Ligestillingsudvalget 2020-21
B 293
Offentligt
2400952_0001.png
25. maj 2021
J.nr. 2021-3674
Til Folketinget
Ligestillingsudvalget
Vedrørende B 293
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve tjenestemandsrefor-
men fra 1969 og skabe ligestilling i lønforholdet mellem offentlige faggrupper (borgerfor-
slag).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 16. april 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Samira Nawa (RV).
Morten Bødskov
/ Kirsten Stensgaard
B 293 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om hvad det årligt vil koste at gennemføre borgerforslaget, til skatteministeren
2400952_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad vil det koste årligt at gennemføre borgerforslaget?
Svar
Forslaget indebærer, at Folketinget skaber en
”lønreform, der erstatter tjenestemandsreformen”,
og at denne baseres på
”kriterier, som f.eks. ansvar og uddannelseslængde, og
tager højde for opgave-
glidninger mellem faggrupper og honorering, når dette sker”.
De lønninger og stillingsklassificeringer, der blev fastlagt i forbindelse med tjenestemands-
reformen i 1969, var midlertidige og skulle kun gælde indtil, der blev indgået kollektive
aftaler mellem arbejdsgiver og tjenestemændenes centralorganisationer. Den første aftale
om justering af tjenestemandslønninger blev indgået i 1972, og der har efterfølgende været
forhandlinger hvert 2. eller 3. år ligesom det typisk er tilfældet for det øvrige arbejdsmarked.
En del af de personalegrupper, der var omfattet af tjenestemandsreformen i 1969, er end-
videre siden overgået til overenskomstansættelse. Organisationerne har i den forbindelse
efterfølgende forhandlet og aftalt lønninger med arbejdsgiverne.
De gældende lønninger i den offentlige sektor i dag, for tjenestemænd såvel som overens-
komstansatte, afspejler således aftaleparternes prioriteringer ved de tilbagevendende for-
handlinger, hvor kriterier som de ovenfornævnte blandt andre må formodes at have haft
betydning.
Det er på den baggrund ikke umiddelbart muligt at afgøre, hvorvidt og i hvilket omfang
en
”lønreform, der erstatter tjenestemandsreformen”
vil medføre ændringer af de i dag gældende
lønninger. Dermed er det på det foreliggende grundlag heller ikke muligt at redegøre nær-
mere for omkostningerne forbundet med borgerforslaget.
Det bemærkes, at de samlede årlige lønudgifter i den offentlige sektor udgør ca. 355 mia.
kr.
1
. En lønreform, der måtte medføre lønstigninger for potentielt store dele af de offent-
ligt ansatte, vil derfor kunne medføre betydelige varige omkostninger. Fx vil lønstigninger
svarende til 5 pct. af den samlede offentlige lønsum medføre årlige omkostninger på ca.
17 ¾ mia. kr.
1
Lønsummen er opgjort på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af det samlede offentlige forbrug på aflønning af
ansatte i 2020 (OFF26).
Side 2 af 2