Sundhedsudvalget 2020-21
B 121
Offentligt
2379689_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 23-04-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPBHK
Sagsnr.: 2104479
Dok. nr.: 1701382
Folketingets Sundhedsudvalg har den 12. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 6
om B 121 til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) og Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 6:
”Ministeren
bedes vurdere, om det kan have lægedækningsmæssige konsekvenser at
afskaffe muligheden for, at en alment praktiserende speciallæge kan eje op til 6 yder-
numre, og om det kan føre til flere midlertidige udbudsklinikker? Ministeren bedes
opgøre det regionsvis samt samtidig oplyse, hvor mange ydernumre i hver region, der
indgår i en partnerskabsklinik?”
Svar:
Sundhedsministeriet har ikke oplysninger om, hvor mange ydernumre, der indgår i en
partnerskabsklinik. Sundhedsministeriet har indhentet bidrag fra Danske Regioner til
besvarelsen af spørgsmålet. Danske Regioner oplyser følgende:
”Der
findes ikke undersøgelser vedr. årsagssammenhæng mellem hhv. løsninger på
lægedækningsproblemer og en stigende anvendelse af lovens muligheder for at eje
mere end et ydernummer. Danske Regioner kan konstatere, at der fra 2020 til 2021
er sket en reduktion i brugen af udbudsklinikker, hvor man i samme periode også har
set en klart voksende interesse for at gøre brug af partnerskaber, bl.a. i forbindelse
med ejerskab af flere ydernumre. Antallet af patienter tilmeldt en udbudsklinik er fal-
det fra 104.942 i 2020 til 87.799 i 2021. Senest er der et eksempel fra Region Nordjyl-
land, hvor et såkaldt 0-ydernummer blev tildelt en praktiserende læge med henblik
på ejerskab af mere end et ydernummer.
Loven vurderes at bidrage positivt til bedre lægedækning
dette gælder både med
og uden brug af partnerskaber. Alternativet vil ofte være etableringen af et andet til-
bud i form af en regions- eller udbudsklinik. Dette skyldes, at det i udgangspunktet
formodes at være lettere at rekruttere ansatte læger end at tiltrække praktiserende
læger med henblik på køb af en praksis. Anvendes yderligere partnerskaber, fx sam-
arbejde med et professionelt rekrutteringsfirma, som i nogle tilfælde tilmed under-
støtter tilrettelæggelsen af klinikkens ydelser, kan det støtte læger i den større op-
gave, det er at eje flere yder u re og esætte ledige kapa iteter.”
Formålet med lovforslaget i 2013 - som bl.a. gav mulighed, at praktiserende læger
kan eje op til seks ydernumre, samt gav mulighed for udbuds- og regionsklinikker -
var at forbedre regionernes mulighed for som ansvarlig myndighed at opfylde forplig-
telsen til at tilbyde alle borgere adgang til almen lægehjælp på effektiv vis og af høj
B 121 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om det kan have lægedækningsmæssige konsekvenser at afskaffe muligheden for, at en alment praktiserende speciallæge kan eje op til 6 ydernumre, og om det kan føre til flere midlertidige udbudsklinikker, til sundhedsministeren
kvalitet. Jeg kan henholde mig til vurderingen fra Danske Regioner om, at loven vur-
deres at bidrage positivt til bedre lægedækning.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Benjamin Haslund-Krog
Side 2