Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 104
Offentligt
2304355_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Boje Mathiesen (NB)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 9652
14. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 (L 104), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren opdatere svaret på L 104 - svar på spm. 1, så deltidskorrektion ud-
går?”
Svar:
Jeg fremsender hermed som ønsket af spørger en opdateret besvarelse af svar på
spm. 1 til L 104, så deltidskorrektion udgår. Der er markeret med overskrifter og
kursiv skrift, hvor afsnit i svaret er opdateret i forhold til svar på spm. 1 til L104.
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
fra oktober 2020 indføres en ny ret til tid-
lig pension, som skal give dem, der er startet tidligst på arbejdsmarkedet og som
har haft et langt og ofte hårdt arbejdsliv, mulighed for en værdig tilbagetrækning,
inden de er slidt helt ned.
Retten til tidlig pension baseres på anciennitet på arbejdsmarkedet som objektivt
kriterie, hvor anciennitet på arbejdsmarkedet opgøres som perioder i beskæftigelse
(herunder støttet beskæftigelse og beskæftigelse med løntilskud), på dagpenge, sy-
gedagpenge, barselsdagpenge, ledighedsydelse og praktik/skolepraktik. Derudover
tæller perioder som selvstændig og perioder under uddannelse efter det fyldte 40.
år også med.
På den måde spørgsmålet er formuleret er det valgt at opgøre den gennemsnitlige
akkumuleret erhvervserfaring, som anciennitet akkumuleret fra lønmodtagerbe-
skæftigelse, samt selvstændig virksomhed. Derudover er der valgt at tage udgangs-
punkt i den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer, som forventes at opnå
ret til tidlig pension i 2022, som vil være det første år ordningen eksisterer. Den
gennemsnitlige erhvervserfaring opgøres fra det det fyldte 16. år til det fyldte 61.
år.
Den statistiske metode til at fremskrive berettigede i
Aftale om en ny ret til tidlig
pension
er ikke eksplicit opdelt på de forskellige elementer, der indgår i ancienni-
tets-optællingen. Der er derfor valgt at tage udgangspunkt i de berettigedes regi-
strerede akkumulerede anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse, samt selvstændig
L 104 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om opdatering af svaret på spm. 1, så deltidskorrektion udgår, til beskæftigelsesministeren
virksomhed frem til og med 2018. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse
fra udlandet.
For enkelte af de yngre årgange, som forventes at kunne gå på tidlig pension i
2022, gælder det, at de er under 61 år ved udgangen af 2018. Det betyder, at de sta-
dig har tid tilbage, hvor de har mulighed for at akkumulere anciennitet, herunder
fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed. Det er i opgørelsen der-
for valgt at tage afsæt i årgang 1957, som vil være fyldt 61 år inden udgangen af
2018. Anciennitet for lønmodtagerbeskæftigelse opgøres dog på baggrund af ATP-
indbetalinger og for årgang 1957 var aldersgrænsen for, hvornår der blev indbetalt
ATP, 18 år. Det betyder, at der mangler beskæftigelsesoplysninger på baggrund af
administrative registre fra da de var 16-17 år.
Opdateret besvarelse i forhold til svar på L 104
spm. 1
Anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed er opgjort på
følgende to måder:
1. I den første opgørelse er anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og selv-
stændig virksomhed opgjort på samme måde som i Aftale om en ny ret til
tidlig pension. Det betyder, at lønmodtagerbeskæftigelse er deltidskorrige-
ret fra det 18. år, mens selvstændige har mulighed for at flytte anciennitet
(med visse begrænsninger) fra et givet kalenderår med overskud over dag-
pengegrænsen til år, hvor der ikke er opnået fuld anciennitet som selvstæn-
dig. Opgørelsen viser dermed hvor meget anciennitet, der tildeles for løn-
modtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed i Aftale om en ny ret til
tidlig pension. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.
2. I den anden opgørelse er anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse ikke
deltidskorrigeret fra det 18. år og selvstændige har ikke mulighed for at
flytte anciennitet (med visse begrænsninger) fra et givet kalenderår med
overskud over dagpengegrænsen til år, hvor der ikke er opnået fuld anci-
ennitet som selvstændig. Opgørelsen viser dermed antal fuldtidsår, som
personer i årgang 1957 i gennemsnit har været i lønmodtagerbeskæftigelse
og/eller selvstændig virksomhed. Dertil er der tillagt et skøn over beskæfti-
gelse fra udlandet.
For at give det mest retvisende sammenligningsgrundlag, er det valgt at sammen-
ligne den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer i årgang 1957, som hhv.
forventes og ikke forventes at opnå ret til tidlig pension i 2022, samt den gennem-
snitlige erhvervserfaring samlet set for årgangen. Hele årgang 1957 opnår ret til
folkepension i 2024. Den gennemsnitlige erhvervserfaring opgøres derfor ikke
frem til folkepensionsalderen for nogle af grupperne, da det vil gøre tallene usam-
menlignelig med den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer, som forven-
tes at få ret til tidlig pension, hvor anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og
selvstændig virksomhed kun er opgjort frem til det fyldte 61. år.
Opdateret bevarelse i forhold til svar på L 104
spm. 1
Den gennemsnitlige erhvervserfaring (akkumuleret fra det fyldte 16. år til det fyldte
61. år) for personer i årgang 1957 er 35,0 år, jf. tabel 1. Ses der i stedet på antallet
af fuldtidsår (opgørelse uden deltidskorrektion af lønmodtagerbeskæftigelse og
2
L 104 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om opdatering af svaret på spm. 1, så deltidskorrektion udgår, til beskæftigelsesministeren
2304355_0003.png
uden selvstændiges mulighed for at flytte anciennitet), så har denne gruppe 32,7 år
som lønmodtager eller selvstændig.
For de personer i årgang 1957, som forventes at få ret til tidlig pension i 2022,
selv hvis retten først kan benyttes i de efterfølgende år, er den gennemsnitlige er-
hvervserfaring 41,3 år. De får ret til tidlig pension, da de i Aftale om en ny ret til
tidlig pension tildeles 1,125 års ekstra anciennitet, da der mangler beskæftigelses-
oplysninger på baggrund af administrative registre fra da de var 16-17 år. Ses i
stedet på antallet af fuldtidsår, så har denne gruppe i gennemsnit akkumuleret 39,2
år som lønmodtager eller selvstændig. Når anciennitet ikke opgøres ud fra fuldtid-
sår i Aftale om en ny ret til tidlig pension så skyldes det et ønske om en reel lige
adgang for kvinder og mænd. En opgørelse ud fra fuldtidsår vil betyde, at det vil
være vanskeligere for kvinder at opnå ret til tidlig pension, da kvinder oftere arbej-
der på deltid end mænd.
Den gennemsnitlige erhvervserfaring er væsentlig lavere for den del af årgang
1957, som ikke opnår ret til tidlig pension. De har i gennemsnit akkumuleret 30,9
år fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed. Ses i stedet på antal
fuldtidsår, så har denne gruppe i gennemsnit akkumuleret 28,5 år som lønmodta-
ger eller selvstændig.
For de 1.000 personer i årgang 1957 med mindst erhvervserfaring, som forventes
at få ret til tidlig pension i 2022, er den gennemsnitlige erhververfaring 33,1 år.
Det er en forholdsvis lille gruppe sammenlignet med alle i årgang 1957, som for-
ventes at få ret til tidlig pension. Gruppen får ret til tidlig pension, da de tildeles
1,125 års ekstra anciennitet på grund af manglende beskæftigelsesoplysninger fra
da de var 16-17 år og derudover har de samtidig fra det fyldte 16. år til det fyldte
61. år haft perioder på dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, ledigheds-
ydelse, praktik/skolepraktik og/eller perioder på uddannelse efter det fyldte 40. år.
Ses i stedet på antallet af fuldtidsår, så har denne gruppe på 1.000 personer i gen-
nemsnit akkumuleret 28,5 år som lønmodtager eller selvstændig.
Tabel 1
Erhvervserfaring akkumuleret fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig
virksomhed
Gennemsnitlig erhvervserfaring,
hvor anciennitet fra lønmodtagerbe-
Gennemsnitlig erhvervserfa-
skæftigelse og selvstændig virksom-
ring, målt i antal hele år
2
hed er opgjort som i Aftale om en ny
ret til tidlig pension
1
Hele årgang 1957
- Heraf dem, som forventes at få ret
til tidlig pension i 2022
- Heraf dem, som ikke forventes at få
ret til tidlig pension i 2022
35,0 år
41,3 år
30,9 år
32,7 år
39,2 år
28,5 år
3
L 104 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om opdatering af svaret på spm. 1, så deltidskorrektion udgår, til beskæftigelsesministeren
Anm.: 1) Opgørelsen inkluderer anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse (herunder støttet beskæftigelse og beskæf-
tigelse i løntilskud) og selvstændig virksomhed, som er opgjort efter de samme principper som i
Aftale om en ny
ret til tidlig pension.
Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.
2) Opgørelsen inkluderer anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse (herunder støttet beskæftigelse og beskæf-
tigelse i løntilskud) og selvstændig virksomhed målt i antal hele år. Dvs. at lønmodtagerbeskæftigelsen ikke er
deltidskorrigeret fra det 18. år og selvstændige har ikke muligheden for at flytte anciennitet (med visse be-
grænsninger) fra et givet kalenderår med overskud over dagpengegrænsen til år, hvor der ikke er opnået fuld
anciennitet som selvstændig. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.
Opgjort for hhv. berettigede og ikke berettigede personer, som er i alderen for tidlig pension, selv hvis retten
først kan benyttes i de efterfølgende år.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative
oplysninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4