Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324557_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 124
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. januar 2021
J nr.
2021 - 180
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 22. december stillet mig føl-
gende spørgsmål 124 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 124
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på KEF alm. del
spørgsmål 104
opdatere tabellen, så der i opgørelsen af CO2-reduktion sammenlignes med det
iblandingskrav, der gælder for 2021 - og ikke med gældende lovgivning?
Svar
Skøn for CO
2
-reduktioner beregnes i overensstemmelse med Finansministeriets
Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Det betyder, at de
skønnede CO
2
-reduktioner som følge af fx ændringer i reguleringen af VE-brænd-
stoffer beregnes med udgangspunkt i Energistyrelsens basisfremskrivning, der er
baseret på en basisfremskrivning af nugældende regulering.
I 2021 er det nuværende iblandingskrav forhøjet fra 5,75 til 7,6 pct., hvilket skønnes
at medføre en CO
2
-reduktion på 0,2 mio. tons,
jf. tabel 1.
Som følge af
aftale om
grøn omstilling af vejtransporten
bliver iblandingskrav fra 2022 erstattet med et
CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas på 3,4 pct. i 2022-24, hvilket skøn-
nes at medføre en CO
2
-reduktion på 0,2 mio. ton. Iblandingskravet er ifølge nuvæ-
rende lovgivning 5,75 pct. i 2022 og frem.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
2021
CO
2
-reduktionskrav, pct.
Iblandingskrav, pct.
CO
2
-reduktion, mio. ton
-
7,6
0,2
2022
3,4
-
0,2
2023
3,4
-
0,2
2024
3,4
-
0,2
2025
5,2
-
0,7
2030
7
-
1,4
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort i forhold til nugældende lovgivning inkl.
baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten, der opstår som følge af mindre salg af fossilt
brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægningen i samme aftale.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om at opdatere tabellen i svar på KEF alm. del - spørgsmål 104, så der i opgørelsen af CO2-reduktion sammenlignes med det iblandingskrav, der gælder for 2021, til skatteministeren
2324557_0002.png
Det skal bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsammensæt-
ningen og de forventede CO
2
-reduktioner baseret på nuværende prisforhold og det
aktuelle udbud af brændstoffer. Det er dog op til den enkelte brændstofleverandør,
hvordan CO
2
-fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete brændstofsam-
mensætning under de aktuelle markedsforhold.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2