Ligestillingsudvalget 2020-21
B 174 Bilag 2
Offentligt
2398642_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 174
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 19. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at give børn og unge under 18 år mulighed
for juridisk kønsskifte
[af Pernille Skipper (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV, EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uænd‐
ret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at alle
mennesker skal have mulighed for at være dem, de er, og for
at leve i overensstemmelse med deres kønsidentitet. Det er
afgørende for den enkeltes trivsel og livskvalitet. Ændringen
af juridisk køn skal være en almindelig og ukontroversiel
beslutning placeret hos individet og familien. Lovgivningen
kan være med til at ændre kulturen og fremme accepten
i samfundet. S ønsker derfor, at der lovgives positivt om
retten til juridisk kønsskifte.
S noterer sig, at et stort flertal i Det Etiske Råd bakker op
om initiativet, og noterer sig samtidig, at regeringen forven‐
ter, at lovforslaget om juridisk kønsskifte for børn og unge
kan vedtages i forbindelse med lovprogrammet 2021-22. S
ser frem til en grundig lovproces med en bred høring, hvor
også spørgsmålet om den nedre grænse for juridisk køns‐
skifte skal belyses.
Socialdemokratiet kan på den baggrund ikke støtte be‐
slutningsforslaget.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at hjælpe og
imødekomme de børn og unge, der virkelig dybtfølt har et
ønske om at skifte køn, men samtidig vil V generelt også
gerne beskytte børnene, så de ikke tager forhastede beslut‐
ninger. Derfor har V den holdning, at børn og unge mellem
15 og 17 år kan få juridisk kønsskifte, hvis deres forældre
giver samtykke til det. Grænsen på 15 år er valgt, da det og‐
så er grænsen for samtykke i forbindelse med behandling i
sundhedsvæsenet, hvor man selv har en ret stor medbestem‐
melse som 15-årig. V stemmer imod beslutningsforslaget.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
SF’s og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker,
at forslaget om at fjerne aldersgrænsen for juridisk kønsskif‐
te var en del af regeringens udspil i forbindelse med Copen‐
hagen Pride-ugen 2020. SF og EL mener, at fjernelse af
aldersgrænsen for juridisk kønsskifte er vigtigt for at sikre
transpersoners mentale sundhed, særlig for børn og unge. SF
og EL noterer sig, at erfaringerne fra lande, hvor det er
muligt for børn og unge at ændre markeringen af køn i of‐
fentlige registre, er positive i forhold til at forbedre børns og
unges trivsel. Partierne mener desuden, at det er afgørende,
at vi som samfund anerkender og respekterer transpersoners
ret til selv at træffe beslutninger om egne livssituationer
frem for at hindre børn og unge adgang til en administrativ
procedure, der vil skabe reelle forbedringer i deres liv. SF og
EL støtter beslutningsforslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har
fuld respekt og forståelse for de mennesker, der vælger at
gennemgå den forandring, det er at skifte køn. Men det er en
sag for voksne, ikke for børn. Børn skal skånes for de køns‐
politiske definitioner, vi hele tiden sætter op og diskuterer
som voksne.
AX026384
B 174 - 2020-21 - Bilag 2: Betænkning afgivet den 19/5-2021
2398642_0002.png
2
De skal ikke stilles over for identitetspolitiske spørgsmål
og tage stilling til »hvem er jeg? «. Børn skal have lov til at
være børn og lege og eksperimentere med kønnene, uden at
det behøver blive definerende for, hvem de er. Lad dem nu
bare være børn.
Et juridisk kønsskifte for børn er en superliberalistisk
tilgang til, hvad mennesker er, og hvordan vores samfund
skal indrettes: at man helt frit svævende uden bånd eller
forudsætninger kan bestemme, hvem man ønsker at være.
Vi står midt i en brydningstid. KF ser det som et værdi‐
skred, der går i retning mod det kønsneutrale samfund, hvor
kønnene udviskes. Det er KF en stærk modstander af. Køn
er vigtigt, og det er en væsentlig identifikationsfaktor – sær‐
lig for børn.
Det Etiske Råds anbefaling om en aldersgrænse på 10
år begrundes bl.a. med, at det er den alder, hvor puberteten
starter. KF må bare sige, at lige præcis derfor skal det ikke
være tilladt at skifte køn i den alder.
KF tror ikke, at der er nogen, der er i tvivl om, hvilken
massiv udvikling vi alle gennemgår, når vi rammer puberte‐
ten. På relativt få år skal vi prøve en masse af. Vi vokser
både fysisk og psykisk, og vigtigst af alt lærer vi en masse
om os selv.
Men hvem ved, hvordan man som ung har det, når man
er 15 år? Måske har man det helt anderledes, end dengang
man var 10 år. Måske har man fundet sig bedre tilpas i sit
biologiske køn. Og har ændringen i cpr-nummeret så ikke
skabt mere forvirring end afklaring?
Tvivl vil altid være en del af livet, men det er ikke
det samme, som at man altid skal handle instinktivt på
den. Pointen er, at tid kan gøre beslutninger mere veloverve‐
jede. Derfor er der ingen grund til at fremskynde så stor en
beslutning, som det er at skifte køn – slet ikke, når man kun
er 6 år.
Vi risikerer, at nogle børn kommer til at træffe en forkert
beslutning, som de ikke kan gennemskue konsekvensen af,
hvis vi sænker aldersgrænsen for juridisk kønsskifte helt ned
til 6 år. Det vil være en misforstået heltegerning at lade børn
skifte cpr-nummer i så skrøbelig en fase af livet.
KF kan derfor ikke støtte beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. marts 2021 og
og blev herefter henvist direkte til behandling i Ligestil‐
lingsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Karin Gaardsted (S) Birgitte Vind (S)
nfmd.
Lars Aslan Rasmussen (S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Heidi Bank (V)
fmd.
Fatma Øktem (V) Jane Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V)
Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7