Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 162 Bilag 1
Offentligt
2339690_0001.png
Enhed
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger og
erhvervslejeloven (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)
Indenrigs- og Boligministeriet hørte den 10. februar 2021 en række myndigheder
og organisationer, jf. vedlagte høringsliste, over forslag til lov om ændring af lov
om leje, lov om leje af almene boliger og erhvervslejeloven (Yderligere foranstalt-
ninger for at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.). Høringsfristen
udløb den 19. februar 2021.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget: BL - Danmarks Almene Boliger, Brunata, Ista og Techem (hørt via
Kreab), Danske Lejere, EjendomDanmark, Lejernes LO,
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget:
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatsamfundet/Advokatrådet, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerfor-
eninger, Dansk Byggeri, Danske Udlejere, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Erhvervslejernes Landsorganisation,
Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, KL,
Københavns Kommune, Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.
4. Indenrigs- og Boligministeriet har ikke modtaget høringssvar fra høringsparter,
som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste.
Sagsbehandler
Koordineret
med
Sagsnr.
2021-633
Doknr.
Dato
23. februar 2021
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det frem-
satte lovforslag samt Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339690_0002.png
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke
vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Indenrigs- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
1. Forlængelse af fristen for aflæggelse af forbrugsregnskaber
BL
Danmarks Almene Boliger
anfører, at man er positiv overfor den foreslåede
lovændring, der giver indenrigs- og boligministeren mulighed for som led i hånd-
teringen af covid-19 at fastsætte regler om, at fristen for forbrugsregnskaber til be-
boerne i lov om leje af almene boliger § 56, stk. 1, 1. pkt. forlænges
på samme vis
som fristen blev forlænget tilbage i 2020.
Brunata, Ista og Techem
bemærker, at man hilser lovforslagets del vedr. forlæn-
gelse af frist for aflevering af forbrugsregnskaber velkommen. Den nuværende si-
tuation med fortsatte udfordringer som følge af COVID-19 pandemien aktualiserer
lovforslagets indhold på dette punkt og man kan således støtte lovforslaget og er
enige i baggrunden herfor som beskrevet i bemærkningerne til forslaget.
Danske Lejere
opfordrer til, at der løbende udsendes besked om de faktiske frist-
forlængelser, som ministeriet træffer beslutning om efter regler som disse.
Ejendom Danmark
ser meget positivt på de foreslåede ændringer, da de skaber
bedre og mere fleksible rammer for aflæsning af forbrugsregnskaber, hvilket i den
nuværende sundhedssituation synes både ønskværdigt og fornuftigt. Det anbefales
dog, at lovforslaget formuleres på en måde, så der skabes en generel
og ikke en
covid-19-specifik
hjemmel til at forlænge frister m.m., når der opstår situatio-
ner, der nødvendiggør dette.
Lejernes LO opfordrer ministeriet til at overveje at gøre radiomålere, der ikke kræ-
ver fysisk aflæsning, obligatoriske på et tidligere tidspunkt end 2027, der er be-
sluttet af EU.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil samlet bemærke, at ministeriet for nu-
værende ikke finder det hensigtsmæssigt at indføre et større antal hjemler i leje-
lovgivningen til forlængelse af frister m.m. Sådanne tiltag anses at være helt eks-
traordinære, og beslutning herom bør derfor træffes på et konkret grundlag. For så
vidt angår information om fristforlængelse vil ministeriet sørge for information
herom.
Med hensyn til at gøre fjernaflæselige målere obligatoriske finder
Indenrigs- og
Boligministeriet,
at dette forslag ligger uden for rammerne for dette lovforslag.
2. Forlængelse af fristen for afholdelse af beboermøder
Ejendom Danmark
ser meget positivt på de foreslåede ændringer, da de skaber
bedre og mere fleksible rammer for opretholdelse af beboerrepræsentationer, hvil-
ket i den nuværende sundhedssituation synes både ønskværdigt og fornuftigt.
2
L 162 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2339690_0003.png
Lejernes LO
er glade for, at ministeriet tager initiativ til at hindre, at beboerrepræ-
sentationer tvangslukkes men mener, at det i loven skal slås fast, at beboerrepræ-
sentationer ikke kan nedlægges, hvis ophævelsen kunne være afværget, hvis de
havde afholdt beboermøde i perioden fra forsamlingsforbuddets indførelse til nu.
Lejernes LO
gør endvidere gældende, at beboerrepræsentationens bortfald efter
LL § 64, stk. 6, som det mindste bør forudsætte en henvendelse fra udlejer efter
BRL § 64, stk. 5, og at bortfaldet først sker ved udløbet af denne 6 ugers frist.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at der ikke er mulighed for at lov-
give med virkning fra før lovforslagets fremsættelse. Det vil således ikke være muligt at
fastsætte, at bortfald ikke finder sted, hvis beboermøde havde været afholdt i perioden
med forsamlingsforbud. Det bemærkes i denne relation, at der i perioden med forsam-
lingsforbud af varierende størrelse har været visse muligheder for afholdelse af bebo-
ermøde afhængig af ejendommens størrelse. Det antages derfor, at det kun er en andel
af beboerrepræsentationerne, som risikerer at ophøre på grund af 2-års-fristen. Af
disse forventes hovedparten at kunne gøre brug af fristforlængelsen.
Endelig skal det bemærkes, at
Indenrigs- og Boligministeriet
ikke er enig i, at bortfald
efter lejelovens § 64, stk. 6, forudsætter en henvendelse fra udlejeren, jf. § 64, stk. 5,
og, at bortfald først sker efter 6 uger, idet de to regler ikke vedrører den samme situa-
tion.
3