Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 192 Bilag 1
Offentligt
2354158_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar vedr. forslag
til lov om ændring af lov om sygedagpenge og bar-
selsloven (Forlængelse af den midlertidige periode
med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodta-
gere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19, forlængelse af den midlerti-
dige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refu-
sion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19, forlængelse af den midlertidige periode med
ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af co-
vid-19 og indførelse af periode, der kan ses bort fra
ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for selv-
stændige er opfyldt)
Marts 2021
J.nr. 2021-1700
YPOC
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at forlænge tre midlertidige ordninger på syge- og
barselsdagpengeområdet, der er indført som følge af covid-19, frem til den 30. juni
2021. Derudover indføres der med lovforslaget en periode, der kan ses helt eller
delvis bort fra ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for selvstændiges ret til
syge- og barselsdagpenge er opfyldt.
Et udkast til forslag lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven
har været sendt i høring i perioden 5. marts
9. marts 2021 samt lagt på hørings-
portalen den 5. marts 2021.
Der er modtaget høringssvar fra følgende hørte myndigheder og organisationer:
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske A-kasser, Datatilsynet,
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH), Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Institut for Menne-
skerettigheder, Kommunernes Landsforening (KL), Lederne, Rigsrevisionen og
Udbetaling Danmark.
De modtagne høringssvar vedlægges.
2. Generelle bemærkninger til forslaget om forlængelse af ord-
ningerne m.v.
DA støtter lovforslaget, der er nødvendigt i kraft af, at risikoen for smitte med co-
vid-19 fortsat er til stede, ligesom en lang række af restriktionerne fortsat er virk-
somme.
L 192 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2354158_0002.png
FA ser positivt på, at ordningerne, der afbøder de skadelige konsekvenser af covid-
19, forlænges, mens behovet for ordningerne forsat består.
FH finder det meget positivt, at ovenstående ordninger forlænges fra 1. april og
frem til udgangen af juni 2021. Når ordningerne forlænges i en længere periode, vil
det medvirke til at skabe tryghed for de personer, der er i øget risiko, og deres pårø-
rende samt forældre, der må blive hjemme for at passe deres børn som følge af co-
vid-19.
FH håber, at planen for lovbehandlingen kan følges, så lovforslaget kan blive 3. be-
handlet den 23. marts 2021. Det skaber en del bureaukratisk bøvl i kommunerne og
store frustrationer hos både borgere og medarbejdere, når nye forlængelser ikke er
på plads i god tid, inden tidligere forlængelser udløber.
KL har ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag, men tager forbehold for de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget.
Lederne støtter lovforslaget. Det foreslås blandt andet, at der ved vurderingen af,
om beskæftigelseskravet for selvstændiges ret til henholdsvis sygedagpenge og
barselsdagpenge er opfyldt, kan ses helt eller delvis bort fra perioden fra og med
den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021. Det finder Lederne er positivt.
Dermed sikres det, at selvstændige, som ellers ikke ville kunne opfylde beskæfti-
gelseskravet på grund af nedlukningen, bevarer retten til barselsdagpenge og syge-
dagpenge.
3. Bemærkninger til forlængelse af den midlertidige periode med
udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
DA finder, at det i sygedagpengelovens § 53 b og § 43 a - i det omfang, det ikke al-
lerede måtte være dækket i bestemmelserne
med en lovændring skal sikres, at
sygdomsfravær pga. bivirkninger ved vaccination mod covid-19 er dækket af be-
stemmelserne og dermed den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver
til refusion og for selvstændige til sygedagpenge.
DA lægger i den forbindelse vægt på, at vaccination på linje med isolation sker på
baggrund af en anbefaling fra myndighederne.
DA finder også, at dette kan understøtte målet om en så bred vaccination af befolk-
ningen som muligt. En ordning med dækning ved evt. sygefravær på grund af bi-
virkninger ved vaccination skal fungere lige så længe, som vaccinationerne foregår.
Kommentarer:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at sygedagpengelovens § 53 b, stk. 1 og § 43
a, stk. 1, omfatter fravær for personer, hvis uarbejdsdygtighed efter sygedagpenge-
lovens § 7 skyldes covid-19, og hvor personen i øvrigt opfylder lovens betingelser.
Hvis en sygemeldt person, der ikke er konstateret smittet med covid-19, oplever
symptomer på smitte med covid-19, vil der være en realistisk formodning om, at
2
L 192 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2354158_0003.png
personens sygefravær skyldes smitte med covid-19. Den sygemeldte vil i den situa-
tion regnes for at være uarbejdsdygtig efter sygedagpengelovens § 7, uanset om
der er tale om milde eller svære symptomer.
I forhold til bivirkninger som følge af vaccination har Sundhedsstyrelsen den 9.
marts 2021 oplyst at der ikke er behov for test ved moderate symptomer de første
døgn efter vaccination mod COVID-19:
”Hvis du får milde til moderate influenzalignende symptomer inden
for 48 timer,
efter du er blevet vaccineret mod COVID-19, er det ikke nødvendigt at blive testet,
inden du kan komme tilbage på arbejde.
Det er nemlig almindeligt, at der kan opstå symptomer, der minder om influenza-
symptomer, som for eksempel feber, hovedpine, kulderystelser, almen utilpashed,
muskelsmerter eller ledsmerter inden for de første døgn efter, at man bliver vacci-
neret. Reaktionen er helt almindelig og et tegn på, at kroppens immunsystem rea-
gerer på vaccinen.
”Hvis der opstår velkendte, milde symptomer,
som spontant forsvinder igen inden
for 48 timer efter vaccination, er de mest sandsynligt en reaktion på vaccinationen.
Og i den situation behøver du ikke at blive testet for COVID-19, før du vender til-
bage til arbejde", siger Bolette Søborg, enhedschef
i Sundhedsstyrelsen”
Hvis symptomerne ikke spontant forsvinder igen inden for 48 timer, eller hvis der
opstår andre symptomer på sygdom, for eksempel hoste eller andre øvre luftvejs-
symptomer, så bør du sygemelde dig og få en PCR-test, for at udelukke COVID-19,
før du vender tilbage til arbejde.”
På den baggrund er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at for en person der
er vaccineret mod covid-19 og som har fravær, der skyldes bivirkninger af vacci-
nen mod covid-19 i de første 48 timer, jf. sundhedsstyrelsens udtalelse, eller andre
bivirkninger, som ikke er covid-19 lignende symptomer, vil der ikke være en reali-
stisk formodning for at personen kan være smittet med covid-19, og fraværet vil
derfor ikke være omfattet af sygedagpengelovens § 53 b, stk. 1, og § 43 a, stk. 1.
Formålet med dette lovforslag er alene at forlænge den nuværende ordning med
udvidet ret til refusion og ret til sygedagpenge til selvstændige, og ikke at udvide
bestemmelsernes anvendelsesområde.
4. Bemærkninger til forlængelse af den midlertidige periode med
ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved
smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til
personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19
FH bemærker, at det fremgår af den del af lovudkastet, der omhandler udvidelse af
den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer,
3
L 192 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2354158_0004.png
der er i øget risiko ved smitte med covid-19, at der ikke vil være hjemmel til at ud-
betale sygedagpenge efter ordningen for perioder efter den 30. juni 2021, jf. lovud-
kastets almindelige bemærkninger punkt 2.1.2.
Det fremgår i forlængelse heraf, at det "forudsættes", at kommunerne orienterer
borgerne om ydelsesudbetalingens ophør den 30. juni, hvorfor borgerne ikke efter
sædvanlig praksis vil blive partshørt før ydelsesstandsning.
FH skal i den forbindelse opfordre til, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring som led i lovudmøntningen retter henvendelse til kommunerne og eksplicit be-
der om, at borgerne skal orienteres af kommunen forud for, at ydelsesudbetalingen
bringes til ophører, da de almindelige regler om partshørig her ikke vil gøre sig
gældende.
Kommentarer:
I forbindelse med at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil udsende ori-
enteringsbrev til kommunerne, når loven er vedtaget, vil kommunerne blive gjort
opmærksomme på, at det forudsættes, at kommunerne giver besked til den enkelte
ydelsesmodtager om, at udbetalingen af sygedagpengene ophører senest den 30.
juni efter denne ordning.
5. Administration af reglerne
Udbetaling Danmark forventer at have administrative økonomiske omkostninger
i forbindelse med lovforslaget om forlængelse af den midlertidige periode med ret
til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19 samt forslaget om en ny
periode, der kan ses bort fra ved vurderingen af beskæftigelseskravet for ret til bar-
selsdagpenge til selvstændige.
Samlet set forventes driftsomkostningerne i 2021 at beløbe sig til 1,1-1,5 mio. kr.
Kommentarer
Beskæftigelsesministeriet skal bemærke, at det fremgår af anmærkningen til tabel 3
i lovforslaget, at Udbetaling Danmark har skønnet, at der vil være driftsomkostnin-
ger på samlet set 1,1-1,5 mio. kr. i 2021. Der er således i lovforslaget taget højde
for de estimerede driftsomkostninger.
4