Ligestillingsudvalget 2020-21
B 80 Bilag 7
Offentligt
2395862_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 80
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 00. maj 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om, at regeringen pålægges ikke at indføre en
ret til juridisk kønsskifte for børn
[af Liselott Blixt (DF), Birgitte Bergman (KF), Mette Thiesen (NB) og Henrik Dahl (LA) m.fl.]
1. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL og Sikandar Siddi‐
que (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
]
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance
Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis, Nye
Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af udvalget be‐
mærker, at beslutningsforslaget er fremsat som en reaktion
på, at regeringen lægger op til, at børn og unge skal have
mulighed for at ændre deres juridiske køn efter samme ord‐
ning som voksne. Regeringen mener ikke, at der skal være
nogen nedre aldersgrænse for det juridiske kønsskifte, men
foreslår, at hvis barnet er under 15 år, så skal det kræve
forældrenes samtykke.
DF, KF, NB og LA er modstandere af regeringen for‐
slag. Det er partiernes opfattelse, at en af de ting, der ken‐
detegner et barn, og som adskiller barndommen og voksenli‐
vet, er, at børn ikke i samme grad som voksne kan overskue
konsekvenserne af deres handlinger. At lade et barn skifte
juridisk køn, fordi barnet ønsker det, er ikke ansvarligt, da
barnet ikke nødvendigvis er klar over, hvad et juridisk køns‐
skifte indebærer, ligesom barnet er i hormonel udvikling og
derfor ikke nødvendigvis er konsistent i sit ønske om at
skifte køn. Børn skal have lov til at være børn og skal ikke
stilles over for identitetspolitiske spørgsmål og tage stilling
til, hvem de er.
Der er ikke under 1. behandlingen eller under udvalgs‐
behandlingen af beslutningsforslaget fremkommet argumen‐
ter, der gør, at partierne bag beslutningsforslaget ændrer
holdning. DF, KF, NB og LA er og bliver modstandere af
juridisk kønsskifte til børn.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at hjælpe og
imødekomme de børn og unge, der virkelig dybtfølt har
et ønske om at skifte køn, men samtidig vil V generelt
også gerne beskytte børnene, så de ikke tager forhastede
beslutninger. Derfor har V den holdning, at børn og unge
mellem 15 og 17 år kan få juridisk kønsskifte, hvis deres
forældre giver samtykke til det. Grænsen på 15 år er valgt,
da det også er grænsen for samtykke i behandlingen i sund‐
hedsvæsenet, hvor man selv har en ret stor medbestemmelse
som 15-årig. V stemmer imod beslutningsforslaget.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
SF’s og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker,
at forslaget om at fjerne aldersgrænsen for juridisk kønsskif‐
te var en del af regeringens udspil i forbindelse med PRIDE-
ugen 2020. SF og EL mener, at fjernelse af aldersgrænsen
for juridisk kønsskifte er vigtigt for at sikre transpersoners
mentale sundhed, særligt for børn og unge. SF og EL noterer
sig, at erfaringerne fra lande, hvor det er muligt for børn og
DokumentId
Journalnummer
B 80 - 2020-21 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2395862_0002.png
2
unge at ændre markeringen af køn i offentlige registre, er
positive i forhold til at forbedre børn og unges trivsel. Parti‐
erne mener desuden, at det er afgørende, at vi som samfund
anerkender og respekterer transpersoners ret til selv at træffe
beslutninger om egne livssituationer frem for at hindre børn
og unge adgang til en administrativ procedure, der vil skabe
reelle forbedringer i deres liv. SF og EL kan derfor ikke
støtte forslaget.
<Parti/partier>
<>
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 10. november 2020
og var til 1. behandling den 13. april 2021. Beslutningsfor‐
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Lige‐
stillingsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
indenrigs- og boligministeren til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Karin Gaardsted (S) Birgitte Vind (S)
nfmd.
Lars Aslan Rasmussen (S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Heidi Bank (V)
fmd.
Fatma Øktem (V) Jane Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V)
Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7