Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 Bilag 18, L 189 A Bilag 18, L 189 B Bilag 18
Offentligt
2406720_0001.png
Til lovforslag nr.
L 189 A
Folketinget 2020-21
Tillægsbetænkning afgivet af Retsudvalget [den 1. juni 2021]
Udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven
(Forbud mod deltagelse i nattelivet, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for
vanvidskørsel m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1-3 og Radikale Venstres medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Indstillinger
<>
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 124 a, stk. 2,
udgår »bøde
eller«.
[Skærpelse af straffen for overtrædelse af et forbud mod
deltagelse i nattelivet]
Til § 4
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af udlændingelo‐
vens
§ 22, nr. 6,
ændres »§ 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt.,
jf. 1. pkt.« til »§ 79 c, stk. 1, jf. § 124 a, stk. 2, § 119, stk. 1,
2 og stk. 4, 2. pkt., jf. 1. pkt.«.
[Udvisning ved overtrædelse af et opholdsforbud efter den
forslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1]
3)
I
§ 26, stk. 2
indsættes som
2. pkt.:
»En udlænding skal uanset 1. pkt. udvises ved gentagne
overtrædelser af straffelovens § 79 c, stk. 1, jf. § 124 a, stk.
2, jf. § 22, nr. 6.«
[Udvisning ved overtrædelse af et opholdsforbud efter den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
Til § 5
4)
I
§ 5, stk. 1
ændres »1. juli 2021« til: »1. juli 2021, jf.
dog stk. 2«, og efter stk. 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
§§ 1-4 ophæves den 1. juli 2024«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at det skal indarbejdes i
relevant lovgivning, at udlændinge, der mere end én gang
overtræder et af myndighederne udstedt opholdsforbud, ud‐
vises af Danmark.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det at skærpe straffen
for overtrædelse af et forbud mod deltagelse i nattelivet til
fængselsstraf i førstegangstilfælde.
DokumentId
Journalnummer
L 189a - 2020-21 - Bilag 18: Udkast til tillægsbetænkning over L 189 A
2406720_0002.png
2
Skærpelsen af straffen for overtrædelse af et forbud mod
deltagelse i nattelivet skal ses i lyset af den under nr. 2
foreslåede ændring i udlændingelovens § 22, hvorefter en
udlænding kan udvises, hvis udlændingen efter straffelovens
§ 79 c, stk. 1, jf. 124 a, stk. 2, idømmes ubetinget friheds‐
straf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter, jf. udlæn‐
dingelovens § 23, nr. 1 og § 24, nr. 1.
Med ændringen forudsættes, at straffen for overtrædelse
som udgangspunkt fastsættes til fængsel i 14 dage i første‐
gangstilfælde. Det forudsættes fortsat, at straffen for over‐
trædelse i andengangstilfælde og derover som udgangspunkt
fastsættes til fængsel i 30 dage. Det forudsættes herudover
at straffen i andengangstilfælde eller herover som udgangs‐
punkt gøres ubetinget.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige om‐
stændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den kon‐
krete sag foreligger skærpende eller formildende omstæn‐
digheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fast‐
sættelse i medfør af straffelovens kapitel 10.
Ændringsforslaget vil potentielt kunne få økonomiske
konsekvenser for myndighederne i straffesagskæden. De
økonomiske konsekvenser vil skulle afdækkes nærmere.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det at tilføje et 2. pkt. til
udlændingelovens § 26, stk. 2, hvorefter en udlænding skal
udvises ved gentagne overtrædelser af straffelovens § 79 c,
stk. 1, jf. § 124 a, stk. 2, jf. § 22, nr. 6, uanset om udvisning
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en udlæn‐
ding, der idømmes ubetinget frihedsstraf for mere end én
gang at have overtrådt et opholdsforbud efter den forslåede
bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1, i alle tilfælde
vil skulle udvises uanset varigheden af udlændingens op‐
hold her i landet og uanset den pågældendes opholdsgrund‐
lag. Det gælder også, selv om en udvisning vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser. Bestemmelsen
gælder også for udlændinge, som er omfattet af EU-regler‐
ne, jf. udlændingelovens § 26 b.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §§
1-4 ophæves automatisk den 1. juli 2024, medmindre andet
bestemmes inden denne dato. Ændringsforslaget indebærer,
at de ændringer af straffeloven, lov om politiets virksom‐
hed, retsplejeloven og udlændingeloven, der gennemføres
med lovforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folke‐
tinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedspe‐
riode. Det forudsættes i den forbindelse, at der forud for en
eventuel videreførelse af lovændringerne skal foretages en
vurdering af omfanget af lovens anvendelse med inddragelse
af relevant uafhængig bistand.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke medlem‐
mer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i tillægsbetænk‐
ningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget støtter intentionen
bag, at hvis man ikke kan styre sig i nattelivet, så kan det
være hensigtsmæssigt med en karantæne fra dette, men RV
så helst, at forslaget hvilede på faglige anbefalinger og ikke
alene politisk udviklet. RV ser bekymret på tendensen til
tillægsstraf, efter man har udstået sin betingede eller ubetin‐
gede straf, men noterer sig samtidig Det Kriminalpræventive
Råds bemærkninger i høringssvaret om mulige forebyggel‐
seselementer af vold i nattelivet.
RV bemærker endvidere, at mulighederne for beslaglæg‐
gelse i dag er begrænset til personens sagsomkostninger,
bødekrav eller forurettedes krav på erstatning i sagen, ikke
eventuel gæld til det offentlige. RV finder, at statussymboler
som f.eks. dyre biler, beklædningsgenstande, mobiltelefoner
m.v. kan blive brugt som rekruttering til det kriminelle mil‐
jø. Da det kan være med til at påvirke rekrutteringen, og
fordi der i dag er en grænse for, hvad man kan beslaglægge
af særlig betydning og for at opretholde hjemmet i henhold
til trangsbeneficiet, er RV positive for denne del af lovfor‐
slaget.
RV finder det dog ikke relevant, at udlændingepolitik
blandes sammen med forslaget og stemmer derfor imod lov‐
forslaget som helhed, selvom der er elementer i lovforslaget,
som RV støtter.
<Parti/partier>
<>
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. marts 2021 og var til
1. behandling den 23. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 31. maj 2021. Lovforslaget var til 2.
behandling den 1. juni 2021, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt
<1> bilag på lovforslaget.
L 189a - 2020-21 - Bilag 18: Udkast til tillægsbetænkning over L 189 A
2406720_0003.png
3
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (KF)
Inger Støjberg (UFG) Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7