Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324606_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvorfor man har valgt at placere et tillæg til aftalen i et andet lovforslag i stedet for som ændringsforslag til selve lovforslaget, til skatteministeren
2324606_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man har valgt at placere et tillæg til aftalen i et an-
det lovforslag i stedet for som ændringsforslag til selve lovforslaget.
Svar
Med aftalen om den ny A-skattelåneordning
for SMV’er, der blev aftalt med tillæg til af-
tale om genåbning af generelle kompensationsordninger den 16. december 2020, vil de
små og mellemstore virksomheder få mulighed for at anmode om et rentefrit lån på et be-
løb svarende til den A-skat og det AM-bidrag, som skal betales i januar 2021. Forslaget
herom, der er fremsat med L 139, vil afhjælpe den likviditetsmæssige udfordring, som
flere virksomheder er ramt af.
Desuden har L 139 til formål at udskyde betalingen af registreringsafgift for dermed også
at styrke likviditeten i bilbranchen. Bilbranchen er på samme tid udfordret af tiltagene for
at mindske smittespredningen af COVID-19 og af, at der pga. aftalen af 4. december
2020 om en grøn omstilling af vejtransporten frem til 1. juni 2021, hvor de nye regler træ-
der i kraft, skal indbetales registreringsafgift til Skatteforvaltningen på baggrund af gæl-
dende regler, hvorefter der vil ske evt. tilbagebetaling eller efteropkrævning med virkning
tilbage til den 18. december 2020.
I denne særlige situation, hvor der har været et ønske om hurtigst muligt at afhjælpe likvi-
ditetsudfordringen hos virksomhederne, er det valgt, at begge forslag indgår i forslag til
lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt udsky-
delse af betalingsfrist for registreringsafgift af motorkøretøjer i forbindelse med covid-19
(L 139). Begge forslag har således til formål at styrke likviditeten hos virksomhederne.
Der er lagt op til at hastebehandle L 139, da det ønskes hurtigst muligt at afhjælpe likvidi-
tetsudfordringen hos virksomhederne.
Jeg er dog opmærksom på, at der er tale om to forskellige aftalekredse, og jeg har tilken-
degivet min forståelse for, at der ikke ønskes et samlet lovforslag herom. Jeg har derfor
tilbudt at stille ændringsforslag om at dele lovforslaget op. Jeg lægger i denne særlige situ-
ation fortsat vægt på en hurtig behandling af lovforslaget, så bilbranchen ikke kommer
unødigt under pres.
Side 2 af 2