Sundhedsudvalget 2020-21
L 182 Bilag 4
Offentligt
2357589_0001.png
Til Folketingets Sundhedsudvalg
Frederiksberg den 16. marts 2021
Vedr.: L182
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven.
(Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal
refusion for socialtandpleje m.v.).
Ansatte Tandlægers Organisation skal hermed udtrykke sin bekymring i forhold til ovennævnte
lovforslag i relation til lovforslagets bestemmelser om mellemkommunal udligning i forhold til social
tandpleje.
Bekymring nr. 1
Er der tilstrækkelig lovhjemmel i Sundhedslovens § 134 a om social tandpleje i
forhold til, at en anden kommune end kommunen, hvor borgeren har folkeregisteradresse, kan
træffe forvaltningsretlig afgørelse i relation til om en borger fra den anden kommune har ret til den
sociale tandplejeydelse og derfor vil kunne tilbyde borgeren social tandpleje til omkostning for den
kommune, hvor borgeren er registreret i folkeregistret?
Ved kommunalbestyrelsen forstås almindeligvis den kommune, hvor borgeren har sin
folkeregisteradresse med mindre andet eksplicit anføres i lovgivningen.
Lovens § 134 a er på nuværende tidspunkt udformet således:
»Socialtandpleje
§ 134 a.
Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende
tandpleje, herunder forebyggende råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse af behandlingen, til
borgere med særlige sociale problemer i form af gadehjemløse og borgere, der kan benytte herberger,
varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed, herunder borgere, som ikke kan opholde sig i egen
bolig, jf. §§ 104 og 110 i lov om social service, og som ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering tilbyde vederlagsfri akut
smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje, herunder forebyggende råd og vejledning i forhold
til vedligeholdelse af behandlingen, til udsatte borgere, der ikke er omfattet af stk. 1, og som ikke kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud grundet særlige sociale problemer.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om socialtandpleje ved at etablere
behandlingstilbud på egne institutioner eller ved at indgå aftaler herom med andre
kommunalbestyrelser, regionsråd eller private klinikker.
L 182 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 16/3-21 fra Ansatte Tandlægers Organisation
2357589_0002.png
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet, omfanget og
organiseringen af og ressourceanvendelsen i den kommunale socialtandpleje.«
Og der er ikke her givet en eksplicit lovhjemmel til, at en anden kommune end
folkeregistreringskommunen kan træffe den forudsatte forvaltningsretlige afgørelse om borgeren
skal tilbydes social tandpleje eller ej.
I lovforslaget tænkes indført nedenstående bestemmelse om mellemkommunal refusion, og det er
ATO’s bekymring,
at dette ikke giver den tilstrækkelig hjemmel til, at opholdskommunen kan træffe
den forvaltningsretlige afgørelse, der skal ligge til grund for om borgeren skal tilbydes social
tandpleje eller ej.
”I § 249 indsættes som Stk. 2. Tilbyder en anden kommune
end bopælskommunen tandpleje til
borgere med særlige sociale problemer, jf. 134 a, stk. 1, har denne kommune ret til
mellemkommunal refusion for udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommunen.
Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere ydelsen.«
Det er ATO’s opfattelse, at det er en nødvendighed med en sådan eksplicit hjemmel, hvis
intentionen med loven skal efterleves
nemlig, at tilbuddet skal være borgernært, og at
visitationen (den forvaltningsretlige afgørelse) skal være hurtig og ubureaukratisk. Vores
bekymring går således alene på, om der er skabt tilstrækkelig eksplicit hjemmel i den nugældende
lov og med den foreslåede ændring af § 249, der handler om finansiering af kommunale
tandplejeydelser.
Bekymring nr. 2
I tilfælde af uenighed mellem to kommuner om størrelsen af den mellemkommunale refusion efter
lovforslagets formulering af § 249 stk. 2 har Ankestyrelsen ikke bemyndigelse til at træffe
afgørelser jf. Ankestyrelsens høringssvar. En sådan bemyndigelse bør derfor tilvejebringes for
Ankestyrelsen.
Bekymring nr. 3
I det oprindelige udkast til lovforslaget om mellemkommunal refusion var medtaget følgende
bestemmelse i § 249:
”Bopælskommunen har ret til mellemkommunal refusion for udgifter
forbundet med tandpleje efter
§§ 131, 133 og 135 til personer, der som følge af en afgørelse truffet af en anden kommune eller
anden offentlig myndighed i medfør af lov om social service har bopæl i kommunen. Refusionen
skal svare til kommunens faktiske
udgifter ved at levere ydelsen.”
Hensigten med bestemmelsen var at sikre, at der kunne ske mellemkommunal refusion af
omkostningerne til tandplejeydelser parallelt med den mellemkommunale refusion, der finder sted
på det sociale område jf. LBK nr. 1555 af 02/11/2020 om
retssikkerhed og administration på det
sociale område, når en kommune træffer afgørelse om at ”anbringe” en borger i en anden
kommunes tilbud og anbringelsen betyder at borgeren skifter folkeregisteradresse til den
kommune, hvor tilbuddet er beliggende.
L 182 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 16/3-21 fra Ansatte Tandlægers Organisation
2357589_0003.png
Det er ATO’s opfattelse, at denne bestemmelse bør indgå i den nye lovgivning om
mellemkommunal refusion og, at bestemmelsen ud over §§ 131, 133 og 135 tillige bør omfatte
social tandpleje efter § 134 a , da der sker tilsvarende afgørelser
om ”anbringelser” efter
servicelovens § 110, som kan være er en del af målgruppen for det sociale tandplejetilbud.
Parallelisering til mellemkommunal refusion på det sociale område finder allerede sted på børne-
og ungdomstandplejens område for så vidt
angår børn, der ”anbringes” i tilbud efter servicelovens
§ 66 beliggende i en anden kommune jf. tandplejebekendtgørelsen §1 stk.
Stk. 5.:
”Kommunalbestyrelsen kan for så vidt angår børn og unge under 18 år, der har ophold på
døgninstitutioner omfattet af § 66, stk. 1, nr. 6, i lov om social service, tilvejebringe det vederlagsfri
tilbud om børne- og ungdomstandpleje på egne klinikker eller ved at indgå aftale herom med
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor institutionen er beliggende, jf. dog stk. 7.”
Med venlig hilsen
Hanne Jacobsen
Formand for ATO