Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 179 Bilag 8
Offentligt
2369897_0001.png
Til lovforslag nr.
L 179
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 7. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Implementering af engangsplastdirektivets bestemmelser om udvidet producentansvar og oprydningsansvar)
[af miljøministeren (Lea Wermelin)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, 3 og 7, og miljøministeren har stillet ændringsforslag nr.
2, 4-6, 8 og 9.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af miljøministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Enhedsli‐
sten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og Susanne Zimmer
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de af miljøministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsfor‐
slag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter ikke
Enhedslistens ændringsforslag nr. 1 om en udvidelse af be‐
myndigelsen til at fastsætte regler om producenters og im‐
portørers afholdelse af omkostninger forbundet med opryd‐
ningsforpligtelser for spøgelsesnet. Socialdemokratiet vur‐
derer, at der ikke er nok viden om problemets omfang, lige‐
som de økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget ikke
er afklarede. Samtidig er der i Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri taget en række initiativer med henblik
på at forebygge spøgelsesnet.
Socialdemokratiet støtter heller ikke Enhedslistens æn‐
dringsforslag nr. 3 og 7 om, at engangsplast også skal omfat‐
te viskose og cellofan. Med det fremsatte lovforslag er det
allerede muligt at beslutte, at viskose og cellofan er omfattet
af definitionen på engangsplast. Socialdemokratiet ønsker at
følge Europa-Kommissionens vejledning om, hvorvidt vis‐
kose og cellofan er omfattet, for at sikre, at reglerne tolkes
ens på tværs af EU. Dermed undgår man at skabe hindrin‐
ger for varernes fri bevægelighed. Socialdemokratiet lægger
desuden vægt på, at det ikke vil være et stort miljømæssigt
problem, hvis viskose og cellofan ikke omfattes.
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis med‐
lemmer af udvalget lægger afgørende vægt på følgende til‐
sagn fra miljøministeren i svaret på spørgsmål nr. 15 til
lovforslaget, hvoraf det fremgår, at ministeren gerne vil
inddrage de partier, som stemmer for lovforslaget, i udmønt‐
ningen heraf: »Med nærværende lovforslag tilføjes et opryd‐
ningsansvar til de udvidede producentansvarsordninger. Det
er et nyt og komplekst område at regulere. Med lovforsla‐
get lægges fast, at stat og kommuner fortsætter med renhol‐
delsesopgaven i det offentlige rum, men at producenterne
skal betale regningen. I udmøntningen skal der fastlægges
de administrative rammer for denne betaling, et niveau for
renhold, træffes beslutning om, hvorvidt cigaretproducenter
skal betale for at opsætte særlige indsamlingsløsninger til
skodder i det offentlige rum og så skal der fastlægges et
indsamlingsmål for fiskeredskaber af plast. Hvis det er et
ønske, så inddrager jeg gerne de partier, der stemmer for
lovforslaget, i dette.«
AX026141
L 179 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 7. april 2021
2369897_0002.png
2
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor‐
slaget i den nuværende form er en minimumsimplemente‐
ring af engangsplastdirektivets bestemmelser, som er unød‐
vendigt uambitiøst. Derfor har Enhedslisten stillet tre æn‐
dringsforslag om oprydningsforpligtelser for tabte fiskeri‐
redskaber og om, at engangsplast også omfatter viskose og
cellofan. Enhedslisten støtter miljøministerens ændringsfor‐
slag, da de er af redaktionel karakter.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og Susanne
Zimmer (UFG)):
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 9 h
indsættes i
stk. 3,
1. pkt.,
efter »udtjente fiskeredskaber, der indeholder plast«:
», og oprydningsforpligtelser i forbindelse med efterladte
fiskeredskaber, der indeholder plast«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om produ‐
centers og importørers afholdelse af omkostninger til også
at omfatte omkostninger forbundet med oprydningsforplig‐
telser for spøgelsesnet]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 9 h
ændres i
stk. 6
»denne« til: »producenten eller importøren«.
[Redaktionel ændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og Susanne
Zimmer (UFG)):
3)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 9 p, stk. 3, 1.
pkt.,
indsættes efter »engangsplast«: », herunder af viskose
og cellofan«.
[Præcisering af, at engangsplast omfatter viskose og cello‐
fan]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
4)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 9 p, stk. 6,
ændres »hvor
den« til: »hvor producenten eller importøren«.
[Redaktionel ændring]
5)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 9 s
ændres i
stk. 6
»den‐
ne« til: »producenten eller importøren«.
[Redaktionel ændring]
6)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 9 t
ændres i
stk. 5
»hvor
den« til: »hvor producenten eller importøren«.
[Redaktionel ændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og Susanne
Zimmer (UFG)):
7)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 51
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Miljøministeren fastsætter med henblik på at
fremme genanvendelse og renere teknologi og begrænse
problemerne i forbindelse med affaldshåndtering regler om,
at anvendelse af plast, herunder af viskose og cellofan, i
bestemte engangsprodukter skal begrænses eller forbydes,
og at bestemte produkter af engangsplast, herunder viskose
og cellofan, skal mærkes på en bestemt måde.««
[Etablering af en ny bemyndigelse til at fastsætte regler om
forbud og mærkning af viskose og cellofan]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
8)
I
stk. 3
indsættes efter »i«: »miljøbeskyttelseslovens«.
[Redaktionel ændring]
9)
I
stk. 4
indsættes efter »Reglerne«: »i miljøbeskyttel‐
sesloven«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter det fremsatte lovforslags § 9 h, stk. 3, 1. pkt., fast‐
sætter miljøministeren regler om producenters og importø‐
rers afholdelse og fordeling af omkostninger forbundet med
opfyldelse af tilbagetagnings-, affaldshåndterings- og oplys‐
ningsforpligtelser i forbindelse med udtjente fiskeredskaber,
der indeholder plast.
Den under nr. 1 foreslåede ændring indebærer, at den
foreslåede bemyndigelse i § 9 h, stk. 3, 1. pkt., i det frem‐
satte lovforslag udvides, således at miljøministeren fastsæt‐
ter regler om producenters og importørers afholdelse og
fordeling af omkostninger forbundet med opfyldelse af op‐
rydningsforpligtelser i forbindelse med fiskeredskaber, der
indeholder plast.
Ændringsforslaget indebærer, at ministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om, at producenter og importører skal
afholde omkostningerne forbundet med aktiv opfiskning af
fiskeredskaber, som indeholder plast, og som er efterladt i
havet.
Til nr. 2 og 4-6
De foreslåede ændringer indebærer, at det flere steder i
lovforslaget præciseres, at det er producenten eller importø‐
ren, som er omfattet af de pågældende bestemmelser. Æn‐
dringsforslagene er af redaktionel karakter og stilles for at
præcisere ordlyden. Ændringsforslagene indebærer ikke ma‐
terielle ændringer.
Til nr. 3
Det fremsatte lovforslag indfører nye udvidede producen‐
tansvarsordninger for produkter i form af drikkevarebehol‐
dere, drikkebægre, vådservietter, balloner og filtre til tobaks‐
varer af engangsplast. Derudover ændrer det fremsatte lov‐
L 179 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 7. april 2021
2369897_0003.png
3
forslag i den gældende udvidede producentansvarsordning
for emballage ved at udvide denne med nye krav til em‐
ballager i form af fødevarebeholdere, drikkevarebeholdere,
drikkebægre, letvægtsplastbæreposer og indpakningsposer
og -folier af engangsplast.
Det er forslagsstillernes hensigt, at det overalt i ordnin‐
gerne præciseres, at reglerne for udvidet producentansvar i §
9 s og § 9 t samt udvidelsen af emballageordningen i § 9 p
omfatter disse produkter, når de er af viskose og cellofan.
Forslagsstillerne har stillet ændringsforslag til den første
forekomst af ordet »engangsplast«. Hvis ændringsforslaget
vedtages, vil forslagsstillerne til 3. behandling af lovforsla‐
get stille en række tilsvarende ændringsforslag til lovforsla‐
get i øvrigt.
Til nr. 7
Den gældende § 51, stk. 1, i lov om miljøbeskyttelse
indeholder en overordnet bemyndigelse for miljøministeren
til at fastsætte regler vedrørende bestemte materialer og pro‐
dukter med henblik på at fremme genanvendelse og renere
teknologi og begrænse problemerne i forbindelse med af‐
faldshåndtering.
I medfør af det gældende § 51, stk. 1, nr. 3, kan miljømi‐
nisteren fastsætte regler om eller bestemme, at anvendelse af
bestemte materialer eller typer af materialer i produkter eller
varer til nærmere angivne formål, herunder emballage, skal
begrænses eller forbydes. Ministeren kan derudover i med‐
før af § 51, stk. 1, nr. 6, fastsætte regler om eller bestemme,
at bestemte materialer og produkter, herunder emballage,
skal mærkes på en bestemt måde, og at anden mærkning
skal begrænses eller forbydes.
Ændringsforslaget indebærer, at der i § 51, stk. 7, indsæt‐
tes en ny bemyndigelse til miljøministeren, hvorefter mini‐
steren med henblik på at fremme genanvendelse og renere
teknologi og begrænse problemerne i forbindelse med af‐
faldshåndtering fastsætter regler om, at anvendelse af plast,
herunder af viskose og cellofan, i bestemte engangsproduk‐
ter skal begrænses eller forbydes, og at bestemte produkter
af engangsplast, herunder viskose og cellofan, skal mærkes
på en bestemt måde.
Bestemmelsen vil udgøre hjemmel til at gennemføre be‐
stemmelser om markedsføringsrestriktioner og mærknings‐
krav i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/904/EU
af 5. juni 2019 om reduktion af visse plastprodukters miljø‐
påvirkning (engangsplastdirektivet). Bestemmelsen har såle‐
des til formål at sikre, at der ved gennemførelsen af artikel 5
og 7 fastsættes regler om forbud og mærkning for produkter
af viskose og cellofan.
Det er hensigten, at der med bestemmelsen fastsættes
regler vedrørende de specifikke engangsplastprodukter, der
er omfattet af engangsplastdirektivets artikel 5 om restriktio‐
ner for markedsføring og artikel 7 om mærkningskrav.
Til nr. 8 og 9
De foreslåede ændringer indebærer, at det flere steder
i lovforslaget præciseres, at henvisningen drejer sig om
bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven. Ændringsforslagene
er af redaktionel karakter og stilles for at præcisere ordly‐
den. Ændringsforslagene indebærer ikke materielle ændrin‐
ger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2021 og var
til 1. behandling den 2. marts 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud‐
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 23. september
2020 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del – bilag 749,
folketingsåret 2019-20. Den 25. februar 2021 sendte miljø‐
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Miljøministeren og medarbejdere fra ministeriet har den
24. februar 2021 foretaget en teknisk gennemgang af lovfor‐
slaget for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 25 spørgsmål
til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Karin Gaardsted (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV) Carl Valentin (SF)
Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
L 179 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 7. april 2021
2369897_0004.png
4
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V) René Christensen (DF)
fmd.
Bent Bøgsted (DF)
Lise Bech (DF) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8