Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 126 , L 126 A , L 126 B
Offentligt
2321703_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 til L 126 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 12 til L 126:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. januar 2021 fra Det Jødiske
Samfund i Danmark, jf. bilag 5.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig, at Det Jødiske Samfund
i Danmark (JSD) anerkender, at regeringen ønsker at forebygge, at personer bliver
udsat for religiøs tvang og negativ social kontrol, og at JSD støtter op om intentio-
nen med lovforslaget.
2.
JSD opfordrer til, at det overvejes, om personkredsen, der påvirkes af forslaget
om at skærpe indvandringsprøvens sprogprøve, bør indsnævres til personer, der
skal virke i en stilling, hvor de udøver eller fremstår med religiøs autoritet.
JSD oplyser, at JSD jævnligt får udenlandske jøder til landet, der typisk i et år skal
arbejde for trossamfundet på den ene eller anden måde. Det kan for eksempel
dreje sig om en specialuddannet kantor, der leder sangen til gudstjenesterne, eller
frivillige unge, der i en periode skal hjælpe til i det jødiske ungdomsarbejde eller i
den jødiske børnehave.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at kravet om en bestået indvan-
dringsprøve som betingelse for forlængelse af en opholdstilladelse alene gælder for
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
dvs. religiøse forkyndere, missionærer og udlændinge, der skal virke inden for et
religiøst ordenssamfund. Det er således en grundlæggende betingelse for opholds-
tilladelse efter denne bestemmelse, at ansøgeren har en relevant baggrund eller
uddannelse, og at ansøgeren skal have et religiøst virke. For denne gruppe kan Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet henvise til lovforslagets pkt. 2.8. Det fremgår
heraf, at det gældende danskprøvekrav til udenlandske forkyndere m.fl., dvs. ud-
lændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, er på et meget
Side
1/2
20. januar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1049
1502894
L 126a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-21 fra Det Jødiske Samfund i Danmark, jf. bilag 5, til udlændinge- og integrationsministeren
basalt niveau, der ikke rækker til en egentlig samtale. Med den foreslåede skær-
pelse af sprogprøven til A1-niveau vil den pågældende kunne interagere mundtligt
på en simpel måde, dog således at kommunikationen bl.a. er afhængig af gentagel-
ser og langsomt tempo. Det skærpede krav til kendskab til det danske sprog vil
kunne bidrage til, at religiøse forkyndere mv. i Danmark er medspillere
og ikke
modspillere
når det gælder integration.
3.
JSD bemærker endelig, at det fremgår i omtalen af indvandringsprøvens videns-
prøve, at der skulle gælde et forbud mod omskæring i Danmark. Dette fremgår bl.a.
under pkt. 2.8.1 i det fremsatte lovforslags side 25 og på Udlændinge- og Integrati-
onsministeriets hjemmeside, og JSD henstiller til, at dette præciseres til kun at
gælde kvindelig omskæring.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal beklage, at der blandt eksemplerne på,
hvad prøvedeltageren skal demonstrere kendskab til, henvises til et upræcist for-
bud mod omskæring, idet der rettelig bør stå kvindelig omskæring.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har derfor præciseret dette på ministeriets
egen hjemmeside og anmodet Udlændingestyrelsen om at foretage samme præci-
sering på portalen nyidanmark.dk.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Gencay Akar
Side
2/2