Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 111 Bilag 1, L 111 A Bilag 1, L 111 B Bilag 1
Offentligt
2289688_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
att. Politikontoret
Nærværende høringssvar er sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
København den 18. november 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v.
(Tilbagerulning af pebersprayordningen, udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at bære,
ind- og udføre visse våben og implementering af forordning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019 om
markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til eksplosiv-stoffer m.v.)
(sagsnr.: 2020-10-0533)
Danmarks Våbenhandlerforening har ved mail den 21. oktober 2020 fra Justitsministeriet modtaget
høring over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om våben og ammunition m.v.
I den forbindelse skal vi takke for lejligheden til at bidrage med bemærkninger til det fremsendte
udkast til forslag.
Bemærkninger
Danmarks Våbenhandlerforening bakkede i vores høringssvar i 2018 op om den delvise lovliggørelse
af peberspray. Det gjorde foreningen dengang ud fra den forudsætning at det blev lovligt under
ordnede forhold, og at reglerne var klare angående besiddelsen og brugen af dem.
Med Justitsministeriets
”Rapport
om erfaringerne med pebersprayordningen”
kan det dog
konstateres, at der i befolkningen tilsyneladende ikke har været en bred forståelse af indholdet i den
delvise lovliggørelse af peberspray. Således udgøres langt hovedparten af lovovertrædelserne med
pebersprays ulovlig import eller besiddelse uden for hjemmet
1
. Reelle sager hvor pebersprays er
blevet brugt ulovligt er også steget, men der er overordnet set tale om ganske få tilfælde.
I forbindelse med de mange sager om ulovlig privat import, er der tale om pebersprays som er blevet
erhvervet uden om de godkendte, danske forhandlere. Det er derfor vigtigt at understrege, at for så
vidt der har været tale om misbrug af disse, kan det ikke skyldes manglende rådgivning ved salg i
danske butikker, hvor forhandlerne har været forpligtet til at rådgive om brug og regler for
produktet.
Overordnet set oplevede Danmarks Våbenhandlerforenings medlemmer i tiden efter den delvise
lovliggørelse en relativt stor efterspørgsel på pebersprays, hvilket vi vurderer i højere grad kan
tilskrives nyhedsværdien fremfor et reelt behov for beskyttelse hos befolkningen. Efter nogle få
måneder fandt dette da også et mere naturligt leje, med langt mindre salg. I forbindelse med det nye
lovforslag, beretter flere medlemmer dog nu igen om et stigende salg. Danmarks
Våbenhandlerforening så på den baggrund hellere at man havde valgt at justere den eksisterende
1
”Rapport
om erfaringerne med pebersprayordningen” pp. 17, 1/10/2020
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0002.png
lovgivning, fremfor at rulle den tilbage efter forholdsvist kort tid
hvilket med al sandsynlighed vil
resultere i yderligere forvirring i befolkningen angående pebersprayens status.
Når der alligevel lægges op til en tilbagerulning af loven, så efterlyser Danmarks
Våbenhandlerforening en markant klarere kommunikation overfor borgere og erhverv angående
indholdet af lovforslaget, ikrafttrædelsesdatoerne, samt information om hvor og hvordan man skal
bortskaffe sin erhvervede peberspray. Dette er, efter vores orientering, ikke i tilfredsstillende grad
blevet adresseret endnu, men er centralt ift. at skabe klarhed omkring lovens implikationer. Dette
gælder også overfor forhandlerne, der reelt nu vil ligge inde med varelagre af pebersprays, der kun
kan sælges til de omkring 10 særligt udsatte personer i Danmark, der har fået særlig tilladelse til at
bære dem.
Vi ønsker afslutningsvist at henvise til at pebersprays er fuldt ud lovlige at købe i store dele af EU,
herunder Tyskland, hvor man uden videre forudsætninger kan købe produktet frit i detailhandlen
ligesom de kan bæres offentligt uden yderligere tilladelser.
Danmarks Våbenhandlerforening ønsker ikke lignende rammer i Danmark, men ønsker dermed at
påpege, at et forbud for salg for godkendte danske forhandlere ikke vil forhindre den ulovlige brug af
peberspray i Danmark. Eftersom en stor del af lovovertrædelserne, som der er redegjort for i
Justitsministeriets evaluering af pebersprayordningen, skyldes import af peberspray fra udenlandske
netbutikker, vil denne lovændring ikke ændre noget som sådan i forhold til disse sager. Det vil med
andre ord fortsat være ulovligt at importere pebersprays privat, og der vil fortsat være udenlandske
netbutikker som sælger produkterne. Det kalder derfor på en mere målrettet indsats mod disse
tilfælde, som ikke umiddelbart løses ved tilbagerulningen af pebersprayordningen.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående ønskes uddybet.
Med venlig hilsen
Danmarks Våbenhandlerforening
Matthias Lumby Vesterdal
Sekretariatschef
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danners høringssvar over ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v.
Justitsministeriet har den 21. oktober 2020 sendt høring over udkast til ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v.
(Tilbagerulning af peberspraysordningen, udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at bære, ind- og udføre visse våben
og implementering af forordning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til
eksplosivstoffer m.v.)
Danner finder, at det alene er tilbagerulning af peberspraysordningen, der har relevans for Danner, og dette høringssvar
adresserer sig derfor alene til dette forslag.
Det fremgår af forslaget, at den nuværende pebersprayordning ophæves, således at man ikke længere uden tilladelse kan have
en peberspray i eget hjem og samtidig øge muligheden for, at udsatte personer kan få tilladelse til at besidde og bære peberspray
i det offentlige rum.
Danner kan ikke anbefale, at stalkingofre og ofre for æresrelaterede forbrydelser tildeles lov til at bære peberspray.
Det er Danners vurdering, at i situationer, hvor en person er truet af en voldsudøver og skal forsvare sig med et sportsvåben
såsom en peberspray, vil der være alt for stor risiko for, at man ikke passiviserer gerningsmanden, fordi det er vanskeligt at
betjene en peberspray korrekt i stressede situationer. Danner frygter derfor, at pebersprayen vil være konfliktoptrappende og i
sidste ende vil få størst konsekvenser for offeret og ikke den voldsudøvende, som det ellers ses at være tiltænkt med forslaget.
Danner finder, at en langt bedre foranstaltning til beskyttelse af stalkingofre vil være at sikre, at et tilhold overholdes fx ved
elektronisk og sporbar fodlænke til den, der er tildelt tilholdet, samt en større myndighedsmæssig opmærksomhed på, at
tilholdene overholdes. Der bør på samme vis tilbydes relevante beskyttelsesforanstaltning til ofre for stalking, f.eks i form af en
overfaldstelefon og en konkret kontaktperson hos politiet, der kan sikre en effektiv og smidig sagsbehandling og pådømmelse af
gerningspersonen.
Lignende foranstaltning vil efter Danners umiddelbare vurdering være vanskeligere at gennemføre hos ofre for æresrelaterede
forbrydelser, da udøveren kan være en far eller en bror fra samme bolig som offeret, men Danner finder, at der bør søges
alternative løsninger for at række ud og forebygge social kontrol og vold i minoritetsmiljøer, som også nævnt i de mange
forebyggende initiativer i Regeringens handleplan til forebyggelse af æresrelaterede konflikter og social kontrol fra 2016
Det er Danners holdning, at hvis en myndighed har kendskab til, at en person er udsat for enten stalking eller æresrelaterede
forbrydelser, bør forebyggelsen i langt højere grad gå på at forhindre gerningspersonen i at udøve sit forehavende end i form af
at give offeret adgang til en peberspray. Det kan fx ske ved, at politi og sociale myndigheder opsøger udøveren, så snart der er
kendskab til, at en person har behov for beskyttelse. Udøver skal tilbydes behandling for sin adfærd. Hvis der kan blive tale om
straf, skal sagen efterprøves, ligesom en resocialisering vil være vigtig.
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Afslutningsvist bemærkes, at stalkingofre og ofre for æresrelaterede forbrydelser altid skal tilbydes rådgivning og støtte fra
voldsfaglige rådgivere. Det kan f.eks være ved behandling hos Dansk Stalkingcenter, eller i
tilbuddet ”Sig det til nogen”, som
Danner driver i samarbejde med fem krisecentre og som er gratis og tilbydes landsdækkende.
Pva.
Med venlig hilsen
Lisbeth Jessen
direktør
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Justitsministeriet
Att.: Suzan Özden
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt på mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Den 18. november 2020
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og ek-
splosivstoffer (delvis forbud mod peberspray)
Dansk Erhverv har den 21. oktober 2020 modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring
af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis forbud mod peberspray).
Formålet med lovforslaget er at genetablere retstilstanden fra før bestemmelsen trådte i kraft, så-
ledes at der ikke frit kan erhverves peberspray til besiddelse i eget hjem uden tilladelse. Dette be-
tyder, at der som udgangspunkt ikke vil blive meddelt tilladelse til ansøgning om besiddelse af pe-
berspray. Derudover opretholdes ordningen, hvorefter særligt udsatte personer med tilladelse kan
erhverve, besidde og bære peberspray, herunder i det offentlige rum.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv støtter stærkt op om forslaget om tilbagerulning af pebersprayordningen.
En peberspray er et våben. Et våben kan anvendes til såvel forsvar som angreb. Flere våben i om-
løb øger usikkerheden og utrygheden i detailhandlen.
Det forhold, at en peberspray kun må besiddes i eget hjem, har naturligvis vist sig at være uden
betydning for en butikstyv eller røver. En butikstyv medbringer naturligvis det våben, som tyven
finder egnet til gerningen. At det er strafbart at medbringe pebersprayen uden for eget hjem, er
derfor helt uden betydning
hvilket også har vist sig i det betydelige antal sager, som politiet har
rejst siden den delvise lovliggørelse af pebersprayen. Pebersprayen ender således hos de kriminelle
og ikke hos ofrene, som den var tiltænkt. I Dansk Erhvervs kriminalitetsstatistiksystem Crimestat
har vi da også registreret to røverier i detailhandlen i 2020, hvor der har været anvendt peberspray
som våben.
Med dette forslag vanskeliggøres muligheden for at erhverve peberspray for den enkelte, hvorfor
det må forventes at antallet af peberspray i omløb falder. Forslaget er derfor med til at mindske
muligheden for, at en kriminel, såsom en tyv eller røver, let kan erhverve en peberspray og anvende
den som et våben ved f.eks. et butikstyveri- eller røveri. Forslaget om tilbagerulning af peberspray-
ordningen øger dermed trygheden og sikkerheden for de ansatte i detailhandlen.
Dansk Erhverv er derfor meget tilfredse med et forbud mod fri erhvervelse og besiddelse af peber-
spray.
Deres ref.: 2020-10-0533
[email protected]
/HLS
Side 1/2
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
DANSK ERHVERV
Det forhold, at udsatte personer med et særligt behov fortsat kan meddeles tilladelse til at erhverve
og besidde peberspray på offentligt tilgængelige steder, finder Dansk Erhverv rimeligt. Disse per-
soner har et særligt behov for at kunne beskytte sig selv, og da man skal have en tilladelse til dette,
er risikoen for, at pebersprayen havner i de forkerte hænder begrænset.
Dansk Erhverv har ikke yderligere bemærkninger til forslaget, men står naturligvis til rådighed for
en uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen,
Henrik Lundgaard Sedenmark
Chefkonsulent
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/2
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0007.png
Høringssvar over Forslag til Lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v.
Dansk Kvindesamfund finder det helt overordnet anerkendelsesværdigt, at peber-
sprayordningen tilbagerulles, idet konsekvenserne for, hvordan lovliggørelse af
peberspray kan påvirke den gruppe mennesker (kvinder), som Dansk Kvindesamfund
arbejder for, helt overordnet set lader til primært at være af negativ karakter.
Partnervold er fortsat et stort problem i Danmark. Over 38.000 kvinder udsættes hvert år for
partnervold, og muligheden for at forsvare sig med peberspray sætter den enkelte kvinde i
større risiko for konfliktoptrapning.
Vi har i Dansk Kvindesamfund været bekymrede for, at brugen af peberspray kan eskalere en
konflikt i hjemmet og dermed være mere til skade end gavn. Det kan i vores optik have en
kontraproduktiv effekt at give mulighed for at erhverve sig en peberspray, da man laver
symptombehandling og ikke tager sig af det reelle problem (mænds vold mod kvinder), som vi
anser for at være kollektivt og ikke kun individuelt.
Sammenfaldet mellem den øgede tilgængelighed af peberspray og stigningen i antallet af sager
med peberspray er bekymrende, og vi ser derfor med glæde på, at der udvises vilje til at
tilbagerulle en lov, der ikke blot ikke virker efter hensigten, men som også har vist sig
kontraproduktiv som frygtet.
I forhold til muligheden for, ved indsættelse af ny § 2 h »Justitsministeren kan fastsætte
nærmere bestemmelser om adgangen for personer med et særligt behov for beskyttelse til at
erhverve, besidde og bære peberspray.« at tage et særligt hensyn til udsatte personer, som
f.eks. stalkingofre eller ofre for æresrelaterede forbrydelser, der kan have et særligt behov for
beskyttelse og tryghed både derhjemme og i det offentlige rum, mener Dansk Kvindesamfund,
at man skal være særligt påpasselig med at have tiltro til, at en peberspray kan gøre meget for
at løse de problemer, som udsatte kvinder møder. Kvinder, som er udsat for æresrelaterede
konflikter, samlivsrelaterede konflikter og stalking, er meget sårbare.
Vi ser meget hellere, at man i højere grad ser på, hvordan man kan skabe fokus på disse
kvinders sikkerhed og arbejder hen imod, at de får en bedre følelse af at blive taget alvorligt af
myndighederne, herunder i forbindelse med deres møde med Politiet. Dette vil efter vores
bedste overbevisning i langt højere grad bidrage til at skabe tryghed i samfundet. Der er stadig
et behov for, i langt større omfang, at fokusere indsatser, der skaber mindre vold og indsatser,
der skaber bedre forhold for kvinder, der bliver udsat herfor. Vi befinder os i en tid, hvor der er
et momentum for at skabe mindre mistro til voldsofre, når de møder repræsentanter fra
myndighederne. Det er efterhånden ved at være gået op for mange, at vold mod kvinder er et
samfundsproblem, som ikke kan overføres til det enkelte offer.
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0008.png
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0009.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
København d. 17.11.20
Høringssvar vedrørende: Forslag til Lov om ændring af lov om våben
og eksplosivstoffer m.v.
Dansk Stalking Center takker Justitsministeriet for muligheden for at afgive
høringssvar vedrørende udkast til tilbagerulning af pebersprayordningen mv.
For Dansk Stalking Centers vedkommende vil det udelukkende være relevant at
forholde sig til § 1, 2. punkt vedrørende en nyaffattelse af Våbenlovens § 2 h.
Der er i lovforslaget lagt op til at opretholde samt udvide den gældende ordning for
udsatte personer, herunder stalkingudsatte. Den foreslåede øgede adgang, herunder en
afgiftsfritagelse, hilses i udgangspunktet velkommen.
Dog er det fortsat Dansk Stalking Centers holdning, at det ikke skal være op til den
enkelte stalkingudsatte at skabe tryghed i hverdagen, men at der skal vedtages
relevant lovgivning – herunder en særskilt straffelovsbestemmelse om stalking -
således politiet har de rette værktøjer til at skabe den nødvendige tryghed for den
stalkingudsatte.
Direktør Lise Linn Larsen,
Dansk Stalking Center
1
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0010.png
Justitsministeriet
Att.
[email protected]
og
[email protected]
Dansk Told & Skatteforbund
Sagsnummer 2020-10-0533
TOLDUDVALGET
18. november 2020
Vedrørende Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer m.v. (Tilbagerulning af pebersprayordningen, udenlandske civile
statsmyndigheders adgang til at bære, ind- og udføre visse våben og implemente-
ring af forordning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse
af udgangsstoffer til eksplosivstoffer m.v.).
Dansk Told & Skatteforbunds Toldudvalg er ikke på høringslisten til ovennævnte for-
slag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., der blev publiceret
den 21. oktober 2020, men ønsker alligevel at komme med kommentarer hertil.
Dansk Told & Skatteforbunds Toldudvalg har ingen bemærkninger til lovforslaget ud-
over til forslagets § 1, nr. 9:
Dansk Told & Skatteforbunds Toldudvalg bifalder den forslåede lovændring. Danske
toldere har et godt samarbejde med de svenske toldere, og Dansk Told & Skattefor-
bunds Toldudvalg er bekendt med de udfordringer, som de nuværende regler giver de
svenske toldmyndigheder.
Det er udfordringer, som de danske toldere også vil kunne havne i. Dansk Told & Skat-
teforbunds Toldudvalg vil derfor foreslå, at Toldstyrelsen også bliver undtaget af våben-
lovens §1 og § 6, stk. 1. Årsagen hertil er, at Toldstyrelsens arbejdsopgaver som absolut
frontmyndighed ved landets grænser, omfatter at forhindre indførsel, udførsel og transit
af f.eks. narkotika, våben og midler til terrorhandlinger. Som følge heraf foretager Told-
styrelsens ledelse en løbende trusselsvurdering af, hvorvidt tolderne skal bære tjene-
steudrustning i form af f.eks. en peberspray på lige fod med toldmyndighederne i mange
lande.
Danske toldere bliver sikkerhedsgodkendt efter danske regler, og Dansk Told & Skatte-
forbunds Toldudvalg vil være enig i en sådan beslutning om udrustning.
Skulle det med kort varsel blive besluttet at udruste tolderne med f.eks. en peberspray,
vil de stå i samme problemstilling som de svenske toldere.
DANSK TOLD & SKATTEFORBUND
JERNBANEGADE 4, 2.TH. - 1608 KØBENHAVN K
TELEFON 35 26 34 60 . TELEFAX 35 26 34 66 . [email protected] . WWW.DTS.DK
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0011.png
Danske toldere foretager også togkontroller i retning mod Sverige, ligesom danske tol-
dere ved patruljekørsel langs landegrænsen til Tyskland jævnligt vender i Tyskland ek-
sempelvis under kontrol ved små grænseovergange, eller når de på motorvejen skal ned
og vende i Tyskland for at komme retur på modsatte side. Selv om der ofte blot vil være
tale om en kortvarig periode, hvor tolderne befinder sig i Tyskland, vil der i teknisk
forstand i våbenloven være tale om en udførsel og indførsel af et våben.
Danske toldere deltager også i kontrolaktioner i Tyskland efter invitation af de tyske
toldmyndigheder med henblik på at styrke samarbejdet.
Derfor vil en manglende undtagelse fra våbenlovens § 1 og § 6, stk. 1, også være en
hindring for effektiv toldkontrol.
Har I spørgsmål m.v., kan I kontakte formand for Dansk Told & Skatteforbunds Told-
udvalg, Kim Andersen, på telefon 25 42 03 28 eller mail
[email protected]
Med venlig hilsen
Jan Nørner
Chefkonsulent
Dansk Told & Skatteforbund
-3-
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0012.png
From:
Claus Bøgelund Kegel Nielsen <[email protected]>
Sent:
02-11-2020 08:34:38 (UTC +01)
To:
£Politikontoret (951s13) <[email protected]>; Suzan Özden <[email protected]>
Subject:
Ministeriets sagsnummer 2020-10-0533: Høring over udkast til forslag om lov om
ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. -
De Samvirkende Købmænd støtter forslaget om tilbagerulning af pebersprayordningen.
En peberspray er et våben. Et våben kan anvendes til såvel forsvar, som angreb. Flere våben i
omløb, kan derfor øge usikkerheden og utrygheden i detailhandlen.
Det er alt andet lige nemmere for en kriminel, en tyv eller røver at erhverve og efterfølgende medbringe en
peberspray i lommen til brug for sit forehavende, end at medbringe en kniv (pga. størrelsen på en
peberspray) eller en pistol. Der er derfor en risiko for, at simple og ufarlige butikstyverier eskaleres til
røverier, hvor en tyv f.eks. forsøger at slippe væk, ved brug af peberspray.
Endvidere henvises i denne konkrete sag til høringssvar fra Dansk Erhverv.
Mange hilsener
Claus Bøgelund Nielsen
Vicedirektør
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, 2300 København S
D + 45 23 45 30 59 | T +45 39 62 16 16
[email protected] |
www.dsk.dk,
Twitter
@ClausBoegelundN
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
21. oktober 2020 15:03
Emne:
Høring over udkast til forslag om lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. - 2020-10-
0533
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0013.png
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0014.png
17. november 2020
Tilbagerulning af pebersprayordningen
Høringssvar - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer m.v.
Ved en mail af den 21. oktober 2020 har Justitsministeriet anmodet Det Kriminalpræventive Råd om
eventuelle bemærkninger.
I den anledning skal DKR udtale, at vores mission er at skabe tryghed ved at oplyse om og forebygge
kriminalitet.
DKR ser positivt på en tilbagerulning af pebersprayordningen, og vi deler regeringens opfattelse af, at det
ikke skaber tryghed i samfundet, at den enkelte borger har mulighed for at bevæbne sig.
Der står i indledningen til lovforslaget,
at a fortsat vil eddele ”særligt udsatte perso er” tilladelse til at
erhverve, besidde og bære peberspray i det offentlige rum. Dertil vil man
”justere våbenbekendtgørelsen
og våbencirkulæret, således at der i højere grad end i dag åbnes for, at særligt udsatte personer kan opnå
tilladelse fra politiet til at bære en peberspray i det offentlige rum, hvis vedkommende har et særligt behov
herfor”.
Der kan være grunde til, at man tænker, at det kan være en god idé for en meget veldefineret, lille gruppe
at bære peberspray. Men under de omstændigheder vil DKR foreslå, at man evaluerer fordele og ulemper
ved en sådan ordning efter 2-3 år.
Med venlig hilsen
Anna Karina Nickelsen
Sekretariatschef
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
From:
1 - ERST Høring <[email protected]>
Sent:
17-11-2020 16:36:08 (UTC +01)
To:
£Politikontoret (951s13) <[email protected]>; Suzan Özden <[email protected]>
Subject:
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer m.v. - sagsnummer 2020-10-0533(ERST Sagsnr: 2020 - 15592)
Kære Justitsministeriet
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben
og eksplosivstoffer m.v.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt bemærkninger
til Justitsministeriets vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
OBR noterer sig, at det bl.a. er hensigten med lovforslaget at genetablere retstilstanden fra før den
nuværende pebersprayordning, trådte i kraft. Der kan således ikke fremover frit erhverves peberspray til
besiddelse i eget hjem uden tilladelse. Det betyder, at der som udgangspunkt ikke vil blive meddelt
tilladelse til ansøgning om besiddelse af peberspray. Justitsministeren vil med hjemmel i den nyaffattede §
2 h dog fortsat kunne fastsætte nærmere bestemmelser om adgangen for personer med et særligt behov
for beskyttelse til at erhverve, besidde og bære peberspray.
OBR vurderer, at genetableringen af retstilstanden fra før den nuværende pebersprayordning kan medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det følger af våbenlovens § 4 b, stk. 1, at justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, efter
ansøgning kan meddele erhvervsdrivende tilladelse til med henblik på erhvervsmæssig handel eller anden
erhvervsmæssig virksomhed at erhverve og besidde peberspray. Tilladelse til handel med peberspray er
indeholdt i den generelle våbenhandlertilladelse til at erhverve og besidde våben og ammunition mv. med
henblik på videresalg. Det fremgår desuden af våbenbekendtgørelsens § 45 a, stk. 1, at erhvervsdrivende,
der har tilladelse efter § 42, ved salg af peberspray, ved kontrol af ID skal sikre sig, at køberen er over 18
år.
Med lovforslaget ændres der ikke på gældende krav om ansøgning og opnåelse af den generelle
våbenhandlertilladelse, ligesom våbenhandlerne stadig vil skulle kræve forevisning af ID. Lovforslaget
pålægger dog våbenhandlerne fremover at kontrollere, at den kunde, som ønsker at erhverve sig en
peberspray, har den nødvendige tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde og bære peberspray. Med
udgangspunkt i det relativt lave antal pebersprays, der må forventes solgt under den foreslåede ordning og
en mindre stigning i våbenhandlernes tidsforbrug til kundekontrol, vurderer OBR at de ændrede krav vedr.
pebersprayordningen vil medføre administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. Konsekvenserne
kvantificeres derfor ikke nærmere.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0016.png
Justitsministeriet har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget vurderet, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget. OBR har yderligere
ingen bemærkninger hertil.
Kontaktperson vedr. ovenstående oplysninger:
Morten Vestergaard Hansen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 3529 1213
E-post
[email protected]
Med venlig hilsen
Catharina Rude
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
Jura
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291992
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0017.png
[email protected]
[email protected]
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
16. november 2020
Sagsnr. 2020-10-0533
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v.
Vi har med tak modtaget invitation til at afgive høringssvar i anledning af Justitsministeriets udkast
til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer mv. (tilbagerulning af
pebersprayordningen mv.). Vores kommentarer er som følger:
Vi var også inviteret til at afgive høringssvar i forbindelse med indførelse af pebersprayordningen
pr. 1. januar 2019. I den forbindelse tilkendegav vi, at flere af vores medlemmer vil være imod
pebersprayordningen på grund af frygten for eskalering af vold og på grund af frygten for, at de
lovlige peberspray ville blive medbragt i det offentlige rum, og det ville eskalere voldelige overfald.
Ligesom Regeringen finder vi det bekymrende, at den af Justitsministeriet udarbejdede rapport
om erfaringer med ordningen har vist en stor stigning i antallet af fældende afgørelser, hvor
peberspray indgår. Dette stemmer godt overens med, at vi – i modsætning til før 2019 – har været
i kontakt med ofre for forbrydelser, der har været udsat for vold, hvor peberspray indgår.
Enhver form for voldeligt overfald har potentielt stor betydning for ofret. Når der i forbindelse
med et voldeligt overfald er anvendt peberspray, føles det ekstraordinært krænkende, da
pebersprayen fremstår som et reelt våben. Det er vores erfaring, at ofre for forbrydelser, hvor der
er anvendt våben, oplever sig særligt krænket.
I det lys kan vi fuldt ud tilslutte os tilbagerulningen af ordningen, således at antallet af peberspray i
såvel private hjem som det offentlige rum, kan minimeres til de undtagelsestilfælde, hvor der er
tale om særligt udsatte personer (som f.eks. stalking ofre eller ofre for æresrelaterede
forbrydelser), der har et helt særligt behov for beskyttelse.
HJÆLP VOLDSOFRE
Rådhusstræde 7, 1.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook – Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0018.png
Vi støtter således også, at den gældende ordning med særlig tilladelse til erhvervelse og
besiddelse af peberspray i det offentlige rum for særligt udsatte personer bevares. Vi mener, at
der for så vidt angår disse særlig udsatte personer, ikke er risiko for misbrug.
For så vidt angår lovforslagets anden del, dvs. tilladelse til at svenske toldere bærer peberspray og
gummiknippel, mener vi ej heller, at der er risiko for misbrug. Vi har således heller ikke
bemærkninger til denne del af lovforslaget.
Endelig har vi ikke bemærkninger til den tredje del af lovforslaget. Denne del af lovforslaget synes
ikke at have nogen betydning for foreningen og vores medlemmer.
Med venlig hilsen
HJÆLP VOLDSOFRE
Talsperson Helle Hald, advokat (H), partner – SIRIUS advokater
HJÆLP VOLDSOFRE
Rådhusstræde 7, 1.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook – Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0019.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Fremsendt per mail til
[email protected]
og
[email protected]
København, 17. november 2020
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v. (Tilbagerulning af pebersprayordningen m.v.)
sagsnr. 2020-10-0533
Foreningen Joan-Søstrene har modtaget ovennævnte forslag til høring. Af forslaget er umiddelbart alene
spørgsmålet om tilbagerulning af den tidligere indførte pebersprayordning af relevans for Joan-Søstrenes
brugere.
Joan-Søstrene, som i over 40 år har rådgivet kvinder udsat for vold, voldtægt, incest og seksuel
chikane, stillede i forbindelse med indførelse af den nuværende lovgivning netop spørgsmålstegn ved
loven, herunder særligt omkring risikoen for, at pebersprays ville kunne misbruges som angrebsvåben.
Vi kan nu konstatere, at det forventede misbrug af pebersprays desværre er blevet en realitet. Vi kan
derfor erklære os enige i den delvise tilbagerulning af loven.
Vi er også enige i, at der bør sikres en adgang for udsatte personer til at få tilladelse til at besidde
pebersprays, også på offentligt tilgængelige steder. Det må i denne forbindelse dog være en forudsætning,
at adgangen hertil ikke gøres så besværlig, at adgangen reelt udvandes. Det bemærkes, at der er et stort
hensyn at tage den gruppe voldsudsatte mennesker - særligt kvinder - som er udsat for forfølgelse fra en
tidligere kæreste/samlever eller blot en stalker. Dette hensyn tilgodeses naturligvis ikke ved blot at give
dem en særlig tilladelse til at forsvare sig selv med en peberspray, men det kan i situationen måske bidrage
til en form for tryghed og også give den udsatte en chance for at undgå et voldeligt overfald.
Det kan være relevant her at erindre om, at politiets meget sparsomme brug af lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning er én af de tre alvorligste anbefalinger i Europarådets ekspertgruppe
GREVIOs evaluering af Danmarks efterlevelse af Istanbulkonventionen fra november 2017. Det indtryk
GREVIO fik under deres besøg i Danmark, er desværre genkendeligt i forhold til vores erfaring med
voldsudsatte kvinder i Joan-Søstrenes rådgivning. Vi vil derfor opfordre til politisk handling, ikke bare med
tilbagerulning af peberspray, men med en reel opgradering af politiets indsats i forhold til voldsudsatte
kvinder, for eksempel i form af en Respekt-pakke for ofre for parforholdsvold.
Såfremt der ønskes yderligere oplysninger, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Joan-Søstrene
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0020.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Fredericia, den 13. november 2020
Deres sagsnummer 2020-10-0533
Offerrådgivningen i Danmark forholder sig udelukkende til den del af lovforslaget, der vedrø-
rer peberspray.
1. Offerrådgivningen i Danmark støtter, at man vil ophæve muligheden for lovligt at
bruge pebersprays til forsvar i hjemmet. Vi kan henvise til vores tidligere høringssvar.
2. Vi har samme bemærkninger til særligt udsatte personers mulighed for at få tilladelse
til at have peberspray, som fremgår at vores tidligere høringssvar.
Vores tidligere høringssvar fra 4. oktober 2018:
Ad 1)
Det er grundlæggende ikke ønskeligt at bevæbne befolkningen. Det er i strid med en langvarig
dansk tradition.
Der er allerede vide rammer og muligheder for at forsvare sig selv og ikke mindst forebygge
angreb i hjemmet, herunder ved tekniske foranstaltninger.
Derfor bør oplysningskampagner opprioriteres.
Der er ingen oplysninger om udenlandske undersøgelser, der underbygger forslaget.
Det er efter
forslaget alene lovligt at anvende pebersprayen i ”lovligt nødværge”, som er et
ikke helt nemt begreb. Som eksempel nævnes hjemmerøveri. Røveri foreligger, når nogen ved
”vold eller trussel om øjeblikkelig anvendelse af vold” … Hjemmerøverier er yderligere
kvali-
ficeret ved at være ”røverier, hvor gerningsmanden og offeret ikke har haft forudgående per-
sonlige relationer, hvor motivet må antages at være en formodning om værdier i offerets
hjem, og hvor gerningsmanden er trængt ind i det private hjem, uanset at beboerne var
1/2
Landsformand for Offerrådgivningen i Danmark | Knut A. Gulbrandsen| Vesterballevej 5 | 7000 Fredericia | Tlf. 2925 4335
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0021.png
hjemme”. Retspraksis på området viser, hvor svært det er at slå fast, om der er tale om et
egentligt hjemmerøveri.
Men man skal altså, inden man bruger pebersprayen, gøre sig klart, om der bare er tale om en
almindelig indbrudstyv, en røver eller en egentlig hjemmerøver. For ellers kan man blive straf-
fet for at bruge pebersprayen. Og mon ikke i hvert fald hjemmerøveren mindst vil have en
peberspray. Og risikoen for at den almindelige indbrudstyv fremover også vil have en peber-
spray, forekommer stor.
Hertil kommer, at lovforslaget gør det muligt for alle over 18 år at købe en peberspray uden
nogen form for registrering eller kontrol af eventuel kriminel fortid eller lignende.
Ad 2)
Offerrådgivningen i Danmark vil ikke udtale sig imod, at politiet kan give særligt udsatte per-
soner tilladelse til at have en peberspray efter samme kriterier, som gælder for udstedelse af
våbentilladelse.
Man bør dog være meget opmærksom på, hvilke kriterier der anvendes, og at anvendelse er
begrænset til lovligt nødværge, med de vanskeligheder det indebærer. F.eks. er stalkere sjæl-
dent voldelige, hvorfor det er svært at se, hvornår en peberspray kan anvendes mod dem. Ved
samlivsrelaterede konflikter er det også svært at se, hvornår pebersprayen vil medvirke til en
nedtrapning af konflikten, måske snarere det modsatte. Det samme gælder som udgangspunkt
ved æresrelaterede konflikter. Generelt for disse konflikter er jo, at der ikke er tale om en
enkeltstående situation, men om noget vedholdende.
Så også her vil forebyggende indsats og bedre bistand til de truede være vigtig og bør opprio-
riteres.
Med venlig hilsen
Knut A. Gulbrandsen
Landsformand
Offerrådgivningen i Danmark
2/2
Landsformand for Offerrådgivningen i Danmark | Knut A. Gulbrandsen| Vesterballevej 5 | 7000 Fredericia | Tlf. 2925 4335
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0022.png
Justitsministeriet
Politi- og Strafferetsafdelingen
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 18. november 2020
JOURNAL NR.
RA-2020-3200604-50
SAGSBEHANDLER: CVI/
Ved e-mail af 21. oktober 2020 har Justitsministeriet anmodet om Rigsadvokatens
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer m.v. (Tilbagerulning af pebersprayordningen, udenlandske civile
statsmyndigheders adgang til at bære, ind- og udføre visse våben og implementering af
forordning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse af
udgangsstoffer til eksplosivstoffer m.v.).
Der lægges med lovudkastet op til, at det sanktioneres med bøde i de tilfælde, hvor
erhvervsdrivende og onlinemarkedspladser ikke overholder forpligtelser i medfør af
artikel 9, stk. 2, i forordning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019, hvor det som noget nyt
fastlægges, at disse skal indføre passende, rimelige og proportionale procedurer til
afsløring af mistænkelige transaktioner tilpasset det specifikke miljø, hvori de
regulerede udgangsstoffer til eksplosivstoffer gøres tilgængelige.
Derudover lægges der med lovudkastet op til, at overtrædelser af forordningens artikel
8, stk. 4 og 5, der indeholder krav til erhvervsdrivendes opbevaring af oplysninger i 18
måneder og onlinemarkedsplatformes foranstaltninger til at sikre, at dens brugere
overholder kontrolforpligtelserne i artikel 8, også sanktioneres med bøde.
Det følger af de almindelige bemærkninger til lovudkastet (Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.), at det er under afklaring, hvad foranstaltningerne
for onlinemarkedspladser efter forordningens artikel 8, stk. 5, vil skulle bestå i, ligesom
det følger, at det ligeledes
er under afklaring, hvad de ”passende, rimelige og
1
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
forholdsmæssige procedurer”,
som erhvervsdrivende og onlinemarkedspladser fremover
skal indføre efter forordningens artikel 9, stk. 2, vil bestå i.
Rigsadvokaten skal i den forbindelse bemærke, at strafforfølgning i forhold til
ovenstående må antages at skulle afvente denne afklaring.
Med venlig hilsen
Henriette Rosenborg Larsen
Statsadvokat
2
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0024.png
Justitsministeriet, departementet
Att.: Politikontoret
Dato: 18-11-2020
J. nr.: 2020-052177
Dok.nr.: 1080605
Politiområdet
Naional Efterforskningsafdeling
Juridisk Sekretariat
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 33 14 88 88
Email: [email protected]
Høringssvar
1.
Justitsministeriet har ved e-mail af 21. oktober 2020 anmodet om Rigspolitiets
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplo-
sivstoffer m.v. (Tilbagerulning af pebersprayordningen, udenlandske civile
statsmyndigheders adgang til at bære, ind- og udføre visse våben og implemente-
ring af forordning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse
af udgangsstoffer til eksplosivstoffer m.v.).
Rigspolitiet har indhentet bemærkninger til høringen fra landets politikredse og fra
Politiets Administrative Center (PAC). Bemærkningerne fra kredsene og fra PAC
er indarbejdet i Rigspolitiets høringssvar.
Høringssvaret behandler forslagets punkt om tilbagerulning af pebersprayordnin-
gen under punkt 2. Forslaget om en bemyndigelsesbestemmelse til at justitsmini-
steren kan bestemme, at visse dele af våbenlovens kontrolordning ikke gælder for
udenlandske civile statsmyndigheder behandles under punkt 3, mens forslagets
punkt omhandlende implementering af forordningen om markedsføring og brug af
udgangsstoffer til eksplosivstoffer behandles under punkt 4.
2.
For så vidt angår forslaget om tilbagerulning af pebersprayordningen lægges der
bl.a. op til, at udsatte personer med særligt behov for beskyttelse i højere grad end
i dag kan få politiets tilladelse til at besidde og bære peberspray i det offentlige rum,
uden at der ændres på gruppen af personer, der kan meddeles tilladelse.
Rigspolitiet skal i denne forbindelse bemærke, at det af hhv. våbenbekendtgørelsen
og våbencirkulæret også fremadrettet klart bør fremgå efter hvilke kriterier, der skal
kunne meddeles tilladelse til at besidde og bære peberspray på offentlige tilgænge-
lige steder, herunder eksempler på hvilke konkrete oplysninger om ansøgers behov,
som skal kunne danne grundlag for imødekommelse af ansøgningen.
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0025.png
PAC har bemærket, at afgiftsfritagelsen sammenholdt med hensigten om, at der i
højere grad end i dag skal åbnes op for, at udsatte personer kan opnå tilladelse til at
bære peberspray, kan forventes at medføre en stigning i antallet af ansøgninger,
hvilket vurderes, at ville medføre et øget ressourceforbrug hos PAC.
Det bemærkes derudover, at lovforslagets § 2, stk. 2, om bortskaffelse alene om-
handler peberspray, der er
lovligt
erhvervet inden den 1. februar 2021. Det er ikke
nærmere beskrevet, hvorledes politiet skal forholde sig i tilfælde af, at en person
ønsker at aflevere en peberspray, der ikke er lovligt erhvervet inden den 1. februar
2021 – det være sig en peberspray, der enten er for kraftig (mere end 500.000
scoville heat units) eller er blevet indført uden tilladelse.
Det bør i den anledning overvejes at give et generelt frit lejde for indlevering af
peberspray, idet det kan være forbundet med vanskeligheder umiddelbart at afgøre,
om en peberspray er lovligt anskaffet, jf. Justitsministeriets rapport om erfaringerne
med pebersprayordningen, side 15, afsnit 4.4.3.
3.
Det følger af forslagets § 1, nr. 9, at justitsministeren bemyndiges til at bestemme,
at reglerne om at bære samt indføre og udføre peberspray og gummiknipler, jf. vå-
benlovens § 1, stk. 1, nr. 5, § 2, stk. 1, og § 6, stk. 1, nr. 1, ikke skal gælde for en
given udenlandsk civil statsmyndighed.
Det anføres i forslaget, at det forventes, at det i en tillægsaftale bl.a. skal fastsættes,
at tjenestevåben ikke må anvendes på dansk territorium, bortset fra eventuelle til-
fælde af nødværge. Rigspolitiet finder, at der endvidere med fordel kan tages stil-
ling til, hvorledes eventuelle situationer, hvor en udenlandsk civil statsmyndighed
har anvendt de pågældende tjenestevåben på dansk territorium, nærmere skal hånd-
teres af de relevante myndigheder.
4.
Vedrørende implementering af artikel 9, stk. 2, i forordningen om markedsføring
og brug af udgangsstoffer til eksplosivstoffer finder Rigspolitiet, at det under hen-
syn til de erhvervsdrivendes efterlevelse af forpligtelsen til at fastsætte passende,
rimelige og forholdsmæssige procedurer i praksis, og under hensyn til myndighe-
dernes håndhævelse af forpligtelsen, bør præciseres nærmere, hvori de pågældende
procedurer skal bestå.
Side 3
Dok.nr. 1080605
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2289688_0026.png
Politiets Administrative Center har oplyst, at man forventer et øget ressourcefor-
brug i forbindelse med behandling af et større antal ansøgninger om dispensation
til at indføre, erhverve, besidde, bære og anvende udgangsstoffer til eksplosivstof-
fer, idet der fremadrettet skal ansøges om dispensation til stoffer, der i dag kan ind-
føres, erhverves, besiddes og anvendes af privatpersoner uden dispensation (herun-
der svolvsyre med en grænseværdi på 40 %).
Rigspolitiet har ikke bemærkninger til lovforslagets øvrige dele.
Side 3
Dok.nr. 1080605
Med venlig hilsen
Christian Nyland
fuldmægtig