Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2325579_0001.png
27. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 27. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter, til skatteministeren
2325579_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i
forskellige segmenter henholdsvis benzin- og dieselbiler i samme segmenter over bilernes
levetid i Danmark frem mod 2030 under et scenarie med gældende lovgivning for op-
krævning af registreringsafgift, herunder med kommende vedtagne forhøjelser af registre-
ringsafgift på elbiler, og et andet scenarie, hvor Danmark ingen registreringsafgift har,
samt for hvert bilsegment angive besparelsen i procent ved at købe elbil fremfor benzin-
og dieselbil i de to scenarier.
Svar
Indledningsvist henvises til svarene på SAU alm. del spm. 220, hvori der redegøres for to-
talomkostningerne
1
for elbiler og konventionelle biler, og til SAU L 129 spm. 32, hvori
der redegøres for besparelsen i totalomkostninger i procent ved at købe elbil fremfor ben-
zin- og dieselbil efter reglerne i den nye omlægning, som følger af
Aftale om grøn omstilling
af vejtransport.
Der er regnet på totalomkostningerne i to scenarier. Scenarie 1 er med reglerne, der følger
af omlægning af bilafgifterne. Scenarie 2 afviger fra scenarie 1 ved at fritage alle biler for
registreringsafgift frem mod 2030. Der er i svaret ikke taget højde for, at en fritagelse af
registreringsafgift for alle biler forudsætter finansiering. Der er således tale om hypoteti-
ske beregninger.
Scenarie 1
Målt på totalomkostninger over levetiden er elbiler billigere end benzin- og dieselbiler i
segmenterne. De procentvise besparelser inden for hvert segment fremgår af tabel 1 og 2.
Den procentvise besparelse i totalomkostningerne ved køb af elbil fremfor benzin er
gradvis stigende i segmenterne frem til og med 2025 og fortsætter gradvist med at stige
frem til og med 2030 for segmenterne mikro, lille og mellem,
jf. tabel 1.
For stor- og pre-
miumsegmentet falder den procentvise besparelse gradvist fra og med 2026 og frem mod
2030, hvilket skal ses i lyset af den stigende indfasningsprocent, som berører de største
segmenter mest. Den procentvise besparelse ved køb af elbil fremfor dieselbil følger
samme udvikling,
jf. tabel 2.
Tabel 1. Procentvis besparelse i totalomkostninger ved at købe elbil fremfor benzinbil, med registre-
ringsafgift
Procent
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
2021
15
15
25
26
26
2022
15
15
26
27
27
2023
16
16
27
28
27
2024
17
18
28
29
28
2025
18
19
29
30
28
2026
19
20
30
29
26
2027
19
20
30
28
24
2028
20
21
31
27
22
2029
20
21
31
26
20
2030
21
22
32
25
18
Kilde: Egne beregninger.
1
Se Bilkommissionens 1. delrapport for en udførlig gennemgang af totalomkostningsbegrebet.
Side 2 af 4
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter, til skatteministeren
2325579_0003.png
Tabel 2. Procentvis besparelse i totalomkostninger ved at købe elbil fremfor dieselbil, med registre-
ringsafgift
Procent
Lille
Mellem
Stor
Premium
2021
12
23
25
22
2022
11
24
26
22
2023
12
25
27
23
2024
14
27
29
24
2025
15
27
29
24
2026
16
27
28
22
2027
17
28
26
20
2028
18
29
25
17
2029
18
29
24
15
2030
19
30
23
13
Anm.: Der findes ikke dieselbiler i mikrosegmentet.
Kilde: Egne beregninger.
Scenarie 2
Målt på totalomkostninger over levetiden er elbiler billigere end benzinbiler i segmen-
terne, med undtagelse af lille segmentet i 2021 og 2022 samt premiumsegmentet i 2021-
2023. De procentvise besparelser inden for hvert segment fremgår af tabel 1, hvor nega-
tive værdier er udtryk for højere totalomkostninger for elbiler.
Uden registreringsafgift er totalomkostningerne over levetiden for elbiler større end for
dieselbiler i segmenterne lille og premium ved køb af bil frem mod hhv. 2027 og 2028,
mens der er en besparelse ved køb af elbil i segmenterne mellem og stor,
jf. tabel 2.
Tabel 3. Procentvis besparelse i totalomkostninger ved at købe elbil fremfor benzinbil, uden registre-
ringsafgift
Procent
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
2021
3
-1
6
2
-4
2022
4
-1
6
3
-2
2023
5
1
8
5
-2
2024
6
2
9
6
0
2025
8
4
11
8
2
2026
8
5
12
9
3
2027
9
5
12
10
4
2028
9
6
13
11
5
2029
10
7
14
12
7
2030
11
7
15
13
8
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 4. Procentvis besparelse i totalomkostninger ved at købe elbil fremfor dieselbil, uden registre-
ringsafgift
Procent
Lille
Mellem
Stor
Premium
2021
-7
2
0
-11
2022
-9
3
1
-10
2023
-7
5
3
-8
2024
-5
6
4
-6
2025
-3
6
4
-4
2026
-2
7
5
-3
2027
-1
8
7
-1
2028
0
9
8
-2
2029
1
10
9
0
2030
1
10
10
1
Anm.: Der findes ikke dieselbiler i mikrosegmentet.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 4
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter, til skatteministeren
2325579_0004.png
Sammenlignes de to scenarier beskrevet ovenfor, ses det, at der er betydelig større pro-
centvise besparelser ved køb elbiler frem for benzin- og dieselbiler i scenarie 1 med regi-
streringsafgift.
Dette skyldes ikke mindst, at en fritagelse af registreringsafgift berører prisen på benzin-
og dieselbiler mere end prisen på elbiler, da registreringsafgiftsdelen af prisen er væsent-
ligt større for benzin- og dieselbiler end for elbiler, hvilket skal ses i lyset af lempelige ind-
fasningsregler for elbiler. Eksempelvis skønnes det, at elbiler i segmenterne mikro, lille og
mellem betaler 0 kr. i registreringsafgift frem til 2025 med aftalen.
Fritagelse af registreringsafgift (scenarie 2) vil således svække elbilers konkurrenceevne ift.
benzin- og dieselbiler betydeligt.
I forlængelse heraf bemærkes det, at scenariet uden registreringsafgift vil medføre et la-
vere antal grønne nul- og lavemissionsbiler (end de 775.000 stk.) i 2030.
Desuden bemærkes det, at en sammenligning mellem scenarie 1 og 2 er med til at for-
klare, hvorfor lande uden registreringsafgift
som fx Sverige og Tyskland
benytter sig
af direkte tilskud for at fremme salget af elbiler.
Side 4 af 4