Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 105
Offentligt
2308393_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 2357
17. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 16 (L 105), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 16:
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål nr. 6 oplyse, hvilke demografi-
ske og socioøkonomiske gennemsnitlige arbejdstider, der knyttes til helårsperso-
nerne, samt hvilke empiriske erfaringer med arbejdstid for seniorer disse er skøn
hviler på? Ministeren bedes i svaret oplyse, om arbejdstiden afhænger af alderen og
i bekræftende fald ønskes oplyst i hvilket forhold arbejdstiden afhænger af alde-
ren.”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser følgende:
”I
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger tilknyttes beskæftigede en køns-,
alders- og socioøkonomisk betingede gennemsnitlige arbejdstid beregnet på baggrund
af Danmarks Statistiks registerdata. Således afspejler beregningsgrundlaget observeret
data,
jf. figur 1.
Efter planlægningshorisonten forudsættes den demografisk og socioøkonomisk betin-
gede gennemsnitlige arbejdstid i udgangspunktet at være konstant, hvilket afspejler en
antagelse om uændret adfærd over tid. Udviklingen i den samlede gennemsnitlige ar-
bejdstid er derfor drevet af udviklingen i befolknings- og beskæftigelsessammensæt-
ningen. Endeligt korrigeres der for de forventede virkninger af øget uddannelsesniveau
samt vedtagne reformer,
jf. nærmere i DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig gen-
opretning af dansk økonomi,
august 2020, hvor der i kapitel 4 vises illustrative føl-
somhedsberegninger relateret til arbejdstidsforudsætninger.
I fremskrivningen er det grundlæggende beregningsteknisk antaget, at den demogra-
fisk og socioøkonomisk betingede gennemsnitlige arbejdstid er uændret ved forhøjel-
ser af folkepensionsalderen. Det indgår i fremskrivningen, at beskæftigede over folke-
pensionsalderen i høj grad udgøres af beskæftigede folkepensionister, som i gennem-
snit har en relativt lav årlig arbejdstid. Beskæftigede personer under folkepensionsal-
deren udgøres overvejende af ordinært beskæftigede, som har en højere gennemsnitlig
L 105 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvilke demografiske og socioøkonomiske gennemsnitlige arbejdstider der knyttes til helårspersonerne, og hvilke empiriske erfaringer med arbejdstid for seniorer disse skøn hviler på, til beskæftigelsesministeren
2308393_0002.png
årlig arbejdstid. I takt med at folkepensionsalderen forhøjes forskydes beskæftigelses-
sammensætningen imod bl.a. ordinært beskæftigelse, hvilket derfor indebærer en hø-
jere gennemsnitlig arbejdstid for den samlede beskæftigelse,
jf. figur 1
og
nærmere i
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 15 (L 105 - § 17. Beskæftigelsesmini-
steriet) af 15. december 2020.
Figur 1
Gennemsnitlige arbejdstid over alderstrin i 2015, 2025 og 2035
Timer
1.800
1.600
1.400
1.200
Timer
1.800
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
15
20
25
30
2015
35
40
45
2025
50
55
60
2035
65
70
75
Pensionsalder
i 2035
Pensionsalder
i 2015
Pensionsalder
i 2025
1.000
800
600
400
200
0
Anm.: Figuren illustrerer den gennemsnitlige arbejdstid for den samlede beskæftigelse inkl. støttet beskæftigelse.
Beregningsgrundlaget for den gennemsnitlige arbejdstid i de mellemfristede fremskrivner tager afsæt i
Danmarks Statistiks registerdata samt de løbende konjunkturvurderinger i de økonomiske redegørelser.
Kilde:
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi,
august 2020 og egne beregninger
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2