Erhvervsudvalget 2020-21
L 173 Bilag 6
Offentligt
2361097_0001.png
Stine Luise Golls indlæg på Erhvervsudvalgets
høring om L173 den 24. marts 2021
[DET TALTE ORD GÆLDER]
På Finans Danmarks vegne vil jeg gerne takke for muligheden for at komme med
vores synspunkter i forbindelse med udvalgets behandling af L173.
Tak til partierne bag aftalen
”Et
opgør med kviklån”
for at have lyttet til den kritik,
der har været fra bl.a. banker og idrætsorganisationer i forhold til udfordringerne
med sponsorering af dansk idræt. Og tak til Mona Juul for at have taget initiativ
til høringen. Det sætter vi stor pris på.
24. marts 2021
Notat
Overordnet set er vi glade for den nye ændring af markedsføringsloven, som
igen gør det muligt for banker at sponsorere dansk idræt. I debatten har der væ-
ret meget fokus på sponsorering af det danske landshold og de professionelle
klubber. Men det er mindst lige så vigtigt, at bankerne, der har en lang tradition
for at støtte landets mange lokale foreninger og klubber, nu igen får mulighed for
at gøre det.
I det lovforslag, der blev sendt i høring i februar, var der en række udfordringer,
som også er fremhævet i flere høringssvar. Men med de ændringer, som Er-
hvervsudvalget er blevet orienteret om, er der nu åbnet for bankernes fysiske
sponsorering af dansk idræt. Det er positivt. Det vil vi gerne anerkende.
Men der er fortsat udfordringer i markedsføringsloven.
Sponsorater i det fysiske rum, altså den analoge markedsføring bliver løst i den re-
viderede L173. Men der er fortsat uklarheder
også med sponsorering
i forhold
til den digitale markedsføring, herunder sociale medier, netmedier og tv.
Det betyder f.eks., at på en reklame for det kommende OL kan en bank ikke - i
lighed med de andre erhvervsvirksomheder, der sponsorerer, - anføre sit logo i
den digitale annonce eller på TV, selvom banken deltager i sponsoreringen af
den danske OL-deltagelse.
Som det allerede blev fremlagt i forbindelse med udvalgsbehandlingen af det
oprindelige lovforslag, kan vi som annoncører ikke styre algoritmerne og dermed
ikke sikre, at markedsføring ikke sker i forbindelse med spil eller spiludbydere. Det
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361097_0002.png
er derfor ikke muligt for bankerne at sikre overholdelsen af § 11 b ved markedsfø-
ring på f.eks Facebook, YouTube, Instagram, TV2.dk, Berlingske.dk, EB.dk eller an-
dre nyhedssites.
Det betyder, at bankerne reelt er afskåret fra disse medier. Og det er her, en væ-
sentlig del af markedsføringen foregår i dag.
Det er en lidt speciel situation for os, at vi på den ene side får at vide, at der ikke
er tilstrækkelig konkurrence mellem bankerne, og vi på den anden side oplever,
at bankernes mulighed for at markedsføre sig selv og sine lovlige produkter be-
grænses. Det fordrer ikke konkurrencen, at forbrugerne ikke ved, hvad de har at
vælge imellem.
Notat
Loven medfører, at bankerne ikke kan brande sig med navn eller logo - og de
kan heller ikke markedsføre andre produkter som f.eks. indlånsprodukter, pensi-
onsprodukter eller forsikringer, fordi det kan give forbrugerne associationer til, at
man også i banken kan få forbrugslån.
24. marts 2021
Men det er ikke blot reklamer for bankerne eller deres lovlige produkter, forbud-
det går udover. Også små informationsfilm om selvbetjeningsløsninger i mobil-
bank eller døgntelefonservice er forbudt ifølge Forbrugerombudsmandens for-
håndstilkendegivelser, fordi der igen er risiko for, at forbrugerne ved at se sådan
en information kan få association til at tage et forbrugslån.
Var det formålet med loven?
Finans Danmark vil gerne opfordre til, at man både nu, men også i forbindelse
med den kommende evaluering ser endnu bredere på, hvilken markedsføring
det reelt er, der er farlig for forbrugerne.
Vi er helt enige i, at utallige reklamer for hurtige kviklån ikke er hensigtsmæssigt.
Det mener vi faktisk også, at vores medlemmer afstår fra. Men skal det betyde,
at det fortsat skal være ulovligt at brande eller markedsføre lovlig bankvirksom-
hed og andre bankprodukter?
Vi mener, man bør ophæve § 11B.
Det forslag til ændring af markedsføringsloven, der nu er fremsat, forbedrer et lille
hjørne af alle de udfordringer, aftalen har skabt for bankerne. Men vi har lidt vej
endnu til at have løst alle udfordringerne.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361097_0003.png
Jeg vil derfor gerne benytte lejligheden her til slut, til at spille et par forslag til em-
ner ind til den evaluering af loven, som skal foretages til sommer.
For der er andre udfordringer end blot markedsføringsdelen.
ÅOP-loftet giver fortsat udfordringer i forhold til små lån med en kort løbetid. Det
giver fortsat ikke mening, at man på de lån er nødsaget til at forlænge løbetiden
for at overholde ÅOP-grænserne. Udfordringen gælder også korte overtræk.
Alle er enige om, at ÅOP er en god indikator for forbrugerne at forholde sig til,
når de optager lån. Det øger gennemsigtigheden. Men det fordrer, at ÅOP bliver
regnet korrekt ud. Ellers ryger muligheden for sammenligningen af forskellige lån.
Notat
Der er tale om en europæisk standard, der er fastlagt i forbrugerkreditdirektivet.
Derfor er det skævt, når man fra dansk side går enegang
og i kviklånsloven
fastlægger, at når et lån forlænges, skal man også regne oprindelige låneom-
kostninger og allerede erlagte renter med i den nye ÅOP. ÅOP-formlen, der er
fastlagt i forbrugerkreditdirektivet, tager alene sigt på at fastlægge de fremtidige
årlige omkostninger i procent. Spørgsmålet er derfor, om den danske udvidelse
er forenelig med direktivet.
24. marts 2021
Vi har alle en fælles interesse i, at de kunder, der har brug for et lån, også får det.
Samtidig skal vi sikre forbrugerne mod overgældsætning. Derfor må det alt an-
det lige være bedst, at lånet kan ydes af den bank, som kender kundens øko-
nomi.
Alt i alt vil Finans Danmark gerne opfordre til, at vi snarest muligt
sammen
kommer i gang med evalueringen af loven. Det er vores håb, at vi ved evaluerin-
gen kan samarbejde om at finde fornuftige løsninger.
Vi ser gerne, at vi finder løsninger på både den digitale markedsføring og ÅOP-
loftet. Vi bidrager selvsagt gerne med både input og sparring.
Tak for ordet.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3