Skatteudvalget 2020-21
L 129
Offentligt
2324542_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om, hvor mange skatter og afgifter danske bilejere samlet set betaler i 2020, til skatteministeren
2324542_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange skatter og afgifter danske bilejere betaler samlet set i
2020? Tallet bedes ligeledes opgjort årligt frem til 2030 med og uden effekter af aftale om
”Grøn omstilling af vejtransporten” af 4. december 2020.
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 4. de-
cember 2020 aftale om en grøn omstilling af vejtransporten. Aftalen sikrer tryghed for bil-
ejerne de kommende år og indeholder initiativer, der skønnes at reducere udledningen af
drivhusgasser med 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030 og samtidig sikrer 775.000
grønne biler på vejene i 2030.
775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på
vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige fa-
milier kan hænge sammen i hele Danmark.
Det bemærkes indledningsvist, at spørgsmålet er besvaret med udgangspunkt i, hvor me-
get en nyregistreringsårgang vil betale over levetiden på 15 år og kan dermed afvige fra
det
årlige
strukturelle provenu fra bilbeskatningen, da bilparken er sammensat af mange
årgange.
Således skønnes det, at nyregistreringsårgangen af personbiler i 2020 over levetiden på 15
år, uden effekter af aftalen, vil betale ca. 51 mia. kr. inkl. moms. (2021-niveau), i 2021
skønnes en nyregisteringsårgang over levetiden på 15 år at betale 52 mia. kr. inkl. moms,
og i 2030 skønnes en nyregisteringsårgang over levetiden på 15 år, uden effekter af afta-
len, at betale ca. 40 mia. kr. inkl. moms (2021-niveau),
jf. tabel 1.
Efter omlægningen som følge af aftalen skønnes det, at nyregistreringsårgangen i 2030
over levetiden vil betale ca. 39 mia. kr. (2021-niveau) mod 50 mia. kr. i 2021.
Tabel 1. Afgiftsprovenu inkl. moms over levetiden på 15 år for nyregistreringsårgangene af person-
biler i 2020-2030
Mia. kr. -
2021 niveau
Gamle regler
Efter omlæg-
ning
2020
51
51
2021
52
50
2022
51
48
2023
50
46
2024
48
44
2025
47
42
2026
46
41
2027
44
41
2028
43
40
2029
41
39
2030
40
39
Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af CES-modellen, som blev udviklet i forbindelse med Bilkommissions ar-
bejde med ”Delrapport 1: Veje til grøn bilbeskatning”.
Forskellen mellem de to forløb skyldes, at der med aftalen om grøn omstilling af vejtrans-
porten lempes for nul- og lavemissionsbiler, herunder lempelse af indfasningen af regi-
streringsafgiften samt lempelse af elafgift til opladning.
Side 2 af 2