Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324641_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2021 - 752
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilke konsekvenser det har for den grønne omstilling, at salget af især grønne biler og hybridbiler grundet forsinkelse i Motorstyrelsens it-systemer forventes at gå tilbage frem til den 1. juni 2021, til skatteministeren
2324641_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har for den grønne omstilling, at sal-
get af især grønne biler og hybridbiler grundet forsinkelse i Motorstyrelsens it-systemer
forventes at gå kraftigt tilbage i perioden frem til den 1. juni 2021?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten.
De nye regler, der vedrører registreringsafgiften, får virkning fra lovforslagets fremsæt-
telse den 18. december 2020, når loven er trådt i kraft. Det fremgår af aftalen, at det for-
ventes, at ændringerne i registreringsafgiften kan systemunderstøttes og dermed træde i
kraft den 1. juni 2021.
Frem til 1. juni 2021, hvor loven er vedtaget og trådt i kraft, skal der indbetales registre-
ringsafgift efter gældende regler til Skatteforvaltningen, og der vil herefter ske evt. tilbage-
betaling/efteropkrævning. Tilbagebetalingen/efteropkrævningen sker i forhold til dem,
der har pligt til at afregne afgiften, dvs. forhandlerne.
Der betales registreringsafgift i forbindelse med et køretøjs første registrering i Danmark.
Det sker i forbindelse med salg til kunden, hvor afgiften betales af kunden til forhandle-
ren, og køretøjet indregistreres. Forhandlerne (selvanmeldere) indbetaler registreringsaf-
gift til Skatteforvaltningen for én måned ad gangen med frist den 15. i den efterfølgende
måned. De køretøjer, som forhandlerne har på lager, og som ikke er solgt og indregistre-
ret, betales der ikke registreringsafgift af.
Forhandlerne har oplyst til Skatteministeriet, at de ved tidligere omlægninger i de fleste
tilfælde har opkrævet den nye registreringsafgift fra kunden, så der ikke er et mellemvæ-
rende mellem kunden og forhandleren. I disse tilfælde vil der således kun være et mellem-
værende mellem forhandleren og Skatteforvaltningen, som håndteres ved efteropkræv-
ning/tilbagebetaling fra 1. juni 2021. Med forslaget vil der ske en likviditetsmæssig for-
skydning for bilforhandlerne.
Overordnet vil der være en likviditetsmæssig fordel ved salg af konventionelle biler, mens
der vil være en likviditetsmæssig ulempe ved salg af nul- og lavemissionsbiler. Det er såle-
des ikke entydigt, om de enkelte bilforhandlere vil betale for meget i afgift i forhold til de
regler, der forventes at træde i kraft den 1. juni 2021.
Som alternativ til den aftalte model har det været overvejet, at de nye regler først får virk-
ning fra 1. juni 2021, hvor omlægningen kan systemunderstøttes. En sådan model vil dog
forventeligt betyde, at forbrugerne vil udskyde deres køb af grønne biler, idet indfasnings-
procenten i perioden fra 1. januar og frem til 1. juni 2021 udgør 65 pct. som følge af gæl-
dende regler. Salget af grønne biler vil derved gå i stå
stik mod intentionen bag aftalen.
Side 2 af 3
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilke konsekvenser det har for den grønne omstilling, at salget af især grønne biler og hybridbiler grundet forsinkelse i Motorstyrelsens it-systemer forventes at gå tilbage frem til den 1. juni 2021, til skatteministeren
2324641_0003.png
Aftalepartierne har derfor lagt vægt på, at de nye regler
og ikke mindst de nye lempelige
afgifter for grønne biler - får virkning fra fremsættelse af lovforslaget, så den grønne om-
stilling af bilparken fastholdes.
Side 3 af 3