Retsudvalget 2020-21
B 7 Bilag 2
Offentligt
2287006_0001.png
Fakta og myter om jødisk drengeomskæring
November 2020
Kontekst
Debatten om drengeomskæring bæres oppe af en generel konflikt mellem det religiøse og det sekulære.
Den skepsis mod religion, der er blevet normal i Danmark, truer nu religiøse minoriteters grundlovssikrede
ret til at eksistere på lige fod med deres medborgere.
Udbredelse af omskæring
Drengeomskæring er tilladt i alle lande i verden.
Drengeomskæring er en fremmed skik i Danmark, men almindeligt mange steder i verden. Godt 71
procent af amerikanske mænd er omskåret.
Baggrund
Jødisk drengeomskæring har været praktiseret problemfrit i Danmark i 400 år.
Drengeomskæring er en helt central del af jødedommen. Omskæringen er det synlige tegn på Guds
pagt med Abraham og hans efterkommere, som de religiøse og de fleste sekulære jøder fører
videre.
Omskæringsceremonien er en glædelig begivenhed i familien, og den er en positiv og essentiel
identitetsmarkør, som langt størstedelen af jøder verden over er omfattet af.
Næsten alle jødiske mænd er glade for at være omskåret, og de fleste giver med glæde og stolthed
dette videre til deres sønner. Nogle forældre, for eksempel i ægteskaber mellem jøder og ikke-
jøder, vælger ikke at videreføre traditionen. Valget svarer til en lang række andre valg, som familier
træffer på deres børns vegne.
Fortolkningen af jødiske love og forskrifter har altid fundet sted, men denne tradition har været
forankret i jødedommen i mere end 3000 år.
Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed konkluderede i deres opdaterede
notat om ikke-terapeutisk omskæring af
drenge
fra februar 2020:
Der er både helbredsmæssige gavnlige effekter og risici forbundet med ikke-terapeutisk
omskæring.
Der kan gives tilstrækkelig og sikker smertestillende behandling af drenge, ud over generel
anæstesi. Styrelsen er ikke bekendt med lande, der ved ikke-terapeutisk omskæring af drenge,
hovedsagelig benytter generel anæstesi til børn under 1 år.
Side
1
af
3
B 7 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 20/11-20 fra Det Jødiske Samfund i Danmark, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om fakta og myter om jødisk drengeomskæring
2287006_0002.png
Generelt er der lav forekomst af komplikationer ved indgrebet. Komplikationer optræder mindre
hyppigt blandt nyfødte og børn under et år end blandt ældre børn i forbindelse med omskæring.
De identificerede komplikationer ved indgrebet er ikke af en karakter, der giver anledning til, at
ikke-terapeutisk omskæring ikke kan ske patientsikkert, såfremt indgrebet foretages under
professionelle forhold, hvor det er forbeholdt læger at sikre patientsikre rammer.
Der er ikke påvist negativ effekt på seksuel funktion.
Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin (DASAIM) har fremsendt bidrag til arbejdet
med det opdaterede notat, som af Styrelsen for Patientsikkerhed bliver vurderet til at være en
”holdning”.
Lovgivning
Omskæring af drenge, som foretages i overensstemmelse med vejledningen om omskæring af
drenge, er ikke i strid med Børnekonventionen. Det er også vurderingen hos Sundheds- og
Ældreministeriet.
Retten til at udføre jødisk drengeomskæring er beskyttet af religionsfriheden efter grundlovens §
67 og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 9.
Intet land i verden har et forbud mod drengeomskæring.
Intet lands sundhedsmyndigheder anbefaler et forbud mod drengeomskæring.
Jødisk drengeomskæring i Danmark foregår altid efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
I Norge og Sverige er der en lovfæstet ret til at omskære drenge af religiøse årsager, herunder med
krav til udførelsen.
Konsekvenser af et forbud
Fra andre sundhedsmyndigheder ved man, at et forbud, hvorved læger forbydes at medvirke, ofte
ikke fører til ophør, men derimod til usikre forhold og større sygelighed.
Med et forbud følger kriminalisering af helt almindelige dansk-jødiske forældre. I det aktuelle
borgerforslag foreslås således en strafferamme på op til seks års fængsel for at opdrage sit barn i
den jødiske tro.
Et forbud eller en aldersgrænse vil i overensstemmelse med gældende lovgivning have som
konsekvens, at social- og sundhedspersonale får pligt til at indberette tilfælde af rituel omskæring
til de sociale myndigheder.
Forbud og kriminalisering af danske jøder vil på sigt gøre det umuligt at opretholde et organiseret
og religiøst jødisk liv i Danmark.
Side
2
af
3
B 7 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 20/11-20 fra Det Jødiske Samfund i Danmark, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om fakta og myter om jødisk drengeomskæring
2287006_0003.png
Usandheder om drengeomskæring
Der florerer mange usandheder og misforståelser om jødisk drengeomskæring i debatten, som vi ofte
møder i form af følgende spørgsmål:
Kan man ikke sammenligne drengeomskæring med FGM?
Fortalere for et forbud mod
drengeomskæring sammenligner ofte drengeomskæring og FGM (Female Genital Mutilation). Dette
er dybt useriøst. FGM er livsfarligt og giver kvinderne livsvarige, invaliderende mén, hvorimod
drengeomskæring
udført korrekt og i henhold til myndighedernes retningslinjer
er ufarligt. FGM
bekæmpes de steder, hvor det forekommer. Drengeomskæring benyttes derimod ved behandling
af specifikke sygdomme og som del af HIV-forebyggelse i højrisikoområder.
Kan jødisk omskæring ikke bare vente, til man er blevet 18 år?
Fortalere for en aldersgrænse på 18
år for omskæring påstår, at der ikke er tale om et forbud mod omskæring, da man bare kan vente
til voksenalderen med at blive omskåret og dermed vise sit religiøse tilhørsforhold. Denne
opfattelse er udtryk for en alvorlig misforståelse. Da jødisk drengeomskæring skal foretages tidligt i
barnets liv, vil en aldersgrænse de facto være et forbud mod det jødiske omskæringsritual og
dermed et forbud mod at praktisere en helt central del af jødedommen. Desuden er det ud fra en
sundhedsfaglig vinkel uhensigtsmæssigt at vente med omskæring til voksenalderen, da der er
færrest komplikationer ved omskæring tidligt i barnets liv.
Kan det jødiske omskæringsritual erstattes af et andet?
Fortalere for et forbud mod
drengeomskæring påstår, at der findes ritualer, som kan erstatte jødisk drengeomskæring. Det er
ikke rigtigt. Der findes intet alternativt tegn. Hvis jødisk drengeomskæring bliver forbudt, vil yngre
danske jøder, der ønsker at leve med en stærk jødisk identitet, ikke kunne udleve dette i Danmark,
når de stifter familie.
Er drengeomskæring unødvendig i jødedommen?
Fortalere for et forbud påstår, at
drengeomskæring ifølge jødedommen er unødvendig, fordi man bare kan være jøde uden at blive
omskåret. Det forholder sig imidlertid således: Man er jøde, når man er født af en jødisk mor, eller
hvis man konverterer til jødedommen. Hvis man ønsker at konvertere til jødedommen, så er det en
betingelse at gennemgå omskæringspagten. Hvis man er født som jøde, vil ens forældres
eventuelle fravalg af omskæringspagten som regel være et udtryk for, at familien ikke ønsker at
leve et jødisk liv, fx fordi den ene forælder ikke har jødisk baggrund. På den anden side er der også
mange jøder, der ikke er religiøse, der alligevel omskærer deres sønner, fordi også sekulære jøder
ser omskæring som en vigtig og positiv kulturel identitetsmarkør.
Side
3
af
3