Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 203 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr. L 203
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven)
af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Til § 8
1)
I
stk. 2, nr. 1,
indsættes to steder efter »opholdstilladelse efter« ordet: »udlændingelovens«.
[Teknisk ændring]
Til § 12
2)
I
stk. 1, nr. 3,
ændres »samt« til: »eller«.
[Korrektion]
Til § 17
3)
Efter
stk. 2
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Om salær og godtgørelse for udlæg til advokater, der beskikkes efter stk. 2, 1. pkt., gælder
samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.«
[Salær og godtgørelse til advokater, der er beskikket i forbindelse med tvangsfremstilling]
Til § 22
4)
I
stk. 2,
indsættes efter »der er omfattet af« ordet: »klageadgangen«.
[Korrektion]
Til § 19
5)
I
stk. 3,
indsættes efter »indberetninger« ordene: »fra Hjemrejsestyrelsen«.
[Præcisering af, hvilken myndighed der skal forestå indberetninger til Folketingets Ombudsmand]
Til § 23
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
6)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »meldepligt efter § 12, stk. 1,« ordet: »eller«, og »eller hvis
udlændingen overtræder § 13, stk. 3« ændres til: »eller overtrædelse af § 13, stk. 3«.
[Korrektion]
Til § 24
7)
I
stk. 1,
ændres »jf. dog stk. 2-7« til: »jf. dog stk. 2«.
[Ændring af henvisning]
8)
Stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Myndighedernes
vurdering af, om en udlænding medvirker til sin udrejse, der foreligger på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, forbliver i kraft, indtil vurderingen erstattes af en afgørelse om,
hvorvidt udlændingen medvirker til sin udrejse efter § 3.«
[Korrektion og sproglig præcisering]
9)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Overtrædelse af pålæg om foranstaltninger med henblik på at sikre udlændingens
tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel
eller udsendelse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 1, pålæg om meldepligt, hvis det skønnes
hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til udrejse, jf.
udlændingelovens § 34, stk. 2, pålæg om meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3 og 7, og
pålæg om opholdspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 2. pkt., der er meddelt forud for lovens
ikrafttræden, straffes efter hjemrejselovens § 23, stk. 1, 2. pkt. Overtrædelse af pålæg om meldepligt
efter udlændingelovens § 34, stk. 4-6, pålæg om opholdspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 8,
1. og 3. pkt., og pålæg om underretningspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 10, der er meddelt
forud for lovens ikrafttræden, straffes efter hjemrejselovens § 23, stk. 2.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
[Overgangsregel vedrørende straf]
Til § 25
10)
Før
nr. 1
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 9 c, stk. 2, nr. 1,
ændres »§ 30« til: »hjemrejselovens § 1«.«
[Konsekvensændring]
11)
Efter
nr. 1
indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 25 a, stk. 2, nr. 4,
ændres »§ 40, stk. 11« til: »§ 40, stk. 10«
[Konsekvensændring]
12)
Nr. 8
affattes således:
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
»8.
I
§ 32, stk. 4, nr. 1, og nr. 3,
i
stk. 5, nr. 2,
og i
stk. 7. 4. pkt.,
indsættes efter »stk. 1, nr. 2«: »eller
6«.«
[Lovteknisk korrektion]
13)
Efter
nr. 17
indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 36, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 10« til: »stk. 5«.
[Konsekvensændring]
14)
Efter
nr. 24
indsættes som nyt nummer:
»04.
To steder i
§ 37, stk. 3, 4. pkt.,
ændres »5. pkt.« til: »2. pkt.«.
[Konsekvensændring]
15)
Nr. 26
affattes således:
»26.
I
§ 37 d, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 3,
og i
§ 37 e, stk. 1, 3. pkt., stk. 3, 2. pkt.,
og
stk. 4,
1. pkt.,
ændres »for, at politiet kan drage omsorg for udlændingens udrejse,« til: »for at sikre
udlændingens udrejse,«.«
[Korrektion]
16)
Nr. 27
affattes således:
»27.
§ 40, stk. 6,
ophæves.
Stk. 7-13 bliver herefter stk. 6-12.«
[Indsættelse af rykningsklausul]
17)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 40 a, stk. 2, nr. 2,
ændres »30, stk. 1« til »hjemrejselovens § 1, stk. 1« og i
§ 40 a, stk. 2, nr.
6,
ændres »stk. 8, 1. og 2. pkt.« til: »hjemrejselovens § 13, stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensændring]
18)
Nr. 38
affattes således:
»38.
I
§ 42 a, stk. 14,
der bliver til 10, ændres »Udlændingestyrelsen skal« til: »Udlændingestyrelsen
eller Hjemrejsestyrelsen skal«, og i
nr. 2,
ændres »politiet« til: »Hjemrejsestyrelsen« og »§ 40, stk.
6, 1. pkt.« ændres til: »hjemrejselovens § 3.««
[Korrektion]
19)
Nr. 39
affattes således:
»39.
I
§ 42 a, stk. 15,
der bliver stk. 11, ændres »Udlændingestyrelsen skal« til: »Udlændingestyrelsen
eller Hjemrejsestyrelsen skal«, »og en udlænding, der er udvist ved endelig dom efter §§ 22-24, og
som ikke er varetægtsfængslet efter § 35«, ændres til: »en udlænding, der er udvist ved endelig dom
efter §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter hjemrejselovens § 14, en udlænding, hvis
opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter § 21 b, stk. 1, og en udlænding, der er udvist efter
§ 25,«, i
nr. 1
ændres »en afhøring med Udlændingestyrelsen eller politiet,« til: »en samtale med
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen eller Hjemrejsestyrelsen,«, og i
nr. 2
indsættes efter »indkvarteringsstedet,«:
»jf. stk. 7, 4. pkt., og hjemrejselovens § 13, stk. 3«.«
[Korrektion]
20)
Efter
nr. 53
indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 42 j, stk. 1, nr. 3.,
ændres »§ 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2« til: »hjemrejselovens § 14, stk. 1, nr.
1, og stk. 2««
[Konsekvensændring]
21)
Nr. 66
affattes således:
»66.
I
§ 46
indsættes efter stk. 7, der bliver stk. 8, som stk. 9 og 10:
Stk. 9.
Hjemrejsestyrelsen kan ændre en udrejsefrist efter § 33, stk. 2, 4. pkt., til straks, når
Hjemrejsestyrelsen har truffet afgørelse om, at en udlænding ikke medvirker til sin udrejse efter
hjemrejselovens § 3, stk. 2.
Stk. 10.
Hjemrejsestyrelsen fastsætter efter § 33, stk. 5, udrejsefristen til straks.«
[Omformulering og korrektion]
22)
Efter
nr. 68
indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 46 a, stk. 6, nr. 1,
ændres »§ 40, stk. 13« til: »§ 40, stk. 12«, og »§ 42 a, stk. 7, 3. pkt., og stk.
8 og 10« ændres til: »§ 42 a, stk. 7, 3. pkt.««
[Konsekvensændring]
23)
Nr. 73
affattes således:
»73.
I
§ 53 a, stk. 2,
indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:
For så vidt angår udlændinge, der af Udlændingestyrelsen er meddelt afslag på opholdstilladelse efter
§ 7, anses afgørelsen dog først for påklaget til Flygtningenævnet efter 14 dage fra tidspunktet for, at
Udlændingestyrelsens afgørelse er kommet udlændingen til kundskab.«
[Præcisering af klagetidspunktet og afgrænsning af personkredsen]
24)
Efter nr. 74 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 58,
udgår »§ 40, stk. 6, 3. pkt.,«.«
[Konsekvensændring]
25)
Nr. 81
affattes således:
»81.
I
§ 60, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 34, stk. 1-3 og 7« til: »§ 34«, »§ 42 a, stk. 8, 2. pkt.« og »og stk.
8, 4. pkt.,« udgår, og »1 år« ændres til: »4 måneder«.«
[Korrektion]
Til § 26
26)
I
nr. 2,
ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.
[Ændring af henvisning]
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk ændring, hvorved det to steder i § 8, stk. 2, nr. 1, i lovforslaget som fremsat,
tydeliggøres, at der henvises til udlændingelovens § 7.
Til nr. 2
Det foreslås, at »samt« ændres til »eller«, da der i bestemmelsen er tale om alternative forhold.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 12, stk. 1, nr. 3, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 40, stk. 6, 3. pkt., at retten beskikker en advokat for udlændingen.
Det følger af udlændingelovens § 58, at om salær og godtgørelse for udlæg til advokater, der
beskikkes efter bl.a. § 40, stk. 6, 3. pkt., gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri
proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det foreslås i lovforslaget som fremsat, at bestemmelsen om tvangsfremstilling for hjemlandets eller
et andet lands repræsentation i forbindelse med en udlændings udrejse i udlændingelovens § 40, stk.
6, ophæves, og at der i den foreslåede hjemrejselovs § 17 indsættes en bestemmelse om
tvangsfremstilling for hjemlandets eller et andet lands repræsentation i forbindelse med en
udlændings udrejse, herunder at retten kan beskikke en advokat for udlændingen, jf. § 17, stk. 2, 1.
pkt., i lovforslaget som fremsat.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes et stk. 3 i § 17 i lovforslaget som fremsat, om salær og
godtgørelse for udlæg til advokater, der beskikkes efter § 17, stk. 2, 1. pkt. Det foreslås, at der skal
gælde de samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Forslaget sikrer således en videreførelse af gældende ret.
Til nr. 4
Det foreslås i § 22, stk. 2, i lovforslaget som fremsat, at klage til Udlændingenævnet over de
afgørelser, der er omfattet af i stk. 1 og 5, skal være indgivet inden 8 uger efter, at klageren har fået
meddelelse om afgørelsen. Udlændingenævnets formand eller den, formanden bemyndiger dertil, kan
i særlige tilfælde beslutte, at en klage skal behandles, selv om klagen er indgivet efter udløb af fristen.
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ved en fejl fremgår ordet
”klageadgangen”
ikke efter
”der
er omfattet af”.
”Klageadgangen”
foreslås derfor indsat i sætningen.
Til nr. 5
Det foreslås at præcisere, at det er Hjemrejsestyrelsen, der skal forestå indberetningerne til
Folketingets Ombudsmand, således at Folketingets Ombudsmand kan foretage sit tilsyn med
tvangsmæssig udsendelse.
Det fremgår allerede af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. bemærkningerne til § 17, stk. 3, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 6
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i opremsningen bør indgå »eller« to steder.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 23, stk. 1, 2. pkt., i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 7
Det foreslås at ændre henvisningen til de øvrige stykker i bestemmelsen, idet stk. 3-7 er
overgangsregler. Der bør således alene henvises til stk. 2, der indeholder en regel om andet
ikrafttrædelsestidspunkt for enkelte bestemmelser i den foreslåede hjemrejselov.
Det bemærkes, at der med ændringsforslaget indsættes yderligere en overgangsregel, jf.
ændringsforslagets nr. 9.
Til nr. 8
Der er tale om en korrektion af bestemmelsens ordlyd, idet der i lovforslaget som fremsat bør indgå
”af,” foran ”om”.
Der er herudover tale om en sproglig præcisering, således at det fremgår tydeligt, at det er
myndighedernes vurdering om medvirken til udrejsen, der forbliver i kraft, indtil den erstattes af en
afgørelse om medvirken efter § 3 i lovforslaget som fremsat.
Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 9
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Med forslaget til hjemrejseloven flyttes foranstaltninger med henblik på at sikre udlændingens
tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel
eller udsendelse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 1, pålæg om meldepligt, hvis det skønnes
hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til udrejse, jf.
udlændingelovens § 34, stk. 2, pålæg om meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3-7, og
opholds- og underretningspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 8 og 10, fra udlændingeloven til
hjemrejseloven, jf. lovforslagets §§ 11-13 og § 25, nr. 12-14 og 35. Som det fremgår af
bemærkningerne i lovforslagets afsnit 3.10 og 3.11, og bemærkningerne til §§ 11-13 og § 25 nr. 12-
14 og 35, tilsigtes der ikke hermed indholdsmæssige ændringer. Der vil således, under samme
betingelser som hidtil, kunne pålægges foranstaltninger med henblik på at sikre udlændingens
tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel
eller udsendelse og meddeles pålæg om meldepligt, opholdspligt og underretningspligt.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede videreførelse af udlændingelovens bestemmelser
om meldepligt, opholdspligt og underretningspligt i hjemrejseloven ikke vil påvirke gyldigheden af
de afgørelser, som er truffet i medfør af udlændingelovens § 34, stk. 1-7, og § 42 a, stk. 8 og 10, inden
tidspunktet for ikrafttrædelsen af den foreslåede hjemrejselov.
Tilsvarende foreslås hjemlen i udlændingeloven til at straffe udlændinge for overtrædelser af
foranstaltninger med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse i forbindelse med
iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse, jf.
udlændingelovens § 34, stk. 1, pålæg om meldepligt, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at sikre
udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til udrejse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 2, pålæg om
meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3-7, og pålæg om opholds- og underretningspligt efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 8 og 10, ophævet, jf. lovforslagets § 25, nr. 81 og 83. I stedet foreslås
der indsat en strafbestemmelse i hjemrejselovens § 23, der, for så vidt angår de ovenfor omtalte pålæg,
i det hele svarer til strafbestemmelserne i udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, dog således,
at strafferammen og straffeniveauet skærpes pr. 1. juni 2021 som forudsat i § 1, nr. 24, jf. § 14, stk.
4, i lov nr. 174 af 27. februar 2019, for de overtrædelser der i dag er omfattet af udlændingelovens §
60, stk. 2. Der henvises til lovforslagets afsnit 3.19 og bemærkningerne til § 23, stk. 2, og § 29, nr. 2
og 3.
Med hjemrejselovens § 23 foreslås det således at videreføre det strafbare gerningsindhold efter
udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2. Der henvises til lovforslagets afsnit 3.19, og
bemærkningerne til § 23.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at der ikke kan opstå tvivl om, at der efter hjemrejselovens
ikrafttræden fortsat er hjemmel til at straffe udlændinge, der overtræder pålæg, der forud for
hjemrejselovens ikrafttræden er meddelt efter § 34, og § 42 a, stk. 8 og 10, og hvis overtrædelse hidtil
har været omfattet af udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2.
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ændringsforslaget medfører for det første, at der skal straffes efter hjemrejselovens § 23, hvis en
udlænding efter hjemrejselovens ikrafttræden overtræder et pålæg, der er meddelt forud for
hjemrejselovens ikrafttræden efter de hidtil gældende regler i udlændingeloven.
Ændringsforslaget medfører for det andet, at der som udgangspunkt skal straffes efter
hjemrejselovens § 23, hvis en udlænding inden hjemrejselovens ikrafttræden har overtrådt et pålæg,
der er meddelt forud for hjemrejselovens ikrafttræden efter de hidtil gældende regler i
udlændingeloven, men hvor forholdet først kommer til pådømmelse efter hjemrejselovens
ikrafttræden.
For så vidt angår sidstnævnte situation bemærkes det dog, at det følger af den almindelige regel i
straffelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., at spørgsmålet om strafbarhed og straffastsættelse skal afgøres efter
den på pådømmelsestidspunktet gældende lov, dog således at afgørelsen ikke derved må blive
strengere end efter den ældre lov. I sådanne tilfælde afgøres spørgsmålet om strafbarhed og
straffastsættelse efter den på gerningstidspunktet gældende lov.
Til nr. 10
Det følger af udlændingelovens § 9 c, stk. 2, nr. 1, at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse
til en udlænding, der er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, hvis
udsendelsen, jf. § 30, ikke har været mulig i mindst 18 måneder.
Det foreslås, at henvisningen til udlændingelovens § 30 ændres til hjemrejselovens § 1.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at udlændingelovens § 30 ophæves, jf. § 25, nr.
4, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 11
Det følger af udlændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 4, at efter indrejsen kan en udlænding, som ikke har
haft lovligt ophold her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder, desuden udvises, hvis
udlændingen er fritaget for visum, jf. § 3, eller er meddelt visum, jf. §§ 4-4 b, og frafalder en
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, som behandles efter § 53 b, eller hvis ansøgningen om asyl,
der behandles efter § 53 b, bortfalder efter § 40, stk. 11. Udlændinge, der er omfattet af § 2, stk. 1
eller 2, kan dog ikke udvises af denne grund.
Det foreslås, at henvisningen til § 40, stk. 11, i udlændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 4, ændres til § 40,
stk. 10.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 40, stk. 6, ophæves, jf. § 25, nr. 27, i
lovforslaget som fremsat. Udlændingelovens § 40, stk. 7-13 bliver herefter § 40, stk. 6-12.
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring, således at affattelsen af det i lovforslaget fremsatte er i
overensstemmelse med vanlig lovteknisk praksis. Ændringen medfører ingen ændringer i det
materielle indhold.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 8, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 13
Det følger af udlændingelovens § 36, stk. 1, 2. pkt., at med henblik på at sikre muligheden for
afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a kan politiet bestemme, at der skal ske
frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig risiko for, at den pågældende forsvinder, og de i § 34 nævnte
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf. § 36, stk. 10.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 10, ændres til stk. 5.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 36, stk. 10, bliver til § 36, stk. 5, som følge
af, at § 36, stk. 5-9, ophæves, jf. § 25, nr. 22, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 14
Det følger af udlændingelovens § 37, stk. 3, 4. pkt., at frihedsberøvelse iværksat i medfør af § 36, stk.
1, 5. pkt., kan opretholdes efter denne bestemmelse i højst 7 dage fra frihedsberøvelsens iværksættelse
efter § 36, stk. 1, 5. pkt.
Det foreslås, at henvisningen til 5. pkt. i udlændingelovens § 37, stk. 3, 4. pkt., ændres til 2. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 36, stk. 1, 5. pkt., bliver § 36, stk. 1, 2. pkt.,
som følge af ophævelsen af § 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., jf. § 25, nr. 17, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 15
Den foreslåede bestemmelse nyaffattes, da den oprindelige affattelse ville medføre, at de ændrede
bestemmelser i udlændingeloven ville indeholde en kommafejl.
Der er ikke foretaget yderligere ændringer end en korrektion af kommafejlen.
Til nr. 16
Ved en fejl var der ikke var indsat en rykningsklausul i § 25, nr. 27, i lovforslaget som fremsat.
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der er således tale om en teknisk korrektion.
Til nr. 17
Det følger af udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 2, at der kan optages fingeraftryk af en udlænding,
som ikke søger om opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3, og som skal afvises, udvises eller udrejse af
landet, jf. § 30, stk. 1, såfremt der på baggrund af pågældendes dokumenter, ejendele og økonomiske
midler og andre personlige forhold er bestemte grunde til at antage, at den pågældende vil indrejse på
ny og ansøge om opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 6, at der kan optages fingeraftryk af en
udlænding, som af
Udlændingestyrelsen har fået anvisning eller pålæg om indkvartering efter § 42 a,
stk. 7 eller stk. 8, 1. og 2. pkt., med henblik på identifikation i forbindelse med adgangskontrol på
Udlændingestyrelsens indkvarteringssteder.
Det foreslås, at henvisningen til udlændingelovens § 30, i udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 2,
ændres til hjemrejselovens § 1, stk. 1.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af udlændingelovens § 30, jf. § 25,
nr. 4, i lovforslaget som fremsat.
Det foreslås endvidere, at henvisningen til udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 1. og 2. pkt., i
udlændingelovens §
40 a, stk. 2, nr. 6, ændres til hjemrejselovens § 13, stk. 1 og 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at udlændingelovens § 42 a, stk. 8, ophæves, jf.
lovforslaget som fremsat § 25, nr. 35, og at bestemmelsen om opholdspligt samtidig indsættes i
hjemrejselovens § 13, jf. § 13 i lovforslaget som fremsat.
Ændringen indebærer desuden, at der også vil kunne optages fingeraftryk af udlændinge, hvis
opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, og udlændinge,
der er udvist efter udlændingelovens § 25, som af
Udlændingestyrelsen har fået anvisning eller pålæg
om indkvartering efter § 42 a, stk. 7 eller hjemrejselovens § 13, stk. 2, med henblik på identifikation
i forbindelse med adgangskontrol på Udlændingestyrelsens indkvarteringssteder.
Ved en fejl er
udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk.
1, og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25, ikke tidligere blevet omfattet af
bestemmelsen i udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 6, idet der alene blev henvist til udlændingelovens
§ 42 a, stk. 8, 1. og 2. pkt., og ikke også til udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 3. pkt.
Til nr. 18
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ved en fejl er der i lovforslaget som fremsat sket en fejlcitering af udlændingelovens § 42 a, stk. 14,
idet der stod »Udlændingestyrelsen kan bestemme«. Der burde rettelig have stået
»Udlændingestyrelsen skal, medmindre særlige grunde taler derimod, bestemme«.
Der er således tale om en teknisk korrektion.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 38, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 19
Ved en fejl er der i lovforslaget som fremsat sket en fejlcitering af udlændingelovens § 42 a, stk. 15,
idet der stod »Udlændingestyrelsen kan bestemme«. Der burde rettelig have stået
»Udlændingestyrelsen skal, medmindre særlige grunde taler derimod, bestemme«.
Der er således tale om en teknisk korrektion.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 39, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 20
Det følger af udlændingelovens § 42 j, stk. 1, nr. 3, at udlændinge- og integrationsministeren efter
forhandlingen med vedkommende kommune kan beslutte, at bestemmelserne i lov om planlægning
om region-, kommune- og lokalplaner samt om tilladelse efter lovens § 35, stk. 1, ikke finder
anvendelse på ejendomme, som Udlændingestyrelsen råder over, og som anvendes til faciliteter til
brug for varetægtsfængsling i medfør af § 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, af personer, som har modtaget
dom og afsonet eventuel straf, og som alene varetægtsfængsles med henblik på at sikre en effektiv
fuldbyrdelse af udvisningen.
Det foreslås, at henvisningen til § 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, ændres til hjemrejselovens § 14, stk. 1,
nr. 1, og stk. 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at udlændingelovens § 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2,
ophæves, jf. § 25, nr. 15, i lovforslaget som fremsat, og overføres til den foreslåede hjemrejselovs §
14, stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
Til nr. 21
Der er tale om en korrektion af bestemmelsens ordlyd, således at det fremgår tydeligt af
bestemmelsen, at Hjemrejsestyrelsen kan ændre en udrejsefrist til straks, når Hjemrejsestyrelsen har
truffet afgørelse om, at en udlænding ikke medvirker til sin udrejse. Der er med forslaget ikke tilsigtet
materielle ændringer i bestemmelsen.
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Derudover er der tale om en korrektion af bestemmelsens ordlyd, således at det fremgår tydeligt, at
Hjemrejsestyrelsen kan fastsætte udrejsefristen til straks, hvis udlændingen er udvist ved dom.
Der herudover tale om en teknisk korrektion, idet der i § § 25, nr. 66, i lovforslaget som fremsat,
fejlagtigt henvises til udlændingelovens § 33, stk. 2, 3. pkt. Den korrekte henvisning er således til
udlændingelovens § 33, stk. 2, 4. pkt.
Til nr. 22
Det følger af udlændingelovens § 46 a, stk. 6, nr. 1, at
følgende afgørelser kan ikke påklages:
Udlændingestyrelsens og Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelser om
afvisning, der er truffet efter regler udstedt i medfør af § 9 g, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., og
afgørelser efter § 9 g, stk. 3, § 9 h, stk. 8, 1. pkt., § 9 h, stk. 9, 1. pkt., jf. stk. 5, 1. pkt., jf. stk. 1, § 9
h, stk. 14, § 11, stk. 10, § 27, § 29 c, stk. 1, § 32 a, § 33, stk. 1, 2 og 5-7, §§ 33 a og 33 b, § 40, stk.
13, § 42 a, stk. 7, 3. pkt., og stk. 8 og 10, § 42 b, stk. 1, 3 og 7-9, § 42 d, stk. 2, § 46 e og § 53 b.
Det foreslås, at henvisningen til § 40, stk. 13, i udlændingelovens § 46 a, stk. 6, nr. 1, ændres til § 40,
stk. 12.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 40, stk. 6, ophæves, jf. § 25, nr. 27, i
lovforslaget som fremsat. Udlændingelovens § 40, stk. 7-13 bliver herefter § 40, stk. 6-12.
Det foreslås desuden, at henvisningen til § 42 a, stk. 8 og 10, udgår, idet bestemmelserne om
opholdspligt og underretningspligt ophæves i udlændingeloven, jf. § 25, nr. 35, i lovforslaget som
fremsat, og i stedet indsættes i hjemrejseloven, jf. § 13, stk. 1, 2 og 4, i lovforslaget som fremsat, og
bliver omfattet af klagereglen i § 22, stk. 3, i lovforslaget som fremsat.
Der er således også tale om en konsekvensændring.
Til nr. 23
Med lovforslagets § 25, nr. 73, foreslås en ændring af udlændingelovens § 53 a, stk. 2, hvorved der
indføres en periode på 14 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afslag efter
udlændingelovens § 7, hvor sagen ikke er påklaget til Flygtningenævnet. Asylansøgeren vil i denne
periode skulle modtage målrettet vejledning fra Hjemrejsestyrelsen. Hjemrejsestyrelsen vil bl.a.
skulle vejlede asylansøgeren om andelen af stadfæstede afslag i Flygtningenævnet for den
pågældendes nationalitet samt om mulighederne for frivilligt at udrejse af landet med hjemrejsestøtte.
Det foreslås at præcisere ændringen i lovforslagets § 25, nr. 73, således at en afgørelse fra
Udlændingestyrelsen om afslag på opholdstilladelse efter § 7 først anses for påklaget til
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Flygtningenævnet 14 dage efter tidspunktet for, at Udlændingestyrelsen afgørelse er kommet til
udlændingens kundskab.
Med henblik på at Hjemrejsestyrelsen kan tilrettelægge den målrettede vejledning af ansøgeren, er
det væsentligt, at ansøgeren forinden Hjemrejsestyrelsens vejledning har modtaget
Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, herunder
at ansøgeren har modtaget en skriftlig eller mundtlig begrundelse af de vigtigste elementer i
afgørelsen på et sprog, som den pågældende forstår, eller med rimelighed kan formodes at forstå.
Den foreslåede affattelse præciserer således alene tidspunktet for, hvornår en afgørelse om afslag på
opholdstilladelse efter § 7, anses for påklaget til Flygtningenævnet. En afgørelse anses således for
påklaget 14 dage efter, at afgørelsen er kommet til udlændingens kundskab.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at ordningen ikke omfatter uledsagede
mindreårige asylansøgere, der af Udlændingestyrelsen meddeles afslag på opholdstilladelse efter § 7
(asyl).
En afgørelse, hvorved en uledsaget mindreårig af Udlændingestyrelsen meddeles afslag på
opholdstilladelse efter § 7, vil således fortsat anses for automatisk påklaget til Flygtningenævnet.
Det betyder, at den uledsagede mindreårige udlænding dermed heller ikke vil være genstand for
Hjemrejsestyrelsens målrettede vejledning eller være omfattet af ordningen om et supplerende
kontant beløb ved frafald af klage til Flygtningenævnet, jf. lovforslagets § 8, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 25, nr. 73.
Til nr. 24
Det følger af udlændingelovens § 40, stk. 6, 3. pkt., at retten beskikker en advokat for udlændingen.
Det følger af udlændingelovens § 58, at om salær og godtgørelse for udlæg til advokater, der
beskikkes efter bl.a. § 40, stk. 6, 3. pkt., gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri
proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det foreslås, at henvisningen til udlændingelovens § 40, stk. 6, 3. pkt., udgår af udlændingelovens §
58.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 40, stk. 6, ophæves, jf. § 25, nr. 27, i
lovforslaget som fremsat.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 3.
L 203 - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 25
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforslaget som fremsat ville efterlades et overflødigt
”og” foran ”eller tilsidesættelse
af de betingelser”
i udlændingelovens § 60,
stk. 1, 1. pkt., idet det i
lovforslaget som fremsat foreslås,
at ”stk. 8, 4. pkt.,” udgår.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 81, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 26
Der er i lovforslaget som fremsat sket en fejlhenvisning til repatrieringslovens § 7, stk. 10. Der skulle
rettelig henvises til repatrieringslovens § 7, stk. 11.
Der er alene tale om en fejlhenvisning, som der med forslaget rettes op på. Der er således ikke tale
om materielle ændringer til § 26, nr. 2, i lovforslaget som fremsat.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 26, nr. 2, i lovforslaget som fremsat.