Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
B 111 Bilag 2
Offentligt
2339896_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 111
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 24. februar 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af privat læreruddannelse
[af Kristian Jensen (V), Alex Ahrendtsen (DF), Marianne Jelved (RV), Katarina Ammitzbøll (KF) og Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Venstres og det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget og Simon Emil (UFG) har stillet 1 ændringsforslag
til beslutningsforslaget
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)
Forslagsstillerne (V, DF, RV, KF og Simon Emil Ammitz‐
bøll-Bille (UFG)) er glade for opbakningen til tankerne bag
Den frie læreruddannelse. Samtidig hilser forslagsstillerne
den generelle debat om læreruddannelsen, som dette forslag
har givet anledning til, velkommen. Forslagsstillerne anser
skabelsen af Den frie læreruddannelse som et både-og i for‐
hold til debatten om at forny og forbedre den eksisterende
læreruddannelse. Grundskolen er vigtig for vores børns ud‐
vikling både fagligt og menneskeligt, og derfor er det godt,
at der er kommet ny energi ind i debatten om rammerne for
læreruddannelsen.
Den frie læreruddannelse skal kunne optage alle kvalifi‐
cerede og interesserede studerende uden hensyn til alder og
etnisk eller religiøs baggrund.
Der er ikke med dette beslutningsforslag taget stilling til
en geografiske placering af Den frie læreruddannelse, da det
er vigtigt for forslagsstillerne, at der er et lokalt ejerskab bag
uddannelsen samt en skolekreds eller et repræsentantskab,
som vil stå for den detaljerede udformning af uddannelsen,
ansættelse af en ledelse og samarbejdsaftaler med andre
uddannelse- og kulturinstitutioner m.v.
Det lægges vægt på, at Den frie læreruddannelse skal ha‐
ve et høj fagligt grundlag samt stærke samarbejdsrelationer.
Den frie læreruddannelse skal etableres som en selv‐
stændig, selvejende institution i lighed med højskoler
o.lign. Dermed vil Den frie læreruddannelse have mulighed
for at opkræve betaling, modtage fondsmidler og ledes af
en bestyrelse, som er ansvarlig overfor en skolekreds eller
repræsentantskab. Det skal samtidig være muligt for den
kommende hjemkommune at yde den samme støtte, som
ved en uddannelse under lov om professionshøjskoler.
En kommende placering skal ske efter anbefaling af sko‐
lekredsen. Uddannelses- og Forskningsudvalget tilrettelæg‐
ger sammen med Forsknings- og Uddannelsesministeriet det
forløb, som skolekredsen skal deltage i. Såfremt flere skole‐
kredse ønsker at etablerer en ny fri læreruddannelse, vil Ud‐
dannelses- og Forskningsudvalget sammen med Forsknings-
og Uddannelsesministeriet træffe afgørelse ud fra kriterierne
fra beslutningsforslag og betænkning.
<Parti/partier>
<>
DokumentId
Journalnummer
B 111 - 2020-21 - Bilag 2: Udkast til betænkning
2339896_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
flertal
(V, DF, RV, KF og Simon Emil Ammitzbøll-Bil‐
le (UFG)), tiltrådt af [et ><-tal]
Til teksten
1)
I den indledende tekst ændres datoen »1. marts 2021«
til: »15. april 2021«.
[Udskydelse af tidsfristen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at regeringens frist for at fremsætte lovfor‐
slaget om ændring af lov om professionshøjskoler, så der
skabes lovhjemmel til etablering af Den frie læreruddannel‐
se, ændres fra den 1. marts 2021 til den 15. april 2021
således, at regeringen får bedre tid til at udarbejde og sende
lovforslaget i høring inden fremsættelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 21. december 2020
og var til 1. behandling den 28. januar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Uddannelses- og Forskningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <1> møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til uddannelses- og forskningsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Anne Paulin (S) Troels Ravn (S) Stinus Lindgreen (RV)
Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF) Astrid Carøe (SF) Bruno Jerup (EL) Rosa Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Bertel Haarder (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Tommy Ahlers (V)
Ulla Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Birgitte Bergman (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
40
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8