Retsudvalget 2020-21
B 7
Offentligt
2317960_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2021
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2020-0040-0090
1752848
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om indførelse af en 18-årsmindstealder for omskæring af
raske børn (B 7), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 8. december 2020.
Nick Hækkerup
/
Ragna Carl Thrane Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om ministeren mener, at kvaliteten af vejledningen om ikke-terapeutisk omskæring af drenge, udarbejdet af Styrelsen for Patientsikkerhed, kan forsvares, når samtlige læge- og sundhedsfaglige selskaber har trukket sig fra processen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indfø-
relse af en 18-årsmindstealder for omskæring af raske børn (B 7) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at kvaliteten af vejledningen om ikke-tera-
peutisk omskæring af drenge, udarbejdet af Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed, kan forsvares, når samtlige læge og sundheds-
faglige selskaber har trukket sig fra processen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Sundheds- og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen ind-
hentet et bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som oplyser
følgende:
”Styrelsen for Patientsikkerheds mål med vejlednin-
gen har været at præcisere og tydeliggøre autorisa-
tionslovens § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed
i forbindelse med ikke-terapeutisk omskæring af
drenge. Dette gælder særligt i relation til hygiejne,
operationsmetode, valg og brug af bedøvelse og
smertelindrende behandling samt information til
dreng og forældre.
Dette skal ses i lyset af, at der ikke kan opstilles krav
i vejledningen, som går ud over, hvad der følger af
gældende lovgivning. Det har med vejledningen væ-
ret muligt at præcisere juridiske forhold, samt at be-
skrive hvad der sundhedsfagligt vil falde inden for
rammerne af autorisationslovens bestemmelse om,
at en autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu-
og samvittighedsfuldhed.
Styrelsen finder det meget beklageligt, at det ikke
var muligt at opdatere vejledningen med en faglig
arbejdsgruppes samarbejde. Opdateringen er i stedet
sket med baggrund i notatet fra februar 2020, sup-
plerende sparring med metodekonsulenter og viden
fra det amerikanske børneanæstesiologiske selskab
(Society for Pediatric Anesthesia).
Styrelsen skal i øvrigt henvise til pkt. 2 og 3 i styrel-
sens høringsnotat til vejledningen om ikke-terapeu-
tisk omskæring af drenge fra november 2020, som
er offentliggjort på høringsportalen.”
2
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om ministeren mener, at kvaliteten af vejledningen om ikke-terapeutisk omskæring af drenge, udarbejdet af Styrelsen for Patientsikkerhed, kan forsvares, når samtlige læge- og sundhedsfaglige selskaber har trukket sig fra processen, til justitsministeren
Sundheds- og Ældreministeriet kan henholde sig til styrelsens
bidrag.
Sundheds- og Ældreministeriet har desuden vedlagt følgende
dokumenter til brug for udlevering til Folketingets Retsudvalg i
forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet:
Styrelsen for Patientsikkerheds notat om
ikke-terapeu-
tisk omskæring af drenge
Styrelsen for Patientsikkerheds
vejledning om ikke-tera-
peutisk omskæring af drenge
Styrelsen for Patientsikkerheds høringsnotat til
vejled-
ning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge”
3