Sundhedsudvalget 2020-21
L 134 Bilag 9
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPCRV
Koordineret med:
Sagsnr.: 2018238
Dok. nr.: 1585441
Dato: 05-02-2021
NOTAT
Kommenteret høringsnotat
L 134 (epidemiloven)
1. Høring over lovforslaget
Et udkast til ændringsforslag til lovforslag L 134 (epidemiloven) blev sendt i offentlig høring
i perioden fra den 1. til og med den 2. februar 2021.
Ændringsforslaget blev sendt til følgende myndigheder, organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Alzheimerforeningen, Amgros I/S, Amnesty
International, Angstforeningen, Ansatte Tandlægers Organisation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ATP, Bedre Psykiatri, Blå Kors, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Center for Bioetik og Nanoetik, Center for Etik og Ret, Center for
hjerneskade, CEPOS, Copenhagen Business School, Danish Care, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Lungeforening, Danmarks
Lærerfore i g, Da arks Optikerfore i g, Da ‐ arks Private Skoler –
grundskole og
gymnasier, Danmarks Radio, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Diagnostika og Laboratorieforening, Dansk Epidemiologisk Selskab,
Da sk Er‐ hverv, Da sk Far a eutisk I dustri, Da sk Far a eutisk Selska , Da sk
Fertilitetsselskab, Dansk Filminstitut, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT
Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Metal, Dansk
Musikerforbund, Dansk Neurokirurgisk Selskab, Dansk Neurologisk Selskab, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Selskab
for Almen Medicin, Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin, Dansk Selskab for
Centralsterilisering og Sygehushygiejne, Dansk Selskab for Infektionsmedicin, Dansk Selskab
for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Klinisk Immunologi, Dansk Selskab for Klinisk
Mikrobiologi, Dansk Selskab for Palliativ Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Selskab for Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Ta dplejerfore i g, Da sk Teater, Da ‐ ske Ba dagister, Da ske
Beredskaber, Danske
Bioanalytikere, Danske Biografer, Danske Dental La
oratorier, Da ‐ ske Diako hje ,
Danske Erhvervsskoler, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Gymnasier,
Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Koncert og Kulturhuse, Danske
Patienter, Danske Professionshøjskoler, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske
Se iorer, Da ske U iversiteter, Da ske Ældreråd, Datatilsy et, DA‐ ZA –
Dansk organisation
for zoologiske haver og akvarier, DBU
Dansk Boldspil-Union, Demenskoordinatorer i
Da ark, De Da ske Do
erfore i g, De Da ske Dyr‐ lægeforening,
Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, DEOO
Danske Ensembler, Orkestre og
Operainstitutioner, Depressionsforeningen, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det
Kongelige Bibliotek, Det 102 Kongelige Teater, Det Sociale Netværk, Det Økonomiske Råds
Sekretariat, DIF
Danmarks Idrætsforbund, Dignity
Dansk Institut mod Tortur,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Divisionsforeningen, Domstolsstyrelsen, DR, EHS-
Foreningen, ERFA-gruppen for forebyggende indsats mod rotter, Ergoterapeutforeningen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige Seniorer, Fagligt Selskab for
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
Hygiejnesygeplejersker, Farmakonomforeningen, Film og TV-arbejderforeningen, Finans
Danmark, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA
Fag og Arbejde,
Folkehøjskoler es Fore i g Da ark, For ruger‐ rådet, For u det Ko
u ikatio og
Sprog, For u det Kul‐ tur og I for atio , Fore yggelses
og Patientrådet, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds-
og Ar ejds arkeds‐ hefer i Da ark, Fore i ge af
Kunsthaller i Danmark, Foreningen af Platformsøkonomi i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Foreningen for Parallelimportører af Medicin, Foreningen Åndsfrihed,
Forsikring & Pension, Forsvarets Sanitetskommando, Frihedsbevægelsens Fællesråd,
Færøernes
Landsstyre,
Gigtforeningen,
Hjernesagen,
Hjerneskadeforeningen,
Hjerteforeningen, HORESTA, Høreforeningen, Industriforeningen for Generiske og
Biosimilære Lægemidler, Institut for Menneskerettigheder, IT-Universitetet i København,
Jordemoderforeningen, Justitia, KL
Kommunernes Landsforening, Kost- og
Er æri gsfor u det, Kræft‐ e s Bekæ pelse, Kø e
havns Byret, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen Børn og Forældre,
Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende forebyggende hjemmebesøg,
Landsforeningen HPV-Bivirkningsramte, Landsforeningen SIND, Landslægen på Færøerne,
Ledernes Hovedorganisation, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeni
ge , Med‐
borgernes
Menneskerettighedskommission,
MEDCOM,
Medicoindustrien,
Muskelsvindfonden, Nationale Videnskabsetiske Komité, Nomeco A/S, Naalakkersuisut,
OCD-Foreningen, ODM, Oplysningsforbundet May Day, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen, Patientforeningen i Danmark,
Pharmadanmark, Pharmakon, Politiforbundet, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Producentforeningen, Psykiatrifonden, Radiograf
Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
RESAM, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsarkivet, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Roskilde Universitet,
Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for So ialt Ud‐ satte, Sa virke de
Menighedsplejer, Skuespillerforbundet, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund,
Spillerforeningen, Sundhed Danmark - Foreningen af danske sundhedsvirksomheder,
Syddansk Universitet, Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, UlykkesPatientForeningen, VaccinationsForum,
Vestre Landsret, VIVE - Det nationale forskningscenter for velfærd, Yngre Læger,
Ældresagen, Østre Landsret, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
Udkastet til lovforslag har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
2. Høringssvar og kommentarer
Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Dansk Erhverv, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Danske
Patienter, Danske Rederier, Danske Regioner, Det Etiske Råd, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet Tænk, Institut for Menneskerettigheder,
Landsforeningen
HPV-Bivirkningsramte
i
Danmark,
LAP,
Lægeforeningen,
Oplysningsforbundet May Day, Region Sjælland, Retspolitisk Forening, Rådet for Socialt
Udsatte og Ældre Sagen.
Angstforeningen, Dansk Pædiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv
Medicin, Dansk Selskab for Infektionsmedicin, Danske Erhvervsskoler og -gymnasier,
Danske Fysioterapeuter, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,
DIF
Danmarks Idrætsforbund, Foreningen Danmarks Private Skoler
grundskoler og
Side 2
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331662_0003.png
gymnasier, IGL, Naalakkersuisut, Patienterstatningen og Vestre Landsret har meddelt, at de
ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin, Dansk Selskab for Infektionsmedicin,
Danske Patienter, Danske Zoologiske Haver & Akvarier, Det Etiske Råd, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, LAP
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere og
Landsforeningen HPV-Bivirkningsramte har påtalt den korte høringsfrist, og nogle har i den
forbindelse tilkendegivet, at deres høringssvar derfor ikke er så dybdegående eller specifikt,
som de kunne have ønsket sig.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger til de
høringssvar, som har fokus på de enkelte elementer i lovforslaget og dets bemærkninger.
Ministeriets kommentarer er
kursiverede.
3. Generelle bemærkninger til lovforslaget
En række organisationer m.v., herunder Dansk Erhverv, Dansk Selskab for Almen Medicin,
Danske Patienter, Danske Rederier, Danske Regioner, Det Etiske Råd, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet Tænk, LAP
Landsforeningen Af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere, Retspolitisk Forening, Rådet for Socialt Udsatte og Ældresagen
anfører, at de overordnet tilslutter sig eller har forståelse for de foreslåede ændringer af L
134.
Dansk Erhverv finder det generelt vigtigt at sikre en så høj tilslutning til
vaccinationsprogrammet som muligt, så de gældende restriktioner kan afvikles hurtigst
muligt.
Institut for Menneskerettigheder finder det positivt, at adgangen til at blive vaccineret mod
smitsomme sygdomme under en aktuel pandemi udvides, så bl.a. hjemløse og
uregistrerede migranter får adgang til gratis vaccination, hvis de ønsker det.
Sundhedsministeriet kan oplyse, at det i Danmark er helt frivilligt, om man som borger
ønsker at tage imod tilbud om vaccination. Blandt de personer, som ønsker vaccination, er
det efter Sundhedsministeriets opfattelse væsentligt at bidrage til at sikre en så høj
vaccinationsdækning som muligt mod alvorlige smitsomme sygdomme, aktuelt særligt mod
covid-19. Her spiller invitation og påmindelser en vigtig rolle som henholdsvis indgang og
hukommelsesstøtte i den praktiske gennemførelse af vaccinationsindsatsen.
Det er samtidig væsentligt at understrege, at det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at
vaccination udgør en afgørende modforanstaltning og et væsentligt forebyggende tiltag
mod covid-19 i den igangværende pandemi.
4. Vaccinationsindsatsen
4.1 Adgang til vaccination
omfattet personkreds
Danske Rederier bemærker, at selv om søfarendes tilstedeværelse i Danmark som sådan
ikke har karakter af ophold, foreslår foreningen, at søfarende omfattes af forslaget som én
af de persongrupper, der på visse vilkår skal tilbydes vaccination, og at der dermed bør
sikres en hjemmel hertil, hvis behovet skulle opstå.
Dansk Erhverv anfører, at det er vigtigt, at personer, som ikke har et CPR-nummer, men som
har brug for af arbejdsmæssige årsager at opholde sig i Danmark i en længere periode, får
adgang til at blive vaccineret på lige vilkår med alle andre. I den forbindelse ønsker Dansk
Erhverv, at der etableres en tydelig indgang for virksomhederne til de relevante
Side 3
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331662_0004.png
myndigheder, hvor virksomhederne kan indstille medarbejdere til hurtig visitation til
vaccination.
Lægeforeningen opfordrer til, at der i forbindelse med udmøntningen af den foreslåede §
158 b fastsættes eksplicitte regler om adgang for børn af uregistrerede migranter til at
modtage vaccinationer i det danske vaccinationsprogram.
Sundhedsministeriet har forståelse for ønsket om, at adgangen til vaccination udvides til at
omfatte flere persongrupper, end de med fast bopæl eller ophold i Danmark. Det er
imidlertid ministeriets opfattelse, at ovennævnte ønske falder uden for rammerne af
ændringsforslaget, som netop har fokus på personer med midlertidigt ophold i Danmark af
en vis varighed. Samtidig finder ministeriet det meget positivt, at der i internationalt regi
allerede pågår et arbejde med at etablere særlige vaccinationscentre for søfarende, som kan
imødekomme de særlige behov for fleksibilitet, som søfarende har i forbindelse med
modtagelse af vaccinationer.
Vedrørende ønsket om en tydelig indgang for virksomheder til at indstille medarbejdere til
vaccination kan Sundhedsministeriet oplyse, at den nærmere tilrettelæggelse af visitation til
vaccination vil blive fastlagt i de regler, som skal udstedes i medfør af bestemmelsen, og
som forventes udsendt i en selvstændig offentlig høring. De forventes bl.a. at ville tage
udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer for vaccinationsindsatsen. Ministeriet er
enig i behovet for klare retningslinjer og udmeldinger i tilrettelæggelsen af
vaccinationsindsatsen og vil lade ønsket fra Dansk Erhverv indgå i det videre arbejde
hermed.
Vedr. fastsættelsen af eksplicitte regler om adgang for børn af uregistrerede udlændinge
kan Sundhedsministeriet oplyse, at det af ændringsforslaget fremgår, at disse børn allerede
har adgang til vaccinationer i medfør af FN’s børnekonvention. Ændringsforslaget giver
dermed ikke mulighed for at fastsætte yderligere regler for netop denne persongruppe.
Ministeriet vil dog gerne
i dialog med Lægeforeningen
overveje, hvorvidt der er behov
for eventuelle andre initiativer til at sikre børn af uregistrerede udlændinges ret til
vaccination, hvis det er foreningens opfattelse, at der er behov herfor.
4.2 Mulighed for at frabede sig henvendelser vedr. vaccination
Dansk Psykolog Forening, Det Etiske Råd og Ældresagen bemærker, at det bør være muligt
for den enkelte borger at frabede sig invitationer og påmindelser om
vaccinationsinvitationen og glemte vaccinationer, såfremt borgeren ønsker det. Det Etiske
Råd tilføjer, at det af hensyn til borgens autonomi bør overvejes, om der kan skabes en
mulighed for, at borgeren kan tilkendegive fravalget, eller at der kan indføjes et loft for det
antal gange, hvor borgeren modtager en indkaldelse.
Sundhedsministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt at regulere spørgsmålet om mulighed
for fravalg af påmindelser om vaccination i lovforslaget, da regler herom i dag er udmøntet
ved bekendtgørelse og vurderes fortsat at ville kunne udmøntes på denne vis. Således er det
i § 9 i bekendtgørelse nr. 1339 af 10. september 2019 om udsendelse af påmindelser med
henblik på at forbedre tilslutningen til vaccinationsprogrammer fastsat, at Statens Serum
Institut
ikke
udsender
påmindelser
om
børnevaccinationer
til
den
forældremyndighedsindehaver eller værge, der har meddelt Statens Serum Institut, at
vedkommende ikke ønsker at modtage påmindelser om manglende vaccination. Statens
Serum Institut informerer på sin hjemmeside om muligheden for at frasige sig påmindelser
ved manglende vaccination.
Side 4
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331662_0005.png
Der er ikke i bekendtgørelsen mulighed for at frasige sig påmindelser om vaccination til
voksne. En sådan adgang følger ej heller af bekendtgørelse nr. 2084 af 19. december 2020
om Statens Serum Instituts adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister med
henblik på at udsende invitationer og påmindelser om vaccination, når det er nødvendigt for
at forebygge og inddæmme udbredelse af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Af
ovennævnte bekendtgørelse nr. 1339 af 10. september 2019 fremgår det dog, at Statens
Serum Institut alene udsender én invitation pr. vaccination og hertil én påmindelse ved
formodet glemt vaccination. Ministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at indføre
et loft over det antal gange, som borgeren modtager en invitation eller påmindelse om
vaccination.
4.3 Organisering af påmindelsesindsats m.v.
Region Sjælland og Oplysningsforbundet May Day finder, at det ikke skal overlades til
Statens Serum Institut at påminde, indkalde eller advisere nogen om at blive vaccineret.
Denne beføjelse tilkommer ifølge forbundet ikke en statslig virksomhed, men bør tilfalde
personens egen valgte læge. Oplysningsforbundet May Day anfører, at kun en persons egen
læge vil have en reel mulighed for at vurdere, om personen vil have gavn af en given vaccine
på baggrund af bl.a. personens alder, styrke, immunforsvar, tendens til allergi og tidligere
sygdomshistorie. Sådanne data hører ifølge forbundet til fortrolighedssfæren mellem læge
og patient og bør ikke tilgå Statens Serum Institut.
Landsforeningen HPV-Bivirkningsramte bemærker, at foreningen ikke finder, at tilbud om
vaccination kan opfattes som et reelt tilbud, da det ikke er båret af frivillighed. Begrundelsen
herfor ligger ifølge foreningen i myndighedernes mulighed for at udøve indirekte tvang,
gennem meddelelser og informationsmateriale. Landsforeningen foreslår i stedet, at der
indføres en vaccineserviceordning, som borgerne frivilligt kan tilmelde sig. Endelig anfører
foreningen, at den foreslåede overgangsbestemmelse i § 67, stk. 3, 1.pkt., i lovforslag nr. L
134 vil kunne fungere som hjemmel til, at tvangsvaccination lovligt vil kunne finde sted også
efter, at lovforslag L 134 er vedtaget og trådt i kraft, via bestemmelser om tvangsbehandling
fastsat i medfør af den gældende epidemilov.
Landsforeningen HPV-Bivirkningsramte bemærker endvidere, at det forhold, at SSI er
mellemhandler af vaccine, må føre til myndighedsinhabilitet. Habilitetsproblemet opstår
ifølge foreningen, fordi SSI indtager en dobbeltrolle som dels mellemhandler og dels en
vurderende rolle i forhold til bivirkninger. Når der således kan påvises både et
habilitetsproblem og et muligt erstatningsansvar i forbindelse med handel med
vaccineskader, finder foreningen, at ændringsforslaget udgør et retssikkerhedsspørgsmål i
forhold til modtagere af vaccine, herunder i forbindelse med klage over bivirkninger.
Sundhedsministeriet skal fremhæve, at det i Danmark er helt frivilligt, om man som borger
ønsker at tage imod tilbud om vaccination, eller om man vil takke nej, f.eks. ved at ignorere
tilbud herom. Det er ikke hensigten med lovforslaget til en ny epidemilov (L 134) at ændre
på dette forhold. Sundhedsministeriet skal understrege, at der ikke med det fremsatte
lovforslag fastsættes hjemmel til at påbyde enkeltpersoner at lade sig vaccinere, og at
vaccination heller ikke vil kunne påbydes som følge af et påbud om at lade sig behandle.
Desuden ligger hverken tvangsbehandling eller tvangsvaccination inden for rammen af
nærværende ændringsforslag.
Ministeriet kan videre oplyse, at vaccinationer i de offentlige vaccinationsprogrammer
tilbydes de målgrupper, som, Sundhedsstyrelsen vurderer, generelt vil have gavn af
vaccinationen. Dette er ikke til hinder for, at personer, som måtte være i tvivl om, hvorvidt
særlige forhold taler imod, at de tager lader sig vaccinere, kan drøfte tilbuddet med egen
læge. Det kan de altid gøre.
Side 5
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331662_0006.png
For personer, som ønsker at tage imod tilbuddet, er det ministeriets erfaring, at invitation
og påmindelser spiller en vigtig rolle som henholdsvis indgang og hukommelsesstøtte i den
praktiske gennemførelse af vaccinationsindsatsen, ligesom en nem adgang til vaccination
er væsentlig for en høj vaccinationsdækning. Ministeriet vurderer derfor, at en ordning, som
fordrer aktiv tilmelding før vaccination, vil have en negativ indflydelse på
vaccinationsdækningen
også blandt personer, som er positivt indstillet over for
vaccination.
Sundhedsministeriet kan endelig oplyse, at kompetencen til at udsende påmindelser om
vaccination allerede i dag er tillagt Statens Serum Institut, hvorfor det vurderes mest
hensigtsmæssigt at udvidelsen af påmindelsesordningen placeres her, hvor der allerede er
etableret en lovlig, sikker og velfungerende organisering af opgaven.
4.4. Information og vejledning om adgang til vaccination
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Sundhedsministeriet
med inddragelse af
relevante organisationer og myndigheder
udarbejder en letforståelig vejledning på
relevante fremmedsprog, der indeholder information om vaccinen og om reglerne for
videregivelse af oplysninger og registrering, der kan udleveres til blandt andre uregistrerede
migranter.
Sundhedsministeriet kan oplyse, at Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en informationspjece,
der kan udleveres til personer, der tilbydes vaccination mod COVID-19. Pjecen kan udleveres
ved vaccination og indeholder overordnet information om vaccination mod COVID-19.
Pjecen er oversat til ni sprog (arabisk, bosnisk/serbokroatisk, engelsk, farsi, kurdisk, somali,
tigrinya, tyrkisk og urdu) og vil løbende blive opdateret. Pjecen kan findes på
Sundhedsstyrelsens
hjemmeside
via
dette
link:
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Vaccination-mod-COVID-19
.
Sundhedsministeriet drøfter gerne med relevante organisationer og myndigheder, hvordan
pjecen eller anden borgerrettet kommunikation i endnu højere grad kan målrettes
uregistrerede udlændinge i Danmark.
5. Dataanvendelse
5.1 Datasikkerhed og fortrolighed
Retspolitisk Forening vurderer, at den foreslåede udvidelse af Statens Serum Instituts
adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister med henblik på at udsende
påmindelser om vaccinationer umiddelbart virker fornuftig og tjenlig, men at Datatilsynet
bør forholde sig til forslaget og i givet fald sikres kontrol med forvaltningen af den hjemmel.
Foreningen bemærker videre, at man hilser forslaget om adgang til vaccination for personer
uden bopæl i Danmark velkomment, men at det også her vil være vigtigt at høre
Datatilsynets vurdering af forslaget og nødvendigt med kontrol fra Datatilsynet med
ordningen, når ordningen måtte være gennemført.
Landsforeningen HPV-Bivirkningsramte anfægter, at SSI med forslaget vil få beføjelse til at
behandle alle danskeres sundhedsdata med henblik på at øge vaccinationsfrekvensen i
Da ark til trods for, at Ka
eradvokate i tidligere tilfælde har udtalt kritik af SSI’s
datasikkerhed. Herudover er det Landsforeningen HPV-Bivirkningsramtes vurdering, at
henvisningen til databeskyttelsesforordningen er mangelfuld, fordi landsforeningen ikke
finder, at ændringsforslaget er båret af et gennemsigtighedselement, ligesom der ved
indsamling af helbredsoplysninger ikke er taget højde for, hvorvidt de indsamlede data
videregives i strid med indsamlingsformålet.
Side 6
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
2331662_0007.png
Lægeforeningen bemærker, at foreningen finder, at det ikke af lovforslaget fremgår, med
hvilken hjemmel Statens Serum Institut vil kunne indhente helbredsoplysninger om
personer, som ud fra definerede risikofaktorer er omfattet af visse tilbud om vaccination.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at sundhedsministeren ved fastsættelse af
regler efter sundhedslovens § 158 b sikrer, at oplysninger om uregistrerede migranter, der
tager imod et tilbud om vaccination, ikke videregives til politi og udlændingemyndigheder
m.v.
Sundhedsministeriet kan oplyse, at Datatilsynet generelt fører tilsyn med, at myndigheder,
virksomheder og andre dataansvarlige og databehandlere overholder reglerne i
databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og retshåndhævelsesloven mv.
Ministeriet kan videre oplyse, at Datatilsynet er hørt over de foreslåede ændringer af
epidemilovforslaget (L 134), og at tilsynet har anført, at man ikke har bemærkninger til
ændringsforslaget.
Ministeriet skal herudover oplyse, at Statens Serum Institut til brug for udsendelse af
invitation til og påmindelse om vaccination allerede i dag har adgang til de oplysninger,
herunder helbredsoplysninger, som er registreret i DDV. Det fremgår af lovforslaget, at
denne adgang følger af § 157 a, stk. 6 og 11, i sundhedsloven, ligesom det fremgår, at det
af bekendtgørelse nr. 1615 af 18. december 2018 om adgang til og registrering m.v. af
lægemiddel- og vaccinationsoplysninger følger, at registret bl.a. indeholder oplysninger om
indgivne vaccinationer og tilknyttede vaccinationsforløb og -programmer. Ministeriet finder
i øvrigt ikke grundlag for at betvivle datasikkerheden omkring Det Danske
Vaccinationsregister.
Endelig kan Sundhedsministeriet oplyse, at sundhedspersoners adgang til at videregive
fortrolige oplysninger om patienter til andre myndigheder uden samtykke fra patienten, er
reguleret af sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2. Videregivelse af oplysninger efter denne
beste
else skal være ” ødve dig for berettiget varetagelse af e åbe bar al e i teresse
eller af væse tlig betyd i g for patie te , su dhedsperso e eller a dre”. Det er a givet i
bemærkningerne til bestemmelsen, der er en videreførelse af en bestemmelse i den tidligere
lov om patienters retsstilling, at videregivelse af oplysninger bl.a. vil være berettiget, hvis
der er tale om alvorlig kriminalitet som manddrab, seksualforbrydelser, grovere vold m.v.,
herunder vold mod børn. Det er således ministeriets opfattelse, at sundhedspersoner, der
står for vaccinationen af uregistrerede migranter, ikke med hjemmel i denne bestemmelse
kan videregive oplysninger om disse
dvs. om det forhold, at de opholder sig ulovligt i landet
til eksempelvis politiet.
5.2. Datakvalitet
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) vurderer, at de foreslåede ændringer kan være
fornuftige, men har dog bekymringer vedrørende anvendelse af oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregister (DDV) til udsendelse af påmindelser om vaccinationer, idet selskabet
finder, at datakvaliteten i DDV kan være uegnet til formålet. DSAM vurderer i den
forbindelse, at DDV ikke er anderledes end andre registre, som fyldes løbende via
patientjournaler, hvor fejl og mangelfulde registreringer er hyppige, ligesom selskabet
bemærker, at det også er varierende datakvalitet i centrale registre, der har skabt forvirring
om, hvordan patienter i særlig øget risiko for alvorlig COVID-19 skal fremfindes og
prioriteres.
Forbrugerrådet Tænk har noteret sig DSAM’s bekymringer og undrer sig i den forbindelse
over, at forbrugerne ikke inddrages mere aktivt i data om vaccinationer, så de
kan
Side 7
L 134 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag og kommenteret høringsnotat og høringssvar til det ændringsforslag, ministeren har sendt til høring, fra sundhedsministeren
følge med i, om data om dem selv og deres børn er korrekte, da forkerte oplysninger i
registre kan få store konsekvenser ved eventuelle klage- og erstatningssager.
Sundhedsministeriet har forhørt sig hos Statens Serum Institut om instituttets erfaringer
med og vurdering af datakvaliteten i DDV. Instituttet oplyser, at DDV generelt har en meget
høj datakvalitet. Dette ses f.eks. afspejlet i, at instituttet bl.a. på grund af påmindelser om
børnevaccinationer kan registrere en tilslutning på 97 pct. til de tidligste børnevaccinationer
i programmet. Dette tyder på, at registret målrettet når ud til de personer, som har ret til
vaccination iht. programmet. Desuden oplyser Statens Serum Institut, at de problemer med
datakvalitet, som DSAM refererer til i forbindelse med fremfinding og prioritering af
patienter med risiko for alvorlige forløb med COVID-19, vedrører anvendelsen af
Landspatientregistret (LPR). LPR er ikke involveret i udsendelse af påmindelser om, herunder
invitation til, vaccination.
Vedr. borgernes adgang til DDV kan ministeriet oplyse, at siden 1996 er alle vacciner, som
er betalt af sygesikringen, blevet registreret i Vaccinationsregistret og fremgår af borgerens
vaccinationskort. Vaccinationsregistret indeholder også oplysninger om vacciner, der er
udskrevet på recept og afhentet på apoteket fra 2006 og fremefter. Vaccinationer, som
borgeren selv har betalt for, eller som er givet på sygehus eller i udlandsvaccinationscentre,
er først registreret i registret fra 2015.
Borgere har adgang til deres eget og deres børns vaccinationskort på Sundhed.dk eller via
app’e ’Mi Læge’.
Her kan de læse og eventuelt selv registrere vaccinationer på
vaccinationskortet samt redigere i egne registreringer, som endnu ikke er godkendt af en
læge. Hvis borgeren finder fejl i vaccinationer, som denne ikke selv har registreret, kan
borgeren kontakte egen læge, som kan rette fejlen i registret.
Sundhedsministeriet skal herudover bemærke, at ministeriet løbende arbejder på at højne
kvaliteten, sikkerheden og brugervenligheden af de centrale sundhedsregistre i Danmark.
Side 8