Erhvervsudvalget 2020-21
L 109 Bilag 2
Offentligt
2285064_0001.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0002.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0003.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt til:
[email protected]
Kopi sendt til:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
13. august 2020
J.nr. 2020-11-0420
Dok.nr. 235913
Sagsbehandler
Rasmus Martens
Bemærkninger til høring over lovforslag om implementering af
kapitalkravsdirektivet (CDR V) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD
II)
1.
Datatilsynet har den 30. juni 2020 modtaget udkast til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder og lov om ka-
pitalmarkeder og om ophævelse af lov om finansiel stabilitet.
2.
Datatilsynet har – som følge af lovforslagets betydelige omfang – været i telefonisk kontakt
med Finanstilsynet for at få afklaret, hvilke dele af lovforslaget der vedrører behandling af per-
sonoplysninger.
Datatilsynet gør i den forbindelse opmærksom på, at det følger af databeskyttelseslovens §
28, at Datatilsynets udtalelse skal indhentes i forbindelse med udarbejdelse af lovforslag, be-
kendtgørelser m.v., som har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger.
Datatilsynet anmoder på baggrund deraf om, at det for fremtiden fremgår specifikt af hørings-
brevet, hvilke dele af et udkast der vedrører behandling af personoplysninger.
3.
Datatilsynet har herefter følgende bemærkninger til lovforslaget:
3.1.
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 38, at der i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 24 af 4. januar 2019, i § 61, indsættes stk.
4, hvoraf følgende fremgår:
”Stk. 4. I forbindelse med Finansiel Stabilitets varetagelse af sine opgaver, jf. stk. 1, finder
reglerne om oplysningspligt og indsigtsret i artikel 13-15 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om op-
hævelse af direktiv 95/46/EF ikke anvendelse på Finansiel Stabilitet eller dets datterselska-
ber. Dette fælder dog ikke for rettigheder og pligter i forholdet mellem Finansiel Stabilitet og
medarbejdere i Finansiel Stabilitet og dets datterselskaber.”
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Det fremgår af lovudkastets afsnit 2.10.1 om gældende ret, afsnit 2.10.2 om Erhvervsministe-
rens overvejelser og afsnit 2.10.3 om den foreslåede ordning, at baggrunden for bestemmel-
sen bl.a. er Finansiel Stabilitet igennem sit virke kommer i besiddelse af en lang række oplys-
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
ninger, herunder fortrolige oplysninger om den finansielle virksomhed og dens kunder. Oplys-
ningerne kan endvidere have karakter af intern viden og kan være markedsfølsom.
Det strider mod formålet med Finansiel Stabilitet, at registrerede gennem oplysningspligten og
indsigtsretten i databeskyttelsesforordningens artikel 13-15 kan få indsigt i, at Finansiel Sta-
bilitet behandler oplysninger om den pågældende, hvilket vil kunne påvirke den finansielle virk-
somheds situation, herunder skabe et ”run” på virksomheden.
Endvidere fremgår det, at Finanstilsynet vurderer, at databeskyttelseslovens § 22 ikke er an-
vendelig, idet den ikke skaber fornøden fortrolighed, da der skal træffes en afgørelse om at
begrænse den registreredes rettigheder, hvorved den registrerede kan få en indikation om, at
Finansiel Stabilitet behandler oplysninger om den pågældende.
Finanstilsynet har desuden anført, at det ikke er hensigtsmæssigt, at Finansiel Stabilitet skal
anvende ressourcer på at strukturere modtagne oplysninger, når Finansiel Stabilitet i øvrigt ar-
bejde på at afvikle samtlige aktiviteter i de overtagne virksomheder.
Finanstilsynet har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt at indsætte en generel undtagelse
af Finansiel Stabilitet fra forpligtelserne efter databeskyttelsesforordningens artikel 13-15, jf.
forordningens artikel 23, stk. 1, litra e og h, da dette i højere grad tager hensyn til Finansiel
Stabilitets formål.
Det er Datatilsynets opfattelse, at det er meget vidtgående helt at afskære de registreredes
rettigheder efter databeskyttelsesforordningens artikel 13-15.
Datatilsynet anerkender imidlertid, at flere af de forhold, som Finanstilsynet har anført, efter
en konkret vurdering kan begrunde en begrænsning af de registreredes rettigheder.
Datatilsynet har noteret sig, at forordningens artikel 13, stk. 4, artikel 14, stk. 5, litra a-d og da-
tabeskyttelseslovens § 22, efter Finanstilsynets opfattelse ikke i tilstrækkeligt omfang tilgode-
ser behovet for at begrænse rettighederne i databeskyttelsesforordningens artikel 13-15, hvil-
ket er baggrunden for den foreslåede bestemmelse.
Det er dog Datatilsynets opfattelse, at Finanstilsynet bør overveje, om (undtagelses) bestem-
melsen kan præciseres og begrænses til alene at gælde, så længe fortrolighedsbehovene gør
sig gældende. Eksempelvis er behovet for fortrolighed umiddelbart ikke længere nødvendigt,
såfremt det bliver offentligt kendt, at den finansielle virksomhed, som Finansiel Stabilitet afvik-
ler, er nødlidende, eller i tilfælde hvor Finansiel Stabilitets aktivitet har karakter af almindelig
bankdrift.
Det er endvidere uklart for Datatilsynet, hvorvidt Finanstilsynet i tilstrækkelig grad har over-
vejet og eventuelt iagttaget databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 2, litra a-h – særligt
henset til at rettighederne efter artikel 13, 14 og 15 ønskes fuldstændig afskåret. Datatilsynet
henviser i den henseende til Betænkning 1565, hvoraf det fremgår, at:
”I en specifik lov – som eksempelvis helt afskærer indsigtsretten for en bestemt sagstype –
vil det være mere nærliggende end i en generel lov, at der i selve lovteksten fastsættes spe-
cifikke bestemmelser vedrørende de hensyn, som følger af artikel 23, stk. 2, litra a-h.
[...]
Side 2 af 3
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0005.png
Der er dog heller ikke ved en specifik lov et krav om, at hensynene i artikel 23, stk. 2, litra a-
h, skal fremgå af lovteksten. Eksempelvis vil det være relevant at håndtere artikel 23, stk. 2,
litra d, om garantier for at undgå misbrug, at man i forarbejderne adresserer, hvordan man vil
undgå misbrug.”
1
Side 3 af 3
Endelig bemærker tilsynet, at Finanstilsynet i udkastet umiddelbart ikke forholder sig til data-
beskyttelsesforordningens artikel 12, stk. 4, hvoraf det fremgår, at hvis den dataansvarlige ikke
træffer foranstaltninger i anledning af den registreredes anmodning, underretter den
dataansvarlige straks og senest en måned efter modtagelsen af anmodningen den registre-
rede om årsagen hertil og om muligheden for at indgive en klage til en tilsynsmyndighed og
indbringe sagen for en retsinstans.
3.2.
Endvidere fremgår det af lovforslaget, at der i lov om finansiel virksomhed ønskes tilføjet
§ 354, stk. 6, nr. 46-48, hvorefter det er muligt for Finanstilsynet at videregive oplysninger til
visse internationale organer, som f.eks. Den Internationale Valutafond, Verdensbanken og
Den Internationale Betalingsbank.
Det fremgår bl.a. at videregivelse kun foretages på baggrund af en udrykkelig anmodning fra
det pågældende internationale organ, og organet skal redegøre for, hvorfor de pågældende
oplysninger er nødvendige.
Endvidere følger det heraf, at i det omfang der videregives personoplysninger til de pågæl-
dende internationale organer, vil videregivelsen foretages i overensstemmelse med databe-
skyttelsesforordningen.
Datatilsynet har noteret sig, at videregivelse af personoplysninger vil ske i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningen.
Tilsynet bemærker dog, at særligt databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c om
dataminimering skal holdes for øje i forhold til en eventuel videregivelse af personoplysninger
til et eller flere af de internationale organer.
4.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, er Finanstilsynet velkommen til at rette
henvendelse til Datatilsynet på 33 19 32 00 eller til undertegnede på 29 49 32 89.
Med venlig hilsen
Rasmus Martens
1
Betænkning nr. 1565, Databeskyttelsesforordningen – og de retlige rammer for danske lovgivning, Del I, bind I, side 402
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0006.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0007.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0008.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0009.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0010.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0011.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0012.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0013.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0014.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0015.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0016.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0017.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0018.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0019.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0020.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0021.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0022.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0023.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0024.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0025.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0026.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0027.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0028.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0029.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0030.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0031.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. mail til [email protected]
med kopi til [email protected], [email protected] og [email protected]
Forsikring & Pensions høringssvar til lovforslag om implemen-
tering af kapitalkravsdirektivet (CRD V) og krisehåndterings-
direktivet (BRRD II)
Forsikring & Pension takker for muligheden for at afgive bemærkninger til forslag
til udkast til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om restrukturering
og afvikling af visse finansielle virksomheder og lov om kapitalmarkeder og om
ophævelse af lov om finansiel stabilitet (Ændringer som følge af revisioner af ka-
pitalkravsdirektivet (CRD V) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD II) mv.).
Lovforslaget har - som det fremgår af lovforslaget med bemærkninger til formål
at gennemføre EU-regulering rettet mod kreditinstitutter. Der er ikke fastlagt lig-
nende EU-regler for forsikringsselskaber. Flere af ændringerne vil dog også få
virkning for forsikrings- og pensionsbranchen. Det foreslås bl.a., at lovforslagets
§ 1, nr. 96 skal finde anvendelse på gruppe 1-forsikringsselskaber. Der er dermed
tale om overimplementering, hvilket bør fremgå af lovforslaget. Forsikring & Pen-
sion finder, at overimplementering kun bør ske, når særlige hensyn taler herfor,
herunder at der på forsikringsområdet har været situationer, hvor den pågæl-
dende regulering har manglet. Det bør fremgå af bemærkningerne, om det har
været tilfældet. Det bør desuden fremgå, om der arbejdes på at få reglerne indsat
i EU-reguleringen for forsikringsselskaber, så der sikres et level playing field i EU.
Det bør desuden klart begrundes, hvorfor det alene er valgt at overimplementere
i forhold til gruppe 1-forsikringsselskaber og ikke i forhold til andre virksomheder,
der er omfattet af lov om finansiel virksomhed eller den finansielle regulering.
Baggrunden for denne afgrænsede overimplementering bør således fremgå af lov-
forslaget.
17.08.2020
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Marie Riber Granborg
Konsulent, cand.jur
Dir.
41 91 90 97
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2020-00203
406586
Med venlig hilsen
Marie Riber Granborg
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0032.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0033.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0034.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. mail til:
[email protected]
med kopi til Belal Yassin ([email protected]), Mia Isabella
Porsager ([email protected]) og Rasmus Dietrichson ([email protected])
Høring vedrørende lovforslag om implementering af kapitalkravsdirektivet (CRD V) og
krisehåndteringsdirektivet (BRRD II)
17. august 2020
Finanstilsynet sendte den 30. juni 2020 udkast til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om restruk-
turering og afvikling af visse finansielle virksomheder og lov om kapitalmarkeder og om ophævelse af lov om
finansiel stabilitet (ændringer som følge af revisioner af kapitalkravsdirektivet (CRD V) og krisehåndteringsdirektivet
(BRRD II) m.v.) i høring.
Lokale Pengeinstitutter takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkastet.
Foreningen henviser til Finans Danmarks høringssvar og har ikke yderligere at tilføje.
Med venlig hilsen
Pia Knudsen
Lokale Pengeinstitutter
Toldbodgade 33, 4. sal
1253 København K
T: 33 41 84 00
F: 33 91 30 35
[email protected]
Cvr-nr.: 15 51 53 17
www.lopi.dk
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0035.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0036.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0037.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0038.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0039.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0040.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0041.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0042.png
L 109 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2285064_0043.png
HØRINGSSVAR
4. august 2020
20/07483-2
Høringssvar vedr. lovforslag om implementering af kapitalkravsdi-
rektivet (CRD V) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD II)
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det foreslås at tilpasse
§ 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, hvorefter afgørelser truffet i
medfør af disclosureforordningen vil kunne indbringes for Erhvervsan-
kenævnet.
Nævnenes Hus bemærker, at den påtænkte udvidelse af klageadgangen til
Erhvervsankenævnet kan medføre en væsentligt øget tilgang af nye kla-
ger til nævnet. Såfremt det er tilfældet, tager Nævnenes Hus forbehold
for godtgørelse for de øgede udgifter, som Nævnenes Hus påføres i for-
bindelse med klagesager vedrørende afgørelser truffet i medfør af disclo-
sureforordningen.