Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 Bilag 9, L 189 A Bilag 9, L 189 B Bilag 9
Offentligt
2397583_0001.png
Til lovforslag nr.
L 189
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [20. maj 2021]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven
(Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og
udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringforslag til lovforslaget. Nye Bor‐
gerliges medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1
og 2 om deling af lovforslaget og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget skal anmode
om, at der medtages følgende præcisering af lovforslagets
bemærkninger:
Der er forskellige steder i lovforslagets bemærkninger
anvendt det personlige stedord »han«, f.eks. i pkt. 2.3.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger samt i bemærknin‐
gerne til § 3, nr. 5. I overensstemmelse med, at der bør
tilstræbes en brug af kønsneutrale betegnelser for personer
i lovgivningen i det omfang, dette kan lade sig gøre på en
sproglig hensigtsmæssig måde, jf. pkt. 2.1 i Lovkvalitetsvej‐
ledningen, henstilles der til, at disse stedord læses kønsneu‐
tralt, f.eks. som »vedkommende«, »personen«, »mistænkte«
mv. afhængig af den sammenhæng, de indgår i.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om po‐
litiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (For‐
bud mod deltagelse i nattelivet, udvidet adgang til beslag‐
læggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge
dømt for vanvidskørsel m.v.)« omfattende § 1, den under
§ 2, nr. 1, foreslåede § 6 c samt §§ 3-6.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om politiets virksom‐
hed (Tryghedsskabende opholdsforbud)« omfattende den
under § 2, nr. 1, foreslåede § 6 b, samt § 5, stk. 1, og §
6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
DokumentId
Journalnummer
L 189 - 2020-21 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2397583_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
2)
I
§ 79 c, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Serveringssteder efter 1. pkt. omfatter ikke servering i
tog, busser, fly eller skibe i fart, herunder i international
rutefart, eller servering ved enkeltstående arrangementer.«
[Præcisering af nattelivsforbud]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 124 a, stk. 2,
ændres
»Den, som forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræ‐
der« til: »Overtrædelse af«.
[Ændring af tilregnelseskravet ved overtrædelse af et forbud
mod deltagelse i nattelivet til forsæt]
Til § 2
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»Politiet kan med henblik på at fremme trygheden i et områ‐
de udstede« til: »Med henblik på at fremme trygheden i et
område kan der udstedes«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
5)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 1, 2. pkt.,
ændres
»almindelig færden i området« til: »almindelig færden eller
forsamlinger med et politisk eller andet meningsbefordrende
øjemed i området.«
[Undtagelse af forsamlinger med et politisk eller andet
meningsforbere-dende øjemed fra et tryghedsskabende op‐
holdsforbud]
6)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 3, 2. pkt.,
ændres
»og at mindre indgribende foranstaltninger ikke skønnes at
være tilstrækkelige til at genskabe trygheden i området« til:
», at mindre indgribende foranstaltninger ikke skønnes at
være tilstrækkelige til at genskabe trygheden i området, og
at politiet ved advarsel, påbud eller lignende over for den
gruppe af personer, hvis adfærd er egnet til at skabe utryg‐
hed for personer, der bor og færdes i området, har forsøgt at
genskabe trygheden i området.
[Krav om forudgående advarsel som betingelse for at udste‐
de et tryghedsskabende opholdsforbud]
7)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 3,
ændres »Over‐
trædelse af et forbud efter stk. 1« til: »Forsætlig overtrædel‐
se af et forbud efter stk. 1«.
[Ændring af tilregnelseskravet ved overtrædelse af et tryg‐
hedsskabende opholdsforbud til forsæt]
8)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b
affattes
stk. 4
og
5
således:
»Stk. 4.
Et tryghedsskabende opholdsforbud efter stk. 1
meddeles efter politiets begæring af retten ved kendelse for
en periode på op til 30 dage. Kendelsen skal angive det
bestemte sted og tidsrum, som forbuddet gælder for. Kendel‐
sen kan forlænges med op til 30 dage ad gangen. Kendelsen
kan til enhver tid omgøres. Kendelsen kan udformes, så
forbuddet efter stk. 1 kun gælder på bestemte tidspunkter af
døgnet.
Stk. 5.
Politiet skal offentliggøre rettens kendelse efter stk.
4.««
[Krav om rettens kendelse ved udstedelse af tryghedsska‐
bende opholdsforbud]
Af et
mindretal
(RV) tiltrådt af <>:
Til § 5
9)
§ 5, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes: »Loven
træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.
»Stk. 2.
§§ 1-4 ophæves automatisk den 1. juli 2024,
medmindre andet bestemmes inden denne dato.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Udløbsklausul]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af <>:
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
10)
§ 6
affattes således:
Ȥ 6
»Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis
de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.«
[Konsekvensændring af territorialbestemmelsen som følge
af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lovfor‐
slag, således at der kan stemmes om delen om det trygheds‐
skabende opholdsforbud for sig og delen om forbud mod
deltagelse i nattelivet, udvidet adgang til beslaglæggelse af
værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for van‐
vidskørsel m.v. for sig.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring af territorialbe‐
stemmelsen i lovforslagets § 6 som følge af, at det i æn‐
dringsforslag nr. 1 foreslås at opdele lovforslaget.
Til nr. 3
Efter den forslåede bestemmelse i straffelovens § 124 a,
straffes den, som forsætligt eller ved grov uagtsomhed over‐
træder et opholdsforbud efter § 79 c, stk. 1, med fængsel
indtil 1 år.
L 189 - 2020-21 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2397583_0003.png
3
Med ændringen forslås det, at tilregnelseskravet ændres,
således at det alene er forsætlige overtrædelser af et op‐
holdsforbud efter den foreslåede § 79 c, stk. 1, der vil kunne
straffes, jf. den almindelige regel herom i straffelovens § 19.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensændring i
den foreslåede § 6 b, stk. 1, som følge af den under nr.
2 foreslåede ændring af den foreslåede § 6 b, stk. 4 og 5,
i politiloven, hvorefter en beslutning om at udstede et tryg‐
hedsskabende opholdsforbud træffes af retten ved kendelse
efter begæ-ring fra politiet.
Ændringen indebærer, at det i den foreslåede § 6 b, stk.
1, anførte om, at politiet kan udstede et tryghedsskabende
opholdsforbud, ændres, så bestem-melsen er i overensstem‐
melse med den under nr. 2 foreslåede ordning, hvorefter
et tryghedsskabende opholdsforbud efter politiets begæring
meddeles af retten ved kendelse.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at det skrives ind i
lovteksten i den fo-reslåede § 6 b, stk. 1, i politiloven, at
et tryghedsskabende opholdsforbud ikke er til hinder for
forsamlinger med et politisk eller andet meningsbefordren‐
de øjemed i et område omfattet af et tryghedsskabende op‐
holdsforbud.
Ændringsforslaget vil indebære, at det generelle forbud
mod ophold i et område omfattet af et tryghedsskabende
opholdsforbud ikke vil gælde for per-soner, der deltager i en
forsamling med et politisk eller andet meningsbefordrende
øjemed, eksempelvis demonstrationer eller møder i politiske
partier.
De øvrige retsvirkninger af et tryghedsskabende opholds‐
forbud i medfør af den foreslåede bestemmelse i politilovens
§ 6 b, stk. 1 og 3, som nærmere beskrevet under bl.a. pkt.
2.2.3.2.2 og 2.2.3.4 i lovforslagets almindelige bemærknin‐
ger, vil fortsat finde anvendelse.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre et krav om,
at politiet forinden en beslutning om at udstede et trygheds‐
skabende opholdsforbud ved advar-sel, påbud eller lignende
over for den gruppe af personer, hvis adfærd er egnet til at
skabe utryghed for personer, der bor og færdes i området,
skal have forsøgt at genskabe trygheden i området. Forslaget
vil sikre, at politiet ikke vil kunne udstede et tryghedsska‐
bende opholdsforbud, medmindre politiet allerede har taget
kontakt til de personer, hvis adfærd måtte give anledning til
at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud, med henblik
på at genskabe trygheden i området uden brug af opholds‐
forbuddet.
Forslaget har herved til formål at indskrænke anvendel‐
sesområdet for det foreslåede forbud, således at det kun
kan udstedes i tilfælde, hvor politiet forinden udstedelse af
et tryghedsskabende opholdsforbud har givet forudgående
advarsel, påbud eller lignende med henblik på at dæmpe
adfærden blandt personer i gruppen.
De øvrige betingelser for udstedelse af et tryghedsska‐
bende opholdsforbud i medfør af politilovens § 6 b, stk. 2,
som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets almin‐
delige bemærkninger, vil fortsat finde anvendelse.
Til nr. 7
Efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b,
stk. 3, straffes overtrædelse af et tryghedsskabende opholds‐
forbud med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Med ændringen forslås det, at tilregnelseskravet ændres,
således at det alene er forsætlige overtrædelser af et op‐
holdsforbud efter den foreslåede § 6 b, stk. 1, stk. 1, der vil
kunne straffes.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget til den foreslåede § 6 b, stk. 4,
i politiloven foreslås det at indføre et krav om, at en beslut‐
ning om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud efter
politiets begæring træffes af retten ved kendelse.
Bestemmelsen indebærer, at kompetencen til at træffe be‐
slutning om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud
henlægges til retten.
Ved vurderingen af, om der er grundlag for at imødekom‐
me politiets begæring om at udstede et tryghedsskabende
opholdsforbud i et bestemt område, skal retten påse, at de
efter den foreslåede § 6 b i politiloven fastsatte betingelser
for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud er til ste‐
de. Der henvises herom bl.a. til pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærknin-ger.
Rettens kendelse skal ledsages af grunde i overensstem‐
melse med den almindelige bestemmelse i retsplejelovens §
218, stk. 1, 1. pkt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §§
1-4 ophæves automatisk den 1. juli 2024, medmindre andet
bestemmes inden denne dato. Ændringsforslaget indebærer,
at de ændringer af straffeloven, lov om politiets virksom‐
hed, retsplejeloven og udlændingeloven, der gennemføres
med lovforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folke‐
tinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedspe‐
riode. Det forudsættes i den forbindelse, at der forud for en
eventuel videreførelse af lovændringerne skal foretages en
vurdering af omfanget af lovens anvendelse med inddragelse
af relevant uaf-hængig bistand.
Til nr. 10
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse til straffelo‐
vens § 79 c, stk. 2, at et opholdsforbud efter den foreslåede
§ 79 c, stk. 1, vil indebære, at den dømte ikke i tidsrummet
fra kl. 24 til kl. 5 må færdes og opholde sig på serveringsste‐
der, hvorfra der foregår salg af stærke drikke til nydelse på
eller ved salgsstedet, og hvortil der er offentlig adgang.
Med ændringen ønskes det præciseret, at udtrykket »ser‐
veringssteder« ikke omfatter tog, busser, fly eller skibe i
fart, herunder i international rutefart, hvor der sælges drik‐
kevarer med 2,8 pct. volumen alkohol eller derover til ny‐
delse på eller ved salgsstedet. Den dømte vil således kunne
opholde sig på f.eks. et fly, selvom der i tidsrummet fra
L 189 - 2020-21 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2397583_0004.png
4
kl. 24 til kl. 5 serveres stærke drikke til nydelse ombord på
flyet.
Som nævnt under pkt. 2.1.3.2.1 i de almindelige bemærk‐
ninger til lovforslaget omfatter opholdsforbuddet natklubber,
diskoteker, barer, værtshuse, restauranter, caféer og lignen‐
de, hvor der serveres stærke drikke i tidsrummet fra kl. 24
til kl. 5, og hvortil der er offentlig adgang, men også øv‐
rige lokaliteter hvortil der er offentlig adgang, og hvorfra
der foregår servering af stærke drikke i dette tidsrum. Det
bemærkes i den forbindelse, at det afgørende ikke er, om
hovedformålet er servering af stærke drikke, men at salget
sker til nydelse på eller ved salgsstedet. Omfattet vil således
også være koncerthuse og lignende, hvor der foregår salg af
stærke drikke til nydelse på eller ved salgsstedet efter kl. 24,
og hvortil der er offentlig adgang. Områder på steder, der
er omfattet af forbuddet, men hvortil der ikke er offentlig
adgang, f.eks. et hotelværelse, vil ikke være omfattet af
forbuddet. En bar eller en restaurant i en hotellobby vil
derimod være omfattet af et forbud, hvis der er offentlig
adgang hertil.
Med ændringen ønskes det derudover præciseret, at ud‐
trykket »serveringssteder« ikke omfatter servering ved en‐
keltstående arrangementer.
Udtrykket »enkeltstående arrangementer« skal forstås
som arrangementer omfattet af § 22 i lov om restaurations‐
virksomhed og alkoholbevilling m.v., herunder fester, møder
og lignende særlige lejligheder, der skal have lejlighedstilla‐
delse. Den dømte vil således kunne færdes og opholde sig
på serveringssteder på f.eks. en festival, til en byfest eller
lignende, selvom der foregår salg af drikkevarer med 2,8
pct. volumen alkohol til nydelse på eller ved salgsstedet.
Dette skal ses i sammenhæng med, at politiet efter den
foreslåede bestemmelse i § 6 c i politiloven vil kunne ud‐
pege et område på f.eks. en festival til en nattelivszone,
såfremt betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Tilsvarende
vil være tilfældet for så vidt angår byfester og lignende
begivenheder.
Som nævnt under pkt. 2.1.3.3.3 i de almindelige bemærk‐
ninger til lovforslaget vil politiet således efter den forslåede
bestemmelse i § 6 c i politiloven for en nærmere bestemt
tidsperiode kunne udpege et nærmere geografisk område til
en nattelivszone, hvor et opholdsforbud efter den forslåede
§ 79 c, stk. 1, vil finde anvendelse. Det er en betingelse for
at kunne udpege en nattelivszone, at politiet vurderer, at der
inden for området er en tæt koncentrationen af natklubber,
barer, caféer og lignende, der holder åbent til efter kl. 24, og
at udpegningen af en nattelivszone vurderes at være egnet til
at imødegå lovovertrædelser i aften- og nattetimerne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almin‐
delige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. marts 2021 og var til
1. behandling den 23. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 14. januar
2021 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
153 samt et yderligere/supplerende udkast den 10. februar
2021. Den 10. og 17. marts sendte justitsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 12. maj 2021 over for udvalget
foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <9> bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift‐
lig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu‐
tation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 samråds‐
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig besvarelse, som
ministeren har besvaret i et åbent samråd den 4. maj 2021.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <55> spørgs‐
mål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som mini‐
steren har besvaret. ]
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
L 189 - 2020-21 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2397583_0005.png
5
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (KF)
Inger Støjberg (UFG) Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7