Ligestillingsudvalget 2020-21
B 80 Bilag 1
Offentligt
2318581_0001.png
LGBT komiteen arbejder med
lovgivning og rettigheder i
relation til LGBT-personer og
er partipolitisk uafhængig
CVR: 40636234
[email protected]
Tina Thranesen
[email protected]
Martin Iversen Christensen
[email protected]
Søren Laursen
[email protected]
komiteen.dk
Facebook
&
Twitter:
@lgbtkomiteen
13. januar 2021
Det Etiske Råd
[email protected]
Att. Formand Anne-Marie Axø Gerdes
Kopi til Folketingets Ligestillingsudvalg
Vedr.: Beslutningsforslag B 80 om, at regeringen pålægges ikke at indføre en ret til juridisk
kønsskifte for børn.
LGBT komiteen har bemærket, at Folketingets Ligestillingsudvalg har bedt Etisk Råd om en
udtalelse vedrørende juridisk kønsskifte for børn og unge under 18 år. Samtidig er der fremsat et
beslutningsforslag, B 80, om at pålægge regeringen ikke at indføre en ret til juridisk kønsskifte for
børn
1
.
Vi vil i den forbindelse gøre opmærksom på følgende.
Forslagsstillerne til beslutningsforslag B 80 skriver indledningsvis i deres begrundelse:
”Regeringen lægger op til, at børn og unge skal have mulighed for at ændre deres
juridiske køn efter samme ordning som voksne. Der er i regeringens forslag ikke en
nedre aldersgrænse for, hvor gammel man skal være for at få muligheden for juridisk
kønsskifte. Regeringen foreslår også, at er man under 15 år, kræver det forældrenes
samtykke (»Frihed til forskellighed – styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-
personer«, udspil fra regeringen, august 2020).”
Og senere i begrundelserne bl.a.:
”Forslaget om
lovliggørelse af kønsskifte
for børn under 18 år er en så stor
beslutning om lov og etik, at den fordrer, at borgerne skal have mulighed for at blive
taget med på råd, og derfor bør regeringens ønske om at indføre juridisk kønsskifte for
mindreårige ikke gennemføres.”
[vores fremhævning]
LGBT komiteen gør opmærksom på, at Regeringens »Frihed til forskellighed – styrkede rettigheder
og muligheder for LGBTI-personer« ikke indeholder forslag om hormonbehandling eller kirurgiske
indgreb på børn og unge. Beslutningsforslaget vedrører juridisk kønsskifte, som alene består i at
ændre en persons (barnet eller den unges) personnummer, så det kønsbetegnende endetal svarer
til pågældendes kønsidentitet. Det er væsentligt at bemærke, at juridisk kønsskifte intet som helst
har at gøre med hormonbehandling eller kirurgiske indgreb.
Med sin alarmistiske stil forsøger forslagsstillerne at skabe et billede af vægelsindede børn og unge,
der i umoden uforstand ikke forstår, de spiller hasard med deres velbefindende. Dette ligger meget
langt fra virkeligheden.
1
https://www.ft.dk/samling/20201/beslutningsforslag/b80/index.htm
B 80 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/1-2021 fra LGBT komiteen
2318581_0002.png
Der er f.eks. ikke tale om en dreng i en prinsessekjole til en børnefødselsdag. Der er ikke tale om en
grille. Der er tale om et barn eller en ung, der i et og alt føler sig som og agerer som en dreng eller
en pige, desuagtet personnummeret siger det modsatte.
I dag er det sådan, at barnet og den unge
indtil deres 18. år dagligt skal have at vide, at det, de føler, er forkert – i børnehaven, i skolen, i
klubben, på arbejdet. En dreng, der f.eks. får et job som avisomdeler, ydmyges ved at skulle
aflevere sit pigepersonnummer til sin arbejdsgiver. En pige, der f.eks. skal låne en bog på
biblioteket, ydmyges med at skulle vise sit drengesundhedskort.
Det vides fra trivselsundersøgelser, at denne gruppe børn og unge har markant dårligere trivsel end
gennemsnittet
2,3
.
Ved at give adgang til juridisk kønsskifte
altså ændring af cpr-nummeret
kan disse børn og unge
anerkendes i deres eget køn, hvorved de vil slippe for en meget betydelig stressbelastning. Og hvis
barnet eller den unge sidenhen finder ud af, det var en forkert beslutning, så kan cpr-nummeret blot
rettes tilbage.
Hvor man i administrativ og retlig praksis gennem en lang årrække har bevæget sig i en retning,
hvor barnet høres i forhold, der vedrører det, ønsker forslagsstillerne her direkte at forbyde at høre
såvel barnet som dets forældre, der støtter deres barn i dets ønske om ændret juridisk
kønsbetegnelse.
I deres begrundelse for forslaget skriver forslagsstillerne blandt andet:
”Hvis et flertal i Folketinget alligevel ønsker at gennemføre juridisk kønsskifte for børn,
er det mindste, man kan gøre, at lade det afvente et folketingsvalg, så borgerne får lov
til at give deres besyv med.”
LGBT komiteen anbefaler Det Etiske Råd at overveje følgende:
1. Hvad er de personlige omkostninger for transkønnede børn og unge, der må se deres
følelsesliv gjort til genstand for en politisk debat, hvor en del af den lovgivende forsamling
gennem lovgivning ønsker at stemple deres selvforståelse som forkert?
2. Er der – kan der være – proportionalitet mellem politiske partiers ønske om at profilere sig i
en identitetspolitisk kamp og den belastning, der derved lægges ovenpå en i forvejen udsat
gruppe børn og unge?
3.
Hvori består samfundsgevinsten i at fastlåse transkønnede børn og unge i den forkerte
juridiske kønsbetegnelse og derved bringe dem i betydelig risiko for mistrivsel?
Med venlig hilsen
LGBT komiteen
Søren Laursen
Tina Thranesen
LGBT-sundhed
Statens Institut for Folkesundhed (2015)
http://www.kk.dk/sites/default/files/LGBT-sundhed%20%28si-
folkesundhed%29%20%282015%29.pdf;
Lige og ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og
transkønnedes levevilkår
CASA (2009)
https://casa-analyse.dk/wp-content/uploads/2016/09/2009-Lige-og-ulige-Homoseksuelle-
biseksuelle-og-transkønnedes-levevilkår.pdf
3
Baseline Physiologic and Psychosocial Characteristics of Transgender Youth Seeking Care for Gender Dysphoria
Olson, J.
et al.
(2015) Journal of Adolescent Health
https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(15)00216-5/pdf;
Mental Health of Transgender
Youth in Care at an Adolescent Urban Community Health Center: A Matched Retrospective Cohort Study
Reisner, S. L.
et al.
(2015)
Journal of Adolescent Health
https://www.jahonline.org/pb/assets/raw/Health%20Advance/journals/jah/feature.pdf
2
LGBT komiteen
komiteen.dk
|
Facebook
&
Twitter:
@lgbtkomiteen
2