Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 183 Bilag 1
Offentligt
2345127_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om kontant og skattefri udbe-
taling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbi-
drag i 2022
8. februar 2021
J.nr. 20/19674
YPC
FLF
Baggrund
Lovforslaget udmønter en del af Aftale om en ny ret til tidlig pension, som regerin-
gen (Socialdemokratiet) den 10. oktober 2020 har indgået med Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Formål
Formålet med lovforslaget er at give alle medlemmer af efterlønsordningen gode
muligheder for at justere deres tilbagetrækningsbeslutning i lyset af ret til tidlig
pension.
Der gives derfor mulighed for, at medlemmer af efterlønsordningen, som ikke har
nået efterlønsalderen pr. 1. januar 2022, skattefrit kan få tilbagebetalt deres tidli-
gere indbetalte efterlønsbidrag, hvis de vælger at træde ud af efterlønsordningen.
Der er tale om en mulighed for frivillig framelding af efterlønsordningen, som skal
understøtte, at medlemmet kan vælge det, der passer bedst ind i medlemmets per-
sonlige og arbejdsmæssige forhold.
Lovforslaget indeholder også en præcisering af reglerne om tidlig pension. Præci-
seringen vedrører ydelser under aktivering, som kan medregnes til opfyldelse af
kravet om anciennitet for ret til tidlig pension.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er personer, som har indbetalt til efter-
løns- eller fleksydelsesordningen. Det er ikke en betingelse, at personen på tid-
punktet for ansøgning eller udbetaling er medlem af en a-kasse, og det er heller
ikke en betingelse, at personen ville kunne opnå ret til efterløn eller fleksydelse.
Efter lovforslaget kan man i perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 30. juni
2022 ansøge om at få indbetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag udbetalt kontant
og skattefrit.
A-kasserne/Udbetaling Danmark kan i særlige tilfælde behandle en ansøgning om
udbetaling, som modtages efter udløbet af ansøgningsfristen og senest den 30. sep-
tember 2022. Bidrag, der er indbetalt for perioder til og med den 10. oktober 2020,
L 183 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2345127_0002.png
udbetales skattefrit, og bidrag, der er indbetalt for perioder efter den 10. oktober
2020, udbetales med fradrag for en afgift på 30 pct.
Det er en betingelse for udbetaling, at man på ansøgningstidspunktet ikke har nået
efterløns- og fleksydelsesalderen, og at man skriftligt og endegyldigt fravælger ef-
terløns- eller fleksydelsesordningen.
Udbetalingen af efterløns- og fleksydelsesbidrag sker i perioden fra den 1. januar
2022 til og med den 31. juli 2022. A-kasserne/Udbetaling Danmark kan i særlige
situationer udbetale bidraget efter den 31. juli 2022.
A-kasserne/Udbetaling Danmark skal informere alle personer med indbetalte bi-
drag om muligheden for at få bidragene udbetalt kontant og skattefrit og om konse-
kvenserne heraf, herunder at man ikke senere kan indtræde i efterløns- eller fleks-
ydelsesordningen eller få ret til seniorjob.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2021.
Samlet vurdering
Lovforslaget gælder for både mænd og kvinder og har ikke til formål at forskelsbe-
handle mænd og kvinder. Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gi-
ves lige rettigheder til kvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke
de strukturer, der i dag stiller mænd og kvinder forskelligt.
Udbetaling af efterlønsbidrag.
Det fremgår af tabel 1, at der er flere kvinder end mænd blandt de personer, der
indbetaler efterlønsbidrag og dermed kan vælge at få udbetalt deres efterlønsbidrag
som følge af lovforslaget.
Tabel 1
Antal personer der indbetaler efterlønsbidrag opgjort pr. 1. september 2020
Mænd
Antal
Andel
Kilde: Jobindsats.dk
Kvinder
190.216
58
I alt
328.886
100
138.670
42
Udbetaling af fleksydelsesbidrag
Lovforslagets punkt om udbetaling af indbetalte fleksydelsesbidrag kontant og
skattefrit, skønnes at berøre flere kvinder end mænd. Skønnet er baseret på, at godt
70 pct. af fleksydelsesmodtagere er kvinder.
Konklusion
Det vurderes, at det samlede lovforslag ikke medfører tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder. Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det
ikke vil være relevant at gennemføre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæs-
sige konsekvenser af lovforslaget.
2