Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 162 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Høringssvar L 162
743869
1
TRM Martin Preisler Knudsen
Aktdokument
Høringssvar LLO ministereiets j.nr. 2021 - 633
20210218 - Høringssvar - Forlængelse af indenrigs- og
boligministerens bemyndigelse til at forlænge fristen om
forbrugsregnskaber til lejerne
L162_fristudsættelse forbrugsregnskaber_02 2021_signed
VS Høring over lov om ændring af lov om leje, lov om leje af
almene boliger og lov om leje af erhvervslokaler mv.
EjendomDanmark - Høringssvar - Forlængelse af frister som
følge af covid-19
TRM Martin Preisler Knudsen (Sagsbehandler, Kontoret for
Boliglovgivning)
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
22. feb 2021
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0002.png
-- AKT 743869 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0003.png
-- AKT 743869 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar LLO ministereiets j.nr. 2021 - 633 ] --
Til Indenrigs- og boligministeriet.
Holmens Kanal 22
1060 Kbh. K
Deres sagsnummer: 2021 - 633
Alene sendt pr. E-mail til
[email protected].
og cc
[email protected]
Vedr. LLO’s høringssvar til
Høring over forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om
leje af almene boliger og lov om leje af erhvervslokaler m.v.
LLO takker for at have fået ovennævnte lovforslag i høring.
Lovforslaget indeholder to elementer: (1) Indførelse af hjemmel til at forlænge fristen for
afholdelse af beboermøde i beboerrepræsentationer, og (2) en forlængelse af frist for
aflæggelse af forbrugsregnskaber.
LLO kan støtte begge forslag, og vi vil gerne knytte nogle bemærkninger til begge elementer.
Om udskydelse af fristen for afholdelse af beboermøder.
LLO har tidligere henvendt os om de vanskeligheder skiftende forsamlingsforbud kan give
beboerrepræsentationer, og vi er meget glade for at ministeriet tager dette initiativ for at
undgå at beboerrepræsentationer kan tvangslukkes som følge af den nuværende Lejelovs §
64, stk. 6.
Flere beboerrepræsentationer bør sikres mod tvangslukning.
Det er for os at se vigtigt, at lovforslagets bestemmelser om ikrafttræden overvejes yderligere,
så beboerrepræsentaioner sikres imod tvangsopløsning, her tænker vi særligt på de, der har
senest har afholdt møde inden d. 10. februar 2019, altså mere end to år fra dette lovforslag
træder i kraft.
Bekendtgørelsen om beboerrepræsantationer (BKG. 1997-09-09 nr. 709) slår fast, at mødet
skal afholdes hvert kalenderår inden 1. april, jf. § 7 stk. 1.
Hvis en beboerrepræsentation har holdt møde d. 30. januar 2019, men ikke nået at afholde det
årlige beboermøde inden landet blev lukket ned d. 11. marts i 2020, kan disse
beboerrepræsentationer som udgangspunkt ophæves, også efter vedtagelsen af dette lovforslag.
Derfor mener LLO, at det i loven skal slås fast, at beboerrepræsentationer ikke kan ophæves,
hvis ophævelsen kunne være afværget, hvis de havde afholdt beboermøde i perioden fra
forsamlingsforbuddets indførelse til nu.
Hvis dette ikke tilføjes/præciseres i lovteksten, kan et stort antal beboerrepræsentationer
ophæves, hvilket ville være ikke bare uretfærdigt, men også er stik imod hensigten i den
styrkelse af lejerne, som Folketinget sidste år vedtog med Blackstone-pakken.
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0004.png
Det vil være helt urimeligt at tvangslukke beboerrepræsentationer, som har undladt at
afholde beboermøde for at overholde forsamlingsforbuddet, for at undgå smitte.
Yderligere sikring imod ophævelse af beboerrepræsentationen på udlejers initiativ.
Endeligt skaber den nuværende retsstilling usikkerhed for både lejer og udlejer, hvis der ikke
afholdes møder inden to år. Udlejer kan fx ikke være sikker på om der skal varsles
lejestigniger efter reglerne om ejendomme uden beboerrepræsentationer (BRL § 12) eller
med (BRL § 13), og vælges den korrekte paragraf ikke, er varslingen ugyldig. En sådan
forvirring kan opstå, når beboermødet afholdes, men udlejer ikke får tilsendt et referat.
Af den årsag mener vi, at beboerrepræsentationens bortfald efter LL § 64, stk. 6 som det
mindste bør forudsætte en henvendelse fra udlejer efter BRL § 64, stk. 5, og at bortfaldet først
sker ved udløbet af denne 6 ugers frist. Et synspunkt, som formentligt støttes af den
sparsomme praksis på området, nemlig T:BB 2000.189/2 Ø, hvor et spørgsmål om
beboerrepræsentationens lovlige oprettelse blev afvist allerede fordi udlejers henvendelse til
lejerne herom var mangelfuld.
For at sikre, at lovforslagets hensigt gennemføres bør det ligeledes præciseres, at udlejer
heller ikke kan anse beboerrepræsentationen som bortfaldet jf. LL 64, stk. 5, fordi det årlige
beboermøde ikke er afholdt jf. ovenstående.
Om udskydelse af fristen for forbrugsregnskaber.
LLO støtter forslaget om en udskydelse af fristen, da det kan være fornuftigt, at udlejer ikke
får adgang til boligerne i forbindelse med måleraflæsning, af sundshedsmæssige årsager.
Alligevel skal vi dog bemærke, at en meget stor del af af varmeaflæsningen m.v. ikke kræver at
udlejer fysisk får adgang til boligerne, da de kan aflæses via de såkaldte radiomålere og ikke
de såkaldte fordampningsmålere, som kræver en fysisk udskiftning af målerens glas.
Radiomålere bliver efter den nuværende lovgivning først obligatoriske i 2027, som led i
implementeringen
af EU’s direktiv om energieffektivitet.
Ministeriet bør overveje om tiden ikke er moden til at gøre radiomålere obligatoriske på et
tidligere tidspunkt, så vi undgår at skulle lave disse lovændringer.
På den baggrund kan LLO støtte begge forslag.
Med venlig hilsen
Lejernes Landsorganisation i Danmark
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0005.png
-- AKT 743869 -- BILAG 3 -- [ 20210218 - Høringssvar - Forlængelse af indenrigs- og boligministerens bemyndigelse… --
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København d. 18. februar 2021
Høring over lov om ændring af lov om leje, lov om leje af
almene boliger og lov om leje af erhvervslokaler mv.
BL har den 10. februar 2021 modtaget høring over lov om ændring af lov om leje, lov om leje af
almene boliger og lov om leje af erhvervslokaler mv. (yderligere foranstaltninger for at
forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) af Indenrigs- og Boligministeriet.
BL har følgende bemærkninger til høringen:
BL er positiv overfor den foreslåede lovændring, der giver indenrigs- og boligministeren
mulighed for som led i håndteringen af covid-19 at fastsætte regler om, at fristen for
forbrugsregnskaber til beboerne i lov om leje af almene boliger § 56, stk. 1, 1. pkt. forlænges
på samme vis som fristen blev forlænget tilbage i 2020.
BL har ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0006.png
-- AKT 743869 -- BILAG 4 -- [ L162_fristudsættelse forbrugsregnskaber_02 2021_signed ] --
Trindsøvej 7 B
8000 Aarhus C
87 44 77 00
www.techem.dk
Borupvang 5 B
2750 Ballerup
77 32 32 32
www.ista.dk
Vesterlundvej 14
2730 Herlev
77 77 77 00
www.brunata.dk
Indenrigs- og Boligministeriet
Kontoret for Boliglovgivning
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
17. februar 2021
(Att.: Martin Preisler Knudsen
[email protected])
Svar i høring vedr. L162 fremsat 10-02-2021 - lov om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger
og lov om leje af erhvervslokaler mv.
Brunata, Ista og Techem takker for modtagelsen af ovennævnte lovforslag i høring.
Som repræsentanter for målerbranchen hilser vi lovforslagets del vedr. forlængelse af frist for aflevering af
forbrugsregnskaber velkommen. Den nuværende situation med fortsatte udfordringer som følge af COVID-
19 pandemien aktualiserer lovforslagets indhold på dette punkt og vi kan således støtte lovforslaget og
erklærer os enige i baggrunden herfor som beskrevet i bemærkningerne til forslaget.
Et enkelt forhold i bemærkningerne fortjener efter vores opfattelse dog at blive kommenteret. Det fremgår
(korrekt) af bemærkningerne, at
”Det
følger af bestemmelser i de nævnte love, at regnskabsperioden for forbrugsregnskaber begynder den
1. juni og udløber den 31. maj året efter, medmindre disse bestemmelser er fraveget ved aftale med lejeren.
Dette indebærer, at forbrugsregnskabet i 2021 skal være kommet frem til lejerne inden 1. oktober 2021,
medmindre en anden regnskabsperiode er aftalt med lejerne i ejendommen.”
Størstedelen af udlejere har i dag omlagt deres forbrugsregnskabsår til at følge kalenderåret, idet de
hermed følger forsyningsselskabernes afregningsår (hvilket de er tvunget til at følge). Således har ca. 65% af
de forbrugsregnskaber der aflægges i dag termin pr. 31/12 og skal derfor være kommet frem til lejerne
inden 1. maj.
Skulle der være spørgsmål til ovenstående, er I meget velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsen,
på høringsparternes vegne
Techem Danmark A/S
Carsten Hejgaard, adm. direktør
E-mail
[email protected]
Tlf. 40 90 74 80
Brunata A/S
Keld Forchhammer, adm. direktør
E-mail
[email protected]
Tlf. 77 77 71 59 / 50 60 71 59
Ista Danmark A/S
Benny Mathiesen, CEO Region North
E-mail
[email protected]
Tlf. 77 32 33 11 / 22 88 14 15
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0007.png
-- AKT 743869 -- BILAG 5 -- [ VS Høring over lov om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger og lov om … --
TRM Martin Preisler Knudsen ([email protected])
Jørgen Dyrholm Jensen ([email protected])
VS: Høring over lov om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger og lov om leje af erhvervslokaler
mv.
Sendt:
15-02-2021 16:39
Bilag:
Eksternt høringsbrev.docx; Høringsliste-2.docx; L 162 - Ændringslov - forebygge og inddæmme smitte med
covid-19.pdf;
Til:
Fra:
Titel:
Hej Martin
Kun denne kommentar til dette:
Vi vil meget gerne se, at I løbende udsender besked om de faktisk fristforlængelser, som ministeriet træffer
beslutning om efter regler som disse.
Vi så, at I gjorde det første gang sidste år, men da der senere kom justeringer, fik vi ikke besked.
En kreds som den I henvender jer til i f.m. høringen her – kan have glæde af ikke selv at skulle holde øje med evt.
bekendtgørelser.
Med venlig hilsen
Jørgen Dyrholm Jensen
Driftsleder
DANSKE LEJERE
Banegårdspladsen 18, 1. sal
8000 Aarhus
Fra:
TRM Martin Preisler Knudsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. februar 2021 13:55
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Byggeri; Info
- Danske Lejere; [email protected]; Datatilsynet; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kommunernes Landsforening; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
TRM Mette Langhoff; TRM Nynne Horn
Emne:
Høring over lov om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger og lov om leje af erhvervslokaler mv.
Til høringsparterne
Vedlagt følger høringsbrev, høringsliste og lovforslag om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger og lov
om leje af erhvervslokaler mv.
Med venlig hilsen
Martin Preisler Knudsen
Chefkonsulent
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0008.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Ministry of the Interior and Housing
Kontoret for Boliglovgivning
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 23 47 42 55
[email protected]
www.trm.dk
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339691_0009.png
-- AKT 743869 -- BILAG 6 -- [ EjendomDanmark - Høringssvar - Forlængelse af frister som følge af covid-19 ] --