Kulturudvalget 2020-21
L 205 Bilag 7
Offentligt
2395680_0001.png
K U L T U R U D VA L G E T S H Ø R I N G V E D R Ø R E N D E L 2 0 5
19. MAJ 2021
Artikel 15
Beskyttelse af pressepublikationer
Udfordringer og konsekvenser af lovforslagets
§
69 a
Adm. direktør Louise Brincker og chefjurist Holger Rosendal, Danske Medier
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0002.png
B a g g r u n d e n
f o r a r t i ke l 15
Teknologisk udvikling
Behov for regulering
Ny udgiverrettighed
Effekten
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0003.png
Lovfor slagets § 69 a
Stk. 1
udgiverrettigheden
Informationssamfundstjenesters onlineanvendelse kræver udgiverens samtykke
Stk. 2
undtagelserne
Individuelle brugeres private eller ikke-kommercielle anvendelse
Hyperlinks
Enkelte ord eller meget korte uddrag
Dertil kommer andre sædvanlige undtagelser vedr. lovligt citat m.v., jf. § 69 a, stk. 5
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0004.png
Udgiverrettigheden i praksis
Indgåelse af aftaler med udgiverne, når
informationssamfundstjenester
ikke deres brugere
udnytter pressepublikationer online
Licensering kan ske gennem individuelle aftaler eller
kollektiv forvaltning
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0005.png
www.danskemedier.dk
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
Blok 1 - Beskyttelse af
pressepublikationer
Facebook v/Martin Ruby,
Politisk chef i Facebook for de Nordiske lande
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
Overordnede betragtninger
Hvordan kommer nyheder på Facebooks platforme?
Brugerne lægger nyheder op eller linker til dem
Nyhedsmedierne lægger selv nyheder op
Facebook News - udrullet i fx UK - vi betaler for nyheder, vi lægger op
Lidt data
3,5 mio. danskere bruger Facebook hver dag
3 pct. af danskerne betragter Facebook som deres vigtigste kilde til nyheder
1,3 milliarder kliks fik danske medier fra Facebook i 2020 - uden beregning.
Har samme værdi som den mediestøtte, staten udbetalte til de trykte medier og de
skrevne internetbaserede medier i samme periode
Danske nyhedsmedier lagde selv 196.402 opslag på Facebook i 2020 = 22 nyheder i
timen året rundt
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
Facebooks rolle i det digitale økosystem
Nyheder er vigtige for demokratiet og samfundet, men spiller reelt en mindre rolle på
Facebooks platforme.
Internettet har ændret rammerne for nyhedsmediernes virksomhed, så det kræver
omstilling for fortsat at kunne levere kvalitetsjournalistik.
Facebook støtter nyhedsmediernes omstilling til den digitale tidsalder:
News Accelerator program
-
særligt fokus på lokale medier og problemet med
nyhedsørkener. Danske deltagere pt: Det Nordjyske Mediehus, Bydelsaviserne og L
Mediehus
Sponsorat af et
forløb hos Nordic Journalism Center,
der skal stimulere redaktionel
og journalistisk innovation på digitale platforme
CrowdTangle:
et gratis værktøj, som medier kan bruge til at finde data fra alle de år,
Facebook og Instagram har eksisteret, samt i realtid vise, hvilke historier, der deles og
tales om på platformene.
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
L205 & Facebook
Vi synes, det er fornuftigt med regulering af ‘det vilde internet’ på flere områder, inkl
copyright.
Der skal betales for copyright, hvis andre tjener penge på noget, du har lavet (vi har
selv introduceret Rights Manager, der sikrer det).
Vi ønsker en ensartet gennemførsel af reglerne i Europa - og vi er f.eks. glade for, at
det blev slået fast, at hyperlinks og korte uddrag er undtaget.
Vi vil fremhæve tre områder, der enten er uklare eller en overimplementering af direktivet:
Ophavsretslicensnævnets rolle og beføjelser
Videregivelse af data
Straffe, hvis udbyderen af en onlineindholdstjeneste ikke overholder
informationsforpligtelsen
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0011.png
Ophavsretslicensnævnets rolle og beføjelser er uklare
Artikel 15 i direktivet sikrer aftalefrihed mellem parterne. Ingen på det frie marked skal
tvinges til fx at købe eller aflevere noget, de ikke vil.
MEN hvis der ikke laves en aftale mellem parterne, så skal varen/indholdet heller ikke være
tilgængeligt for modparten.
Kan Ophavsretslicensnævnet diktere en bindende aftale? Det bryder i så fald med
almindelig aftalefrihed og går videre end direktivet.
Det bør ikke
være obligatorisk at benytte nævnet for at vise, at man har gjort “sin
bedste indsats” for at få en aftale på plads. Det kan påtvinge en part en aftale imod
aftalefriheden.
Hvornår kan en part bede om at få nævnet på banen?
Kan nævnet selv tage initiativ til at blande sig, også hvis der ikke har været en
forhandling?
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
L205 - Videregivelse af data
Article 17(8) i direktivet:
Hvis der er indgået en aftale, skal onlineindholdsdelingstjenester give
rettighedshaverne “information
om brugen af indhold, dækket af aftalen.”
MEN i lovforslaget fremgår det:
at rettighedshaverne skal have adgang til data om fx indtjening relateret til et enkelt
stykke indhold (har det genereret ‘betydelige indtægter?), hvilket ikke er en del af
direktivet
at Ophavsretslicensnævnet kan beslutte, hvilke data en kollektiv
forvaltningsorganisation af rettigheder kan have ret til at få
Vi mener, det er overimplementering af direktivet.
Hvordan hænger det sammen med databeskyttelse, persondata osv.?
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
L205 - Straffe, hvis udbyderen af en onlineindholds- tjeneste
ikke overholder informationsforpligtelsen
Lovforslaget foreslår uklare straffe, inklusiv bødestraf, hvis en udbyder af en
onlineindholdsdelingstjeneste ikke overholder informationsforpligtelsen.
Lovforslaget går her videre end direktivet, der fx ikke omtaler bødestraf -
overimplementering?
Hvad er baggrunden for det?
I hvilke situationer skal der straffes?
Hvilken straf er der tale om?
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
Afrunding
Der skal ikke være tvivl om, at Facebook ønsker;
stærke nyhedsmedier i Danmark for at undgå nyhedsørkener - til gavn for vores
demokrati og samfund
international regulering omkring tech såsom både GDPR, indholdsregulering og
Copyright-direktivet
betaling for rettigheder, også til nyhedsmedierne, når andre tjener penge på deres
indhold
Men...
der er behov for afklaring af uklarhederne i lovforslaget
Folketinget bør søge at undgå overimplementering i forhold til EU-direktivet
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0016.png
Google, ophavsret og L 205
Folketingets Kulturudvalg, 19. maj 2021
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0017.png
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0018.png
Google bakker op om Ophavsretsdirektivet og L 205
Google ønsker at indgå aftaler med medierne
Google skal ikke være et nyhedsmedie
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0019.png
Google ønsker klarhed i L 205
Behov for klar definition af “meget korte uddrag”
Ophavsretslicensnævnet skal lette afklaring af ophavsret
Dansk særlovgivning bør undgås
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0020.png
Behov for klar definition af “meget korte uddrag”
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0021.png
Ophavsretslicensnævnet skal mediere
Nævnet skal lette tvistbilæggelse for licenskrav
Nævnet bør inddrage hensyn til værdi samt tilført trafik i vurderinger
Sanktioner bør afvente retspraksis for “korte uddrag”
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0022.png
Dansk særlovgivning bør undgås
Ophavsret skal kun omfatte “det mest udbredte indhold” og gælde de
platforme, der “konkurrerer om samme publikum”
“Gjort sit bedste” er ulig EU-praksis om “en rimelig og forholdsmæssig
indsats”
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
Blok 3
Retransmission, streaming
og direct injection
Høring om L 205
onsdag den 19. maj 2021
Copydan Verdens TV
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0025.png
Betydning af
§35
og L 205
Sikring af målsætninger for
§35-ordningen
Essensen i ordningen er, at de virksomheder, der tjener penge på indholdet, er
forpligtede til at bidrage til finansieringen af indholdet
Skabende og udøvende kunstnerne samt kulturproducenter sikres betaling
Virksomheder kan lave forretning på indholdet mod betaling
Stor betydning for finansieringen af dansk indhold, jf. Finansieringsudvalgets rapport
fra 2017
I 2020 betalte virksomheder, som fx TDC, således i alt ca. 1,2 mia. kr. til
finansieringen af indholdsproduktion
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0026.png
Kontekst
Flow tv-kanaler lukker og bliver erstattet af streamingtjenester
DR har lukket flow tv-kanalerne DR 3, DR K og DR Ultra. Indholdet findes stadig, men
nu som en del af DR’s streamingtjeneste
DR TV
Kommercielle tv-kanaler er også begyndt at lukke og bliver erstattet af
streamingtjenester, fx lukkede tv-kanalen Disney XD ved årsskiftet
Nye aktører og teknik
Globale virksomheder er begyndt at tilbyde tv-kanaler og især streamingtjenester i
underholdningspakker
Underholdningspakker kan nu også leveres over internettet uden brug af kabelanlæg
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0027.png
Ophavsretslovens
§35
- Aftalelicensen
Aftalelicensen
Det juridiske værktøj, der sikrer, at kunstnere og kulturproducenter kan få betaling, når
deres indhold bruges, og at virksomhederne har let adgang til indholdet
Sikrer det kulturelle kredsløb og dermed finansiering af nyt indhold til glæde for danskerne
Kræver støtte i de bagvedliggende aftaler for indholdet
Mulighed for at indbringe tvister for Ophavsretslicensnævnet (og domstolene)
Lovforslaget gennemfører ændringer af
§35,
herunder
For det første ligestilles streamingtjenester, ligesom tv-kanaler
For det andet gøres reglerne teknologineutrale ved, at det fastslås, at det er uden
betydning, hvilken teknologi som bruges i forbindelse med tilrådighedsstillelsen af
underholdningspakker til forbrugerne
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0028.png
Anbefaling af L 205 og
§35
Anbefaling
SatCabII-direktivet indeholder ændringer af
§35
(udover de ændringer som
Folketinget allerede gennemførte i 2014)
SatCabII-direktivet skal være gennemført i dansk ret den 7. juni 2021, det sikrer L 205
Lovforslaget bygger på Finansieringsudvalgets arbejde
En samlet kreds af skabende og udøvende kunstnere samt tv-, musik- og
filmproducenter støtter alle forslaget
Lovforslaget om teknologineutralitet, ligebehandling og aftalefrihed støttes også af
andre aktører, herunder Dansk Industri og Advokatsamfundet
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
Tak for ordet og jeres tid
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0031.png
DR’s bemærkninger til
L 205
Mads Diness Jensen, Direktør for Økonomi, Teknologi og Medieproduktion, DR
Folketingets Kulturudvalg onsdag den 19. maj 2021
31
5. maj 2021
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0032.png
DR’s bemærkninger til
justeringerne i § 35
(retransmission)
DR er fortaler for et moderniseret stærkt aftalelicens-system,
som følger med tiden og den teknologiske udvikling
Fortsat behov for at danskerne har fri og lige adgang til DR’s
indhold
DR støtter de foreslåede justeringer af § 35
32
18. maj 2021
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0033.png
DR’s overordnede
bemærkninger til L205
DR støtter det samlede lovforslag
Ny ret for udgivere af pressepublikationer
Tydeliggørelse af onlineindholdsdelingstjenesternes ansvar
Udvidelse af reglerne om retransmission
33
18. maj 2021
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0034.png
Ingen udenlandsk kontrol af
dansk indhold
Techgiganterne må ikke censurere lovligt dansk indhold
Brugerne skal kunne finde dansk public service-indhold
34
18. maj 2021
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0036.png
Kulturudvalgets høring
19. maj 2021
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0037.png
Hvem er DMD
•Distributører
af audiovisuelt indhold på kabel, fiber, antenne,
satellit og via bredbånd (OTT)
•Ca.
to mio. kunder (ca. 75 pct. af alle DK-husstande) direkte
eller via antenneforeninger
•Vigtigste
distributør af public service tv: Alle DR-kanaler samt
TV 2, TV 2-regioner, Folketings-TV samt lokal-tv i samtlige tv-
pakker
•Største
bidragyder til dansk tvs økosystem: Hvert år ca. 4
mia. kr. i abonnement og 1,3 mia. kr. i rettigheder
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0038.png
Distributørernes rettighedsbetaling siden 2011. Væksten
drevet af vækst i betaling for digitale rettigheder.
Retransmissionsafgift på flow-tv faldende.
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0039.png
DMDs holdning
Vi anerkender dansk og nordisk rettighedsmodel: Danmark har
været foregangsland i digitalisering af tv-markedet
Den teknologiske udvikling skaber behov for level playing field.
Intentionen bag lovforslaget er god
Lovforslaget vil berøre alle aktører og alle streamingtjenester
med uklarerede rettigheder. Hvordan sikres hensigten med, at
eksisterende aktører ikke skal betale mere?
Hvordan sikrer vi ens vilkår ved distribution på tech-platforme,
fx Apple TV, YouTube, ChromeCast m.fl.
L 205 - 2020-21 - Bilag 7: Præsentationer, som vises ved høringen om L 205 onsdag den 19. maj 2021 i Landstingssalen
2395680_0040.png
forslaget?
Sekundær-rettighedsafgift
Primær-rettighedsafgift
?
Nettopris
TV 2 Play
solgt direkte
til en kunde
TV 2 Play solgt
direkte til en kunde -
distribueret gennem
Apple TV / Google
ChromeCast
TV 2 Play solgt og distribueret
af eksisterende aktør
Rettigheder betalt af broadcaster / streamingtjeneste
Rettigheder betalt af distributør