Skatteudvalget 2020-21
L 129 Bilag 10
Offentligt
2322267_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
(DFAC - www.dfac.dk) er en forening for autocamperinteresserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om denne ferieform til gavn for dansk erhvervsliv. En rejse- og ferieform med meget lang
sæson og meget stor geografisk spredning i land og by.
Danmarks Frie AutoCampere
er Danmarks næststørste autocamperforening.
Dato:
15. januar 2021
Skatteministeriet,
[email protected]
[email protected]
,
[email protected]
og
[email protected].
Høringssvar til lovforslag lovforslag nr. L 129, Journal nr. 2020
7586
Danmarks Frie AutoCampere
takker for invitationen til at kommentere det fremsatte lovforslag L129 20/21.
Lovforslaget er teknisk set kompliceret, idet det både medfører ændring i 6 forskellige love og en
omlægning fra at tage udgangspunkt i et muligt brændstofforbrug til at baseres på en mulig CO
2
-emmision.
Konklusion:
Vi anerkender, at den nugældende lovs § 4 stk. 12 er videreført i forslaget til § 4 stk. 9.
CO
2
i forbindelse med bilkørsel dannes ved udvinding af materialer, produktion af bilen, brug og drift samt
ved skrotning. Kun de sidste 2 berører Danmarks CO
2
udledning direkte.
Vi formoder, at Skatteministeriet allerede jf. aftaleteksten om Grøn omstilling af Vejtransporten arbejder
med en afgiftsmodel for brugen af biler, der direkte relaterer sig til de kørte km. Afgiftsgrundlaget bør ikke
være bilens evne til at udlede CO
2
men den faktisk udledte mængde udledt CO
2
ved det aktuelt kørte antal
km.
I mangel af en model for det reelle brug og dermed udledning af CO
2
relaterer vi her CO
2
udledningen i
forhold til den typiske brug af autocampere i hele bilens levetid, der er mindst dobbelt så lang som en
gennemsnitsbils. Til gengæld har autocamperen på grund af sit kørselsmønster og sin typiske brug indtil
skrotningen et meget mindre kørte km. end en gennemsnitlig personbil. Vi opfordrer derfor til, at
vægtafgiften/ejerafgiften samt udligningsafgiften for autocampere reduceres, så denne reelt lavere
udledning af CO
2
afspejles.
Det kunne ske enten ved en reduktion af det nuværende udgangspunkt før forhøjelserne i
Brændstofforbrugsafgiftslovens § 3 eller ved, som nyt stk. 14 i § 3, at indsætte en bestemmelse om, at de i
stk. 12 og 13 nævnte forhøjelse ikke finder sted for køretøjer indregistreret som personbiler til beboelse
indtil en bedre model for måling af kørte km eller den reelle udledning eksisterer.
L 129 - 2020-21 - Bilag 10: Henvendelse af 21/1-21 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC om, at afgiftsgrundlaget ikke bør være bilens evne til at udlede CO2
2322267_0002.png
En del autocampere har et helt personligt præg, er bygget på allerede indregistrerede varevogne og
herefter omregistreret til anvendelse som autocamper. I forslaget til registreringsafgiftslovens § 4 er som
nyt stk. 4 foreslået en gradvis forøgelse af registreringsafgiften ud fra emission for alle biler. Men til
sådanne ombygninger kan naturligvis ikke stilles de samme forventninger til emission som til tilsvarende
nye biler. Vi foreslår derfor i Registreringsafgiftslovens §4, at det nye stk. 4 kun gælder for biler, der ikke
tidligere har været indregistreret.
Argumentation
Lovændringerne har til formål at løfte antallet af nul- og lavemissionsbiler og give drivhusgasreduktioner.
Endnu ingen alternativer med mindre CO
2
udledning
Der er endnu ikke alternativer til grønnere M1 personbiler i den tungere vægtklasse. Udvikling af el-
autocampere er i sin vorden, men hovedparten af danske bilister vil ikke kunne køre med dem, fordi de
bliver for tunge til et B-kørekort. For varevogne er dette for nyligt lempet, så man kan køre el-biler op til
4250 kg med et B-kørekort, hvis overvægten skyldes fremdriftsmetoden (batterier). Om denne vægtgrænse
er tilstrækkelig til el-autocampere med fornuftig rækkevidde og indretning må tiden vise.
Vi tvivler ikke på, at der på længere sigt kan udvikles motorer med lavere emission end dagens state-of-the-
art: Euro6 dieselmotoren. Men da der endnu ikke er alternative valg af bildel/motor og da den fortsatte
motorudvikling i nærmeste fremtid kun kan forventes at bidrage i beskedent omfang, kunne en løsning for
disse mellemstore og store personbiler være at reducere CO2-aftrykket ved at motivere til anvendelse af en
større andel HVO
2. generation biodiesel - i det omfang det er muligt.
Her er vi bare ikke endnu, og der ER reelt ingen mere miljøvenlige alternativer til dagens moderne
autocampere.
Meget mindre reel udledning af CO
2
Selvom disse ofte tungere personbiler på papiret har et højere emissionstal, så udgør autocamperturismen
allerede et af de mindst forurenende turistsegmenter, kun overgået af vandre- og cykelturisten.
En autocamperferie handler om at 'opleve steder og seværdigheder' i by og på land og autocamperturisten
stiller ikke krav til opvarmede fællesfaciliteter på campingpladserne. En 'dagsmarch' på 50 - 200 km på
køredage afbrudt af en eller to stillestående oplevelsesdage er meget normal. Autocamperturisten i vore
byer er en
”god” og
velkommen turist,
so bruger de pe ge, der spares på ”over at i ge ”
hos lokale
næringsdrivende, restauranter, cafeer og turistoplevelser.
På grund af manglen på store P-pladser i byerne, ved stationer, hospitaler og andre offentlige steder, er
mange autocampere vanskelige at bruge som en reel personbil i det daglige, hvilket tvinger mange AC-ejere
til at eje en mindre bil nr. 2, som bruges i det daglige.
Vægtafgift/ejerafgift og udligningsafgift betales uanset om bilen holder stille i ejerens indkørsel, holder på
en naturskøn overnatningsplads eller danner udgangspunkt for byturisme
men imens udleder bilen ingen
CO
2
. Autocamperen passes omhyggeligt og har en meget lang levetid, typisk 30-35 år men kører på den tid
ikke nær så mange km som andre personbiler gør i løbet af deres væsentlig kortere levetid.
En dansk indregistreret autocamper
”på plader”
skaber turistomsætning i Danmarks yderområder
I
”Coro aåret”
2020 fik nærturismen et boost i Danmark. En medvirkende kilde hertil var
Side
2
af
3
L 129 - 2020-21 - Bilag 10: Henvendelse af 21/1-21 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC om, at afgiftsgrundlaget ikke bør være bilens evne til at udlede CO2
2322267_0003.png
autocamperturismen, som er et relativt nyt turismesegment i Danmark. Nærturismen er langt mindre CO
2
belastende end flyturismen og Danmarks yderområder har gavn af AC turismen udenfor højsæsonen. Men
forudsætningen for denne nærturisme er, at man har råd til at have sin autocamper holdende i indkørslen
mens man går på arbejde og ikke bruger den.
Med for høje halvårlige afgifter vil der være en øget tilbøjelighed til at afmelde bilen i de koldeste 3-4
måneder - med urimelige administrationsomkostninger og ressourcespild til følge - samtidig med at bilen
ikke kan bruges i netop den sæson, hvor yderområderne i Danmark har mest brug for at få turistbesøg.
Økonomisk set er statens omkostning ved at reducere ejer-/vægt- og udligningsafgifter for autocampere
minimal. Der indregistreres nu et stigende antal autocampere
ca. 1.000 pr. år, men trods det, er der pr. 1.
januar kun ca. 10.000 på plader.
De forhøjede afgifter kan undgås ved at 'indskyde' en autocamper i en tysk klub og få eneret til brugen syd
for Danmarks grænser, men også herved mistes turistomsætningen, for den må kun køre transit i Danmark.
Venlig hilsen
Formand Jørn Skou ([email protected] )
Juraudvalget v. Henrik Krebs ([email protected] ) og
Sekretær Jytte Jakobsen ([email protected] , tlf. 20 67 30 67)
Side
3
af
3