Kulturudvalget 2020-21
L 205 Bilag 4
Offentligt
23. april 2021
Til Folketingets Kulturudvalg
Lovforslag L 205
Henvendelse vedr. ændring af ophavsretsloven for så vidt angår § 35
Nedenstående organisationer ønsker med dette brev at udtrykke vores uforbeholdne støtte til den
ændring af ophavsretslovens § 35, der indgår i lovforslag L 205.
Den eksisterende vederlagsordning for tv-distribution, der administreres af Copydan Verdens TV,
har en stor betydning for finansiering af produktionen af levende billeder, herunder tv, i Danmark.
Uden den ordning ville danskerne utvivlsomt have et mindre udbud af danskproduceret indhold,
og der ville også være et øget offentligt finansieringsbehov.
For alle typer af kreative medvirkende (ophavsmænd og udøvende kunstnere) og for alle typer af
kulturproducenter har vederlagene, der kommer fra brugen af deres værker og produktioner hos
tv-distributører osv., en afgørende betydning. Uden disse vederlag for retransmission og digital
udnyttelse ville mange miste indtægter og dermed muligheden for at skabe nyt dansk audiovisuelt
indhold. Det ville være til skade for dansk kultur.
Selv om formuleringerne i lovforslaget kan virke meget tekniske, står der således både kultur og
rimelig honorering af indholdsproducenter og kreative medvirkende på spil.
Lovændringen er efter vores opfattelse både naturlig og udramatisk. Den handler grundlæggende
om at opdatere lovgivningen i lyset af den teknologiske udvikling. Det er der en lang tradition for
på ophavsretsområdet, fordi teknologi er afgørende for den måde, vi tilgår kunstnerisk indhold.
Formålet er at sikre teknologineutralitet og lige konkurrencevilkår, herunder at udenlandske tech-
virksomheder ikke skal have en konkurrencefordel på bekostning af danske tjenester. Alle bør
følge de samme spilleregler i ophavsretsloven; der bør være lige adgang til aftaler på markedet.
I 2014 gennemførte Folketinget også en modernisering af ophavsretslovens § 35 i lyset af den
teknologiske udvikling. I 2014-revisionen blev aftalelicensen udvidet til også at omfatte andre
former for videreudnyttelse af radio- og programmer, navnlig digitale former for udnyttelse såsom
online-retransmission, catch-up (altså at man kan se programmerne on demand efterfølgende) og
start-forfra.
1
L 205 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 23/4-21 fra advokat Peter Schønning på vegne af flere organisationer om støtte til den ændring af ophavsretslovens § 35, der indgår i lovforslag L 205
I 2014 var det danske Folketing fremsynet. Lovændringen betød, at danske tv-distributører har
haft en international førerposition, når det gælder at kunne tilbyde kunderne sådanne løsninger.
Danske forbrugere har således haft disse digitale tv-tjenester til rådighed før forbrugerne i andre
lande, vi normalt sammenligner os med.
Den danske ordning har utvivlsomt tjent som et forbillede, da EU skulle opdatere den europæiske
lovgivning på området, nemlig det sat/kab II-direktiv, som L 205 bl.a. går ud på at implementere.
Ændringen i 2014 har således vist sig god og nyttig. Imidlertid har den teknologiske udvikling ikke
stået stille de seneste syv år. På det audiovisuelle område har især konvergensen mellem flow-tv
og on demand-streaming, præget udviklingen. De nye streamingtjenester, herunder tv-
stationernes egne streamingtjenester, har markant ændret danskernes daglige forbrug af levende
billeder.
Der er derfor behov for at opdatere lovens § 35, stk. 5. I denne bestemmelse har der siden 2014
været en aftalelicens om brug af værker i tv-stationers streamingtjenester, dvs. som on demand-
tilrådighedsstillelse.
I praksis er det imidlertid blevet vanskeligt at skelne mellem tv-stationers streamingtjenester og
stand-alone-streamingtjenester (såsom Netflix og HBO). En udvidelse af § 35, stk. 5, vil betyde, at
disse streamingtjenester, der typisk er udenlandske, vil blive omfattet af de samme
aftalelicensstrukturer som bl.a. nationale tv-stationer, dvs. at streamingtjenesterne sidestilles med
danske og udenlandske tv-stationer.
En del af opdateringen i L 205 handler om det såkaldte direct injection-princip, som er adresseret i
art. 8 i direktivet, men som ikke kræver nogen decideret lovændring. Denne del er af meget stor
betydning for at sikre, at også udenlandske aktører på mediemarkedet kommer til at bidrage til
finansieringen af dansk indhold, når DR-TV bliver inkluderet i deres underholdningspakker.
Vi har bemærket, at en lobbyist for mediedistributørerne i en artikel i Altinget den 20. april 2021
udtrykker støtte til dele af ændringen af § 35, men angriber andre dele. Der står i indlægget om
lovændringen vedr. streamingtjenester:
”Det svarer til at pålægge en kioskejer at betale
rettighedsafgift til Politikens eller Jyllands-Postens journalister, hver gang han langer en avis over
disken.”
Ud over at vi synes, at journalister og presseudgivere skal have rimelig betaling, er
sammenligningen helt forkert. Direct injection-princippet og aftalelicens i det hele taget
respekterer den grundlæggende aftalefrihed. § 35 finder således ikke anvendelse i forhold til en
tv-stations eller en onlinetjenesteudbyders egne eller erhvervede rettigheder. Det er derfor fortsat
muligt i de enkelte kontrakter og overenskomster at aftale, at den indledende betaling også
omfatter tredjemandshandlinger, der ellers kunne have været klareret gennem § 35. Princippet
har således kun betydning, såfremt der er rettigheder, der ikke er clearet.
2
L 205 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 23/4-21 fra advokat Peter Schønning på vegne af flere organisationer om støtte til den ændring af ophavsretslovens § 35, der indgår i lovforslag L 205
Vi opfordrer på den baggrund til, at Folketinget bakker op om kulturministerens lovforslag, der
bygger på et godt og grundigt forarbejde af embedsmændene i Kulturministeriet.
Dansk Skuespillerforbund
Dansk Filminstruktører
Danske Dramatikere
Producentforeningen
Koda
Dansk Forfatterforening
Dansk Musiker Forbund
Dansk Filmfotograf Forbund
Danske Scenografer
Dansk Journalistforbund
DJ:Fotograferne
Dansk Solistforbund
UBVA /Akademikerne
FAF
Danske skønlitterære Forfattere
Brancheklubben for Film- og
Mediekomponister
Musikforlæggerne
Danske Populærautorer
Dansk Artist Forbund
Producent Rettigheder Danmark
IFPI Danmark
Dansk Komponistforening
Gramex
DJBFA - Sangskrivere og Komponister
Danske Billedkunstneres Fagforening
Foreningen af Danske Sceneinstruktører
Danske Tegneserieskabere
3