DE9 Formand Knud Kristensen Skovagervej 2 8240 Risskov Psykiatrisk Hospital Bygning 23 stuen Dato: 14. oktober 2005 Kære Knud Kristensen Du har på vegne af DE9, et fællesråd for foreninger for pårørende til ps ykisk syge i Århus amt, d. 24. september 2005 rettet henvendelse om kommunalr  e- formens konsekvenser for de frivillige sociale organisationer på psykiatrio m- rå det.   DE9 rejser to problemer, som jeg vil forholde mig til fsva. det sociale områ- de: 1. De frivillige organisationers samarbejde med de regionale myndig- heder på psykiatriområdet 2. Finansieringen af organisationernes arbejde Ad 1. Samarbejde med de regionale myndigheder DE9  udtrykker  øn ske  om,  at  der  tilvejebringes  en  hjemmel,  som  den  der  i dag findes i servicelovens § 115, således at bruger - og pårørendeorganisati  o- ner kan fortsætte deres hidtidige samarbejde med regionerne. En sådan hjemmel forudsætter, at regionerne tillægges et mynd ighedsansvar på  det  sociale  område,  hvilket  vil  være  i  strid  hele  regelsættet  omkring kommunalreformen. Med lov om social service får kommunerne fra 1. jan u- ar  2007  det  fulde  myndigheds-,  forsynings-  og  finansieringsansvar  på  det sociale  område,  mens  region erne  får  en  leverandørpligt  for  en  række  af  de nuværende amt  skommunale tilbud. Der betyder bl.a., at det er kommunerne, som har pligten til og ansvaret for, at  der  bliver  udviklet  de  nye  tilbud  på  det  sociale  område,  der  måtte  opstå behov for. Regionerne har ikke en selvstændig og uafhængig udviklingspligt. Udviklingen af de regionale tilbud skal fastlægges i de årlige rammeaftaler mellem kommunerne og regionerne. Ministeren Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] J.nr. 605-108
2 Fremover skal frivillige  sociale  organisationer således kun samarbejde med og forholde sig til én myndighed, nemlig kommunerne. Det er kommunalbe- styrelsens ansvar, hvordan den vil fastlægge rammerne for samarbejdet med frivillige  sociale  organisationer  og  foreninger.  I  forbindelse  hermed  kan kommunalbestyrelsen som en mulighed for at udmønte sam arbejdet nedsætte dialogfora med de frivillige organisationer. Kommunalreformen  medfører  ingen  indholdsmæssige  ændri nger  i  reglerne om  bruger-  og  pårørendeinddragelse.  Det  vil  være  kommune rne,  der  som myndighedsansvarlig  har  forpligtelsen  til  at  sikre  bruger-  og  pårørendein  d- dragelse.  For de tilbud, der overgår til regional drift, vil bruger - og pårøre  n- deinddragelsen indgå i den årlige rammeaftale mellem kommunerne og reg  i- onerne. Ad 2. Finansiering De ressourcer, som amterne hidtil har brugt på ordninger  efter lov om social service,  overføres  til  kommunerne.  Også  de  amtskommunale  §  115  -midler overføres til kommunerne. De forsvinder ikke. Der vil fortsat være de sa   m- me midler til rådighed, men  det vil nu kun være   kommunerne, der er omfat- tet  af  Servicelovens §  115  (som  efter  kommunalreformen  hedder  § 18) om samarbejde med og støtte til frivillige sociale organisationer og foreni nger. Når  kommunerne  med  kommunalreformen  overtager  ansvaret  for  hele  den sociale indsats vil der typisk være brug for at gennemtænk e samspillet med den  lokale  frivillige  sociale  indsats  på  ny.  Det  gælder  også  de  kommuner, hvis  grænser  er  uændrede  efter  reformen,  da  deres  a nsvar  for  den  sociale indsats også udvides. Det er vigtigt , at kommunerne har blik for det frivillige sociale  arbejde  i  forhold  til  de  nye  sociale  målgrupper,  som  amterne  hidtil har haft hovedansvaret for. Et af de aspekter, kommunerne med fordel kan være opmærksom på er , om der skal justeres på de betingelser om lokal forankring af de støttede aktivit  e- ter, kommunen hidtil har anvendt. Der findes meget frivilligt socialt arbejde i relation til de brugergrupper, amterne tidligere tog sig af, der ganske vist er lokalt  (i  modsætning  til  landsdække nde),  men  ikke  begrænset  til  en  enkelt kommune, sådan som DE9 også fre  mhæve  r i deres brev. Det kan altså  være hensigtsmæssigt fremover i højere grad  at støtte frivillige sociale organisationer, foreninger og projekter, der dækker et større område på tværs af kommunegrænser, og som evt. ikke har adresse i den pågældende kom mune. Der er også mulighed for , at en gruppe af kommuner inden for et større o m- råde, fx  en region, hver afsætter en mindre del af deres § 115 støtte, som de så  fordeler  i  enighed  til   netop  denne  type  frivillige  sociale  foreninger  og aktiviteter.  
3 Mulighederne  er allerede til stede  i  dag,  men  vil  blive aktualiseret af kom- munalreformen. Ad lokaler og serviceydelser Kommunalfuldmagten  gælder  ikke  for  regionerne.  De  opgaver,  som  i  dag varetages  af  amterne  efter  kommunalfuldmagten  og  finansieres  af  amterne, overdrages  til  kommunerne.  Det  er  dermed  kommunerne,  som  forudsættes fremover at stille lokaler og serviceydelser til rådighed for organisationerne. Mht. finansieringen af foreningernes frivillige sociale arbejde vil situationen i forhold til Socialministeriets centrale puljer være uæn dret. Med venlig hilsen Eva Kjer Hansen