Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 Bilag 6, L 189 A Bilag 6, L 189 B Bilag 6
Offentligt
2382026_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. april 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2020-10-0606
1922767
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retspleje-
loven og udlændingeloven
(Tryghedsskabende opholdsforbud, forbud mod deltagelse i nattelivet, ud-
videt adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlæn-
dinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189)
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af…:
Til § 1
1)
I § 79 c, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»Serveringssteder efter 1. pkt. omfatter ikke servering i tog, busser, fly eller
skibe i fart, herunder i international rutefart, eller servering ved enkeltstå-
ende arrangementer.«.
Bemærkninger
Til nr. 1
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse til straffelovens § 79 c, stk. 2, at
et opholdsforbud efter den foreslåede § 79 c, stk. 1, vil indebære, at den
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 189a - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra justitsministeren
dømte ikke i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5 må færdes og opholde sig på
serveringssteder, hvorfra der foregår salg af stærke drikke til nydelse på eller
ved salgsstedet, og hvortil der er offentlig adgang.
Med ændringen ønskes det præciseret, at udtrykket »serveringssteder« ikke
omfatter tog, busser, fly eller skibe i fart, herunder i international rutefart,
hvor der sælges drikkevarer med 2,8 pct. volumen alkohol eller derover til
nydelse på eller ved salgsstedet. Den dømte vil således kunne opholde sig
på f.eks. et fly, selvom der i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5 serveres stærke
drikke til nydelse ombord på flyet.
Som nævnt under pkt. 2.1.3.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get omfatter opholdsforbuddet natklubber, diskoteker, barer, værtshuse, re-
stauranter, caféer og lignende, hvor der serveres stærke drikke i tidsrummet
fra kl. 24 til kl. 5, og hvortil der er offentlig adgang, men også øvrige loka-
liteter hvortil der er offentlig adgang, og hvorfra der foregår servering af
stærke drikke i dette tidsrum. Det bemærkes i den forbindelse, at det afgø-
rende ikke er, om hovedformålet er servering af stærke drikke, men at salget
sker til nydelse på eller ved salgsstedet. Omfattet vil således også være kon-
certhuse og lignende, hvor der foregår salg af stærke drikke til nydelse på
eller ved salgsstedet efter kl. 24, og hvortil der er offentlig adgang. Områder
på steder, der er omfattet af forbuddet, men hvortil der ikke er offentlig ad-
gang, f.eks. et hotelværelse, vil ikke være omfattet af forbuddet. En bar eller
en restaurant i en hotellobby vil derimod være omfattet af et forbud, hvis
der er offentlig adgang hertil.
Med ændringen ønskes det derudover præciseret, at udtrykket »serverings-
steder« ikke omfatter servering ved enkeltstående arrangementer.
Udtrykket »enkeltstående arrangementer« skal forstås som arrangementer
omfattet af § 22 i lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.,
herunder fester, møder og lignende særlige lejligheder, der skal have lejlig-
hedstilladelse. Den dømte vil således kunne færdes og opholde sig på ser-
veringssteder på f.eks. en festival, til en byfest eller lignende, selvom der
foregår salg af drikkevarer med 2,8 pct. volumen alkohol til nydelse på eller
ved salgsstedet.
Dette skal ses i sammenhæng med, at politiet efter den foreslåede bestem-
melse i § 6 c i politiloven vil kunne udpege et område på f.eks. en festival
Side 2/3
L 189a - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra justitsministeren
til en nattelivszone, såfremt betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Tilsva-
rende vil være tilfældet for så vidt angår byfester og lignende begivenheder.
Som nævnt under pkt. 2.1.3.3.3 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get vil politiet således efter den forslåede bestemmelse i § 6 c i politiloven
for en nærmere bestemt tidsperiode kunne udpege et nærmere geografisk
område til en nattelivszone, hvor et opholdsforbud efter den forslåede § 79
c, stk. 1, vil finde anvendelse. Det er en betingelse for at kunne udpege en
nattelivszone, at politiet vurderer, at der inden for området er en tæt koncen-
trationen af natklubber, barer, caféer og lignende, der holder åbent til efter
kl. 24, og at udpegningen af en nattelivszone vurderes at være egnet til at
imødegå lovovertrædelser i aften- og nattetimerne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger
og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Side 3/3