Transportudvalget 2020-21
B 286 Bilag 5
Offentligt
2420205_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 286
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Transportudvalget den 00. juni 2021
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om arbejdsmiljø-, miljø- og sikkerhedsforhold i
forbindelse med transport, opbevaring og håndtering af el- og hybridbiler
[af Christoffer Aagaard Melson (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens [og andre partier] medlemmer
af udvalget bakker op om ambitionen om, at vi skal have
langt flere elbiler i Danmark. Det kræver blandt andet, at vi
har opdaterede regler og lovgivning for håndtering af både
mulighederne for genanvendelse af elbiler og sikkerheden
omkring dem.
S, SF, RV og EL [og andre partier] konstaterer, at der
allerede er et tværministerielt arbejde i gang, hvor der blandt
andet arbejdes med afdækning af forhold af relevans for
redningsberedskabets indsats ved brande i lithium-ion bat‐
terier, opbevaring og håndtering af lithium-ion batterier,
sikkerhed ved havarede el-køretøjer og miljømæssig affalds‐
håndtering. S, SF, RV og EL [og andre partier] noterer
sig, at Beredskabsstyrelsen leder arbejdet, og at Trafikstyrel‐
sen, Sikkerhedsstyrelsen, Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen,
Dansk Elbil Alliance og SKAD (arbejdsgiver- og brancheor‐
ganisation for autoskadebranchen) deltager. S, SF, RV og EL
[og andre partier] opfordrer til at sikre en løbende og god
dialog med branchen i det videre arbejde.
Endelig noterer S, SF, RV og EL [og andre partier]
sig, at der pågår forhandlinger i EU om en revideret bat‐
teriforordning, hvor Miljøministeriet løbende inddrager Er‐
hvervsministeriet, Transportministeriet og Klima- Energi og
Forsyningsministeriet, og er i dialog med interessenter på
området.
Kristendemokraterne
Kristendemokraternes [og andre partier] medlem af ud‐
valget bakker ikke op om beslutningsforslaget, da området
dels er reguleret ved EU-forordninger, der løbende revide‐
res. EU-typegodkendelsen af elbiler og hybridbiler er f.eks.
under konstant revision i henhold til den løbende tekniske
udvikling. Regulativet indeholder krav til hele bilens cyklus.
KD [og andre partier] har tillid til regeringens tværmi‐
nisterielle arbejdsgruppe ledet af Beredskabsstyrelsen og
finder, at beslutningsforslaget vil udgøre en pleonasme og
unødige omkostninger for allerede igangværende arbejder
internationalt som nationalt.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26. marts 2021 og
var til 1. behandling den 27. maj 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transpor‐
tudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <2> møder.
DokumentId
Journalnummer
B 286 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til beretning
2420205_0002.png
2
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
P.u.v.
Jeppe Bruus
formand