Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324556_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2021 - 924
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Ændring af registreringsaf-
giften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energief-
fektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af
brændstofforbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og for-
højet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretø-
jer m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om at opdatere tabellen i svar på KEF alm. del - spørgsmål 104, så der i opgørelsen af CO2-reduktion sammenlignes med det iblandingskrav, der gælder for 2021, til skatteministeren
2324556_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på KEF alm. del
spørgsmål 104 opda-
tere tabellen, så der i opgørelsen af CO
2
-reduktion sammenlignes med det iblandingskrav,
der gælder for 2021
og ikke med gældende lovgivning?
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Der
henvises til svar på KEF alm. del
spørgsmål 124.
Af svaret fremgår det, at det nuværende iblandingskrav i 2021 er forhøjet fra 5,75 til 7,6
pct., hvilket skønnes at medføre en CO
2
-reduktion på 0,2 mio. tons, jf. tabel 1. Som følge
af aftale om grøn omstilling af vejtransporten bliver iblandingskrav fra 2022 erstattet med
et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas på 3,4 pct. i 2022-24, hvilket skønnes
at medføre en CO
2
-reduktion på 0,2 mio. ton. Iblandingskravet er ifølge nuværende lov-
givning 5,75 pct. i 2022 og frem.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
2021
CO
2
-reduktionskrav, pct.
Iblandingskrav, pct.
CO
2
-reduktion, mio. ton
-
7,6
0,2
2022
3,4
-
0,2
2023
3,4
-
0,2
2024
3,4
-
0,2
2025
5,2
-
0,7
2030
7
-
1,4
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning 2020.
Effekten er opgjort i forhold til nugældende lovgivning inkl. baseudvidelse og korrigeret for
samspilseffekten, der opstår som følge af mindre salg af fossilt brændstof ved større antal elbiler som følge af
afgiftsomlægningen i samme aftale.
Side 2 af 2