Retsudvalget 2020-21
B 7
Offentligt
2317978_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2021
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2020-0040-0090
1753076
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om indførelse af en 18-årsmindstealder for omskæring af
raske børn (B 7), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 8. december 2020.
Nick Hækkerup
/
Ragna Carl Thrane Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om i hvilket omfang argumenterne i bl.a. § 10 i tatoveringsloven og sundhedslovens § 107, stk. 3 afviger fra drengeomskæring, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indfø-
relse af en 18-årsmindstealder for omskæring af raske børn (B 7) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Kosmetisk kirurgi, tatoveringer og sterilisation er som det klare
udgangspunkt forbudt for børn under 18 år med henvisning til
indgrebenes permanens og konsekvenser, jf. bl.a. § 10 i tatove-
ringsloven og sundhedslovens § 107, stk. 3. Vil ministeren re-
degøre for i, hvilket omfang disse argumenter afviger fra dren-
geomskæring?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Sundheds- og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen ind-
hentet et bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som oplyser
følgende:
”Styrelsen kan oplyse, at reglerne om kosmetisk be-
handling kun omfatter korrektiv virksomhed, hvor
det kosmetiske hensyn udgør den afgørende indika-
tion, eller behandling, der som hovedformål har til
hensigt at forandre eller forbedre udseendet. Om-
skæring er ikke omfattet af denne definition.
Styrelsen kan videre oplyse, at tatovering ikke er læ-
geforbeholdt virksomhed, og at tatoveringsloven
ikke omfatter tatovering, der sker som led i behand-
ling, fx rekonstruktion af brystvorte efter operation
for brystkræft.
Efter styrelsens opfattelse er der derfor ikke tale om
sammenlignelige regelsæt.”
Sundheds- og Ældreministeriet kan henholde sig til styrelsens
bidrag.”
2