Til beslutningsforslag nr.
B 158
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 1. juni 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om færgebetjening af Bornholm
[af Hans Kristian Skibby (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, KF, LA og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF og EL) indstiller beslutnings‐
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. (sidste)
behandling af beslutningsforslaget redegøre for sin stilling
til beslutningsforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KD) vil ved 2. (sidste)
behandling af beslutningsforslaget redegøre for sin stilling
til beslutningsforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget anerkender, at færge‐
forbindelserne er det helt centrale bindeled til det øvrige
Danmark for Bornholm, og at den svenske grænselukning
har vist sårbarheden i mobiliteten til og fra Bornholm via
Sverige.
V er helt på linje med forslagsstillerne om, at udfordrin‐
gen med den manglende transit gennem Sverige skal afkla‐
res hurtigt. V forventer, at man i løbet af det tidlige efterår
i forligskredsen kan godkende det kommissorium, der kan
danne baggrund for en undersøgelse af mulighederne for en
rute med destination på Sjælland.
Den mest optimale rute for Bornholm og Bornholms ud‐
vikling må dog være den nuværende, der tager højde for
bedst udnyttelse af ressourcer og har fokus på regularitet og
komfort. Men da transit gennem Sverige har været udford‐
ret, og da der på nuværende tidspunkt er stilstand i dialogen
mellem de to lande om en korridor, ser V ingen anden
mulighed end at iværksætte en tilbundsgående undersøgelse
af mulighederne for en alternativ rute med destination på
Sjælland, dog inden for rammen af forliget bag besejlingen
af Bornholm.
V forudsætter og regner det som en selvfølge, at Trafik‐
kontaktrådet også på dette så væsentlige område involveres i
hele processen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis forslag om en direkte forbindelse mel‐
lem Bornholm og hovedstadsområdet er foranlediget af den
pludselige svenske grænselukning i december 2020 i forbin‐
delse med coronakrisen, hvorved svenskerne lukkede tran‐
sitforbindelsen mellem to landsdele i Danmark. Den svenske
grænselukning afslørede ikke blot en stor sårbarhed i for‐
bindelsen mellem to danske landsdele, men viste også, at
Danmark ikke har fuld suverænitet over rejseruten mellem
danske landsdele.
Det er tillige et udbredt bornholmsk ønske, at der er en
daglig direkte færgebetjening mellem Rønne og hovedstads‐
området, og beslutningsforslaget går derfor i sin enkelthed
ud på, at mulighederne herfor skal undersøges nærmere.
DF har imidlertid kunnet konstatere, at et flertal af Fol‐
ketingets partier ikke mener, at der er grundlag for at gen‐
indføre en daglig afgang mellem Bornholm og københavns‐
området, og flertallet henviser til regeringens udspil »Dan‐
mark fremad – Infrastrukturplan 2035«, hvor der foreslås
en undersøgelse af eventuelle alternative transportmulighe‐
der mellem Bornholm og det øvrige Danmark – ikke hoved‐
stadsområdet. Det er det, man kalder et hjørnespark.
DF konstaterer, at der desværre ikke er flertal for at un‐
dersøge mulighederne for en direkte færge mellem Rønne
og københavnsområdet.
AX026627