Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2389903_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
Folketingets Erhvervsudvalg
10, maj 2021
Besvarelse af spørgsmål 1 ad B 262 stillet af Erhvervsudvalget den 12.
april 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om
forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer, jf. B 262 - bilag
1?
Svar:
Dansk Erhverv har den 6. april 2021 rettet henvendelse til Folketingets Er-
hvervsudvalg vedrørende B 262 om en reklamer Ja tak-ordning.
Det fremgår af henvendelsen, at Dansk Erhverv mener, at det er tvivlsomt,
at en
”Ja Tak”-
ordning vil kunne give miljøfordele af nævneværdig betyd-
ning. Til gengæld mener Dansk Erhverv, at det vil have negative konse-
kvenser for detailhandlen
og dette i særlig grad for den del af branchen,
der ligger i de mindre samfund. Det anføres i den forbindelse bl.a., at bu-
tikkerne her er afhængige af den markedsføringskanal, som de trykte re-
klamer udgør, for at komme ud til deres kunder.
Dansk Erhverv anfører videre, at en Ja tak-ordning vil medføre, at distri-
butionsprisen for lokalaviser bliver højere, og at dette vil ramme de mindre
byer, hvor tilbudsavisen er et vigtigt redskab til at trænge igennem til for-
brugerne. Det kan også have konsekvenser for lokale medier og svække
den lokale nyhedsformidling. Dette vil især ramme de områder, hvor lo-
kalavisen udgør denne eneste kilde til lokalt nyhedsstof, hvilket især gæl-
der landdistrikterne. Det anføres endeligt, at højere omkostninger til om-
deling af tryksager også vil ramme uddelinger af andet materiale, herunder
aftenskolekataloger, valgmateriale, kirkeblade, ejendomsmæglere, politisk
valgmateriale m.m.
Vedlagt henvendelsen er også to analysenotater fra Dansk Erhverv, der
kortlægger hhv. danskernes holdninger til de trykte reklamer og dansker-
nes brug af lokale medier.
Jeg kan oplyse, at
regeringen i aftalen ”Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev indgået af et flertal af Folketingets partier
(S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, har forpligtet sig til endnu
en gang at undersøge muligheden for at indføre en reklamer ja tak-ordning
i Danmark.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om at kommentere henvendelsen af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer, til erhvervsministeren
Regeringen er fortsat i dialog med Europa-Kommissionen med henblik på
at afklare en række EU-retlige problemstillinger. Erhvervsministeriet har
afholdt møde med Europa-Kommissionen for at drøfte mulighederne for at
indføre en ja tak-ordning i overensstemmelse med EU-retten, men den en-
delige konklusion fra denne dialog foreligger ikke endnu.
Regeringen anerkender, at en ja-tak ordning risikerer at påvirke landdi-
strikter hårdere, bl.a. fordi den lokale detailhandel lettere kan komme i kon-
takt med sit kundegrundlag lokalt, hvis der er mulighed for at omdele
adresseløse forsendelser. Regeringen anerkender også, at det kan have ne-
gative konsekvenser for omdelingen af lokalaviser og foreningslivet, hvis
der indføres en ja tak-ordning. Omvendt vurderer regeringen også, at der
kan være miljømæssige gevinster ved at indføre en ja-tak ordning.
Regeringen vil som aftalt indkalde aftaleparterne, når den endelige konklu-
sion fra dialogen med Europa-Kommissionen foreligger. Ved den lejlighed
skal det drøftes i aftalekredsen, om de eventuelle fordele for miljøet ved at
indføre en Ja tak-ordning, kan opveje ulemperne for blandt andet landdi-
strikterne.
I disse drøftelser vil det desuden også være relevant at tage højde for, at
Danmark allerede har en velfungerende Nej tak-ordning samt en Nej Tak
plus-ordning, der er en fleksibel ordning for de borgere, som gerne vil mod-
tage udvalgte reklamer og kataloger i deres postkasse.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2