minkproduktion eller pelseri på ejendommen.
Deklarationen kan gøres tidsbegrænset.
Bestemmelsen skal gøre det muligt at sikre ved tinglyst
deklaration på ejendommen, at aktiver i form af bygninger
og lign., som har været anvendt i minkvirksomheden eller
følgeerhvervsvirksomheden omfattet af § 8 a, stk. 1, med
mere end 50 pct., som undtagelsesvis beholdes af minkav‐
leren eller følgeerhvervsvirksomheden, ikke kan anvendes
i fornyet minkproduktion og/eller pelseri på den ejendom,
hvor den pågældende bygning el.lign. befinder sig, og hvor‐
fra virksomheden har været drevet.
Fødevarestyrelsen vil være påtaleberettiget for sådanne
deklarationer.
Sådanne deklarationer kan tinglyses på ejendommen
uden kommunalbestyrelsens godkendelse efter planloven
(lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1.
juli 2020).
Det bemærkes, at fastsættelse af sådanne regler vil skul‐
le ske efter forhandling med Folketingets partier bag den
politiske aftale af 25. januar 2021 om erstatning m.v. til
minkavlere og følgeerhverv berørt af covid-19.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget indsættes »og § 8 e, stk. 1,« i
den foreslåede § 8 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 6,
hvorefter det fremgår af bestemmelsen, at det kan fastsættes
som et vilkår for erstatning og kompensation efter regler
fastsat i medfør af § 8, stk. 3, og § 8 e, stk. 1, at modtagere
af erstatning eller kompensation aktivt skal medvirke til at
give de involverede myndigheder og deres repræsentanter
adgang til de erstattede eller kompenserede aktiver og den
ejendom, hvorpå de befinder sig, med henblik på besigtigel‐
se, nedrivning, bortskaffelse, overtagelse eller anden hermed
forbunden aktivitet.
Med den foreslåede ændring vil det således kunne fast‐
sættes som et vilkår for erstatning og kompensation efter
regler fastsat i medfør af det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf.
ændringsforslag nr. 14, at modtagere af erstatning eller kom‐
pensation aktivt skal medvirke til at give de involverede
myndigheder og deres repræsentanter adgang til de erstatte‐
de eller kompenserede aktiver og den ejendom, hvorpå de
befinder sig, med henblik på bl.a. besigtigelse, bortskaffelse,
overtagelse eller anden hermed forbunden aktivitet. Mang‐
lende overholdelse af vilkår kan føre til, at kravet på erstat‐
ning eller kompensation helt eller delvis bortfalder.
Delvist bortfald kan i visse tilfælde ske for det eller de
aktiver, som der ikke kan opnås adgang til m.v. som forudsat
i vilkåret.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget indsættes », og § 8 e, stk. 1« i den
foreslåede § 8 d, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter det
fremgår, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om kompensation for rimelige omkostninger
afholdt af minkavlere og følgeerhverv i perioden frem til
fastsættelsen af erstatning eller kompensation efter regler
fastsat i medfør af § 8, stk. 3, og § 8 e, stk. 1.
Med den foreslåede ændring vil der således også kunne
fastsættes regler om kompensation for sådanne rimelige ud‐
gifter, der er afholdt af minkavleren eller følgeerhvervsvirk‐
L 206 - 2020-21 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2380472_0006.png
6
somheden til sikring af de aktiver, der senere bliver omfattet
ved udmålingen af erstatning eller kompensation efter regler
fastsat i medfør af det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf. ændrings‐
forslag nr. 14, og hvor staten erhverver ret i henhold til det
foreslåede § 8 e, stk. 2, jf. ændringsforslag nr. 14.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås der indført en ny bestem‐
melse som § 8 e i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Med det foreslåede § 8 e, stk. 1, kan ministeren for fø‐
devarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler om, at staten
på begæring fra den enkelte minkavler eller følgeerhvervs‐
virksomhed ud over erstatning og kompensation efter regler
udstedt i medfør af § 8, stk. 3, kan erstatte og kompensere
virksomhed, som ikke på rimelig måde kan omstilles eller
videreføres som selvstændig virksomhed.
Bemyndigelsen vil alene kunne anvendes til at fastsætte
regler om, at staten på begæring fra den enkelte minkav‐
ler eller følgeerhvervsvirksomhed kan erstatte og kompen‐
sere mindre accessorisk virksomhed drevet sammen med
minkavlerens virksomhed eller følgeerhvervsvirksomheden,
som i konsekvens af nedlukningen af minkvirksomheden
eller den minkrelaterede del af følgeerhvervsvirksomheden
bliver således beskaffen, at den ikke på rimelig måde kan
omstilles, udnyttes eller videreføres som selvstændig virk‐
somhed. Bemyndigelsen vil ikke kunne anvendes til at yde
erstatning og kompensation for fast ejendom, herunder er‐
statning og kompensation for jord og bygninger.
Med det foreslåede § 8 e, stk. 2, indføres en bestemmelse
om, at det ved fastsættelse af erstatning eller kompensation
efter regler fastsat i medfør det foreslåede § 8 e, stk. 1,
er et vilkår for erstatningen eller kompensationen, at staten
erhverver ejendomsret til de aktiver, der har været anvendt
i virksomheden, og som der ydes erstatning eller kompensa‐
tion for.
I medfør af det foreslåede stk. 2 erhverver staten således
ejendomsret til de aktiver, der har været anvendt i den ikke-
minkrelaterede del af virksomheden, herunder løsøre, imma‐
terielle rettigheder og øvrige aktiver, undtagen fast ejendom,
som der ydes erstatning eller kompensation for.
Statens ret stiftes ved den endelige fastsættelse af erstat‐
ningen eller kompensationen for det eller de pågældende
aktiver, det vil sige, når der træffes endelig afgørelse om
erstatnings- eller kompensationsbeløbets størrelse, herunder
ved endelig dom. Såfremt der i stedet indgås forlig eller
anden aftale, hvori erstatnings- eller kompensationsbeløbet
fastsættes, vil kravet være indtrådt som bestemt i forliget
eller aftalen.
Det foreslås med § 8 e, stk. 3, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte nærmere regler om de for‐
hold, som er omfattet af det foreslåede § 8 e, stk. 2, herunder
om, at det er et vilkår for erstatningen eller kompensationen,
at modtagere af erstatning eller kompensation aktivt skal
medvirke til, at staten erhverver de fastsatte rettigheder efter
§ 8 e, stk. 2.
Med den foreslåede bemyndigelse kan ministeren således
fastsætte regler om, at modtagere af erstatning eller kom‐
pensation aktivt skal medvirke til overdragelsen af erstattede
eller kompenserede aktiver som nævnt i det foreslåede §
8 e, stk. 2, til staten, herunder om udlevering af dokumen‐
ter, oplysninger og registreringsattester m.v. vedrørende de
overdragne aktiver til staten. Manglende aktiv medvirken
til, at staten erhverver de fastsatte rettigheder, vil kunne
medføre helt eller delvist bortfald af kravet på erstatning
eller kompensation.
Det bemærkes, at fastsættelse af sådanne regler vil skul‐
le ske efter forhandling med Folketingets partier bag den
politiske aftale af 25. januar 2021 om erstatning m.v. til
minkavlere og følgeerhverv berørt af covid-19.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
er det en forudsætning for udmøntning af bemyndigelsen til
at fastsætte regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes
af Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i kraft.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås en teknisk ændring i de
foreslåede § 10 c, stk. 1, og § 10 d, stk. 1, jf. lovforslagets §
1, nr. 7, hvormed henvisningen »§ 8, stk. 5« ændres til den
mere præcise henvisning: »§ 8, stk. 5, 2. pkt.«
Hermed anvendes samme præcise henvisning til § 8, stk.
5, 2. pkt., konsekvent i lovforslaget, når der henvises til
de myndigheder, der kan oprettes i medfør af § 8, stk. 4,
2. pkt., i lov nr. lov nr. 2185 af 29. december 2020 om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, der
med lovforslagets § 1, nr. 3, bliver § 8, stk. 5, 2. pkt.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget udskydes ikrafttrædelsesdatoen
fra den 1. maj 2021 til den 10. maj 2021 under hensyntagen
til Folketingets behandling af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2021 og var til
1. behandling den 6. april 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud‐
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sendte den 26. marts 2021 dette udkast til udvalget,
jf. bilag 1. Den 31. marts 2021 og 1. april 2021 sendte
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri de indkomne
høringssvar til udvalget, og den 15. april 2021 sendte mini‐
steren for fødevarer, landbrug og fiskeri et høringsnotat til
udvalget.
L 206 - 2020-21 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2380472_0007.png
7
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Karin Gaardsted (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV) Carl Valentin (SF)
Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Kathrine Olldag (RV) Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V) René Christensen (DF)
fmd.
Bent Bøgsted (DF)
Lise Bech (DF) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8