Beskæftigelsesudvalget 2020-21
B 142
Offentligt
2405392_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl (ALT)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 1898
28. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 12
(B 142), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor ministeren og Finansministeriet i svar på BEU alm.
del spørgsmål 46 (folketingsåret 2019-20) fastsætter forudsætninger, der nedsætter
fællesindkomstfradraget svarende til enliges fradrag ved fjernelse af ægtefælleaf-
hængighed, men ikke tilsvarende fastsætter pensionssatsen tilsvarende for enlige?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag til svaret fra finansministeren, som har oplyst følgende:
”I
svar på BEU alm. del spørgsmål 46 (folketingsåret 2019-20) lægges til grund, at
fradragsgrænser og aftrapningsprocenter konsekvensændres, når en partners ind-
tægt undtages fra indtægtsgrundlaget således, at der er overensstemmelse mellem
indtægtsgrundlag og indtægtsregulering. Derimod lægges ikke op til at ændre på
ydelsesniveauerne
1
. Det skal ses i lyset af, at fradragsgrænser og fradragsprocenter
for par afspejler, at der indgår to indtægter i indtægtsgrundlaget. Når der lægges op
til at se bort fra samleverens indtægt i indtægtsgrundlaget, så det kun er personens
egen indtægt der indgår, findes det naturligt, at fradragsgrænsen og fradragsprocen-
ten tilpasses herefter.
Når der ikke foretages ændringer i ydelsesniveauet skyldes det, at det fremgår af
spørgsmålet, at der ønskes en opgørelse af betydningen af, at ”beregningsreglerne
ændres, således de alene tager udgangspunkt i ansøgerens egen indkomst, sådan
som der lægges op til i borgerforslaget »Fjernelse af gensidig forsørgerpligt for
alle«”.
Borgerforslaget nævner ikke noget om ydelsesændringer
2
.
Baggrunden for, at der efter gældende regler er forskelle i ydelsesniveauer i social
pension afhængig af samlivsstatus er, at forbrugsbehovet for enlige er større end
1
Som følge heraf lægges det til grund, at aftrapningsprocenten øges til 32 (svarende til satsen for par,
hvor den anden part er ikke-pensionist) og ikke 30,9 som ellers gælder for enlige. Den lavere sats for en-
lige skal ses i sammenhæng med forhøjelsen af satsen for pensionstillægget i 2010
2
Borgerforslagsgruppen (TAAGF) har gjort opmærksom på samme i forlængelse af, at et sådant scenarie
blev præsenteret i forbindelse med behandlingen af borgerforslaget.
B 142 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvorfor fællesindkomstfradraget ikke følger den af Finansministeriet fastsatte civilstand, der ligger til grund for fastsættelse af pensionssats, hvis den gensidige forsørgerpligt fjernes i ydelsessystemet, til beskæftigelsesministeren
for par. Dette skyldes primært fællesudgifter, såkaldte stordriftsfordele, som ek-
sempelvis fælles husleje.
I en husstand, med to pensionister uden indkomst, vil pensionisterne have samme
forbrugsmulighed og forbrugsbehov, uafhængigt om de har gensidig forsørgelse el-
ler ikke har gensidig forsørgelse.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2